Gå til innhold

Burde jeg ta utdannelsen min i USA eller Storbritannia?


Chaoz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er i alle fall flink til å generalisere, Camlon, det skal du ha.

Det gjør det ikke noe mindre sant. Det er riktig at noen får problemer fordi de skaffer seg for dyre hybler, altså søker for sent. Men det er mange som drikker opp pengene sine. Alkoholkonsumet blant studenter er ca 300 halvlitere per år. Det betyr at en del drikker ca 500-1000 halvlitere per år for å kompansere for de som ikke drikker noe særlig. Det er ca 15000-30000 kroner i året det. Er det rart at man får problemer med økonomien om man bruker 15000-30000 kroner i året på alkohol?

Lenke til kommentar

Hvis du er så bekymret for økonomien er vel ikke Usa veien å gå. Er det ikke ganske dyrt å gå på et middels godt universitet der ? (for ikke å snakke om Ivy league).

 

Joda, men jeg har ikke et ønske om å gå på Ivy league. Hadde jeg hatt en rik far som betalte alt for meg hadde det sikkert vært noe, men siden jeg ikke har det kan jeg ikke det. Hadde endt opp med et lån hvert år på fra 60 000 til rett under 100 000; og da lever jeg mer enn godt nok og har en god mulighet til å få lånet mitt ned med 20 000 i året dersom jeg ikke sløser med penger. På det høyeste satser jeg på et lån på 300 000 totalt.

 

Nå vet jo ikke jeg om jeg faktisk ønsker å reise, er derfor jeg endte opp her inne med spørsmål om hva som er lurt. Jeg er ikke en person som drikker, nei vent, jeg drikker faktisk såpass minimalt at jeg aldri kjøper noe selv; så å drikke opp pengene mine skjer ikke uansett. Å gå på grad school i USA er ikke akkurat det samme som å gå på universitetet der. Jeg er ikke en av dem som har en forestilling om at alt er som på filmene, jeg vet bare at jeg hadde kost meg i et anti-jantelov land i noen år, men om det er noe lurt i hensikt med fremtidige jobbmuligheter? Er derfor jeg sitter her på en søndag.

Lenke til kommentar

^ Vet ikke helt hvordan du vet at de som gir han tips bare har vært i USA i to uker; det blir litt feil.

 

Uansett så er jeg enig med deg om at det er en investering. Jeg må også betale alt selv, men for meg blir Ivy League for mye. Green River er et godt tips; i tillegg er det enkelt å søke og man slipper styret med TOEFL / SAT. Men slipper man å styre med TOEFL og SAT når man skal søke seg videre til et universitet?

 

TOEFL-testen er ikke spesielt vanskelig. Jeg tok den for 1/2 år siden. Veldig intensivt men fullt overkommelig. Fikk 7.5 Overall. :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Studielånet er en torn i sida for meg. Stort lån og lav gjennomsnittslønn i usa er ikke ideelt, men noe jeg kan leve med.

Lønnen er ikke lav i USA. Får du deg en grad i noe nyttig vil du fort få over 100K dollar i lønn. Det er egentlig det samme som i Norge. Men forskjellen er at etter skatt sitter du igjen med 80000 dollar i USA og 66K i Norge. I tilegg er kostnadene mye høyere i Norge (masse skjulte skatter), så hvis du justerer for PPP og trekker fra helseforsikring for USA får du. 75000 dollar i USA og 44000 i Norge. Eller 1.1 millioner kroner i Norge mot å tjene 600K i Norge.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Awah, tingen er at 300k ikke høres særlig mye ut når du regner med norsk gjennomsnittlønn.

Men så er Norge et av landene med høyest gjennomsinttslønn i verden.

 

 

Om du ikke får deg jobb i Norge etterpå så kan du ikke regne med norsk lønn.

 

Bror min tok bachelor i england og fikk ikke jobb i norge ELLER england, iallefall ikke noe å leve av. Det er selvsagt mulig finansmarkedet er bedre når du er ferdigutdannet, så du får jobb i det landet du vil..Inkludert Norge. :)

 

 

Man bør ha innpass i firmaer om man vil ha drømmejobben. F.eks har [stort firma] 8-9 traineeplasser hvert år, og 400-500 søkere. MEN hvem som skal få plassene er allerede bestemt fordi det er studenter som har hatt sommerjobber og skrevet masteroppgaven sin om det firmaet gjennom studiet i Norge.

Lenke til kommentar

Altså:

 

Jeg kan ta en utdannelse i Norge for 134 kroner dagen, men bedre muligheter til jobb. Har ikke lyst å studere i Norge. Grad school... virker kjipt.

 

Eller jeg kan dra til USA hvor jeg kan leve et godt liv som student, kose meg i tre år - men det er mye dårligere muligheter for jobb. Må selvsagt betale tilbake mye av dette, men jaja.

 

Og nei, jeg tenker ikke på å jobbe i USA, så 300k er ikke så alt for mye med norsk gjennomsnittslønn. Og det er virkelig ikke lett å få en god jobb i USA heller, så vil si at sjansene mine er bedre i Norge.

 

Men dere, dersom jeg drar på utveksling andre året, hvor mye koster det egentlig?

Lenke til kommentar

Altså, om det er om å gjøre det aller billigst å studere så er det bare å holdeg seg her i Norge, flytte hjem til mor/far (om du ikke bor der allerede) og ta bussen inn til universitetet hver dag. Tenk hvor billig det er da!

 

Følg drømmene deres og gjør det dere har lyst til! :)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Studielånet er en torn i sida for meg. Stort lån og lav gjennomsnittslønn i usa er ikke ideelt, men noe jeg kan leve med.

Lønnen er ikke lav i USA. Får du deg en grad i noe nyttig vil du fort få over 100K dollar i lønn. Det er egentlig det samme som i Norge. Men forskjellen er at etter skatt sitter du igjen med 80000 dollar i USA og 66K i Norge. I tilegg er kostnadene mye høyere i Norge (masse skjulte skatter), så hvis du justerer for PPP og trekker fra helseforsikring for USA får du. 75000 dollar i USA og 44000 i Norge. Eller 1.1 millioner kroner i Norge mot å tjene 600K i Norge.

 

Jeg er selv amerikaner(født+oppvokst, men med norsk mor) og det at en som tjener 100k dollar sitter igjen med 80k etter skatt er jo helt feil...

 

La oss se på skatter for en normal person som tjener 100k i usa(bruker 2 allowances for fradrag)

 

$19 140 for federal tax

 

$3700 for state tax (varierer fra stat til state, noen har 0% av lønn, andre 3,4,5% og california fks har 9.3%, her har jeg brukt 4%) også verdt å merke at stater som fks texas som har 0% i state tax, har høyere bolig skatter(mellom 2-4% av bolig verdi i året, som blir MYE penger hvis du har dyrt hus)

 

$ 7650 for fica + social security tax

 

 

En som tjener 100k i usa sitter altså igjen med under 70k, før kostnader for helseforsikring er trukket, før bolig skatt er trukket, eiendoms forsikring er trukket(koster mye i usa fra 0.5-1.5% av bolig verdi i året), etc...

 

 

Det du sier om at en fort får over 100k i lønn er også på jordet... de fleste revisorer, økonomer(finns ikke siviløkonomer i usa, de er fortsatt bare økonomer etter mastergrad), ingeniører og slikt får ALDRI i løpet av kariæren lønn over 100k. Hva slags nyttige grader er det du snakker om?

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Studielånet er en torn i sida for meg. Stort lån og lav gjennomsnittslønn i usa er ikke ideelt, men noe jeg kan leve med.

Lønnen er ikke lav i USA. Får du deg en grad i noe nyttig vil du fort få over 100K dollar i lønn. Det er egentlig det samme som i Norge. Men forskjellen er at etter skatt sitter du igjen med 80000 dollar i USA og 66K i Norge. I tilegg er kostnadene mye høyere i Norge (masse skjulte skatter), så hvis du justerer for PPP og trekker fra helseforsikring for USA får du. 75000 dollar i USA og 44000 i Norge. Eller 1.1 millioner kroner i Norge mot å tjene 600K i Norge.

 

Jeg er selv amerikaner(fød+oppvokst, men med norsk mor) og det at en som tjener 100k dollar sitter igjen med 80k etter skatt er jo helt feil...

 

La oss se på skatter for en normal person som tjener 100k i usa(bruker 2 allowances for fradrag)

 

$19 140 for federal tax

 

$3700 for state tax (varierer fra stat til state, noen har 0% av lønn, andre 3,4,5% og california fks har 9.3%, her har jeg brukt 4%) også verdt å merke at stater som fks texas som har 0% i state tax, har høyere bolig skatter(mellom 2-4% av bolig verdi i året, som blir MYE penger hvis du har dyrt hus)

 

$ 7650 for fica + social security tax

 

 

En som tjener 100k i usa sitter altså igjen med under 70k, før kostnader for helseforsikring er trukket, før bolig skatt er trukket, eiendoms forsikring er trukket(koster mye i usa fra 0.5-1.5% av bolig verdi i året), etc...

 

 

Det du sier om at en fort får over 100k i lønn er også på jordet... de fleste revisorer, økonomer(finns ikke siviløkonomer i usa, de er fortsatt bare økonomer etter mastergrad), ingeniører og slikt får ALDRI i løpet av kariæren lønn over 100k. Hva slags nyttige grader er det du snakker om?

Men nå må du ikke glemme alle avgiftene i Norge. Og det at du får tax breaks i USA, i tilegg så har familier lavere skatter. Så det går opp i opp.

Og tror du ikke trenger boligforsikring i Norge? I Norge har man også formueskatt. Skal man ta med alle skattene så må man se det totale skattenivået som er 28.3% av BNP-en i USA og 43.4% i Norge.

 

For det første er ikke ingenører den beste betalte yrket i USA. Og noen av retningene har en gjennomsnittlønn over 100K. Men man må ikke glemme at flere av dem jobber deltid. Hvis du ser på listen her, er det mange av dem som tjener over 100K. http://www.interec.net/salary/

 

MBAs fra toppuniversiteter starter med en lønn på 110-150K og den vil naturligvis øke mye mer. Erfarne aktuarer kan tjene mye penger, går du innenfor medisin kan lønnen gå opp i 200-300K amerikanske dollar.

Lenke til kommentar

Studielånet er en torn i sida for meg. Stort lån og lav gjennomsnittslønn i usa er ikke ideelt, men noe jeg kan leve med.

Lønnen er ikke lav i USA. Får du deg en grad i noe nyttig vil du fort få over 100K dollar i lønn. Det er egentlig det samme som i Norge. Men forskjellen er at etter skatt sitter du igjen med 80000 dollar i USA og 66K i Norge. I tilegg er kostnadene mye høyere i Norge (masse skjulte skatter), så hvis du justerer for PPP og trekker fra helseforsikring for USA får du. 75000 dollar i USA og 44000 i Norge. Eller 1.1 millioner kroner i Norge mot å tjene 600K i Norge.

 

Jeg er selv amerikaner(fød+oppvokst, men med norsk mor) og det at en som tjener 100k dollar sitter igjen med 80k etter skatt er jo helt feil...

 

La oss se på skatter for en normal person som tjener 100k i usa(bruker 2 allowances for fradrag)

 

$19 140 for federal tax

 

$3700 for state tax (varierer fra stat til state, noen har 0% av lønn, andre 3,4,5% og california fks har 9.3%, her har jeg brukt 4%) også verdt å merke at stater som fks texas som har 0% i state tax, har høyere bolig skatter(mellom 2-4% av bolig verdi i året, som blir MYE penger hvis du har dyrt hus)

 

$ 7650 for fica + social security tax

 

 

En som tjener 100k i usa sitter altså igjen med under 70k, før kostnader for helseforsikring er trukket, før bolig skatt er trukket, eiendoms forsikring er trukket(koster mye i usa fra 0.5-1.5% av bolig verdi i året), etc...

 

 

Det du sier om at en fort får over 100k i lønn er også på jordet... de fleste revisorer, økonomer(finns ikke siviløkonomer i usa, de er fortsatt bare økonomer etter mastergrad), ingeniører og slikt får ALDRI i løpet av kariæren lønn over 100k. Hva slags nyttige grader er det du snakker om?

Men nå må du ikke glemme alle avgiftene i Norge. Og det at du får tax breaks i USA, i tilegg så har familier lavere skatter. Så det går opp i opp.

Og tror du ikke trenger boligforsikring i Norge? I Norge har man også formueskatt. Skal man ta med alle skattene så må man se det totale skattenivået som er 28.3% av BNP-en i USA og 43.4% i Norge.

 

For det første er ikke ingenører den beste betalte yrket i USA. Og noen av retningene har en gjennomsnittlønn over 100K. Men man må ikke glemme at flere av dem jobber deltid. Hvis du ser på listen her, er det mange av dem som tjener over 100K. http://www.interec.net/salary/

 

MBAs fra toppuniversiteter starter med en lønn på 110-150K og den vil naturligvis øke mye mer. Erfarne aktuarer kan tjene mye penger, går du innenfor medisin kan lønnen gå opp i 200-300K amerikanske dollar.

 

Jeg tok med "tax breaks" i beregningene mine.

 

Ja, jeg er helt enig med deg, Norge er mye dyrere! Men det at en amerikaner som tjener 100k sitter igjen med 75-80k etter skatter og avgifter er betalt blir jo feil, det var alt jeg mente.

 

Det er helt korrekt at de som går på de beste universitetene for å få mba grad, får veldig gode lønninger(men det må merkes at en trenger flere års arbeids erfaring før en kommer inn på slikt universitet).... Men de fleste greier jo ikke å få plass på topp universiteter, det er ikke snakk om ntnu eller uib her:p De som er "normale" tjener ikke slike summer som du snakker om.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Som internasjonal elev kan du ikke forvente å få noenting.

 

Edit: Du kan ikke forvente noe, men mange får. Norske elever stiller svakere til amerikanske stipender fordi de får støtte fra lånekassen.

 

Hvor mye foreldrene dine tjener og hvilken karakterer og resultater du får på act/sat bestemmer om/hvor mye du får.

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...