Gå til innhold

Er det mulig å ta folkehøyskole og privatist?

Kubjelle

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var ganske sikkert på at jeg kom til å komme inn på vannteknik på Ås, med tanke på at alle året før hadde kommet inn. Jeg ble litt overrasket at jeg ikke kom inn. Jeg har 45,5 studiepoeng og poengrensen for å komme inn var 47,3. Jeg ligger som #3 på ventelista, så alt håp er ikke ute for at jeg kommer inn.

Men i tilfelle ikke nok folk sier nei til studiumet, hva skal jeg gjøre da? Jeg har veldig lyst til å komme inn på dette studiumet!

Jeg har tenkt ut 2 muligheter.

1. Jeg drar på folkehogskole samtidig som at jeg tar opp noen fag, er det i det hele tatt mulig?

2. Jeg jobber hjemme og tar opp fag.

Kom gjerne med andre alternativ!

Det er nok heller alternativ 1 jeg heller mot, er jo der jeg kan hente flest poeng. Får jo poeng for å gå folkehøyskole, poeng for alder og poeng for evt. forbedring. Men er det i det hele tatt mulig å gå folkehøyskole og ta privatist samtidig? Har noen erfaring med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til at alternativ 1 ikke skal gå an. Etter mitt bekjentskap er det ingen begrensinger på privatistordninger mtp. hva du foretar deg ved siden av studiene. Ønsker du å være på den sikre siden kan du jo ringe eller sende mail til Samordna Opptak. :)

Skrevet (endret)

Tenker også med tanke på om jeg får tid nok til å lese. Hadde vært fint om det hadde vært noen andre som har gjort dette som kunne svart!

Endret av Kubjelle
Skrevet

Det eneste kravet for å få ta privatisteksamen er at du ikke er elev i offentlig norsk videregående skole. Du kan mao. fint være elev på fhs.

Det er ikke uvanlig å ta opp noen fag som privatist mens man går på fhs, men tenk på at det ikke må være av de vanskeligste fagene, da fhs. er mye sosialt og mye tid bunnet opp.

Skrevet
Det eneste kravet for å få ta privatisteksamen er at du ikke er elev i offentlig norsk videregående skole. Du kan mao. fint være elev på fhs.

Det er da slettes ikke et krav.

Skrevet

Jeg lurer også på om hvilken karakter er det privatisteksamen forbedrer?

Er det kun standspunktkarakteren? Kan ikke eksamenskarakterer bli forbedret?

Skrevet

Det er da slettes ikke et krav.

Derimot er det et krav at man for tiden ikke er elev i det faget på en offentlig norsk videregående skole.

Jeg lurer også på om hvilken karakter er det privatisteksamen forbedrer?

Er det kun standspunktkarakteren? Kan ikke eksamenskarakterer bli forbedret?

Karakteren fra en privatisteksamen byttes ut med både standpunkt- OG evt. eksamenskarakter om man vil ha den på vitnemålet.

Skrevet
Derimot er det et krav at man for tiden ikke er elev i det faget på en offentlig norsk videregående skole.

Eh, ja. Sorry, det var det jeg mente.

Skrevet

Jeg har egentlig ingen aning hvem jeg skal oppsøke for å ta privatisteksamen.

Og nå skal jeg jo på folkehøyskole bort fra hjemplassen min. Hvor skal jeg ta privatisteksamen da? Hjemme eller i nærheten av folkehøyskolen.

Jeg lurer også på hvordan jeg skal legge opp privatisteksamenene.

Jeg har mest å hente på tysk, engelsk og norsk, men jeg er mye bedre annlagt for realfag, dvs matematikk, fysikk og kjemi. Jeg er ganske sikker på at jeg med jobbing greier 5 i alle disse fagene (om ikke 6). Så de fagene jeg har tenkt å ta privatisteksamen på er:

Matematikk teoretisk, Fysikk 1, Fysikk 2, Kjemi 1, Kjemi 2, R1 og R2, men jeg lurer da på hvordan jeg skal legge opp dette? Skal jeg gjøre slik at jeg skal ta alle eksamenene etter 1 år? Eller noen etter 6 månder og noen etter 6 månder etter der igjen? Isåfall hvilke fag?

Skal jeg ta VG1 og VG2 fagene først, også VG3 fagene til slutt. Eller skal jeg f.eks all matematikken etter 6 månder også all fysikken og kjemien?

Skjønner at det blir mange spørsmål, blir meget glad om noen svarer. :D

Skrevet

Sjekk www.privatistweb.no, der finner du en god del informasjon. Om du tar ting på et halvt eller et helt år er egentlig helt opp til deg selv, men husk at du ikke kan ha ubegrenset fravær fra FHS heller. Jeg ville nok tatt privatisteksamen der FHS ligger, så slipper du å gå glipp av mye ved å måtte reise hjem. Ulempen er at du risikerer å måtte bli igjen der etter at FHS-året er over.

Privatisteksamen arrangeres fra ca 15. november til ca 20. desember, og fra ca 15. april til ca 15. juni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...