Gå til innhold

120mm Papst vs 92/80 (støynivå lavere volt)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har du meget god ører :)

Egentlig så er vel disse støytallene helt på trynet. 12dB skal som du sier, være helt umulig å høre. Men jeg har en 12dB 80mm i front, og den hører jeg når jeg slår den på. Det vel ikke selve viften man hører, men luftstrømmen som suser.

Drit med andro ord i tallene som oppgis, de betyr ikke en dritt.

Lenke til kommentar

Mye av problemene med støy ligger i viftegrillene som følger med kabinettene. Hvis det er ei rekke små hull lufta skal igjennom tjener du mye på å kutte ett stort, slik at det blir mindre turbulens og dermed mindre susing.

 

Er ikke desibelskalaen utformet for at 0dB skal være høregrensa? Riktignok har mange hjem en bakgrunnsstøy på ca 25dB, men du kan da høre godt under det fordet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Drit med andro ord i tallene som oppgis, de betyr ikke en dritt.

 

Konklusjonen må være at spekken bare er noe drit....

 

Det er viktig å vite hva forskjellige tall i spec'en står for. Støynivået på en vifte er oppgitt i så kalt fri-tilstand. Hvis du plasserer en 12dB vifte på et dempet underlag (så du ikke får vibrasjons-støy i underlaget), og uten noe som skaper luftmotstand forran og bak vifta, så har den et støynivå på 12dB. Vifteprodusentene kan ikke si noe om omgivelsene enhver bruker plasserer vifta i, så å si noe om noe annet enn fritillstand ville bare vært tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...