Gå til innhold

Akambrukernes bilder - august 2009


Anbefalte innlegg

Begynner å bli overbevist ja, Ingardj:.. :!: .selv om det koster like mye som et nytt hus...

Det er vel bare å løpe og kjøpe Randi - jeg tror det er et objektiv som vil passe deg og plantene dine meget godt.

Så kan du også begynne å bli nærgående ovenfor de lokale insektene.

Tom

Dere er fæle til å friste folk, og jeg går på...hver gang. :innocent: (Du har vel lyst til å prøve den på neste treff i Oslo, Tom? :!: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
Bildeserie fra meg: Macro

 

Kom gjerne med kritikk :)

 

For den som lurer er bildene tatt med Sigma EX DG 105mm macro

Det er forøvrig det beste macro objektet jeg har prøvd fra sigma!!! :)

Utrolig bra bilder! Likte spsiellt første gresshoppe-bildet, er så og si perfekt, finner ikke noe å utsette på det. :p Og edderkoppbildet var stilig, selv om jeg hater de ekle krypene.

 

Er veldig i tvil om jeg skal gå for sigma sin 105mm eller 150mm (hadde sikkert kjøpt allerede, hadde det ikke vært for at masse penger går til depositum/månedsleie. :( Hvordan er 105'en i forhold til portrettfotografering?

Lenke til kommentar
så konstruktiv kritikk, ikke ren kritikk ville vært flott

 

 

Skal prøve og komme med noe skitten kritikk :)

 

Går ut i fra at du bruker kitobjektivet 18-55 til din Nikon D40.Brennvidde på 55mm,iso 400,blender 5.6 og lukkertid på 1/60 sec.

 

Dette bilde er helt på grensen hva kameraet klarer uten og bruke stativ,ser at du har litt bevegelseuskarphet og at fokus ikke er helt der man normalt legger fokus på denne type bilder også synes jeg du har litt tett utsnitt og litt rotete bakgrunn.

 

Det som du kunne ha gjort er og sette kameraet på stativ og bruke speillås "har D40 det?" manuell fokusering,litt lengere avstand og gått ned på iso og lengere lukkertid hvis det ikke blåser.

 

Men Kitobjektivet er ikke akkurat førstevalget til denne type fotografering.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Bildeserie fra meg: Macro

 

Kom gjerne med kritikk :)

 

For den som lurer er bildene tatt med Sigma EX DG 105mm macro

Det er forøvrig det beste macro objektet jeg har prøvd fra sigma!!! :)

Utrolig bra bilder! Likte spsiellt første gresshoppe-bildet, er så og si perfekt, finner ikke noe å utsette på det. :p Og edderkoppbildet var stilig, selv om jeg hater de ekle krypene.

 

Er veldig i tvil om jeg skal gå for sigma sin 105mm eller 150mm (hadde sikkert kjøpt allerede, hadde det ikke vært for at masse penger går til depositum/månedsleie. :( Hvordan er 105'en i forhold til portrettfotografering?

 

Takker for det :) Jeg syns objektivet fungerer helt fint til portrett. Jeg selv bruker ikke den optikken til det, men har sett utrolig mye fint med det. Man må stå litt lenger fra modell osv, men det byr jo sjeldent på problemer. Man har en fantastisk DOF med objektivet. Jeg sto mellom 105mm og 70mm. tenkte også på Sigma 150mm men det ble alt for stort og når det gjelder macro så er ikke optikken bedre og nærgrensen er bare ca10 cm lengre.

 

Jeg anbefaler 105mm på det sterkeste!! Skal du gå enda ett hakk opp vil jeg anbefale Canon MP-E 65mm F2.8 1-5xMacro men den koster jo det dobbelte!

Mvh Engvik

Lenke til kommentar
Bildeserie fra meg: Macro

 

Kom gjerne med kritikk :)

 

For den som lurer er bildene tatt med Sigma EX DG 105mm macro

Det er forøvrig det beste macro objektet jeg har prøvd fra sigma!!! :)

 

Heisann Marius:-)

Flott serie du har der. Spesiellt det første med flua er en vinner :thumbup:

 

Takker så meget :) Hyggelig å høre.

Lenke til kommentar
så konstruktiv kritikk, ikke ren kritikk ville vært flott

 

 

Skal prøve og komme med noe skitten kritikk :)

 

Går ut i fra at du bruker kitobjektivet 18-55 til din Nikon D40.Brennvidde på 55mm,iso 400,blender 5.6 og lukkertid på 1/60 sec.

 

Dette bilde er helt på grensen hva kameraet klarer uten og bruke stativ,ser at du har litt bevegelseuskarphet og at fokus ikke er helt der man normalt legger fokus på denne type bilder også synes jeg du har litt tett utsnitt og litt rotete bakgrunn.

 

Det som du kunne ha gjort er og sette kameraet på stativ og bruke speillås "har D40 det?" manuell fokusering,litt lengere avstand og gått ned på iso og lengere lukkertid hvis det ikke blåser.

 

Men Kitobjektivet er ikke akkurat førstevalget til denne type fotografering.

 

Selv om jeg ikke skjønte halvparten av det du sa takker jeg for kritikken =) skjønte den delen med stativ, ellers vet jeg ikke mer. Kameraet jeg bruker er pappa sitt speilrefleks, mer vet jeg ikke :S Regner med det kommer en forklaring på norsk? =)

Lenke til kommentar
Dere er fæle til å friste folk, og jeg går på...hver gang. :innocent: (Du har vel lyst til å prøve den på neste treff i Oslo, Tom? :!: )

Det er nesten like moro å få andre til å kjøpe nytt utstyr som å kjøpe selv. Og så er det billigere.

 

(Nei, jeg har ikke lyst til å låne den ;) For da ender jeg bare opp med å måtte ha en sånn selv :p)

 

Tom

Lenke til kommentar
Selv om jeg ikke skjønte halvparten av det du sa takker jeg for kritikken =) skjønte den delen med stativ, ellers vet jeg ikke mer. Kameraet jeg bruker er pappa sitt speilrefleks, mer vet jeg ikke :S Regner med det kommer en forklaring på norsk? =)

 

Hvis du har lyst til og lære mer om blender,lukker,iso og fotografering gennerelt så er det mange fine tråder her på forumet,det og kjøpe en god fotobok er heller ikke dumt.Men det aller beste er og ta bilder og etterpå se hva man kunne gjøre anderledes for og forbedre bildene.

 

Guide: Blender, lukker(tid), ISO og litt til

 

Fotokompendium på norsk

 

Diverse fotoguider

Lenke til kommentar
Bildeserie fra meg: Macro

 

Kom gjerne med kritikk :)

 

For den som lurer er bildene tatt med Sigma EX DG 105mm macro

Det er forøvrig det beste macro objektet jeg har prøvd fra sigma!!! :)

Damn Engvik, De to første bildene dine der var Rå!

 

Takk så meget for det :) Hyggelig å høre.

Lenke til kommentar
Er klar over at den tekniske kvaliteten er "så där", jeg er fryktelig rusten, men syntes bildet var litt morsomt så jeg postet det likevel...

Slike festlige bilder liker vi. Synes logoen virker kjent. Har disse "svenskene" flere sjapper på øyriket ?

 

Tom

 

De har et par sjapper i Dublin, men utover det vet jeg ikke. Om det er de tre kronene du tenker på, så er det et kjent, svenskt emblem, noe ala den norske løven. Om du gjør et Google bildesøk på "tre kronor" burde du få en del treff.

Lenke til kommentar
De har et par sjapper i Dublin, men utover det vet jeg ikke. Om det er de tre kronene du tenker på, så er det et kjent, svenskt emblem, noe ala den norske løven. Om du gjør et Google bildesøk på "tre kronor" burde du få en del treff.

Tre kronor er et velkjent begrep for oss som har vokst opp nær grensen.

 

Det jeg tenkte på er at jeg har et vagt minne om å ha sett en slik sjappe i Derry for 18-19 år siden. Men det kan ha vært innbildning.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...