Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

 

 

Du har et ganske bra utvalg av optikk fra før - hvorfor vurderer du å kjøpe nytt? Hvis du kan komme med et godt svar på det spørsmålet er det lettere å komme med gode tips.

 

Slik jeg ser det har du både vidvinkel, normal-området og kort tele godt dekket. Lengre tele har du ikke helt samme kvalitet, men ut fra bruksområdet du beskriver høres det ikke ut som om det er der skoen trykker heller. 12-40mm er et godt objektiv som nok gjør at du kan slippe unna en del objektivskifter, men bortsett fra det ser jeg ikke at det tilfører noe vesentlig nytt i samlingen din. Et objektiv som ville tilført noe nytt er 75 mm f/1.8. Jeg har ikke prøvd det selv, men det ser ut til å være et bl.a. et utmerket portrettobjektiv.

 

 

Godt og godt, er vel sikkert endel GAS tipper jeg :)

 

75-300 vurderer jeg fordi det er på tilbud, og fordi jeg føler at jeg har endel å hente på å ta bilder med tele, og det er som du sier der jeg mangler mest, men som du også er inne på, kanskje ikke der skoen trykker mest heller? Er jo en grunn til at jeg først vurderer det nå som jeg har alle de andre objektivene.

 

12-40 er vel mer som å eventuelt ha et alternativ til et all-round-objektiv som ikke er 14-150, på den andre siden bruker jeg jo det mest når det er lyst.

 

Hadde det vært samme pris som 12-40 hadde jeg definitivt kjøpt oly 7-14, jeg liker vidvinkel og mulighetene det gir, blir nok antakelig å kjøpe det med tid og stunder når prisen roer seg litt.

 

75mm virker litt trangt for et fastobjektiv for meg, og objektivet er ikke blant de billigste, til portrett tenker jeg at jeg klarer meg med 45mm f1.8

 

AtW

 

Hva slags kamerahus har du? Hvis det er et Panasonic hus så vil jeg anbefale 100-300mm som har optisk stabilisering samt blender f/5,6 på 300mm som er litt større blender enn Olympus på 300mm.

Jeg er ihverfall godt fornøyd med min 100-300mm og har brukt den på både Panasonic og Olympus hus.

 

Du får cashback på 650,- også:

http://www.japanphoto.no/panasonic-cashback-sommer-2015?errorViewName=AjaxOrderItemDisplayView

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Olympus 12-40 vil jeg si er en no-brainer. Har selv en Panasonic 12-35 F2.8, og den sitter nesten permanent på kamerahuset mitt. Værtetting, høy lysfølsomhet og utrolig bra skarphet gir mye bedre bilder enn en standardzoom. Jeg har sett gjennom litt bilder med det gamle kit-objektivet mitt, og må si jeg egentlig er noe skuffet over hvor dårlig det er i forhold noen ganger. Zoomområdet vil jeg si er det mest fleksible for din type bruk - fotografering innendørs med varierende brennvidder og mer krevende lysforhold osv. F2,8 kontra 4,0 betyr mye mer enn du skulle forvente. Utendørs er det like bra, og jeg må si at det er egentlig litt deilig å kunne slappe av hvis det begynner å regne eller man utsettes for litt vannsprut.

 

Hvis du er ute etter litt andre kreative muligheter, hva med et Samyang 7,5 mm fisheye? http://www.prisjakt.no/product.php?p=997276. Det er faktisk utrolig gøy å bruke, og hyperfokalavstanden er såpass kort at det i de fleste tilfellene er enkelt å stille inn på det, og la objektivet deretter være, til tross for at det er manuell fokus.

 

Nå når jeg har 20 F1,7, 12-35 F2,8, 40-150 F2,8 pluss 45 F1,2, er det eneste fastobjektivet jeg kunne tenke meg 25 F1,4. Zoomobjektivene er såpass bra, at skal jeg ha fastoptikk synes jeg at den bør være et godt skritt bedre på lys før jeg vurderer å kjøpe det. Hadde jeg ikke hatt F2,8-zoomene derimot, er det mulig jeg kanskje ville skaffet meg flere fastobjektiver på F2 eller F1,8 - kanskje du gjør samme erfaring? Jeg har nesten ikke brukt 20/F1,7 siden jeg skaffet meg 12-35. Den eneste grunnen til at jeg ikke selger det, er at det er utrolig kompakt og i enkelte tilfeller er det veldig greit med en smalere og mindre profil.

Lenke til kommentar

Takk for innspill, jeg bare oppsummerer litt her, kontra å svare på hvert innlegg med sitat:

 

Det ble spurt om jeg har fra før:

 

Oly 12mm f2

Pana 20mm f1.7

Oly 45mm f1.8

 

Oly 12-50mm kit

Pana 12-32 kit.

Oly 9-18mm

Oly 14-150mm

 

Jeg må forsåvidt ikke begrense meg til en av de to, vurderer de på "individuelt grunnlag". 

 

Angående lys synes jeg kanskje f2.8 høres litt lite ut når det er lite lys? Synes ofte f2 er akkurat i grenseland når det er innendørs med dunkel belysning, må ofte opp i iso3200. Men 12-40 er jo veldig allsidig, enig i at 40mm ofte ikke er for lite, men på den andre siden kan jeg jo bare bruke ett mindre objektiv med samme brennvidde (men mindre lysstyrke).

 

Erfaringene mine fra 150mm er at jeg nok liker bildets look litt bedre når det er vidvinkel, synes ofte 150mm blir litt vel "flatt" og er nok ikke flink nok til å utnytte denne effekten, samtidig kommer man ikke så ekstremt nærme ting med 150mm heller, selv om det såklart er endel tele. Usikker, 300mm er kanskje bare "enda verre", eller det kan være nok til at det ikke faller mellom to stoler. 3k er jo heller ikke såå dyrt, og får sikkert 2k tilbake for det om jeg angrer på sikt.

 

AtW

 

12-40mm f.2.8 PRO kan erstatte de 5 første objektivene på lista, du får ett objektiv som er skarpt, tegner veldig bra, topp byggekvalitet, en knapp som kan konfigureres til veldig mye rart og ett av markedes beste værtetthet.

 

Mitt 12mm f.2.0 Black ltd ligger å støver ned, og er egentlig synd for forfengeligheten sin del så er det det nærmeste jeg kommer ett Leica objektiv sammen med 75mm f.1.8 kun basert på utseendet...

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved å velge en telezoom med dårlig lysstyrke begrenser man nødvendigvis når den kan brukes, men kjøper man en 300mm F2.8 som veier 3.3 kg og koster/kostet over 60000 får man et annet sett med begrensinger. Det blir alltid en avveining mellom ulike egenskpaper.

 

Sant det, man får ikke i pose og sekk.

 

 

Da får man smøre seg med ett års tålmodighet :)

Lenke til kommentar

 

Takk for innspill, jeg bare oppsummerer litt her, kontra å svare på hvert innlegg med sitat:

 

Det ble spurt om jeg har fra før:

 

Oly 12mm f2

Pana 20mm f1.7

Oly 45mm f1.8

 

Oly 12-50mm kit

Pana 12-32 kit.

Oly 9-18mm

Oly 14-150mm

 

Jeg må forsåvidt ikke begrense meg til en av de to, vurderer de på "individuelt grunnlag". 

 

Angående lys synes jeg kanskje f2.8 høres litt lite ut når det er lite lys? Synes ofte f2 er akkurat i grenseland når det er innendørs med dunkel belysning, må ofte opp i iso3200. Men 12-40 er jo veldig allsidig, enig i at 40mm ofte ikke er for lite, men på den andre siden kan jeg jo bare bruke ett mindre objektiv med samme brennvidde (men mindre lysstyrke).

 

Erfaringene mine fra 150mm er at jeg nok liker bildets look litt bedre når det er vidvinkel, synes ofte 150mm blir litt vel "flatt" og er nok ikke flink nok til å utnytte denne effekten, samtidig kommer man ikke så ekstremt nærme ting med 150mm heller, selv om det såklart er endel tele. Usikker, 300mm er kanskje bare "enda verre", eller det kan være nok til at det ikke faller mellom to stoler. 3k er jo heller ikke såå dyrt, og får sikkert 2k tilbake for det om jeg angrer på sikt.

 

AtW

 

12-40mm f.2.8 PRO kan erstatte de 5 første objektivene på lista, du får ett objektiv som er skarpt, tegner veldig bra, topp byggekvalitet, en knapp som kan konfigureres til veldig mye rart og ett av markedes beste værtetthet.

 

Sett bort i fra den ekstra vekten og størrelsen på 12-40 (min favoritt for bygåing er nok Leica Summilux 15mm f1.7), hvordan er det med nærgrense, dybdeskarphet og bokeh på denne i forhold til fastopptikken AtW lister opp? Er den neglisjerbar?

Lenke til kommentar

Jeg sitter med feriepenger i hånda og klør i fingrene etter ett spesielt objektiv jeg har tenkt på veldig lenge.

 

Voigtländer 25mm f/0.95

 

Jeg kjøpte meg tidligere en CCTV linse på 25mm og må si at jeg syns det er en herlig brennvidde å ta bilder med. Jeg ønsker også å ha en helt manuell linse.

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne linsen? Jeg har sett på litt for mange anmeldelser av den og jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men prisen på 5600 holder meg litt tilbake!

Lenke til kommentar

 

 

Takk for innspill, jeg bare oppsummerer litt her, kontra å svare på hvert innlegg med sitat:

 

Det ble spurt om jeg har fra før:

 

Oly 12mm f2

Pana 20mm f1.7

Oly 45mm f1.8

 

Oly 12-50mm kit

Pana 12-32 kit.

Oly 9-18mm

Oly 14-150mm

 

Jeg må forsåvidt ikke begrense meg til en av de to, vurderer de på "individuelt grunnlag".

 

Angående lys synes jeg kanskje f2.8 høres litt lite ut når det er lite lys? Synes ofte f2 er akkurat i grenseland når det er innendørs med dunkel belysning, må ofte opp i iso3200. Men 12-40 er jo veldig allsidig, enig i at 40mm ofte ikke er for lite, men på den andre siden kan jeg jo bare bruke ett mindre objektiv med samme brennvidde (men mindre lysstyrke).

 

Erfaringene mine fra 150mm er at jeg nok liker bildets look litt bedre når det er vidvinkel, synes ofte 150mm blir litt vel "flatt" og er nok ikke flink nok til å utnytte denne effekten, samtidig kommer man ikke så ekstremt nærme ting med 150mm heller, selv om det såklart er endel tele. Usikker, 300mm er kanskje bare "enda verre", eller det kan være nok til at det ikke faller mellom to stoler. 3k er jo heller ikke såå dyrt, og får sikkert 2k tilbake for det om jeg angrer på sikt.

 

AtW

12-40mm f.2.8 PRO kan erstatte de 5 første objektivene på lista, du får ett objektiv som er skarpt, tegner veldig bra, topp byggekvalitet, en knapp som kan konfigureres til veldig mye rart og ett av markedes beste værtetthet.

 

Mitt 12mm f.2.0 Black ltd ligger å støver ned, og er egentlig synd for forfengeligheten sin del så er det det nærmeste jeg kommer ett Leica objektiv sammen med 75mm f.1.8 kun basert på utseendet...

Kommer nok ihvertfall ikke til å erstatte pana 12-32 og 20mm. Liker noen små objektiv til GM1. AtW

Lenke til kommentar

Jeg sitter med feriepenger i hånda og klør i fingrene etter ett spesielt objektiv jeg har tenkt på veldig lenge.

 

Voigtländer 25mm f/0.95

 

Jeg kjøpte meg tidligere en CCTV linse på 25mm og må si at jeg syns det er en herlig brennvidde å ta bilder med. Jeg ønsker også å ha en helt manuell linse.

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne linsen? Jeg har sett på litt for mange anmeldelser av den og jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men prisen på 5600 holder meg litt tilbake!

 

Hadde den for ca. halvannet år siden, men jeg solgte den fort unna. God byggkvalitet og veldig god manuellfokus, men på f0.95 er den ikke noe å rope hurra for, og det er jo ikke akkurat et objektiv man kjøper for å bruke på f2.8. 

 

Bildekvaliteten vidåpen er ganske sørgelig. Selv om du treffer fokus, blir ingenting særlig skarpt. Alt utenom fokusplanet får en slags glød/halo rundt seg, og det blør på en måte over i det som er i fokus. Vanskelig å forklare, men du har vel kanskje sett en haug med bilder tatt med objektivet og skjønner litt hva jeg vil frem til. Bildet mangler kontrast, og bokeh-en er heller ikke særlig vakker.

 

Jeg hadde mye god optikk til m4/3, men dette var ikke en av dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Takk for innspill, jeg bare oppsummerer litt her, kontra å svare på hvert innlegg med sitat:

 

Det ble spurt om jeg har fra før:

 

Oly 12mm f2

Pana 20mm f1.7

Oly 45mm f1.8

 

Oly 12-50mm kit

Pana 12-32 kit.

Oly 9-18mm

Oly 14-150mm

 

Jeg må forsåvidt ikke begrense meg til en av de to, vurderer de på "individuelt grunnlag".

 

Angående lys synes jeg kanskje f2.8 høres litt lite ut når det er lite lys? Synes ofte f2 er akkurat i grenseland når det er innendørs med dunkel belysning, må ofte opp i iso3200. Men 12-40 er jo veldig allsidig, enig i at 40mm ofte ikke er for lite, men på den andre siden kan jeg jo bare bruke ett mindre objektiv med samme brennvidde (men mindre lysstyrke).

 

Erfaringene mine fra 150mm er at jeg nok liker bildets look litt bedre når det er vidvinkel, synes ofte 150mm blir litt vel "flatt" og er nok ikke flink nok til å utnytte denne effekten, samtidig kommer man ikke så ekstremt nærme ting med 150mm heller, selv om det såklart er endel tele. Usikker, 300mm er kanskje bare "enda verre", eller det kan være nok til at det ikke faller mellom to stoler. 3k er jo heller ikke såå dyrt, og får sikkert 2k tilbake for det om jeg angrer på sikt.

 

AtW

12-40mm f.2.8 PRO kan erstatte de 5 første objektivene på lista, du får ett objektiv som er skarpt, tegner veldig bra, topp byggekvalitet, en knapp som kan konfigureres til veldig mye rart og ett av markedes beste værtetthet.

 

Mitt 12mm f.2.0 Black ltd ligger å støver ned, og er egentlig synd for forfengeligheten sin del så er det det nærmeste jeg kommer ett Leica objektiv sammen med 75mm f.1.8 kun basert på utseendet...

Kommer nok ihvertfall ikke til å erstatte pana 12-32 og 20mm. Liker noen små objektiv til GM1. AtW

 

Den ser jeg, har selv GM1 og det kitobjektivet blir nok stående på permanent her også.

Lenke til kommentar

 

Jeg sitter med feriepenger i hånda og klør i fingrene etter ett spesielt objektiv jeg har tenkt på veldig lenge.

 

Voigtländer 25mm f/0.95

 

Jeg kjøpte meg tidligere en CCTV linse på 25mm og må si at jeg syns det er en herlig brennvidde å ta bilder med. Jeg ønsker også å ha en helt manuell linse.

 

Er det noen som har noen erfaringer med denne linsen? Jeg har sett på litt for mange anmeldelser av den og jeg har veldig lyst til å kjøpe den, men prisen på 5600 holder meg litt tilbake!

 

Hadde den for ca. halvannet år siden, men jeg solgte den fort unna. God byggkvalitet og veldig god manuellfokus, men på f0.95 er den ikke noe å rope hurra for, og det er jo ikke akkurat et objektiv man kjøper for å bruke på f2.8. 

 

Bildekvaliteten vidåpen er ganske sørgelig. Selv om du treffer fokus, blir ingenting særlig skarpt. Alt utenom fokusplanet får en slags glød/halo rundt seg, og det blør på en måte over i det som er i fokus. Vanskelig å forklare, men du har vel kanskje sett en haug med bilder tatt med objektivet og skjønner litt hva jeg vil frem til. Bildet mangler kontrast, og bokeh-en er heller ikke særlig vakker.

 

Jeg hadde mye god optikk til m4/3, men dette var ikke en av dem.

 

 

Jeg har også hatt objektivet og er stort sett enig i at på full åpning mangler det litt punch og skarphet. Bokeh`n er dog kremet og fin i mine øyne og byggekvaliteten er fremragende.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Siden jeg ble så forbannet over en liten restskatt, så bestilte jeg litt fotoutstyr på trass  :grumpy:

 

Jeg har alltid hatt lyst på to kameraer, slik at jeg kan ha to objektiver klare til enhver tid, uten å måtte skifte.

 

Sikkert tull, men likevel kjekt. Siden kameraet hadde en del andre kjekke gadgets, som ikke mitt sorte EM-1 har, så bestilte jeg et sølvfarget. EM-5 MkII med 14-42mm pannekake  :xmas:

Objektivet tok jeg med fordi prisen var akkurat lik med og uten objektiv, det vil si gratis objektiv  :hmm:

 

Jeg synes det kan være kjekt å teste ut 40mp på stilleben, for å tapetsere stueveggen,  samt bruke dette kameraet til filming i stedet for Iphone 6 Plus. Jeg klarer av en eller annen grunn ikke å glede meg over å bruke telefonen til foto og video  :closedeyes:

 

Nok om alle unnskyldningene for GAS overfallet i helgen  :rofl:

Jeg skal på familietur til Rhodos om noen uker og satser på å filme endel der denne gangen. EM-1 kommer til å ha fastmontert 40-150mm f2.8 og EM-5 MkII kommer til å veksle mellom 17mm f1.8 og 12-40mm f2.8

 

Jeg har kjøpt med en enkel microfon til kameraet, en Olympus ME 51s. Dette er jo ingen Røde microfon, men har fått gode tilbakemeldinger på diverse nettbutikker. Det er jo en pitte liten stereomicrofon som kan festes over alt. Men vil den være god nok, og hva er godt nok  :hmm:

 

Har noen av dere kjennskap til denne microfonen og kan si noe om hva jeg kan forvente, eller om jeg rett og slett må kjøpe en "stor" Røde microfon?

Endret av Bringisen
Lenke til kommentar

 

Har noen av dere kjennskap til denne microfonen og kan si noe om hva jeg kan forvente, eller om jeg rett og slett må kjøpe en "stor" Røde microfon?

 

Siden det er et par uker til du reiser så rekker du jo å teste den hvis du uansett allerede har bestilt.

 

Ellers er jo denne bra (med vindsokk): http://www.rode.com/microphones/stereovideomicpro

 

Ja, jeg kan jo prøve den her hjemme, tankevirksomheten var ikke helt på topp :-) Men den Røde Stereomicen så ikke så dominerende ut som disse lang retningsbestemte, så jeg bestilte en slik med pelsdott på.

Lenke til kommentar

Spennede nytt for de telefrelste. Dette kan bli et heftig objektiv. ( Nå må jeg holde tungen beint i munnen ); Bildevinkel tilsvarende 1000mm i 35mm verdenen, og en blender på f.4.0 i vår verden  :dribble:

 

http://www.43rumors.com/quite-amazing-olympus-patent-discloses-a-new-500mm-f4-0-is-lens/

Den vil neppe veie noe særlig under 3 kg og vil vel med det bryte med noe av lite- og lett-filosofien som mFT-systemet bygger på. Blir uansett spennende å se hva den vil veie, koste etc.

 

Jeg synes Samyang 300mm f/6,3 (0,3 kg) er mer i tråd med mFT-filosofien, men den mangler AF og har litt problematisk bokeh. Begge deler kan riktignok løses så her gjelder det bare at Panasonic, Olympus, Sigma etc ser mulighetene.

Lenke til kommentar

 

Spennede nytt for de telefrelste. Dette kan bli et heftig objektiv. ( Nå må jeg holde tungen beint i munnen ); Bildevinkel tilsvarende 1000mm i 35mm verdenen, og en blender på f.4.0 i vår verden  :dribble:

 

http://www.43rumors.com/quite-amazing-olympus-patent-discloses-a-new-500mm-f4-0-is-lens/

Den vil neppe veie noe særlig under 3 kg og vil vel med det bryte med noe av lite- og lett-filosofien som mFT-systemet bygger på. Blir uansett spennende å se hva den vil veie, koste etc.

 

Jeg synes Samyang 300mm f/6,3 (0,3 kg) er mer i tråd med mFT-filosofien, men den mangler AF og har litt problematisk bokeh. Begge deler kan riktignok løses så her gjelder det bare at Panasonic, Olympus, Sigma etc ser mulighetene.

 

Det er selvfølgelig en grense for hvor lite og let et "1000mm" objektiv kan bli med blender f4.0, men jeg ser hva du mener. Likevel tror jeg noen gjerne vil ha dette objektivet. Jeg klarer meg forbausende godt med 75-300mm selv om det er lyssvakt, så en 500mm f5,6-6,7 kunne også vært interessant for å spare vekt og størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...