Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Drømmer" om å være husmor -turnoff for evt. partner?


Anbefalte innlegg

OK kanskje litt vel drøyt men ihvertfall ønsker jeg på sikt når vi har vært sammen å stifte familie der jeg kan være hjemmeværende med barna til de er litt store...

Nå jobber jeg fullt og trives med det men ser etter en partner som vil ha de samme verdiene med at en er hjemmeværende (bare at jeg ønsker det skal være meg!) Kunne gjerne jobbet et par dager i uka eller noe men det er max, vil "stelle" hjemmet heller. Ser på megselv som veldig positiv til likestilling og dersom en mann ønsker å være hjemmeværende er det bare positivt.

Har flere venninner som synes et slikt "mål" er helt tullete men nå er det nå engang slik...

Hva tenker gutta om slikt? Hadde du tenkt golddigger, lat osv. dersom ei jente du datet nevnte slike tanker for deg?

(Vil påpeke at siden jeg er bi tenker jeg det samme om en kvinnelig partner, hun jobber, jeg med barna)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mjæ.. ville tenkt at her er det ei som bare ikke orker å jobbe. Barn har godt av å være i barnehage og "stelle i hjemmet" er ikke akkurat en fulltidsjobb. I tillegg er det ikke akkurat sunt for et forhold at den ene parten går rundt hjemme alene hele dagen.

Lenke til kommentar

Eg trur ikkje dette blir heilt bra. Kan nok bli ei belastning både for deg og for din partner når du må be om penger og partneren din blir spurt om penger med gjemne mellomrom.

 

Men det finnest heilt sikkert noken som vil ha ein heimeværande partner, men eg trur at ein mellomting der du jobber 50% slik at barna får være litt i barnehage også kan kanskje være aktuellt?

Lenke til kommentar

Ikke turnoff, mener det er sunt for barn å oppdras hjemme med "deltid" i barnehagen i stedet for å være der i 10 timer om dagen.. Men på samme måte som hvis du hadde syntes at det er best å ha ungene i barnehage fra 7-17 fra de er 8 mnd gamle, så er ikke det noe å fortelle om på første date hvertfall, for det er turnoff med damer som bare virker å være på mannejakt for de er verpesyk ;)

Lenke til kommentar

Man må jo aller først finne seg en partner som har sterk nok økonomi til at den ene parten kan være hjemmeværende. Jeg synes tanken på å slippe gjøre noe husarbeid og alltid komme hjem til ferdiglaga middag virker fin nok den. Men ikke så fin at jeg ville ofret så mye av økonomien og lifsstilen som det er snakk om her.

 

I realiteten vil du jobben din bli hushjelp/tjener, og partneren blir din arbeidsgiver. Høres ikke ut som en oppskrift på suksess.. :p

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg ikke helt ser hvorfor dette skal være problematisk.

 

Joda, barn har godt av sosialiseringen i barnehagen, men for veldig, veldig mange barn blir det barnehageassistentene de ser mesteparten av dagen. Har selv jobbet i barnehage, og det var skremmende mange foreldre som trippet utenfor døren med ungen under armen fem på åpningstid, og de samme foreldrene ble støtt og stadig forsinket når ungen skulle hentes. Jeg tror ikke den barnehagen var noe spesiell når det kom til karriereforeldre.

 

Jeg tror det vil være mye bedre for både mor, far og barn at far fiser avgårde på jobb uten å måtte levere småttisen, og at mor og barn tar det helt laidback om morgenen. Ungen leveres en time eller to etter åpningstid, mor jobber i 50%-stillingen sin, henter ungen en time eller to før stengetid, går hjem og lager middag. Mindre stress for alle parter, og ungen får litt kvalitetstid med foreldrene istedenfor å se dem fra baksetet i bilen på vei hjem, gjennom en hurtig tilberedt ferdigmiddag før de legger seg etter barne-TV.

 

Økonomien kan være et problem, men personlig hadde jeg ikke hatt noe problem med å jobbe både fulltid og overtid om jeg visste at pengene sørget for at avleggeren min hadde en trygg og god oppvekst de første årene.

 

Snakk med bekjente som jobber i barnehage/skole/SFO. Jeg tror de aller fleste vil være noenlunde enige med dette.

Lenke til kommentar

Jeg mener barn har god nytte av andre sosiale arenaer enn hjemme også som f.eks litt i barnehage el. Men det er jo sant at det krever en ganske solid økonomi dersom man skal kunne "forsørge" familien på en inntekt.

I 50-åra var det jo dette som gjalt og vi har jo iflg. statistikken aldri vært lykkeligere enn da :thumbup:

Men ser jo problemet med å formidle dette til en evt. partner....

Lenke til kommentar
Jeg mener barn har god nytte av andre sosiale arenaer enn hjemme også som f.eks litt i barnehage el. Men det er jo sant at det krever en ganske solid økonomi dersom man skal kunne "forsørge" familien på en inntekt.

I 50-åra var det jo dette som gjalt og vi har jo iflg. statistikken aldri vært lykkeligere enn da :thumbup:

Men ser jo problemet med å formidle dette til en evt. partner....

 

Du er nok ikke den eneste.

Vi har nå hatt en generasjon der mødrene og fedrene jobber fulltid fra barna er 1 år ca.

Det har ikke bare positive sider.

Så hvis vi ser litt frem i tid så tror jeg nok det vil forandre seg, dog ikke tilbake til "gamle tider".

Men samfunnet i dag er desverre ikke lagt opp til at det skal skje. Økonomisk vil det bli tungt. Men hvis man ofrer litt så går nok det og. Men man må nok beregne seg på å flytte ut av pressområdene.

 

Men...når det gjelder partnere...det lønner aldri å prate om barn, hus, stakittgjerde og hund i starten:)

Lenke til kommentar

Mer turn-on enn turn-off for min del. Har ikke noe med likestilling å gjøre, jeg syns bare kvinner i sitt tradisjonelle element er ganske hot :p

 

Men for at det skal funke, må hun like det. Like barnestell, husstell og matlaging, synes det er gøy rett og slett. Hvis ikke blir hun misfornøyd og ikke happy, og da er det langt fra noe pluss.

En hjemmeværende husmor, som faktisk er husmor og nyter det, det er langt fra turn-off.

Lenke til kommentar

pfft eg ville ikke hatt ei dama som er hjemme heile tida med ungene:P vil vær hjemme med di sjøl istede for å jobbe:D

 

men sånn seriøst:)... hadde ikke hatt noe imot å jobba heile tida å dama hadde vert hjemma, å jobba 2-3 dager i uka. vil gjerne at hun skal bidra litt. men så lenge eg får komme hjem til ei eg elske å har litt økonomisk trygghet, så går det fint som bare faen:)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det positivt, ihvertfall så lenge partneren har en jobb med god lønn. Og hvorfor i alle dager er det noen som mener at barn har godt av å bli oppdratt av noen andre enn foreldra? Hvis man virkelig har lyst til å sende barna i barnehage, når man har både penger og tid nok til å oppdra dem selv, så betyr jo det at man kanskje ikke burde hatt barn i det hele tatt. Hvorfor ha barn når man vil at andre skal oppdra dem?

 

Barn bør bli oppdratt av sine egne foreldre, ikke andre personer som har det som jobb! Barnehagen er til for folk som ikke har anledning til å passe på dem selv, grunnet at foreldra må jobbe slik at det blir mat på bordet...

 

Eneste motargumentet er at dagens samfunn har blitt såpas radikalt at barn nesten *må* sendes i barnehagen, for ikke å risikere å bli støtet ut av barn de ikke kjenner på barneskolen. Bånn i bøtta spør du meg.

 

Spør du meg, så er det ikke noe som er mer turnoff enn såkalte "karrierekvinner" <.<

Endret av Powerpie
Lenke til kommentar

BARNEHAGE HANDLER OVERHODE IKKE OM OPPDRAGELSE. jesus-.-

 

dette vett du jo-> man sender barna til barnehagen for foreldrene skal på jobb.

MEN det du tydeligvis ikke har peilig på er fordelene med barnehage.

 

hmm. vel... ungene lære jo å ver sosial blandt andre. vist ungene lærer dette i så tidelig alder som mulig vil det påvirke resten av livet å gjør visse ting lettere. som f.eks når man starter på skulen. det vil være mer naturlig å vær ilag med andre folk.

 

vist di ansette i barnehagen begynner å oppdra barn som om det ville vært deire egne så klage di fleste foreldrene vist det er noe di ikke liker, f.eks vist du er imot religon å di presse det på ungen din i liten alder.

Lenke til kommentar

For meg personlig så hadde det vært en turnoff. Det jeg har i tanke på er det økonomiske og slik ting er nå og kommer til å være en stund fremover så har jeg ikke råd til å føde på en mor og en unge.

Dessuten så hadde jeg likt at begge parter var ute i arbeidslivet og tjente penger.

Lenke til kommentar
BARNEHAGE HANDLER OVERHODE IKKE OM OPPDRAGELSE. jesus-.-

 

dette vett du jo-> man sender barna til barnehagen for foreldrene skal på jobb.

MEN det du tydeligvis ikke har peilig på er fordelene med barnehage.

 

hmm. vel... ungene lære jo å ver sosial blandt andre. vist ungene lærer dette i så tidelig alder som mulig vil det påvirke resten av livet å gjør visse ting lettere. som f.eks når man starter på skulen. det vil være mer naturlig å vær ilag med andre folk.

 

vist di ansette i barnehagen begynner å oppdra barn som om det ville vært deire egne så klage di fleste foreldrene vist det er noe di ikke liker, f.eks vist du er imot religon å di presse det på ungen din i liten alder.

Hverken jeg eller noen av søsknene mine var i barnehagen. Endel av ungene i nabolaget var det, i det minste noen dager i uka, men merka jo ikke spesielt til det.

Første skoledag var like spennende for meg som for alle andre, jeg fikk de samme vennene, og er en meget sosial person. Mi søster er kanskje sørlandets mest sosiale menneske, og min bror elsker å jobbe med mennesker. Yngstesøs ser ut til å havne på det samme, hun har stadig 3-4 venner med seg hjem på middag.

Lenke til kommentar
BARNEHAGE HANDLER OVERHODE IKKE OM OPPDRAGELSE. jesus-.-

 

Enig i det. Men i praksis så blir det slik, at oppdragelsen faller til barnehagen fordi det er der podene er mesteparten av sin våkne tid.

Ellers kaller jeg barnehager rønneroppvekstanstalt, litt på fleip og litt på alvor. Fordi det man lærer i barnehagen er ikke bare positivt.

 

Men til topic.

Begge scenarior har sine fordeler og ulemper. Dermed er det egentlig opp til paret hvordan man vil organisere familielivet. Når podene ramler inn i denne familien blir som regel prioriteringene kastet rundt på hodet.

Noen mener at med ei hjemmeværende mor så er dette diskriminering å holde kvinner nede. Mens andre igjen ser dette på som den kanskje aller aller viktigste jobben i samfunnet.

Endret av Luftbor
Lenke til kommentar

Hvis det er snakk om noen år, mens barna enda er små skulle det vel la seg gjøre med en deltidsjobb kanskje. Men om du har tenkt å være husmor resten av livet hadde jeg styrt laaaaaangt unna deg ihvertfall. Du blir en såppass økonomisk last, at med mindre du finner en som er styrtrik er nok bare å glemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...