Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Panorama stich er jeg ikke interessert i. Her er et eksempel fra en annen glimrende fotograf på 500px. Bildet er fra 15 mm (ff) Det er slik effekt jeg tenker.

 

 

https://500px.com/photo/117002095/the-mirror-by-ole-henrik-skjelstad?ctx_page=1

 

Skyhøy kvalitet på de bildene som han serverer.

Vet du hva slags kamera han bruker ?

 

Edit : fant ut av det , Canon 6D og Sony A7r :)

Tja...vanskelig å si om kvaliteten er så skyhøy. Vi får jo ikke se RAW filene da ? Kun nedskalerte ferdige bilder laget nettopp for 500px.

 

Men det var for å vise hvordan jeg ønsker å bruke objektivet. Og da var mitt spørsmål om jeg var bedre tjent med å ha et system til. Eller om EM-5 MkII og 7-14mm f2.8 vil gjøre samme nytten?

Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i gode råfiler og stabilisering i det værtette fullformathuset og samtidig ikke vil drasse på et alt for stort kamerahus (1DX-størrelse) så kan det være verd å vente til oktober/november for å se hva som dukker opp da. I god tråd med tidligere kamera fra den leiren tipper jeg det kan bli et av markedets mest kompakte fullformathus. Det ryktes at det får Sonys nye 42,5 Mp sensor så det skal være nok av megapiksler å ta av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du er interessert i gode råfiler og stabilisering i det værtette fullformathuset og samtidig ikke vil drasse på et alt for stort kamerahus (1DX-størrelse) så kan det være verd å vente til oktober/november for å se hva som dukker opp da. I god tråd med tidligere kamera fra den leiren tipper jeg det kan bli et av markedets mest kompakte fullformathus. Det ryktes at det får Sonys nye 42,5 Mp sensor så det skal være nok av megapiksler å ta av.

Hvilket tenker du på da Simen?
Lenke til kommentar

 

Hvis du er interessert i gode råfiler og stabilisering i det værtette fullformathuset og samtidig ikke vil drasse på et alt for stort kamerahus (1DX-størrelse) så kan det være verd å vente til oktober/november for å se hva som dukker opp da. I god tråd med tidligere kamera fra den leiren tipper jeg det kan bli et av markedets mest kompakte fullformathus. Det ryktes at det får Sonys nye 42,5 Mp sensor så det skal være nok av megapiksler å ta av.

Hvilket tenker du på da Simen?

 

http://www.japanphoto.no/sony-a7r-ii#.VcRhR_k0nOQDette sikkert.

Lenke til kommentar

Motivet er alltid så skarpt som det kan få blitt. Om bildet blir skarpt er en annen sak. :p

 

Små sensorer gir større dybdeskarphet (når man holder blendertallet konstant og justerer ned brennvidden tilsvarende for å få samme bildeutsnitt).

 

Men små sensorer presser også optikkens grenser for skarphet mer enn store sensorer.

 

Tester av kamera + objektiv viser som regel at reell skarphet (linjer per bildehøyde eller linjepar per bildehøyde) synker når sensoren blir mindre, selv om antall Mp beholdes. Det er fult mulig å finne unntak til denne "regelen", men det er i hvert fall ofte sant.

 

Edit: 216 innlegg og forumet har ikke kræsjet ennå for den som lurte her for noen dager siden. :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Motivet er alltid så skarpt som det kan få blitt. Om bildet blir skarpt er en annen sak. :p

Du har helt rett i det. :lol:

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi det virker som det er lettere å få et skikkelig skarpt bilde på mobilkameraet, mens man helst skal bruke stativ på skikkelig systemkamera (jeg må innrømme at jeg ikke gjør det så ofte).

Lenke til kommentar

Gir en mindre sensor skarpere motiv når man tar bildet håndholdt?

Det som har noe å si er jo forholdet mellom bevegelsen og bildevinkelen. Jo større bildevinkelen er, jo mindre synes bevegelser (derav tommelfingerregelen om 1/(brennvidde*crop factor)).

 

Men det er gjerne enklere å holde et kamera med mindre sensor stødig. I hvert fall så lenge hus og optikk er noenlunde avbalanserte.

Lenke til kommentar

Du har helt rett i det. :lol:

 

Grunnen til at jeg spurte er fordi det virker som det er lettere å få et skikkelig skarpt bilde på mobilkameraet, mens man helst skal bruke stativ på skikkelig systemkamera (jeg må innrømme at jeg ikke gjør det så ofte).

Tror det i all hovedsak skyldes en kombinasjon av lavere vekt og større skarphetsdybde.
Lenke til kommentar

Men det er gjerne enklere å holde et kamera med mindre sensor stødig. I hvert fall så lenge hus og optikk er noenlunde avbalanserte.

Er det det? Prøv å drikk fem espressoer og film en snutt med Canon 1DX + 35mm. Prøv så å film en snutt med mobiltelefonen (de fleste telefonkamera har et utsnitt ca tilsvarende 35mm på FF.) Telefonen kommer til å skjelve som et aspeløv mens beistet har for stor masse til å kunne skjelve så mye. Er du immun mot espresso så finn en med Alzheimer Parkinson som kan hjelpe. Holdeteknikken (2-punkts vs 3-punkts støtte) er heller ikke i favør kamera uten søker.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg syns det er betydelig enklere å holde et kamera med litt tyngde stødig enn et lett mobilkamera. Dette er pga. tyngen i seg selv som virker stabiliserende pga. treghetsfaktoren det gir, og det at DSLR'en har ergonomi som er laget nettopp for å kunne holdes stødig og godt ved å støtte i mot hode eller skulder. En mobil har vidvinkel objektiv og brukes ofte når det er greit lys, da blir det ikke så vanskelig å få skarpe bilder.

Endret av tech8
Lenke til kommentar

 

Men det er gjerne enklere å holde et kamera med mindre sensor stødig. I hvert fall så lenge hus og optikk er noenlunde avbalanserte.

Er det det? Prøv å drikk fem espressoer og film en snutt med Canon 1DX + 35mm. Prøv så å film en snutt med mobiltelefonen (de fleste telefonkamera har et utsnitt ca tilsvarende 35mm på FF.) Telefonen kommer til å skjelve som et aspeløv mens beistet har for stor masse til å kunne skjelve så mye. Er du immun mot espresso så finn en med Alzheimer som kan hjelpe. Holdeteknikken (2-punkts vs 3-punkts støtte) er heller ikke i favør kamera uten søker.

 

 

Du tenker ikke på parkinson? :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...