Gå til innhold

Burde jeg ta utdannelsen min i USA eller Storbritannia?


Chaoz

Anbefalte innlegg

Broren min tok bachelor økonomi i England....slet veldig mye med å få jobb etterpå pga dårlige tider, og fordi de har nok folk.

Nå tar han en master.

 

I Norge er det spesielt vanskelig å få jobb i økonomi etterpå om du ikke har norsk utdannelse. Du må gjerne ha litt "innpass" i norske firmaer som du får iløpet av en norsk studietid for å få drømmejobben.

 

I tillegg er semesterene veldig korte og intense der borte, man starter jo sykt sent på høsten, ihvertfall i 2. og 3.klasse, og så er det eksamensperiode og reise hjem. Og så sitter du igjen med et stort lån etterpå. I tillegg til skolepenger må du jo også bo og kjøpe mat os.v.

 

 

Norge ftw! Så kan man ta et utvekslingsår istedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

^ Hva er begrunnelsen din for det? Er det noe galt med bachelor i utlandet + master i Norge, eller bare alt sammen i utlandet?

 

Nei, men jeg syns det er beste vei å gå for en som vil oppleve utlandet men ikke satse altfor stort. Hvis su ikke trives i utlandet blir det dyrt og kjedelig å fullføre tre år, og du stiller dårligere for jobb i Norge.

 

Og i Uk og Usa er ikke arbeidsmarkedet som her. Jeg snakker ikke om noen spesielt nå, og vil ikke fremstå som mr obvious, men mange av oss nordmenn skjønner faktisk ikke hvor bra vi har det i forhold til andre land.

Lenke til kommentar

^ Hva er begrunnelsen din for det? Er det noe galt med bachelor i utlandet + master i Norge, eller bare alt sammen i utlandet?

Alt sammen i utlandet er ikke en lur ide, fordi du mister nettverket i Norge og du vil bli diskriminert fordi du ikke gikk på et av de fantastiske norske universitetene. Men å ta bacheloren i USA og dereter masteren i Norge, burde ikke være noe problem.

 

Den eneste grunnen til at man skal ta alt sammen i utlandet, er om du ikke ønsker å dra tilbake igjen. Det er grunnen til at jeg tar alt i utlandet, fordi jeg har ingen planer om å dra tilbake. Det er tydlig jeg ikke forstår hvor "bra" Norge er iforholdtil andre land.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

^ Hva er begrunnelsen din for det? Er det noe galt med bachelor i utlandet + master i Norge, eller bare alt sammen i utlandet?

Alt sammen i utlandet er ikke en lur ide, fordi du mister nettverket i Norge og du vil bli diskriminert fordi du ikke gikk på et av de fantastiske norske universitetene. Men å ta bacheloren i USA og dereter masteren i Norge, burde ikke være noe problem.

 

Den eneste grunnen til at man skal ta alt sammen i utlandet, er om du ikke ønsker å dra tilbake igjen. Det er grunnen til at jeg tar alt i utlandet, fordi jeg har ingen planer om å dra tilbake. Det er tydlig jeg ikke forstår hvor "bra" Norge er iforholdtil andre land.

 

Med "bra" mente jeg bare de nåværende arbeidsforholdene og arbeidsmarkedet.

 

Men hvis en føler seg sikker på hva en vil, er det bare å kjøre på. Jeg har stor respekt for folk som tør å go for it, slik som Camlon.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Men hvorfor er det slik at de som tar en bachelor i utlandet stiller svakere enn de som har studert i Norge? Jeg ønsker for eksempel kanskje å studere international business, er det da en dårlig ting for meg at jeg tar utdannelsen i USA?

 

Har bodd der før, og jeg skjønner aldri hvor flott Norge er før jeg tar turen hjem igjen.

Endret av Awah
Lenke til kommentar

Nettverk, nettverk, nettverk og litt effekten at man ansetter folk som er lik seg selv fordi man vet hva man får. Flertallet av ledere i Norge er utdannet ved NTNU, NHH og BI, og de kjenner personlig til kvaliteten ved "sin" skole (og overvurderer den ofte...), og dermed vet de at jobbsøkere derifra er sikre kort. Mange (dårlige) ledere er også redd for å ansette folk som er flinkere enn dem selv.

 

Pluss nettverk, som nevnt. I løpet av 5 år på en skole så knytter du mange kontakter, både i næringslivet gjennom bedriftspresentasjoner, prosjektarbeid og lignende samt eldre studenter og medstudenter.

Lenke til kommentar

Huff, det er jo en ganske god grunn til å ikke ta utdannelsen sin i utlandet. Det frister ikke akkurat å være student her i Norge; de fleste er jo nødt til å jobbe for å overleve. Noen jobber så utrolig mye at jeg ikke kan forstå at de har tid til å studere.

Du trenger ikke å jobbe for å studere i Norge. Om du studerer i Norge vil du få 89000 kroner. En studentbolig koster ca 2000-4000 kroner i Oslo. La oss si du bruker 40000 kroner på bolig så har du 49000 kroner igjen på å bruke på alt mulig annet. Det burde holde, fordi det er tross alt 134 kroner per dag. Hvis du trenger mer penger så kan du jobbe i sommerferien. Hvis du f.eks. får inn 300 timer i sommerferien, vil det gi deg ca 35000 kroner. Altså, pengeproblemer burde du ikke ha.

 

Men det er forståelig at du ønsker å studere i utlandet og oppleve noe nytt. Igjen, det burde gå fint å ta bacheloren i utlandet og dereter ta masteren i Norge. Fordi du kan opprette nettverk mens du tar masteren din. Eller så kan du ta en bachelor i Norge og ta en utveksling det andre året. Dereter tar du masteren i utlandet. Da vil du tross alt få 3 år i utlandet.

Lenke til kommentar

Huff, det er jo en ganske god grunn til å ikke ta utdannelsen sin i utlandet. Det frister ikke akkurat å være student her i Norge; de fleste er jo nødt til å jobbe for å overleve. Noen jobber så utrolig mye at jeg ikke kan forstå at de har tid til å studere.

Du trenger ikke å jobbe for å studere i Norge. Om du studerer i Norge vil du få 89000 kroner. En studentbolig koster ca 2000-4000 begin_of_the_skype_highlighting              2000-4000      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              2000-4000      end_of_the_skype_highlighting kroner i Oslo. La oss si du bruker 40000 kroner på bolig så har du 49000 kroner igjen på å bruke på alt mulig annet. Det burde holde, fordi det er tross alt 134 kroner per dag. Hvis du trenger mer penger så kan du jobbe i sommerferien. Hvis du f.eks. får inn 300 timer i sommerferien, vil det gi deg ca 35000 kroner. Altså, pengeproblemer burde du ikke ha.

 

Men det er forståelig at du ønsker å studere i utlandet og oppleve noe nytt. Igjen, det burde gå fint å ta bacheloren i utlandet og dereter ta masteren i Norge. Fordi du kan opprette nettverk mens du tar masteren din. Eller så kan du ta en bachelor i Norge og ta en utveksling det andre året. Dereter tar du masteren i utlandet. Da vil du tross alt få 3 år i utlandet.

 

Tja, er sikkert noen som får det til, men jeg kjenner mange som må ut med 6000 - 7000 kroner i måneden i Bergen. Det er ikke alle som får tak i en hybel/leilighet som ligger innenfor et nivå som gjør at man kan overleve, men ja, jeg skjønner at det går an.

Lenke til kommentar

Tja, er sikkert noen som får det til, men jeg kjenner mange som må ut med 6000 - 7000 kroner i måneden i Bergen. Det er ikke alle som får tak i en hybel/leilighet som ligger innenfor et nivå som gjør at man kan overleve, men ja, jeg skjønner at det går an.

Det er først mann til mølla som gjelder for studentboliger, så lenge du søker tidlig nok burde det ikke være noe problem. Studentboliger kommer ikke til å være noe dyrere i Bergen i Oslo. Det er ihvertfall sikkert.

 

I tilegg burde du klare å få tak i en god bolig for ca 4000 kroner på det private markedet i Bergen, så lenge du ikke leter i August.

Lenke til kommentar

Ja, jeg skjønner at det går an. Det går alltid også ikke an for noen, utrolig nok, og jeg kjenner mange som har det sånn. Man overlever på 134 kroner dagen. 938 kroner i uken? Man har absolutt ikke mye å gå på.

Er det så ille?

 

Du bruker kanske 40 kroner per middag. 30 kroner på andre måltider hvis du lever ok. Det betyr at du forsatt har 64 kroner per dag som burde holde mer enn nok til skolebøker, kino og lignende. Og som sagt, kan du jobbe i sommerferien om du trenger litt mer penger.

 

Jeg studerte et halvt år i Trondheim før jeg dro, og jeg fikk litt problemer med økonomien fordi kredittkortet sluttet å fungere. Da brukte jeg ca 15 kroner per dag. Så 134 kroner per dag er mer enn nok. Grunnen til at mange får problemer med økonomien er fordi de drikker dem opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...