Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

"Gjør det selv" vamekabler til soverom - hva anbefales?


Anbefalte innlegg

Jeg driver og tenker på å legge varmekabler på barnerommet. Det er et murhus og barnerommet er over et kaldt vaskerom, så det er utrivelig golvkaldt på vinteren. Var hos en bygghandler og snublet over gjør det selv kit fra Heatcom. De hadde en matte som passer målene på rommet ca, som kun skal legges som underlag til parkett. De har også isolasjonsmatter som ikke bygger mer enn 3 mm, som jeg regner med at er fornuftig.

 

Er det noen som har erfaring med Heatcom spesielt eller har input på varmekabler (selvlagt eller elektrikker) generelt?

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kun elektrikker som har lov å legge varmekabler som skal tilkobles fast.. Men enkelte useriøse elektrofirmaer tillater at kundene gjør en del av jobben selv og kommer senere og kobler til utstyret. Men pass på at du alltid får samsvarserklæring på alt som er gjordt..

Samsvarserklæringen fylles ut og underskrives av elektrikker og skal oppbevares av kunden. Dette skal være et bevis på at installasjonen er gjordt etter gjeldene forskrifter. Har du nyere utvidelser eller nyinstallasjon, men ikke samsvarserklæring? så kan du slite hvis noe skjer eller du får kontroll.. Brenner huset ned, kan du få ansvaret hvis det er det elektriske annlegget som startet brannen.. Og hvis noen omkommer i brannen, så kan du bli tiltalt for drap..

 

Anbefaler at alle benytter autorisert personell og sørger for å ta vare på samsvarserklæringen som elekrtikker er pålagt å levere etter endt oppdrag.

 

;)

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått har man full anledning til å gjøre akkurat det man vil selv så lenge en autorisert installatør godkjenner og skrive samsvarserklæring etterpå. Seriøsiteten til installatør som skriver samsvarserklæring har så vidt jeg kan forstå ikke noe med hvem som faktisk gjør jobben, snarer hvilken grad av kontroll det føres i etterkant. Jeg er pinlig nøyaktig når jeg jobber, og vil påstå at jeg gjør en penere jobb med f.eks. kabling enn noen elektriker gidder gjøre seg flid med.

 

Rent praktisk ser jeg på muligheten for å rulle ut en matte selv som jeg får tips om her, og en lokal installatør går god for. Mattene er ferdige sett, og jeg vil selvfølgelig få denne tilkoblet av installatøren før gulvet legges slik at det er mulig å gjøre en skikkelig kontroll. Jeg ser ingen grunn til at dette skal være videre useriøst.

 

Spørsmålet er uansett om det er noen ferdig sett der ute som duger, og som en installatør vil vurdere som god nok til å kunne godkjenne. Eller er det bare det installatørene selv leverer som er godt nok, og forsvarer det merkostnaden jeg antar at dette utstyret har fremfor det kjøpt over disk?

Endret av enden
Lenke til kommentar

Forskriftene er ganske klare på at alt installasjonsarbeid skal utføres av fagpersonell. Det hindrar derimot ikkje bedrifter i å la eigar montere forskjellig, trekke røyr, montere spotkasser, legge varmekabel osv., og godkjenne det. Uansett er det den som skriv under på samsvarserklæringa som har godkjent installasjonen.Om ein får lov av eit installasjonsfirma å legge kabelen sjølv er det ingenting i veien for det dersom ein veit kva ein driv med og gjer det ihht. forskriftene.

Lenke til kommentar
Med andre ord: snakk med en elektriker først, monter etterpå.
Så fort jeg har funnet ut om det i det hele tatt er realistisk, og vurdert de ulike løsningene som blir anbefalt opp mot hverandre :)

 

Man er da akademiker, så å ringe en elektriker og stole på at vedkommende automatisk kommer opp med den beste løsningen for meg er uhørt :p

Lenke til kommentar

På de kablene du reffererer til ( Heat-com) kan du legge de selv men ikke koble.

Legg kablene ned etter anvisning fra butikk eller forpakkning, la elektriker som skal koble de se gulvet før du overdekker med evnt parket o.l merk at det er forskjellige pakker( hvis du kjøper de som sitter på nett) til forskjellige formål. De er laget til forskjellige w styrker.

Heat-com har 15 ÅRS garanti hvis jeg ikke husker feil.

De fleste elektrikere vil anbefale deg å kjøpe deres kabel, men det er ofte får å få fortjenesten selv.

Men vær obs på at mange elektrikkere tar overpris for jobben da de ikke leverer utstyr eller har selve jobben.

Ring Heat-com på 35954313 og hør om de sammarbeider med noen elektrikkere nær deg.

 

uansett må du få med deg samsvarserklæringa!

Lykke til

Lenke til kommentar

Jeg har lagt Hunton Silencio-EL selv, men elektriker skal megge/sjekke/koble termostaten, og selvsagt signere samsvarserklæringen. Produktet er enkelt å legge og bygger ca 8 mm inkl platene. Du trykker kabelen ned i spor i platene, legger ullpapp oppå, og parkett eller laminat på toppen. Sjekk her: http://www.hunton.no/index.php?p=22-35-35&...l=www.hunton.no (litt ned på siden). Her er også en liste over samarbeidende elektriker som kan gjøre den delen av jobben som krever autorisasjon.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Vel, såvidt jeg vet, så har du faktisk lov til og gjøre hva du vil, da du eier huset og da også innstalasjonen. Du har også lov til og legge, koble, og gjøre innstalasjon selv av alle anlegg selv som er under 50Volt.. Du finner varmekabler som har under 50V, men da bruker mer ampere.. Effekten blir den samme siden P = U * I .. Det følger som regel da med en trafo, slik at den kan kobles i stikk direkte. Eller via stikkontakt.. :-)

 

Du har også lov til og gjøre alt av innstalasjon over 50V om du eier innstalasjonen SÅLENGE du følger krav og normer til en innstalasjon. Dog kan det være lurt å få en elektriker til å gå over det når du har koblet ferdig.. :)

Lenke til kommentar
Vel, såvidt jeg vet, så har du faktisk lov til og gjøre hva du vil, da du eier huset og da også innstalasjonen. Du har også lov til og legge, koble, og gjøre innstalasjon selv av alle anlegg selv som er under 50Volt.. Du finner varmekabler som har under 50V, men da bruker mer ampere.. Effekten blir den samme siden P = U * I .. Det følger som regel da med en trafo, slik at den kan kobles i stikk direkte. Eller via stikkontakt.. :-)

 

Du har også lov til og gjøre alt av installasjon over 50V om du eier installasjonen SÅLENGE du følger krav og normer til en installasjon. Dog kan det være lurt å få en elektriker til å gå over det når du har koblet ferdig.. :)

 

 

feil.

 

Det du har lov til å plugge i en stikk er utstyr som er CE godkjent. Det du har lov til å lage selv er bevegelig installasjon. dvs, støpsel, ledning bryter og lampe. Skjult varme vil ikke defineres som bevegelig installasjon.

 

For å jobbe på en elektrisk installasjon (om du eier den selv eller ikke), så må du jobbe under en elektroinstallatør. På all elektrisk installasjon skal du ha samsvarserklæring, og dette papiret skal være underskrevet av en elektromontør.

 

 

Om elektriker går god for et skjult varme anlegg og kobler til dette er selvfølgelig mulig.

Personlig hadde jeg snudd i døra, for jeg er ikke interessert i å ha ansvaret for en installasjon som jeg ikke er 100% sikker på att holder mål. Og det finnes så utrolig mye produkter på markedet som tilsynelatende er ok, men når man begynner å jobbe med de, så merker en att de langt fra holder den standarden som de mer profesjonelle produsentene holder.

 

og dette ser selvfølgelig ikke bernt normann som ikke driver med dette daglig, og skal en undersøke anlegget for skjulte feil (skade i kappe, dårlig gjennomført planlegging, innføring, jording, dokumentasjon, plassering av ende motstand, vulkanisering, godkjent underlag osv...), så kunne man like godt lagt installasjonen selv, og brukt like lang tid.

Lenke til kommentar
Om elektriker går god for et skjult varme anlegg og kobler til dette er selvfølgelig mulig.

Personlig hadde jeg snudd i døra, for jeg er ikke interessert i å ha ansvaret for en installasjon som jeg ikke er 100% sikker på att holder mål. Og det finnes så utrolig mye produkter på markedet som tilsynelatende er ok, men når man begynner å jobbe med de, så merker en att de langt fra holder den standarden som de mer profesjonelle produsentene holder.

Nettopp dette er grunnen til å spørre her først om man vil gjøre noe selv. Svar som zanta sitt er da gull verdt, slik at man både finner mulige produkter og lister over elektrikere som finner utstyret godt nok.

 

Ulempen med Silencio-EL er at den bygger litt vel mye i forhold til hva jeg ønsker. Ideelt sett skulle det ikke bygget med enn 2 mm, men jeg ser jo at det ikke er realistisk. 8 mm er dog litt mer enn jeg kan svelge på stående fot, for da må jeg til med vaskelist i stedet for å bare trykke gulvet pent under en dørterskel.

Lenke til kommentar

el-flex er jo bra saker. men du bør ha minimum 3mm depronplater under, men anbefaler 6mm. Denne isolerer, og reflekterer varmen. så leges el-flexen på 1mm eller noe slik, og til slutt plast på 0,2mm. laminat eller parkett rett oppå her igjen.

Lenke til kommentar
el-flex er jo bra saker. men du bør ha minimum 3mm depronplater under, men anbefaler 6mm. Denne isolerer, og reflekterer varmen. så leges el-flexen på 1mm eller noe slik, og til slutt plast på 0,2mm. laminat eller parkett rett oppå her igjen.
Lenke til kommentar

DETTE HAR DU LOV TIL Å GJØRE SELV:

 

Tilkobling / Skifting av topolete støpsler til og med 25 A (ampere), med og uten jording.

 

Tilkobling / Skifting av topolete skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A (ampere), med eller uten jording.

 

Tilkobling og reparasjon av bordlamper, lampetter o.l. med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere.

 

Tilkobling og skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok e.l., og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kronklemme eller med støpsel / stikkontakt. Dessuten skifting av andre belysningsarmaturer i tørre rom med isolerende gulvdekke.

 

Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og støpsel.

 

Skifting av deksel for brytere, stikkontakter og koplingsbokser.

 

-NELFO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...