Gå til innhold

Windows 7 E betyr trøbbel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Blir du ikke snart lei av å spy ut den anti MS holdingen din hele tiden. Din signatur gjør deg innhabil til å mene noe som helst om MS, da du tydeligvis har gjort opp din mening lenge før du i det hele tatt leser artikkelen. Er ikke her for å diskutere MS du, du er her for å spre negative holdinger om dem. Ikke så veldig "voksent" og "saklig" som du alltid maser på det er det?

Endret av LoveAmiga
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke lest alle innleggene godt, men skummet over og fått med meg hovedpoengene, og det er et spørsmål som jeg mener fortsatt er ubesvart av alle dere "ååååh så sinna MS-hatere": Hvordan mener dere at MS burde ha løst denne saken?

 

Å legge ved andre nettlesere er totalt uakseptabelt. Det må selv dere MS-hatere skjønne. Tenk om McDonalds ble tvunget til å legge ved en reklame for Burger King hver gang de solgte en burger, eller om dere hadde et firma som ble tvunget til å bruke egne penger til å promotere andre firmaer som dere konkurrerer mot. Alle må skjønne at det er uholdbart.

 

Jeg er til vanlig ikke noen stor fan av MS, men akkurat i denne saken må jeg støtte dem. De har valgt den eneste løsningen de kan, etter de regler som er fremsatt av EU. Værsågod: Windows uten IE.

 

Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at operativsystemet blir så ustabilt med IE så tett intergrert. Hva så? Hva har det egentlig med denne diskusjonen å gjøre. At Operativsystemet blir ustabilt går jo bare ut over MS selv, da folk til slutt vil velge andre OS.

 

Til alle som fortsatt er uenige: Hvodan ønsker dere egentlig at MS skal løse denne saken?

Lenke til kommentar

Dette er en start, men enda langt igjen. Synd at Microsoft skal gjøre det så sykt vanskelig men dette er vel typisk ms..

 

Ca 8 av 10 av dem jeg kjenner som bruker pc er amøber når det gjelder programvare og knapt nokk vet hvordan man legger til nye program derpå så tenker jeg det er viktig at disse slipper å fikse slik som installasjon selv.

 

Er vel nettop derfor dette er så viktig og derfor IE er så stor som de er, for som du sier, de "fleste" veit ikke engang at det finnest noe som er bedre eller like bra.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar
Blir du ikke snart lei av å spy ut den anti MS holdingen din hele tiden. Din signatur gjør deg innhabil til å mene noe som helst om MS, da du tydeligvis har gjort opp din mening lenge før du i det hele tatt leser artikkelen. Er ikke her for å diskutere MS du, du er her for å spre negative holdinger om dem. Ikke så veldig "voksent" og "saklig" som du alltid maser på det er det?

Mener du dette innlegget bidrar på noen saklig måte? Neivel, da vil jeg bare kjapt avslutte dette usaklige sidesporet. Jeg argumenterer hele tiden saklig mot Microsofts oppførsel, ikke mot selskapet for deres merkenavn. Ærlig, lovlig og redelig forretning har jeg absolutt ikke noe i mot. Jeg gjør opp min mening etter å ha lest artikler. Noe som har innebåret ros til Microsoft når de har fortjent det og ris de gangene de har fortjent det. Den nøytrale signaturen min gjør meg ikke inhabil på noen måte. Det er et usaklig forsøk på å svekke mine saklige argumenter. La oss spore debatten tilbake til et saklig spor nå.

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alle innleggene godt, men skummet over og fått med meg hovedpoengene, og det er et spørsmål som jeg mener fortsatt er ubesvart av alle dere "ååååh så sinna MS-hatere": Hvordan mener dere at MS burde ha løst denne saken?

 

At du ikke har lest alle innleggene godt, vil jeg påstå er tydelig.

Svarene på spørsmålene dine står nemlig i tidligere poster, men det er godt mulig jeg leser dem annerledes enn deg, så jeg skal forsøke å omformulere dette litt.

 

For øvrig er jeg ingen MS-hater, men jeg innrømmer gladelig at jeg hater Windows.

Jeg hater UNIX/Linux også, og jeg bruker alle tre OS typene daglig.

Men det er forsåvidt irrelevant for diskusjonen.

 

Å legge ved andre nettlesere er totalt uakseptabelt. Det må selv dere MS-hatere skjønne. Tenk om McDonalds ble tvunget til å legge ved en reklame for Burger King hver gang de solgte en burger, eller om dere hadde et firma som ble tvunget til å bruke egne penger til å promotere andre firmaer som dere konkurrerer mot. Alle må skjønne at det er uholdbart.

 

Det 'alle' må skjønne, er at denne sammenligningen ikke holder mål.

McDonalds er ingen monopolist, men har flere store, jevnbyrdige konkurrenter.

I tillegg er hurtigmat det eneste markedet McDonalds driver i.

 

Microsoft, derimot, er en totalt overlegen markedsleder innen OS.

Dette gjør at spesielle lover trer i kraft, som skal regulere premissene de konkurrerer under. Hvorvidt du anser slike konkurranselover som rettferdige eller ikke, blir forsåvidt en helt annen diskusjon. Disse lovene er til for at monopolister ikke skal kunne misbruke maktposisjonen sin, og er til syvende og sist lover, som er til det beste for sluttbruker.

 

Argumentet om at "det er MS sitt OS, så selvsagt bør de kunne legge ved MS sin nettleser", er dessverre ikke "gyldig" i denne sammenhengen. Dette skyldes at OS og nettleser er to forskjellige markeder, og det at MS bruker dominansen sin i ett marked, for å tilegne seg fortrinn innenfor et annet marked, er problemets kjerne.

 

Vi snakker nemlig om at MS misbruker sin posisjon som markedsledende innen OS, for å tvinge gjennom bruk av sin nettleser. (Dette er ikke bare min mening om saken, men tydeligvis EUs domstol sin også.)

Det EU forsøker å tvinge MS til å gjøre, er å gi brukerne et enkelt og fritt valg mellom diverse nettlesere. Dessverre/heldigvis, har ikke EU makt til å tvinge MS til annet enn å fjerne Internet Explorer fra Windows. Dermed har MS blitt stående med to muligheter:

 

1) De kan lage en enkel applikasjon, som gir brukerne mulighet til å velge mellom, laste ned og installere den nyeste versjonen av X antall nettlesere.

2) De kan la brukerne sitte igjen med svarteper, og måtte skaffe seg en eller annen nettleser manuelt.

 

Microsoft har her valgt løsning nr. 2.

Økonomisk sett både forståelig og forsvarlig, men altså kjipt og vanskelig for brukerne.

 

Jeg er til vanlig ikke noen stor fan av MS, men akkurat i denne saken må jeg støtte dem. De har valgt den eneste løsningen de kan, etter de regler som er fremsatt av EU. Værsågod: Windows uten IE.

 

Som jeg skrev tidligere: Jeg har forståelse for at MS velger å gjøre det på denne måten, men de kunne valgt å gjøre det enkelt for brukeren. Det innebærer dessverre at de må "reklamere" (les: fremvise en nøytralt presentert nedlastingslink) for motstanderne, og derfor har de i denne omgangen valgt å ikke gjøre dette.

 

Til alle som fortsatt er uenige: Hvodan ønsker dere egentlig at MS skal løse denne saken?

 

Det jeg ønsker at MS gjør: Lager en helt enkel, grafisk applikasjon, som presenterer "alle" nettlesere på en nøytral måte, og gir brukerne mulighet til å laste ned den nettleseren de selv ønsker.

Dette vil gjøre at Internet Explorer må konkurrere på likt nivå med alle andre nettlesere.

 

 

Konkurranse og konkurranselovgivning er temaet her, ikke "MS-hat".

Lenke til kommentar
Nå har jeg ikke lest alle innleggene godt, men skummet over og fått med meg hovedpoengene, og det er et spørsmål som jeg mener fortsatt er ubesvart av alle dere "ååååh så sinna MS-hatere": Hvordan mener dere at MS burde ha løst denne saken?

Jeg tror nok mange forveksler meg med en sinna MS-hater. Det er slett ikke meg. Jeg vil bare ha lovlige tilstander og sunn konkurranse fordi det bruker "det kapitalistiske instrument" til beste for folket best. Men for å svare på spørsmålet du retter mot de du ser på som "MS-hatere" så mener jeg MS burde løst saken på en brukervennlig måte ved å presentere brukeren for et likeverdig og reellt valg av nettleser ved første gangs oppstart av sin nykjøpte maskin eller nyinnstalerte Windows. Dialogboksen bør inneholde like store ikoner, like mye tekst og like nøytral omtale av de ulike valgene. Valgene bør stå i tilfeldig rekkefølge. Trykker man neste i dialogboksen bør de(t) valgte alternativene lastes ned og installeres. De valgene som ikke velges bør ikke ligge og ta opp plass på maskinen. Folk bør ha mulighet for å starte dialogboksen senere og velge nettlesere på nytt. Dette er teknisk enkelt å utføre. Om folk mangler tilgang til nettet så har de heller ikke mye bruk for nettleser så nett-tilgang bør ikke være noe problem. Det skal altså ikke mer til ;)

 

Å legge ved andre nettlesere er totalt uakseptabelt. Det må selv dere MS-hatere skjønne. Tenk om McDonalds ble tvunget til å legge ved en reklame for Burger King hver gang de solgte en burger, eller om dere hadde et firma som ble tvunget til å bruke egne penger til å promotere andre firmaer som dere konkurrerer mot. Alle må skjønne at det er uholdbart.

Nå er jeg ikke MS-hater men svarer til tross for din karakteristikk av oss som forsvarer sunne kapitalistiske og folkelige interesser. Sammenligningen din er FEIL av flere grunner. Microsoft tvinges ikke til å reklamere for konkurrerende OS eller legge ved konkurrerende OS til sin Windows. Microsoft hindres bare i å ikke bruke sin markedsmakt til å kuppe markedet for nettlesere ved hjelp av sin posisjon i OS-markedet. Det er altså snakk om TO produkter og TO markeder, der de bruker det ene som brekkstang for å kuppe det andre. Det er ulovlig konkurransevridning.

 

Jeg er til vanlig ikke noen stor fan av MS, men akkurat i denne saken må jeg støtte dem. De har valgt den eneste løsningen de kan, etter de regler som er fremsatt av EU. Værsågod: Windows uten IE.

Her spør du først om hvordan MS kunne løst floken med EU og så spinner videre på at løsningen de presenterer nå er eneste løsning. Hvem er forutinntatt her? Hvorfor spør du i det hele tatt hvis du "vet" det så godt? Har du heller ikke fått med deg at Microsoft er dømt for å bryte konkurranselovene i akkurat denne saken?

 

Jeg skjønner heller ikke argumentasjonen om at operativsystemet blir så ustabilt med IE så tett intergrert. Hva så? Hva har det egentlig med denne diskusjonen å gjøre. At Operativsystemet blir ustabilt går jo bare ut over MS selv, da folk til slutt vil velge andre OS.

Du har rett i at det er ikke ulovlig å ha et dårlig produkt. Men vi må da få kommentere at det hadde vært i Microsofts favør og kundene deres favør om de hadde separert kodefloken deres mellom OS og nettleser.

Lenke til kommentar

Et annet poeng jeg ikke kan huske å ha sett nevnt her er at svært mye, la oss si 90%, av Microsofts OS-salg til oss forbrukere går gjennom maskinvaresalg. Allerede i dag utstyrer produsentene maskinene med haugevis av programvare, blant annet prøveversjoner av antivirusprogram, MS Office og andre produkter. I det siste har jeg også sett at enkelte leverer maskiner med Picasa pre-installert.

 

Så snart maskinvareprodusentene begynner å rulle ut maskiner med W7E på, regner jeg med at de gjør et valg ang hvilken nettleser de ønsker å shippe med maskinene sine. Selv regner jeg med at Chrome og IE kommer til å bli dominerende, for Google er jo allerede på go'fot med de fleste leverandører og de er helt sikkert i stand til å garantere produsentene en viss inntekt gjennom reklame via google ads dersom de velger Chrome, mens en del produsenter nok er redde for å tilby forbrukerne noe annet enn den blå E-en. Firefox og særlig Opera kommer nok ikke til å bli levert på så mange maskiner da det ikke genererer noen ekstra inntjening for produsentene, med mindre Mozilla og Opera kommer på en slags løsning der. Mozilla er jo en idealistisk organisasjon, så jeg er skeptisk til deres sjanser her, men det kan jo også være at merkenavnet Firefox er så sterkt at de stiller sterkt ene og alene pga navnet. Det kan jo være god PR om f.eks. Acer får enda mer "aksept" blant geeksa fordi de leverer maskinen med Firefox installert.

 

Opera, som startet hele ballet, tror jeg er den aktøren som kommer dårligst ut av det. Opera er ikke kjent nok i utlandet, og det er en litt sær nettleser som muligens skiller seg litt for mye fra de øvrige i design. Ikke har de noen god måte å gi produsentene gevinst på heller, så vidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

et moment her. en tilfeldig bruker er kommet over valget av nettlesere etter å tatt i bruk den nyinnkjøpte pcen sin. la oss si at det er en dame for å gjøre det lit enkelt hun velger en tilfeldig nettleser ( men ikke IE). ingen ting virker som hun er vant med fra den pcen som var på jobben.

 

først ringer hun til butikken. men de kan ikke hjelpe så mye . så ringer hun til Microsoft men de driver ikke support andre produkter en dem de lager selv.

 

så hvem skal drive support på alle de andre nett leserene ?

og ikke minst når for folk hvite hvem som faktisk kan hjelpe dem ?

 

for dem som har en smule teknisk innsikt er det ikke noe problem , men det er mange som må ha det meste inn med teskje ( her kan man god si at de er lit fjernstyrt ).

 

det er altså de som ikke tør å prøve seg frem fordi de er redd for å ødelegge et eller annet.

sikker meng som er enig med meg om at de ikke burde ha pc , men nå er nå samfunnet slik at nesten enhver må ha pc

 

 

når man er inne på det punktet om hvor tett integrert IE er så opplever jeg etter har tat i bruk Firefox hverken hjelpe systemet i Windows funger skikkelig er at IE er i orden.

 

trykker jeg hjelp fra skrivebordet så får jeg en feilmelding om at tjenesten hjelp og støtte ikke kjør , start hjelp å støtte for å løse problemet, makken til tull !.

 

hvis jeg velger å trykke på søke oppgraderinger fra catalyst ( kontrollpanelet til mit ATI skjermkort ) så startet IE kontant.

den er treg som faen og hvis jeg da velger å stenge den ned / avslutte den som kommer feilmeldingen om at den må avslutte fordi et eller annet gikk galt.

 

er det bare fordi IE er for tett tilknyttet xp ?

Endret av elg-elg123
Lenke til kommentar
et moment her. en tilfeldig bruker er kommet over valget av nettlesere etter å tatt i bruk den nyinnkjøpte pcen sin. la oss si at det er en dame for å gjøre det lit enkelt hun velger en tilfeldig nettleser ( men ikke IE). ingen ting virker som hun er vant med fra den pcen som var på jobben.

 

først ringer hun til butikken. men de kan ikke hjelpe så mye . så ringer hun til Microsoft men de driver ikke support andre produkter en dem de lager selv.

 

så hvem skal drive support på alle de andre nett leserene ?

og ikke minst når for folk hvite hvem som faktisk kan hjelpe dem ?

 

for dem som har en smule teknisk innsikt er det ikke noe problem , men det er mange som må ha det meste inn med teskje ( her kan man god si at de er lit fjernstyrt ).

 

det er altså de som ikke tør å prøve seg frem fordi de er redd for å ødelegge et eller annet.

sikker meng som er enig med meg om at de ikke burde ha pc , men nå er nå samfunnet slik at nesten enhver må ha pc

 

Du har tydeligvis svært lite butikkerfaring. Enhver butikk som selger et produkt stiller selvfølgelig opp og hjelper til så godt de kan, og å lære en gammel dame at Firefox kaller "Favoritter" for "Bokmerker" er ikke så vanskelig. Dersom kunden har svært mye problemer med dette, vet jeg at ihvertfall Elkjøp og Lefdal har teknikere på huset som kan hjelpe kunden med det alle problemer hun skulle få, i tillegg til at de har en egen supporttelefon. 90% av PC-kjøperne i dag kjøper bærbar PC, og da er det en smal sak å ta med maskina til butikken, fyre den opp og få en kjapp innføring.

 

Er du uansett så "grønn" at du ikke klarer å finne frem i f.eks. Firefox når du er vant til IE, da burde du seriøst vurdere å ta et kurs...

 

OG, hvis denne kunden kun har kjennskap til IE's logo er det vel naturlig å tenke at hun vil trykke på den om hun får presentert et valg mellom de forskjellige nettleserne.

 

Jeg synes du skaper et kustig "problem" som ikke er et problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Problemet er at Microsoft må gjøre om store mengder av OSet for å fjerne IE skikkelig, og det tror jeg ikke de er villige til selv om de ønsket.

 

Jeg er ikke i mot Opera på dette, for all del, men jeg ser desverre ikke helt at EU alene skal klare å temme Microsoft. Det de oppnår med dette er fiendtlighet ovenfor det europeiske markedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Problemet er at Microsoft må gjøre om store mengder av OSet for å fjerne IE skikkelig, og det tror jeg ikke de er villige til selv om de ønsket.

 

Jeg er ikke i mot Opera på dette, for all del, men jeg ser desverre ikke helt at EU alene skal klare å temme Microsoft.

 

MS kan jo også velge å ikke selge produktet sitt i Europa om de ikke liker reglene som blir satt. Jeg tror både Microsoft, Windows og IE hadde hatt godt av å få modulisert operativsystemet.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de slutte å selge produket, når det selger som varmt hvetebrød i versjoner uten pålegget fra EU? EU blir stående igjen som en vits så lenge folket i EU ikke kjøper E utgaven.

 

EU har ikke engang folket bak seg. Så det er nok sterk ønsketenkning at MS i det hele tatt ville vurdert å modifisere OSet i den grad når E utgaven neppe kommer til å selge noe særlig.

 

Hvor mange her tror E utgaven vil synes i særlig grad på salgstallene? Hvor mange ville kjøpt en PC med Win7 om de ble påtvunget E utgaven pga. EU? Ville man likt det om EU ga alle OEM leverandører pålegg om å selge kun E utgaven med sine maskiner?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

slike personer trenger til og med hjelp for å få tak i kurset.

problemet er at det tør ikke å prøve selv , selv om de blir fortalt av kurset ( programmet som kjører ) hvordan de skal gjøre det . ofte så hører du de si "kan ikke du vis meg ..."

 

så vit jeg kan se så er de butikken som kan tilby kurs også i mindre tall.

 

av de bøkene jeg vet om så er de mest rett mot Microsoft og deres programmer.

 

andre kurs er alt for dyre til at en vanlig person er villig til å betale det . de er neppe heller bare beregner på nettlesere.

 

 

det kursen jeg har sett man kunne ta har bare vær beregnet for IE.

Lenke til kommentar
slike personer trenger til og med hjelp for å få tak i kurset.

problemet er at det tør ikke å prøve selv , selv om de blir fortalt av kurset ( programmet som kjører ) hvordan de skal gjøre det . ofte så hører du de si "kan ikke du vis meg ..."

 

så vit jeg kan se så er de butikken som kan tilby kurs også i mindre tall.

 

av de bøkene jeg vet om så er de mest rett mot Microsoft og deres programmer.

 

andre kurs er alt for dyre til at en vanlig person er villig til å betale det . de er neppe heller bare beregner på nettlesere.

 

 

det kursen jeg har sett man kunne ta har bare vær beregnet for IE.

 

Og denne personen kjenner selvfølgelig ingen som kan hjelpe henne, og på grunn av disse tilfellene med evneveike data-analfabeter som ikke kjenner en eneste person med logisk sans nok til å forstå forskjellene/likhetene mellom de forskjellige nettleserne burde MS få lov til å fortsette med maktmisbruket sitt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...