Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om Arv


Roug

Anbefalte innlegg

Min far døde i 2006 ca 55 år gammel, min mor fant seg en ny mann for rundt 1.5, 2 år siden,

jeg har 3 søsken som ikke bor hjemme, alle skrev under på et brev som min mor hadde fått lagd med hjelp av en advokat, der det sto at han ikke får noe vist det skulle skje noe med mor og at han kunne bo der i en periode etterpå osv så han kunne finne seg ett nytt sted å bo.

 

Men nå i sommer fikk vi vite at de skulle gifte seg, da lurer jeg på gjelder enda dette skrivet eller arver han halvparten vist det skulle skje noe med min mor?

 

grunnen til at jeg spør er ikke fordi jeg bare tenker på penger, men synes det er litt rart vist en mann som vi har kjent i 2 år kan komme og ta halve arven fordi han gifter seg med min mor?

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar at din mor tok over boet til din far uskiftet. Det som vil skje når de gifter seg er at boet vil måtte bli skiftet, dvs, da skal dere arve deres far.

 

Hvis deres mor dør, og hun er gift, så vil han arve moren deres etter reglene for arv til ektefelle (han arver en fjerdedel minst 4G=291 524 kr). Skrivet vil ikke lenger gjelde, fordi din mor ikke lenger har lov til å erklære ham arveløs.

 

Det er ikke han som kommer og tar halve arven. Det er din mor som gir ham den ved å gifte seg med ham.

Lenke til kommentar
Jeg antar at din mor tok over boet til din far uskiftet. Det som vil skje når de gifter seg er at boet vil måtte bli skiftet, dvs, da skal dere arve deres far.

 

Hvis deres mor dør, og hun er gift, så vil han arve moren deres etter reglene for arv til ektefelle (han arver en fjerdedel minst 4G=291 524 kr). Skrivet vil ikke lenger gjelde, fordi din mor ikke lenger har lov til å erklære ham arveløs.

 

Det er ikke han som kommer og tar halve arven. Det er din mor som gir ham den ved å gifte seg med ham.

 

 

 

Så kjekt da... "mor som sier, han er ikke ute etter pengene"

Takk for svar

Lenke til kommentar
"mor som sier, han er ikke ute etter pengene"

 

Når de gifter seg vil du få arven etter din far, hvis du ikke allerede har fått den. Så lenge din mor fortsatt er i live er det vel hun som bestemmer over seg selv og sitt?

 

 

 

Så klart gjør hun det, men er ikke så veldig fan av den personen hun skal gifte seg med, og det er en del ting der.

Lenke til kommentar

Nei. Særeie er en betegnelse på en del av et ektepars formue som ikke skal deles ved skiftet men gå ubeskåret til boet/ektefellen selv. Mannen har fortsatt arverett.

 

Prosessen er som følger:

 

- Den ene ektefellen dør.

- Man deler ektefellenes formue (nesten) som i en skilsmisse, dvs i utgangspunktet halvparten til hver. Særeie deles ikke.

- Den halvparten avdøde ektefelle skal ha er 'boet', og deles ut til arvingene.

 

Å sette opp særeie vil medføre at en større del unntas deling, og derved går rett til arvingene. Men ektefellen er også arving.

 

Dog kan han ikke sitte i uskifte med særeie, men det kan han ikke uten arvingenes samtykke uansett.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Hvis moren din ønsker å begrense sin nye manns arverett kan hun gjøre det iht § 7. i arveloven, han vil likevel arve 4 G (4 * 72 881 kr).

 

Jeg har limt inn de to aktuelle paragrafene nedenfor, se http://www.lovdata.no/all/hl-19720303-005.html for hele loven

 

***

 

Kapittel II. Arv på grunnlag av ekteskap.

 

§ 6. Ektemaken har rett til fjerdeparten av arven når det er livsarvinger etter arvelateren. Minstearven skal likevel tilsvare 4 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet. Er dei næraste slektsarvingane til arvelateren foreldra hans eller avkom etter desse, har ektemaken rett til halvparten av arven, likevel minst 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda ved dødsfallet.

 

Er det ikkje arvingar som nemnt i første ledd, arvar ektemaken alt.

 

I høve til arvingar som nemnt i første ledd har ektemaken rett til uskifte etter reglane i kap. III.

 

Har ektemaken nytta denne retten, blir det ikkje rekna med arv frå førstavdøde til lengstlevande ektemake etter første ledd dersom buet først blir skift med dei andre arvingane til arvelataren etter at lengstlevande ektemake er død.

 

§ 7. Ektemakens rettar etter § 6, jfr. kap. III, kan berre avgrensast ved testament som han har fått kunnskap om før arvelatarens død. Vilkåret om at ektemaken må ha fått kunnskap om testamentet, gjeld likevel ikkje, dersom det var umogeleg eller det etter tilhøva ville være urimeleg vanskeleg å varsle han. Ektemaken sin rett til minstearv på 4 eller 6 ganger grunnbeløpet i folketrygda kan likevel ikkje avgrensast.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Et spørsmål.

 

Ang. de verdiene som da ikke er farsarv, vil en kunne gjøre denne nye mannen "arveløs" ved hjelp av særeie?

 

Særeie vil ha virkning ved skilsmisse og ikke ved død/arv.

 

Noe unyansert. Særeie vil ha noe å si når boet skal deles -- noe som skal skje skal når den ene parten dør (se ekteskapsloven kapittel 15).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...