Gå til innhold

Burde jeg ta utdannelsen min i USA eller Storbritannia?


Chaoz

Anbefalte innlegg

¨BUMP¨

 

Heisann folkens! Takk for alle svar så langt! Dere har gitt meg mye å tenke på :)

 

Nå har mulighetene mine blitt redusert til disse; (fortsatt USA/England på dagsorden :p )

 

University of Texas at Austin (Bachelor of Business Administration)

University of Warwick (BSc Management)

Begge starter nå i høst.

 

Jeg har kommet inn på begge skolene, men det viser seg å være utrolig vanskelig å bestemme meg for hvilken jeg skal dra til!

 

Har tatt masse forskjellig i betraktning hittil, som f.eks. pris, studielengde og -sted, sosialt liv, studiet og selvet "brand"-et på utdanningsinstitusjonen, samt om det er noen andre nordmenn som studerer der (viktig for meg å ha noen nye venner her i Norge etter jeg er ferdig) og det ser ut til at valget faller på Warwick, ettersom mange av punktene ovenfor taler i Warwicks favør. At søsteren min studerer i nærheten er heller ikke så dumt.

 

---

 

Studielengde: Tre år i England - Fire i USA (man kan visst klare det på 3,5 år pga. VGS-credits, I'm told)

 

---

 

Studiested: Begge er store universiteter med masse kule tilbud på underholdnings- og aktivitetssiden. Det ville vært artig å ha vært i Texas synes jeg; litt cowboyfeeling, damene er visstnok ganske digge der og Austin blir kalt "The Live Music Capitol of the World. Austin ser også ut som en utrolig hyggelig by, har vunnet mange kåringer, bl.a. grønneste by og beste studentby. Også amerikanere har jeg inntrykk av å være kjempe hyggelige mennesker. Avstanden trekker litt ned dessverre. Det tar omtrent 20 timer å fly dit. Warwick ligger 1t og 15min fra London i retning Birmingham og er et ganske nytt universitet. Ble etablert i 1965. Men har siden den gang ikke vært utenfor Top 10 institusjoner i Enland. Det ser også hyggelig ut på campus, og det er mange internasjonale studenter der, og garantert noen norske. Er veldig fan av "pubkulturen" i England, deilig å faktisk kunne ha en samtale med noen når man drar ut. Det tar ikke lang tid å dra dit heller. Av søstrene mine har jeg fått vite at engelskmenn ikke er så imøtekommende overfor internasjonale studenter, men det er vel sånn det er for utenlandske studenter på Blindern også..? Blir uansett hva man gjør det til.

 

---

 

Pris: Warwick er 100% dekket av Lånekassen alle årene, mens Texas kun er dekket med tilleggsstipend første året (ca 60.000) og nesten 100% de resterende årene. Jeg må derfor bla opp rundt 200.000 kr. for å dekke hele første året. Reisekostnadene er MYE mindre til England enn Texas..

 

---

 

Sosialt: Warwick har en stor og en av de beste Student Unions i hele Storbritannia. Det betyr et stort antall sporter og klubber en kan melde seg inn i(f.eks. Scandinavian Society eller noe sånt :p), og flere organiserte fester og konserter. I Austin har de helt sikkert noe lignende (har ikke gjort så mye research der, men er et av de største universitetene i USA med 50.000 studenter så de burde vel ha noe lignende?), men uten en tilsvarende nordisk gruppe. Boforholdene er sånn ca. likt begge steder. Man bor på campus første året m/romkamerater og utenfor de andre årene. Siden man må være 21 for å kunne nyte alkohol i USA vet jeg ikke hvordan uteliv og sånt er der de første årene, men det skal visst være masse bra i/og i nærheten av Warwick ALLE årene :) Nærme London er det også!

 

---

 

Studiet: Ganske mye mange likheter på dette området. Men litt større tilbud av fag og spesialiseringer i Texas.

 

---

 

Branding: Warwick sies å være på linje med LSE i England, bare under Oxford (på business). En anerkjent business-skole i Europa. Undergraduate-programmet til UT Austin er #10 i hele USA og er veldig anerkjent (i USA). Jeg vet ikke hva slags forhold norske arbeidsgivere har til UT Austin, men jeg tror de fleste kjenner Warwick bedre. (?)

 

---

 

Antall nordmenn: Flere norske studenter i England enn USA (om det i det hele tatt er noen i Austin)..?

 

---

 

Dette er i grove trekk det jeg har kommet frem til hittil. Skal lage en fullstendig pros/cons liste for å få litt bedre oversikt senere.

 

Så mitt spørsmål til dere er om dere har noen gode råd som kan hjelpe meg med å ta avgjørelsen?

 

Setter stor pris på alle tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det stemmer det du sier der.. Har like lyst til begge :) Angående kostnadene så har jeg litt penger selv og får resten lånt av foreldre. Jeg er villig til å betale, men jeg har veldig lyst til å høre noen argumenter for/mot (sett bortifra kostnadene) for begge av universitetene. Takk for svar btw!

Lenke til kommentar

Ja, det stemmer det du sier der.. Har like lyst til begge :) Angående kostnadene så har jeg litt penger selv og får resten lånt av foreldre. Jeg er villig til å betale, men jeg har veldig lyst til å høre noen argumenter for/mot (sett bortifra kostnadene) for begge av universitetene. Takk for svar btw!

Vel, en ting du bør tenke på. Siden universitetet ditt er i Texas er det god sjangs for at mange der er ganske høyrevridde, ihvertfall iforholdtil norsk politikk. Jeg vil forestille meg at Warwick er motsatt. Det er opp til deg hva du tolerer best.

 

Været er en viktig faktor. Her tror jeg Texas vinner, fordi England kan være ganske kaldt og det regner en del, hvis du ikke er en av de rare menneskene som liker slikt vær. En annen faktor er at du sannsynligvis ikke ønsker å bli i England etter studiene, fordi det er tross alt en grunn til at engelskmenn nå flytter ut i hopetall fra England. Hvis du planlegger å stikke hjem til Norge er det lite relevant.

 

Jeg tror også du bør tenke litt på hva slags miljø du liker. Liker du å gå ut til pøber hver natt, eller foretrekker du andre sosiale aktiviteter. Folk drikker generelt sett mer i England enn de gjør på amerikanske universiteter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Du skal kanskje ikke regne med at jeg er 100% objektiv her ettersom jeg studerer finans & økonomi i England, men hvis du har blitt tilbudt plass ved Warwick ville jeg personlig anbefale deg å prioritere denne muligheten fremfor University of Texas (Austin)! Slik jeg ser det er det kun fordeler med å studere i UK kontra USA for en nordmann.

 

1. Warwick i alle fall ikke mindre anerkjent innen økonomisk og administrative fag, snarere tvert i mot vil jeg hevde.

 

2. 3 år ved Warwick > 4 år ved University of Texas.

 

3. Rimeligere totalt sett ved Warwick (viser til punkt 2).

 

4. Warwick nærmere Norge, derfor rimeligere å reise frem og tilbake mellom Norge.

 

5. I UK kan du gå ut på byen > I USA går du på hjemmefester og stresser for å ikke bli busta av the cops.

 

6. I UK vil dine medstudenter gjennomsnittlig være modnere. 21 år i USA tilsvarer 18 år i UK (og resten av vest-Europa forsåvidt) pga aldersgrensa på alkohol, så 18 år i USA tilsvarer... Ja du ser bildet for deg...! (Snakker av erfaring)

 

7. Warwick er relativt nærme London, som er en finere, kulere (osv...) by enn omtrent alle i USA.

 

8. [VIKTIG] I UK er du dekket av NHS, mens i USA må du ha helseforsikring i tilfelle du blir syk eller lignende!

 

9. Bedre øl i UK.

 

10. Kulturen i UK er mye mer lik Norges, mens i USA (og SÆRLIG i Texas) er utrolig annerledes. For å uttrykke meg kort; den gjennomsnittlige nordmann trives bedre i UK enn USA.

 

11. En smule useriøst, men du kommer til å legge på deg mer i USA enn du eventuelt gjør i UK eller Norge pga det amerikanske kostholdet. Det er en realitet, så ikke prøv å motsi meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du skal kanskje ikke regne med at jeg er 100% objektiv her ettersom jeg studerer finans & økonomi i England, men hvis du har blitt tilbudt plass ved Warwick ville jeg personlig anbefale deg å prioritere denne muligheten fremfor University of Texas (Austin)! Slik jeg ser det er det kun fordeler med å studere i UK kontra USA for en nordmann.

 

1. Warwick i alle fall ikke mindre anerkjent innen økonomisk og administrative fag, snarere tvert i mot vil jeg hevde.

 

2. 3 år ved Warwick > 4 år ved University of Texas.

 

3. Rimeligere totalt sett ved Warwick (viser til punkt 2).

 

4. Warwick nærmere Norge, derfor rimeligere å reise frem og tilbake mellom Norge.

 

5. I UK kan du gå ut på byen > I USA går du på hjemmefester og stresser for å ikke bli busta av the cops.

 

6. I UK vil dine medstudenter gjennomsnittlig være modnere. 21 år i USA tilsvarer 18 år i UK (og resten av vest-Europa forsåvidt) pga aldersgrensa på alkohol, så 18 år i USA tilsvarer... Ja du ser bildet for deg...! (Snakker av erfaring)

 

7. Warwick er relativt nærme London, som er en finere, kulere (osv...) by enn omtrent alle i USA.

 

8. [VIKTIG] I UK er du dekket av NHS, mens i USA må du ha helseforsikring i tilfelle du blir syk eller lignende!

 

9. Bedre øl i UK.

 

10. Kulturen i UK er mye mer lik Norges, mens i USA (og SÆRLIG i Texas) er utrolig annerledes. For å uttrykke meg kort; den gjennomsnittlige nordmann trives bedre i UK enn USA.

 

11. En smule useriøst, men du kommer til å legge på deg mer i USA enn du eventuelt gjør i UK eller Norge pga det amerikanske kostholdet. Det er en realitet, så ikke prøv å motsi meg.

 

Vel det er helt avhengig av hva slags person han er. Jeg f.eks. ville ikke hatt noe problem med det valget, Texas ville helt klart vært førstevalget, fordi jeg drikker lite, er konservativ, og passer bedre inn i den amerikanske kulturen enn den britiske (og den norske). I tilegg hater jeg kaldt vær. Det er bare 4 måneder i Oslo jeg ikke klager over været og det er i mai, juni, juli og August.

 

Altså, det er ikke noe svar på dette spørsmålet, men det handler om hva slags person trådstarter er.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Tok VGS i UK og studerer nå i Statene. Jeg søkte både til UK og US for College. Jeg kom inn på universitetet jeg ønsket meg i Statene under fullt stipend, så for meg var saken biff, men her er noen kommentarer til innlegget over:

 

 

1. Warwick i alle fall ikke mindre anerkjent innen økonomisk og administrative fag, snarere tvert i mot vil jeg hevde.

Helt sant. Jeg søkte selv til Warwick. De er blant de beste institusjonene i Storbritannia, og har flere fakulteter som ranker i topp 5 på Times' liste.

2. 3 år ved Warwick > 4 år ved University of Texas.

Tja. Det kommer an på fagfelt. Computer Science ved Texas er eksempelvis bedre en ved Warwick. Hvis du tenker på lengde, så er Amerikanere veldig fleksible mhp. studieløp. Her kan jeg velge om jeg ønsker å komme ut med en mastergrad etter 4 år istedetfor en bachelor. (Litt andre fagkrav, men fullt gjennomførbart.)

 

3. Rimeligere totalt sett ved Warwick (viser til punkt 2).

UK = Null studiestøtte fra vertslandet. US = potensielt ganske mye, uten at jeg vet hvordan Texas v/Austin stiller seg til utenlandske søkere.

Edit: Ser trådstarter har kommet borti den tullet lånekassepolicyen om at første år ved Amerikanske universiteter ikke teller som fullt studieår. Hvis du ikke får dekket mellomlegget av universitetet så blir jo dette plutselig en viktig faktor. Så lenge du har råd, velg med hjertet. Og hvis du reiser til Austin, se å melde deg inn i ANSA og hjelp til med å arbeide for bedre policies for fulltidsstudenter i USA. Det trengs.

 

4. Warwick nærmere Norge, derfor rimeligere å reise frem og tilbake mellom Norge.

Sant, men lånekassen gir tilmålt høyere reisetillegg dersom du reiser til USA.

5. I UK kan du gå ut på byen > I USA går du på hjemmefester og stresser for å ikke bli busta av the cops.

:roll: (Veldig subjektivt dette. Selv mener jeg britiske chavs ikke er noe bedre en amerikanske collegestudenter.)

 

6. I UK vil dine medstudenter gjennomsnittlig være modnere. 21 år i USA tilsvarer 18 år i UK (og resten av vest-Europa forsåvidt) pga aldersgrensa på alkohol, så 18 år i USA tilsvarer... Ja du ser bildet for deg...! (Snakker av erfaring)

Uenig.

7. Warwick er relativt nærme London, som er en finere, kulere (osv...) by enn omtrent alle i USA.

Meh

 

8. [VIKTIG] I UK er du dekket av NHS, mens i USA må du ha helseforsikring i tilfelle du blir syk eller lignende!

Korrekt

 

9. Bedre øl i UK.

Korrekt

 

10. Kulturen i UK er mye mer lik Norges, mens i USA (og SÆRLIG i Texas) er utrolig annerledes. For å uttrykke meg kort; den gjennomsnittlige nordmann trives bedre i UK enn USA.

Uenig. Jeg har det som plommen i egget her i New England. Makan til stimulerende studentmiljø har jeg ikke sett noen plass.

 

11. En smule useriøst, men du kommer til å legge på deg mer i USA enn du eventuelt gjør i UK eller Norge pga det amerikanske kostholdet. Det er en realitet, så ikke prøv å motsi meg.

Helt sant. Dessverre :roll:

Endret av laohu
Lenke til kommentar

Når det kommer til det utenomfaglige må da Austin og UTexas være en fantastisk plass å studere.

 

Byen opplever stor vekst spesielt av unge folk og har mye kulturelt å tilby(e.g. SXSW).

 

Har topplag i alt av sporter (100K+ stadion blant annet. mao STEMNING)

 

Er anerkjent som en av de beste partyskolene i USA (kun slått av ASU), og er kjent for den høye andelen av pene damer (igjen kun slått av skolen fra nabostaten).

 

Været er obv WIN kontra England

 

bare mine $0.02

Endret av mMilken
Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for alle innspill!

 

Når det kommer til at Texas er en konservativ stat, så gjør ikke det meg noe spesielt, er fullt klar over det. Har sjekket litt rundt og det viser seg at Austin er en av de mest liberale byene i hele delstaten, med demokratisk flertall i mange mange år. Ikke at det nødvendigvis henger sammen :p

 

---

 

Til eimelb:

Hva koster helseforsikringen i USA? Og hva synes du om England som studieland, generelt sett?

 

---

 

Differansen mellom skolepenger og tilleggsstipend i Texas første året tror jeg er rundt 120.000,- og får det ikke dekket av universitetet. Medregnet kost og losji blir det omtrent 200.000 tipper jeg. Uten reiseutgifter óg!

 

Må også bare si at jeg ikke har noe i mot engelsk klima, en vinter uten snø og minusgrader passer meg veldig bra, men at værforholdene i Texas er mye mer fristende (pga 300 soldager i året!). At Austin har mye kulturellt å tilby er også et STORT pluss, men som sagt så ligger Warwick ikke veldig langt fra London, og Birmingham, og jeg tror det er ganske mye på gang der og?!

 

 

Noen av dere har nevnt "det utenomfaglige". Hva mener dere er viktigst av dét og det faglige?

 

Sosial sett tror jeg at jeg får det like bra begge steder, om ikke bedre i England pga. noen nordmenn og trekke seg tilbake med osv., jeg føler det i hvert fall som veldig greit og studere med norske studenter når man først er utenlands. Det eneste jeg bekymrer meg for, om jeg skulle velge Warwick, er at det ligger litt på "landet". Nærmeste by er Coventry, et sted jeg ikke har hørt så mye bra om. Ville likt det dårlig om det foregår lite i nærheten av universitetet. Ikke kult å måtte dra helt inn til en av storbyene hver gang man skal på kino/konsert o.l. På den andre siden så er jeg jo der for å studere.. Men er vel greit å kunne slippe unna i blant. Alternativet, å bo og studere i en storby er mye verre synes nå jeg. Tror det er lett å føle seg "liten", pluss at det er mye dyrere! Har fått tilbudt plass på BSc Business Management på King's College i London også, men prioriterer ikke det ettersom lysten til å studere i en megaby ikke har nådd meg ennå! Austin er på størrelse med Oslo og omegn visstnok, med innbyggertall på 6-700.000 eller noe.. Altså ikke av samme kaliber som London :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt å argumentere imot de som er uenige med meg ettersom det jeg skriver er 100% subjektivt.

 

Angående pris for helseforsikiring, så varierer det fryktelig. Det kommer an på hvor gammel du er, hvor du bor, medisinsk historie, nåværende helsetilstand osv. Så det er vanskelig å si, men det blir fort om lag $4500++ i året.

Lenke til kommentar

Hei! Tusen takk for alle innspill!

 

Når det kommer til at Texas er en konservativ stat, så gjør ikke det meg noe spesielt, er fullt klar over det. Har sjekket litt rundt og det viser seg at Austin er en av de mest liberale byene i hele delstaten, med demokratisk flertall i mange mange år. Ikke at det nødvendigvis henger sammen :p

Austin er kanskje en av de mest liberale byene i Texas, men du er forsatt i Texas. Austin er forsatt en konservativ by, spesielt iforholdtil norsk politikk. Du kan lese litt om det her http://www.city-data.com/forum/austin/583046-austin-really-liberal-bastion.html

 

Hvis du er venstrevridd, bryr deg om politikk og irriterer deg kraftig hver gang du hører noen si at homofile ikke bør få gifte seg, abort burde ikke være lovlig, reduser offentlige utgifter og kutt i helsetjenester og folketrygden og nei til Obamas helsereform. Så tror jeg du vil ha et problem med Austin. Ikke at du ikke vil finne folk som er enig med deg, men imotsetning til Norge vil du finne folk som du er veldig uenig med. Det er nesten ingen som har slike meninger i Norge og omtrent alle er sosialdemokrater, altså liberal i USA.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En ting til. Tror du får samme støtte alle fire årene ved UT, ikke bare tilleggsstipend førsteåret.

 

Mener det stemmer, ettersom University of Texas at Austin står på tilleggsstipendlista Lånekassen. Poenget mitt var imidlertid at du allikevel må betale ganske mye mer etter 4 år i Texas, enn 3 år i England.

 

Ekstra: Skolepenger for ett år, levekostnader for ett år, helseforsikring for 4 år, reisekostnader fram og tilbake mellom Norge i 4 år (ja jeg vet man får reisestipend av Lånekassen, men i mitt tilfelle dekker den kun reise én vei per år).

Endret av eimelb
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen!

 

Det virker som om det påløper en del flere kostnader knyttet til UT Austin enn jeg har forutsett, hovedsaklig helseforsikring, men også manglende reisestøtte fra Lånekassen. Men om det mMilken skriver er riktig, at jeg får basisstøtte osv. av Lånekassen første år også, veier nok det opp for mye!? Det må jeg finne ut av..

 

Men til noe nytt og relevant; Jeg tenker nå litt mer langsiktig; I en arbeidsgivers øyne, hvilket av de to kommer best ut når jeg skal søke jobb senere? Eller er karakterer og oppnåelser viktigere enn studiested/institusjon? For meg er det nokså viktig å vite dette før jeg tar avgjørelsen :)

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hei!

 

Austin er en helt fantastisk by. Nydelig! Har vært der selv, og kan love deg at det finnes nordmenn der... blant annet meg, men jeg bor ikke der lenger. Fikk tilbud om å begynne på universitetet i Austin, men jeg velger heller å dra til New York.

 

Forresten; Du vet nok at Austin er på tillegstipendlisten. Ved alle skolene der får man alt dekket. Ja, mye er lån - men du får penger til å klare deg! Kjenner en jente som går på Purdue. Det var hun som fortalte dette til meg... lånekassen sier at man kan maks få så og så mye; men man får nok til å dekke alt og litt til.

 

Når det kommer til utdannelse i USA... det er en opplevelse for livet. Det er det samme med Storbritannia. Jeg vil selvsagt anbefale deg å dra til Austin, jeg elsker byen - den peneste byen i Texas om du spør meg. Det "cowboy" stempelet som Texas har syntes jeg er ganske ufortjent; det er ikke akkurat som man tror. En helt fantastisk by som alle burde besøke!

 

Jeg skal sannsynligvis studere spansk og internasjonal business. Jeg skal studere mine tre år i New York (jepp, tre, hopper over freshman yar), men skal også se om jeg får til et halvt år i et spansktalende land. Folk tenker mye på hva som er best i forhold til jobb. Man kan få en flott utdannelse i Norge, det kan man. For meg handler det om at det er en opplevelse for livet. Jeg har dette livet; og jeg skal bruke det til noe jeg har lyst til!

 

Kanskje jeg ser deg i Austin? ;) Det er en dyr skole, men det er verdt det.

 

Du får basisstøtte på 89 000. 40% stipend og 60% lån.

Du får tilleggsstipend, og du SKAL egentlig få reisestipend! Dette er på rundt 12 000 kroner; 70% stipend og 30% lån. Og du vet nok at du får støtte til freshman year også. :)

 

 

Noen ovenfor sa noe om politikk... ikke dra alle under en kam. Folk tror på det ene og det andre; man finner alltid masse folk som tror på det en selv tror på!

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Går vg3 nå, tok vg2 i Ohio. Skal absolutt tilbake til USA til høsten. Må si jeg ikke skjønner hvorfor så mange som aldri har vært i USA i mer enn 2 uker prøver å gi Chaoz tips her, men er også mange bra ting å tenke på.

 

Jeg er ikke en av de "pappa betaler"-guttene. Jeg kommer til å studere i USA på Lånekasse-bølgen, og ser på lånet som en verdt-det investering siden jeg elsker USA, folket, kulturen.

 

Jeg tenker Green River Community College(billig, lar deg skippe freshman year pga vgs i Norge, og er kjent for å sende studenter videre til Ivy league) nær Seattle, Washington, og så videre til ett bra universitet. Har kikket litt på Luisiana Tech University, og må si det frister.

Lenke til kommentar

^ Vet ikke helt hvordan du vet at de som gir han tips bare har vært i USA i to uker; det blir litt feil.

 

Uansett så er jeg enig med deg om at det er en investering. Jeg må også betale alt selv, men for meg blir Ivy League for mye. Green River er et godt tips; i tillegg er det enkelt å søke og man slipper styret med TOEFL / SAT. Men slipper man å styre med TOEFL og SAT når man skal søke seg videre til et universitet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...