Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

GM1 kom så å si samtidig som GX7, håper det snart dukker opp en GM2 med noen av de samme fremskrittene som i GX8.

 

Siden GM5 ble lansert for snart et år siden kommer det neppe noen GM2 med det første. Men at det kommer en GM-oppgradering snart er jo mulig. Tviler imidlertid på at Panasonic klarer å få stabilisator i GM-serien uten å gjøre det en del større, og det er også problemer med 4K video i små kameraer foreløpig pga varmeutvikling.

 

Men en GM-oppgradering med den nye sensoren er fullt mulig, DFD også, og alle funksjoner som bare er elektronikk og ikke veldig ressurskrevende kommer nok med i neste oppgradering. Det jeg gjerne skulle sett i et nytt GM-kamera er vippbar skjerm. Sony viser jo at det er mulig å få det til uten at det går veldig ut over størrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Siden GM5 ble lansert for snart et år siden kommer det neppe noen GM2 med det første. 

For meg var GM5 et skritt tilbake eller til siden, ikke fremover. For å legge til funksjonalitet ofret de det aller kuleste med GM1, størrelsen. Greit nok at det ikke var mye, men ca 10% i høyden og 20% dybde er ikke ingenting.

 

Men ja, det er vel lite som tyder på en oppfølger for øyeblikket. Ryktebørsen har vel heller ikke nevnt det med et ord.

Lenke til kommentar

 

 

 

Siden GM5 ble lansert for snart et år siden kommer det neppe noen GM2 med det første. 

For meg var GM5 et skritt tilbake eller til siden, ikke fremover. For å legge til funksjonalitet ofret de det aller kuleste med GM1, størrelsen. Greit nok at det ikke var mye, men ca 10% i høyden og 20% dybde er ikke ingenting.

 

Men ja, det er vel lite som tyder på en oppfølger for øyeblikket. Ryktebørsen har vel heller ikke nevnt det med et ord.

 

 

Litt enig, liker veldig godt mitt GM1, det er bra på en ting, liten størrelse, og er designet ene og alene rundt det. 

 

Apropos det, skal til Hong Kong en tur til høsten, og vurderer å plukke opp et par objektiv. (litt usikker på om jeg bør, drev å sjekket reiseforsikring her og telte opp kamerautstyret og fant ut at å erstatte alt vill koste omlag 40k, står mildest talt ikke i stil til evnene mine  :blush: )

 

Det er da samyang 7.5 fiseye og panasonic sitt kompakte 35-100 jeg vurderer (sistnevnte til GM1en), da begge ser ut til å koste mellom 1500 og 2000 i hong kong om jeg har sette det riktig. Noen som har noen erfaringer? Råd? noe kaldt vann å kaste i årene? Trenger jeg egentlig en kompakt tele feks? Har tenkt litt på det fordi jeg lurte på å lage et lite "minioppsett" med gm1 12-32, pana 20mm, og 35-100. (eventuelt 14mm pancaken til pana, men er litt usikker, den er ikke sååå mye mer lyssterk enn 12-32.)

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er da samyang 7.5 fiseye og panasonic sitt kompakte 35-100 jeg vurderer (sistnevnte til GM1en), da begge ser ut til å koste mellom 1500 og 2000 i hong kong om jeg har sette det riktig. Noen som har noen erfaringer? Råd? noe kaldt vann å kaste i årene? Trenger jeg egentlig en kompakt tele feks? Har tenkt litt på det fordi jeg lurte på å lage et lite "minioppsett" med gm1 12-32, pana 20mm, og 35-100. (eventuelt 14mm pancaken til pana, men er litt usikker, den er ikke sååå mye mer lyssterk enn 12-32.)

 

AtW

 

Jeg synes at GM1, 12-32mm og 35-100mm høres ut som et fint lite mini-oppsett. Mener at 35-100mm er et trivelig objektiv i samme klasse som 12-32mm-en.

Lenke til kommentar

 

 

Det er da samyang 7.5 fiseye og panasonic sitt kompakte 35-100 jeg vurderer (sistnevnte til GM1en), da begge ser ut til å koste mellom 1500 og 2000 i hong kong om jeg har sette det riktig. Noen som har noen erfaringer? Råd? noe kaldt vann å kaste i årene? Trenger jeg egentlig en kompakt tele feks? Har tenkt litt på det fordi jeg lurte på å lage et lite "minioppsett" med gm1 12-32, pana 20mm, og 35-100. (eventuelt 14mm pancaken til pana, men er litt usikker, den er ikke sååå mye mer lyssterk enn 12-32.)

 

AtW

 

Jeg synes at GM1, 12-32mm og 35-100mm høres ut som et fint lite mini-oppsett. Mener at 35-100mm er et trivelig objektiv i samme klasse som 12-32mm-en.

 

 

Ja, og noe av grunnen er at det ser ut som det er veldig billig for det objektivet i hong kong, om det virkelig ligger på under 2000, så er ikke det en ille pris. Har heller ikke noe vanlig tele i det området (har dog 14-150).

 

AtW

Lenke til kommentar

Har Samyang fisheye, og den er utrolig gøy å bruke. Anbefaler å lage et merke med korrekturlakk for hyperfokalavstanden for den brennvidden du bruker mest, så slipper du å tenke på fokus. Ikke gå over F8 - F6,7 bør egentlig være maks du bruker i praksis for best bildekvalitet.

 

Når det gjelder reiseforsikring har jeg løst det ved å være dobbeltforsikret. Det vil si at jeg har en vanlig reiseforsikring pluss at jeg betaler reisen med et kredittkort som gir reiseforsirking. Hvis noe skulle skje med utstyret, kan jeg da ta f.eks. kamera og noen objektiver og annet utstyr på én forsikring, og resten av objektivene på den andre.

Lenke til kommentar

Som nevnt over så vurderer jeg samyang fisheye, men har sett at olympus har en bodycao-fisheye på 9mm, som koster runt 600-700 ser det ut til, sva en tredjepart av prisen, og den er også mindre, men er jo bare f8, og mindre god optisk. Hvor mye verre er det enn samyangen tror dere? Fisheye er jo et veldig spesielt objektiv, kan jo være noe å teste en billigere variant, samtidig er jo ikke 2k alt for ille, og samyangen har fått gode skussmål.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som nevnt over så vurderer jeg samyang fisheye, men har sett at olympus har en bodycao-fisheye på 9mm, som koster runt 600-700 ser det ut til, sva en tredjepart av prisen, og den er også mindre, men er jo bare f8, og mindre god optisk. Hvor mye verre er det enn samyangen tror dere? Fisheye er jo et veldig spesielt objektiv, kan jo være noe å teste en billigere variant, samtidig er jo ikke 2k alt for ille, og samyangen har fått gode skussmål.

 

AtW

Jeg tror du har mer igjen for å velge noe annet enn bodycap-linsa. Flere tester på youtube sier at den ikke er mye til nytte, men i forhold til pris er det vel kanskje ikke så ille. Det kommer vel an på hvor mye du skal bruke den og hvor villig du er til å bruke høy ISO. Det flotte med den er jo pris og plass/vekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...