Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Tenker det er Langedrag jeg.

Hehe, dere fant det ut! Ikke verst :thumbup:

 

Det var forresten "ulvemamma" Tuva Thorson som fortalte om fjellrevens dårligere vilkår grunnet mindre ulv.

 

Bruno: Rødrevens utbredelse grunnet er også en del av puslespillet som har rammet fjellrevene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at bonden skal få skyte ulv når det er så lite igjen.

Ja, så lenge den ikke er andre menneskers eiendom. Ulv har ingen rettigheter.

Med en sånn tankegang kan jeg skaffe meg et gevær og gå rundt og plaffe ned så mye elg jeg vil, for det jo ingen som eier elgen, den har derfor ingen rettigheter.

 

Støtt F.A.M.E, Folkeaksjonen mot elg, vi kjemper for et tryggere Norge!

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Med en sånn tankegang kan jeg skaffe meg et gevær og gå rundt og plaffe ned så mye elg jeg vil, for det jo ingen som eier elgen, den har derfor ingen rettigheter.

 

Skrullete mennesker vil alltid finnes. Men i et liberalistisk samfunn vil deres muligheter til å gjøre skade være på et minimum, samtidig som det frie systemet, i motsetning til dagens system, ikke vil subsidiere menneskers dårlige egenskaper.

 

I et liberalistisk samfunn vil du ikke få drive ubegrenset jakt på andres eiendom. Selv om disse ikke nødvendigvis eier elgen, har de rett til å bestemme hva de vil tillate og ikke tillate på eiendommen sin.

Endret av tannborste
Lenke til kommentar

@d'Anconia

Mener jeg har lest en del gode argumenter mot liberalismen her på forumet tidligere. Orker ikke å lete fram lenker.

 

@Simen1

Håper dere lot være å mate ulvene. Ville dyr skal aldri mates, av den gode grunn at de kan sulte ihjel dersom de blir for vandt med det. Her ett eksempel:

 

Bjørn er også veldig farlig å mate og la tilvenne seg menneskebebodde områder. Reiser du på ferie i reservatene i Nord-Amerika så vil du se bjørnesikre bosscontainere på rasteplasser. Det har sine gode grunner.

 

Er det tam ulv, eller halvtam ulv dere omgikk på det spesielle stedet i Norge? Mates de permanent (kronisk!!), eller klarer ulven seg selv?

Endret av G
Lenke til kommentar

@d'Anconia

Mener jeg har lest en del gode argumenter mot liberalismen her på forumet tidligere. Orker ikke å lete fram lenker.

 

Det finnes gode argumenter mot libertarianismen, men ikke liberalismen.

 

Ville dyr skal aldri mates, av den gode grunn at de kan sulte ihjel dersom de blir for vandt med det.

 

Riktig, men du har rett til å mate ville dyr så lenge eieren av eiendommen tillater det.

Lenke til kommentar

I Canada oppfordres det sterkt til å la være å mate dyrene av myndighetene.

 

Idealer og/eller politikk diskuteres best i egnede tråder. Takk likevel for å nevne differansene mellom Liberalisme og Libertarianisme.

 

 

Liberalisme slik jeg har fått med meg er vanskelig å praktisere fordi det lar seg vanskelig gjøre at alle skal like at kjøpekraften blir tvungen brukt på det samme for alle innbyggere. Minner meg litt om kommunistiske trekk. Jordbruket der ble helt feilslått fordi arbeiderne mistet interessen for å gjøre en god jobb når de ikke hadde en del av seg selv investert i bedriften. Latskapen lenge leve mottoet. Går det å være lat, ja så får du også late folk. Arbeidere fungerer mye bedre om de er selveiere. For da ser de gevinst i å arbeide litt hardere. Resten kan diskuteres i egnede tråder for dette.

 

Så da er det bare å peke folk dit med lenke (URL).

 

EDIT: Det jeg sikter til er likhetsprinsippet til de liberale politikerne. Om en omfavner det så kan det ha vidtrekkende konsekvenser også, og ikke nødvendigvis kun gode konsekvenser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Egalitarianism

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Ulv bet tærne av 10-åring

 

Au da, må ha gjort vondt. Men hva kan en forvente når en omgås ulven så tett på. Det er sunt folkevett å være forsiktig i nærheten av rovdyr. Det var trist å miste tærne da. :shrug:

 

(Dagbladet): En ti år gammel jente mistet to tær i møte med en ulv i dyreparken Lycksele i kveld.

 

Jenta hadde plassert foten innenfor gitteret.

 

- Da var det en ulv som tok tak i foten og slet og dro, sier operasjonsleder i Västerbotten-politiet, Kenneth Jonsson, til Expressen.

 

Brakt til sykehus

Jenta ble ført til Lycksele sykehus, melder TV4 Umeå, men fordi tærne var spørløst forsvunnet fikk legene heller ikke sydd dem på.

 

- De er nok i finne blant ulvene, sier Jonsson til TT.

 

Hendelsen fant sted i 19-tiden i kveld.

 

Politiet vil ikke gå videre med saken.

 

Får mat hver dag

- Hvordan dette kunne skje er nok noe for dyreparken å se nærmere på, sier Jonsson.

 

- Det er utrolig beklagelig at dette inntreffer. Vi forstår ikke hvordan det kan ha skjedd og i morgen skal vi treffe familien for å få en bedre oversikt over situasjonen, sier enhetssjef i dyreparken, Irene Sjögren.

 

Hun opplyser videre at ulvene får mat hver dag, så hendelsen kan ikke skyldes at ulven var sulten.

 

Ronny Stålfjär som er dyreansvarlig i parken forteller til avisa at ulvene får servert elgkjøtt fra et lokalt slakteri.

Endret av G
Lenke til kommentar

I Canada oppfordres det sterkt til å la være å mate dyrene av myndighetene.

 

Idealer og/eller politikk diskuteres best i egnede tråder. Takk likevel for å nevne differansene mellom Liberalisme og Libertarianisme.

 

 

Liberalisme slik jeg har fått med meg er vanskelig å praktisere fordi det lar seg vanskelig gjøre at alle skal like at kjøpekraften blir tvungen brukt på det samme for alle innbyggere. Minner meg litt om kommunistiske trekk. Jordbruket der ble helt feilslått fordi arbeiderne mistet interessen for å gjøre en god jobb når de ikke hadde en del av seg selv investert i bedriften. Latskapen lenge leve mottoet. Går det å være lat, ja så får du også late folk. Arbeidere fungerer mye bedre om de er selveiere. For da ser de gevinst i å arbeide litt hardere. Resten kan diskuteres i egnede tråder for dette.

 

Så da er det bare å peke folk dit med lenke (URL).

 

EDIT: Det jeg sikter til er likhetsprinsippet til de liberale politikerne. Om en omfavner det så kan det ha vidtrekkende konsekvenser også, og ikke nødvendigvis kun gode konsekvenser.

http://en.wikipedia.org/wiki/Egalitarianism

 

 

Liberalisme (norsk) =/= liberalism (engelsk)

Lenke til kommentar
SeaLion: Den aksjonen der er bare latterlig, og jeg regner med du ser det selv?

 

Hvis ikke lurer jeg på hva slags verden vi faktisk lever i. :ermm:

Jeg fryder meg over slike svar på F.A.M.E. :lol:

 

@Simen1

Håper dere lot være å mate ulvene. Ville dyr skal aldri mates, av den gode grunn at de kan sulte ihjel dersom de blir for vandt med det.

 

Er det tam ulv, eller halvtam ulv dere omgikk på det spesielle stedet i Norge? Mates de permanent (kronisk!!), eller klarer ulven seg selv?

Alle dyrene i dyreparken blir matet jevnlig.

 

"Tam" er et relativt begrep.

 

Ulv bet tærne av 10-åring

 

Au da, må ha gjort vondt. Men hva kan en forvente når en omgås ulven så tett på. Det er sunt folkevett å være forsiktig i nærheten av rovdyr. Det var trist å miste tærne da. :shrug:

Trist sak. Det er kanskje litt for lite medfølende å si at dette skyldes idioti? Og at det samme kunne skjedd ved hagegjerdet til en av Norges 570 000 hundeeiere?

 

Hvor mange har blitt skadd og dødd av hundeangrep i Norge siden år 1900?

Hvor mange har blitt skadd og dødd av ulveangrep i Norge siden år 1900?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt sett ville nok ulven stukket av. Den har annet å spise i naturen enn mennesker, og det er vel først når ulven sanser ett svakt / skadet individ at den går til angrep på mennesket.

 

Jeg synes saken om ulven i dyreparken minner meg litt om hund, bare mer vill og aggressiv oppførsel så klart. En hund har jo også tendenser til å holde fast i ting og riste/filleriste i det fra side til side.

 

Vi vet ikke hva ulven følte om fremmedlegemet som kom inn i inngjerdingen. Forstod ulven at det var ett lem av kjøtt og blod? Det kan hende ulven følte at den måtte forsvare reviret sitt, og at disse daglige stressende faktorene som mennesker som prøver å hilse og rope hei til dem ble for mye for den.

 

@Simen1:

Vi kjenner ikke jenta, men kan leve oss inn i situasjonen. En skal ikke latterliggjøre menneskets dumskap, men heller lære bort nyttig kunnskap som kan hindre at slike episoder oppstår. Men, en kan latterliggjøre dyreparken for hvordan den driver den.

 

En kan aldri helt eliminere at mennesker gjør dumme handlinger, voksen som unge individ. Men, en kan avgrense muligheten en del.

 

Svenske myndigheter har helt klart ett irettesettende tiltak og ett arbeide med å regulere drift av dyreparker foran seg.

Lenke til kommentar

Jeg mener denne artikkelen er relevant selv om det er bjørn som er synderne her:

 

 

Rovdyr har drept 841 sauer

 

Bjørn skal ha tatt 300 sauer, og er det rovdyret som har drept flest i år.

 

Det er en nedgang på nærmere 30 prosent eller 323 sauer sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall nationen.no har innhentet fra Statens naturoppsyn.

 

Mindre gaupe

Seniorrådgiver Lars Bendik Austmo i Statens naturoppsyn sier til Nationen at de har hatt mindre arbeid med kadaverundersøkelser i år enn i fjor. Nedgangen i sauetapet kan ha flere forklaringer.

 

- Jeg tror et betydelig uttak av gaupe kan ha hatt stor effekt mange steder. At mange bønder slapp sauene seinere ut på beite i fjellet på grunn av en kald vår, kan også ha bidratt, sier Austmo til nationen.no.

 

Likevel er flere sauer drept denne sesongen enn i 2008.

 

Bjørn har tatt 300

Det er rapportert at bjørn har drept nesten 300 sauer i år og er dermed det rovdyret som tar mest sau her i landet. Det skjer til tross for at bjørnen er mindre i antall enn både jerv og gaupe.

 

- Forklaringen på at bjørnen topper statistikken, er at den tar voksne søyer og spiser bare enkelte deler av byttet. Det er mer lønnsomt for bjørnen å ta en ny sau enn å gnage på beinet. Det er lettere å finne sauekadaver der bjørn har vært på ferde. Jerven hamstrer og gjemmer byttet, sier Lars Bendik Austmo.

 

 

Så slik ser ett bjørneangrep ut?

960x.jpgBjørn spiser ofte bare noen stykker av sauene de har drept. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Lenke til kommentar

Er så utrolig lei av sau. Har aldri vært plaget av helikopter eller strømmaster på fjellet, men det er drit overalt. Stanken ligger overalt i den ellers så fine naturen. Og når man tenker på at man sannsynligvis betaler for denne industrien..

 

 

Hvis dette er ett kulturlandskap, så vil jeg ikke være med på denne kulturen.

Lenke til kommentar

Jeg mener denne artikkelen er relevant selv om det er bjørn som er synderne her:

 

 

Rovdyr har drept 841 sauer

 

Bjørn skal ha tatt 300 sauer, og er det rovdyret som har drept flest i år.

 

Det er en nedgang på nærmere 30 prosent eller 323 sauer sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall nationen.no har innhentet fra Statens naturoppsyn.

 

Mindre gaupe

Seniorrådgiver Lars Bendik Austmo i Statens naturoppsyn sier til Nationen at de har hatt mindre arbeid med kadaverundersøkelser i år enn i fjor. Nedgangen i sauetapet kan ha flere forklaringer.

 

- Jeg tror et betydelig uttak av gaupe kan ha hatt stor effekt mange steder. At mange bønder slapp sauene seinere ut på beite i fjellet på grunn av en kald vår, kan også ha bidratt, sier Austmo til nationen.no.

 

Likevel er flere sauer drept denne sesongen enn i 2008.

 

Bjørn har tatt 300

Det er rapportert at bjørn har drept nesten 300 sauer i år og er dermed det rovdyret som tar mest sau her i landet. Det skjer til tross for at bjørnen er mindre i antall enn både jerv og gaupe.

 

- Forklaringen på at bjørnen topper statistikken, er at den tar voksne søyer og spiser bare enkelte deler av byttet. Det er mer lønnsomt for bjørnen å ta en ny sau enn å gnage på beinet. Det er lettere å finne sauekadaver der bjørn har vært på ferde. Jerven hamstrer og gjemmer byttet, sier Lars Bendik Austmo.

 

 

Så slik ser ett bjørneangrep ut?

 

960x.jpg

Bjørn spiser ofte bare noen stykker av sauene de har drept. Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

 

Delen jeg har merket ut i fet skrift "Jerven hamstrer og gjemmer byttet, sier Lars Bendik Austmo" er også et godt poeng. Statistikken har store mørketall siden jerv ofte tar lam som blir født ute på beite og gjemmer dem i huler osv for å ha mat om vinteren. En enkelt jerv kan nok fort ta 10-15 sauer (om ikke mer, her er min kunnskap svært begrenset) på en sommer.

 

EDIT: La bilde i spoiler

Endret av Corporal Clegg
Lenke til kommentar

Er så utrolig lei av sau. Har aldri vært plaget av helikopter eller strømmaster på fjellet, men det er drit overalt. Stanken ligger overalt i den ellers så fine naturen. Og når man tenker på at man sannsynligvis betaler for denne industrien..

 

 

Hvis dette er ett kulturlandskap, så vil jeg ikke være med på denne kulturen.

Er du seriøs? Hvordan du i det hele tatt klarer å kjenne lukta fra saueavføringa er et spørsmål for seg selv. Dessuten, litt avføring fungerer som gjødsling - noe som er positivt for gresset, dersom en velger å se det på den måten.

 

Tror nok uansett at hjorten, elgen og reinsdyrene slipper ut enda mer avføring til sammen enn det sauer gjør i utmarka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er så utrolig lei av sau. Har aldri vært plaget av helikopter eller strømmaster på fjellet, men det er drit overalt. Stanken ligger overalt i den ellers så fine naturen. Og når man tenker på at man sannsynligvis betaler for denne industrien..

 

 

Hvis dette er ett kulturlandskap, så vil jeg ikke være med på denne kulturen.

Er du seriøs? Hvordan du i det hele tatt klarer å kjenne lukta fra saueavføringa er et spørsmål for seg selv. Dessuten, litt avføring fungerer som gjødsling - noe som er positivt for gresset, dersom en velger å se det på den måten.

 

Tror nok uansett at hjorten, elgen og reinsdyrene slipper ut enda mer avføring til sammen enn det sauer gjør i utmarka.

 

 

Hadde det ikke vært for sauen ville det vært så overgrodd i de områdene du går i at det ikke ville vært fremkommelig. I norge vil store deler av floraen, blant annet mye orkideer, forsvinne helt uten beiting.

 

De som ikke helt skjønner hva kulturlandskap er, ikke skjønner vitsen med det eller bare er nysgjerrig, da en titt her: http://www.skogoglandskap.no/temaer/tilbakeblikk

 

 

Noen bildeeksepler på hva som skjer uten beitedyr:

 

 

stort_hovedtekstbilde_part-whole_02_OP-SL_1992-2002_gjengroing%20Setesdal_Valle_Aust-Agder.jpg

1992: Granplanter på gammel innmark med rydningsrøyser og spor etter eldre åkerbruk. Sauebeite gir raskere bartrevekst da sauen holder gras, urter og lauvoppslag nede. Valle i Aust-Agder. 2002: Grantrær dekker hele den øvre delen av tidligere innmark, skjuler kulturminner og reduserer utsynet. Om mindre enn 10 år er kirka trolig ikke lenger synlig. Foto: Oskar Puschmann, Skog og landskap

Merk: Dette kommer ikke så godt frem i teksten, men: da bilde 1 ble tatt var det en liten stund siden det gikk sau å beitet i området, hadde sauen fortsatt beitet der ville det vært enda mer åpent en det er på bilde 1.

 

 

 

stort_hovedtekstbilde_rester_vaarfjoes.jpg

1992: Rester av vårfjøs mot intakt vårfjøs i lysåpen gammel og bratt innmark. Valle i Aust-Agder. 2002: Rester av vårfjøs mot inntakt vårfjøs i tilgrodd gammel og bratt innmark. Foto: Oskar Puschmann

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Corporal Clegg, det er klart at sauen spiller en stor rolle i å holde vegetasjonen nede. Dette merker jeg veldig godt, hvor jeg ser på skogen våres hvor det tidligere var sauer i - nå er det ingen. Nesten helt igjengrodd. Så det å hate sauer fordi de legger igjen litt avføring, er for meg helt uforståelig.

 

Men våre andre klovdyr spiller også en viktig rolle med tanke på dette.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...