Gå til innhold

Spill-myten om GNU/Linux skal avlives


Anbefalte innlegg

må ikke de som har lage Windows baserte spille bytte mange av de programmene de har brukt for å bruke open Cl ,open al ... ? det ville jo kreve endel å bytte verktøy.

 

hvor mange av disse standarden er støttet i Windows ?

Bytte verktøy? Gjerne utdyp hva slags verktøy du mener.

 

Til OpenAL finnes det en rekke biblioteker for import av ulike formater, og det kan ikke ansees som noe problem å få åpnet filer.

 

Når det gjelder OpenGL så blir det stadig mer og mer fokus på shadere, siden de utgjør en stadig større del av beregningene. HLSL kan koverteres til GLSL, og gode shadere blir gjerne kodet for hånd. Jeg ser ikke helt problematikken her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kanskje dette som har krasjet litt,

med en overskrift som handler om at spill på linux er omtrent like gøy som å spille ludo med tante magda. Selv om både tante magda OG onkel olaf synes at ludo er dritkult, så er det fortsatt litt traust, selv om det kan ha sin sjarm til tider.

Det er ikke mangelen på et variert utvalg som er problemet, problemet slik jeg ser det er at selv om Linux har et lite utvalg av kommersielle spill og nokså mange frie spill, har Linux rett og slett ingenting Windows ikke kan tilby når det gjelder utvalg av spill (bortsett fra et par frie spill).

 

Om Linux skal bli populært blandt gamere er det et par nøkkelspill som må portes til Linux, eller så trenger Linux et par eksklusive titler.

 

En liste som dette forteller et par ting:

*Det er ikke systemet Linux som setter en stopper for spill på PC, spill kan fint utvikles til Linux.

*For de som liker spill, men føler at spillbehovet blir dekket av disse spillene, kan Linux bli et aktuelt alternativ.

*Det viser at det er et aktivt miljø innen Linux som intresserer seg for spill og tar en del av jobben i sine egne hender for å dekke noe av behovet.

*Krav om frie spill vil føre til at man ikke er avhengige at et selskap sitter på tronen og avgjør skjebnen til Linux, vi så jo hva som skjedde med UT3 (selv om løftene rundt en Linux-klient fortsatt ikke har blitt trukket tilbake).

Lenke til kommentar

@Elg

 

Ja det kan de om de ønsker. Svært mange av de aktuelle verktøy finnes på flere plattformer eller kan brukes til å porte spill til ulike plattformer. Husk at samme spill utviklet for WII, XBox, PC og PS3 er laget med samme verktøykasse.

 

Gode spillutviklere må alltid ta hensyn til at spillet skal tilpasses flere plattformer.

Lenke til kommentar
mistet all interesse allerede etter å ha lest de tre kravene. latterlig..

 

jeg vil ikke spille spill på linux bare for å spille spill på linux..

Tror ikke du kommer til å bli så veldig mye mer intressert etter å ha sett utvalget av kommersielle spill, men her er de kommersielle jeg fant som er portet:

 

*Snip*

Stod det ikke at det måtte være gratis? Tenker ikke på generell spillstøtte, men akkurat det som blir omtalt her. Er også mulig jeg ikke leste godt nok gjennom artikkelen. I så fall legger jeg meg flat.

Lenke til kommentar
Det er kanskje dette som har krasjet litt, med en overskrift som handler om at spill på linux er omtrent like gøy som å spille ludo med tante magda. Selv om både tante magda OG onkel olaf synes at ludo er dritkult, så er det fortsatt litt traust, selv om det kan ha sin sjarm til tider.

Jeg leser tydeligvis overskriften på en annen måte enn deg. Med trauste og seriøse tenker jeg på de som ikke spiller noe som helst. De som traust og seriøst gjør en jobb på PCen og andre trauste og seriøse oppgaver.

 

________________

 

 

Det er forresten en interessant ting med gratislisten som ingen har nevnt ennå. Det er at kommersielle spillutviklere har gått bort fra en del spillsjangere og spillvarianter som ikke er så innbringende lengre. Før i tida var jo offline FPS-spill og gåte-spill for én spiller populære. Nå skal jo alt være på nett med en haug samtidige deltagere i det samme spillet og gjerne med jevnlig betaling. Ikke alle liker den utviklinga.

Lenke til kommentar
kort og god så spør jeg om de kan bruke de samme verktøyene for å lage Windows spill og Linux spill ?

jeg ser for meg at hvis de skifter eller utvider plattform til spillene så blir det noen konsekvenser som må overkommes.

Jeg vet ikke hvilke typer verktøy du snakker om.

Men om du lager shadere (f.eks. FX Composer eller RenderMonkey), modeller (f.eks. 3D Studio), lydeffekter og musikk, grafikk(photoshop) osv. på Windows-plattform så er det aldeles ingenting i veien for å bruke ddet samme materialet på en annen plattform!

 

Du må nesten utdype mer hvilke problemer du ser.

Lenke til kommentar

det blir litt verre å utdype det så mye mere .

nå har du jo også delvis gitt meg svare på det jeg spurte om.

 

de som lager spill har diverse av utstyr , programmer og annet verktøy .

 

spørsmålet er om de kan bruke det samme utstyret , programmene ( eller like * ) og verktøyet når de går over fra Windows til linux.

eller må de skaffe alt på nytt for å laget en linux versjon av et Windows spill

 

*samme programmer i linux versjon.

 

poenget er her å kunne lage både windwos og linux versjoner av samme spill

Lenke til kommentar

Som svart på to ganger alt - ja det kan de om de ønsker. Husk at de fleste spill lages til minst 2 plattformer allerede, enkelte lages til både 3 og 4. Sims 3 er foreløpig lansert på Windows og Mac, og de fleste regner med at det også kommer på minst en konsoll.

 

Og du må ikke tro at utviklerne skriver spillet på nytt for hver eneste plattform. Det meste er faktisk identisk mellom plattformene (i alle fall når det gjelder kodelinjer).

 

Det man gjør når man porter spill til ulike plattformer er å endre de API-ene som kommuniserer med f.eks OpenGL i PS3 og Mac, og DirectX i Windows etc. Så spillutviklere kan i teorien sitte på Linux og lage 95 % av et spill for Xbox 360, eller 95 % av et PS3 spill på Windows.

Lenke til kommentar

Elg:

#include <stdio.h>

/***********************************************************/

  main ()					/* Poem */

  {
  printf ("Astronomy is %dderful \n",1);
  printf ("And interesting %d \n",2);
  printf ("The ear%d volves around the sun \n",3);
  printf ("And makes a year %d you \n",4);
  printf ("The moon affects the sur %d heard \n",5);
  printf ("By law of phy%d great \n",6);
  printf ("It %d when the the stars so bright \n",7);
  printf ("Do nightly scintill%d \n",8);
  printf ("If watchful providence be%d \n",9);
  printf ("With good intentions fraught \n");
  printf ("Should not keep up her watch divine \n");
  printf ("We soon should come to %d \n",0);
  }

 

En motor støtter fil formater, ergo så må motorn bli kompila på hver platform og alt vil kjøre på alt. Vis man dropper direct X og bruker bibloteker man HVET har dugelig platform støtte har man i realiteten support for alle platformer som har good nok hardware til å kjøre.

Siden formatene er bundet mot motorens støtte, blir det i værste fall å bytte exportør til programmene.

Og codeblokken over? Et stykke med "hello world" i C, kjører på hva som helst du kompilerer det på.

Lenke til kommentar

for at de skal funger så må de altså ha verktøy som er kompatible på "alle " plastformene ?

 

jeg hadde en gang Borland pascal 7. det var det mulig å lage en dos versjon og en windows versjon av samme programkoden. det er det nærmeste jeg kommer. dette var før win xp kom

 

del_diablo: det er greit med eksempel . det er bare det at det programmeringsspråket er jeg ikke vant med .

for meg ser det ut som om det skriver ett eller annet ut på skjermen

Lenke til kommentar

Neida, det holder at de har verktøyene på en plattform. De har også verktøyene for å kompilere spillmotoren til en annen plattform på den plattformen de bruker til utvikling.

 

Realiten er vel faktisk at de som koder program og de som lagre grafikken faktisk ofte sitter på ulike plattformer. Mener å huske at Id Software faktisk utvikler mye på Linux.

 

Renderinga av f.eks all grafikkfilene skjer heller ikke på en PC, det er nok servere satt opp for den oppgava som gjør den jobben. F.eks kan det godt være at man har Windows på desktoppen og det meste av bakgrunnjobben skjer på Linux når man utvikler spill. Akkurat som de som arbeider med å visualisere oljefunn. Han som ser på grafikken har en Windows PC, men alle beregningene som skaper grafikken skjer på en kraftig supercomputer med Linux som OS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...