Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig bryter ikke økosystemet sammen når ulvestammen forsvinner, er du helt idiot? Jakt regulerer bestanden uansett, spørsmålet er om en naturlig del av økosystemet i Norge ikke eier livets rett. Ulven har hørt hjemme i Norske skoger i mangfoldige tusener av år, og på grunn av overbeskatning det siste århundret så skal man plutselig påberope seg at den ikke "hører hjemme her?".

 

Kjøtthue.

 

I den grad den ikke hører hjemme her så er det i så fall mennesker som en gang har bestemt dette. Og den eneste grunnen jeg kan komme på for at vi ikke skal ha ulv, er konkurranse i matfatet. Og i Frossen-pizzaens tidsalder kan jeg ikke se at dette argumentet er gyldig lenger heller. for 100 år siden, kanskje.

Endret av GRendal
Lenke til kommentar
Har ikke ulven vært utrydda i norge en stund, så kom det nye fra våre naboer?

Så med andre ord er det naturlig at det ikke er noen ulv her ettersom den var borte i flere år uten at økosystemet brøt sammen.

 

Kort sagt: Ingen ulv ingen problem, og ulven hører ikke hjemme her? Om jeg har forstått det rett.

Ulv har aldri brydd seg om riksgrensen. Vi har en skandinavisk ulvestamme norsk/svensk.

 

Dette handler ikke om at ulven skal holde hjortebestanden nede, det handler om at ulv en endel av norsk natur, og at bønder som kun tenker på egne interesser ikke skal få avgjøre hvorvidt det skal være ulv her eller ikke. Om man subsidierer bønder i de mest utsatte områdene med la oss si 200 millioner og kontrollerer at man bruker pengene på det man skal vil man spare mange ti-talls millioner på erstatninger i året samtidig som man kan få la ulven leve.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å ha en diskusjon med en sauebonde om akkurat dette, både i forhold til bjørn og ulv. Når jeg sa at det egentlig bare var å ta med seg bikkjene ut å passe på sauene sine, slik man gjorde før her i Norge, nettopp for å beskytte dyra mot rovdyr og mot at naboen skulle knabbe dyra dine, så var det rett før jeg fikk meg en på trynet. Jeg fatter ikke hvorfor man velger seg et yrke, som f.eks sauebonde om man ikke er interessert i å gjøre det som kreves for at man skal få budskapen til å overleve sessongen. Det er da faen meg ikke så rart at rovdyra forskyner seg, når maten spasserer rundt dem. Det er da for pokker sånn naturen fungerer. Rovdyr spiser de som er mindre enn seg.

 

Dette er ikke noe nytt fenomen, men det er faen meg bare norske idiotbønder som kan være så frekke å påstå at det er mitt ansvar som skattebetaler å betale for at de ikke gidder å innføre de sikkerhetstiltak som kreves for at sauene deres skal være trygge.

 

Det blir litt som at jeg setter fra meg datamaskina og LCD-TV-en på gata, for så å reise på ferie, for deretter å kreve at skattebetalerne skal dekke utstyret når det ikke står der når jeg kommer tilbake.

 

Det får være måte på dumskap.

Lenke til kommentar
Nei jeg er verken politiker eller altvitende, men det jeg vet at gjetere er vanskelig og få tak i. Det var noe folk hadde før i tiden.

 

Det er sikkert mulig å ansette ungdommer til å gjete dem som en sommerjobb. Selv om det er noe som hører fortiden til praktiseres det i alle andre land. Bonden kan jo også gjøre det selv. Det er flere muligheter, men at de bare slipper sauene ut, og skylder på ulven når de blir drept er et for billig argument.

Lenke til kommentar

Bøndene har jo fått sagt sitt, det har vært diskutert både politisk og av organisasjoner som Natur og Undom.

 

Likte best Harald Eia's bidrag: "pass deg for vargen", det var ustyrtelig morsomt, mens den dama fra natur og ungdom måtte sitte å høre på og holde seg alvorlig.

 

Nå må det handling til for å bevare ulven. Bøndene kan få litt hjelp, men ikke mer. Enten så får de gjete sauene sine, eller så får de finne på andre ting å dyrke eller noe annet nyttig å bruke gårdsbruket sitt til. Bonden får selv finne ut om det er forsvarlig å drive med sau under de premissene vi har i dag.

Lenke til kommentar
Øke elgjaktkvotene de stedene det er for mye -> problem løst?

Jegere får mer kjøtt, elgen blir det færre av, alle er glade? :p

 

Borsett fra ulven som blir skutt med hagle fra helikopter, hva med å skyte alle jegere og sauebønder og slippe ut 2000 ulv i skogene, naturen komme i balanse og vi trenger ikke jakte

Jegere med skytegvåpen er unaturlige, ulver er det ikke, det hører til i skogen ikke jegerene

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ingen som skjønner at det er svært få som orker/vil/har lyst til å jobbe som gjeter i over 4 måneder?

Hvis de ikke orker/vil/har lyst til å passe på sauene sine så får de vel finne på noe annet å gjøre enn å være sauebønder da. det er ingen som tvinger dem til det.

 

Dette er ikke noe nytt fenomen, men det er faen meg bare norske idiotbønder som kan være så frekke å påstå at det er mitt ansvar som skattebetaler å betale for at de ikke gidder å innføre de sikkerhetstiltak som kreves for at sauene deres skal være trygge.

 

Det blir litt som at jeg setter fra meg datamaskina og LCD-TV-en på gata, for så å reise på ferie, for deretter å kreve at skattebetalerne skal dekke utstyret når det ikke står der når jeg kommer tilbake.

I så fall så skal ikke skattebetalerene bare dekke det stjelte utstyret. De skal betale deg tilbake over det dobbelte av det det kostet deg å kjøpe det :w00t: skjønn det de som kan.

 

Så alle sauebønder som ikke får tak i gjeter eller ikke får nok støtte fra staten kan abre drite i å drive gårdsbruk?

Lykke til med å spise saue-kjøtt de neste årene!

jepp. kan de ikke passe på sauene sine kan de bare drite i å være sauebonde. Akkurat som med alle andre bedrifter i Norge (greier man ikke og drive det på en god måte er det bare og drite i å drive bedriften).

 

Jeg tror ikke det blir et stort savn etter sauekjøtt i Norge hvis bøndene må passe på sauene sine. På vestlandet er det jo ikke noe særlig sau som blir tatt av rovdyr så der vil dem ihvertfall fortsette, og hvis det slutter for mange sauebønder er det vel ikke værre enn å importere pinnekjøttet og fenalåret.

Lenke til kommentar
Så alle sauebønder som ikke får tak i gjeter eller ikke får nok støtte fra staten kan abre drite i å drive gårdsbruk?

Lykke til med å spise saue-kjøtt de neste årene!

 

Man kan ansette polakker, ungdommer kan ha det som sommerjobb, eller så kan de gjøre som i alle andre land å gjete dem selv. Det er ikke så vanskelig å fatte logikken i det. Kan man det i alle andre verdens land, kan man det i Norge også.

Lenke til kommentar

Dette er fra kveldsnytt for 1 time siden (5.50) og viser at det settes opp "rovdyrsikre gjerder" kun i Trysil og Grue. Dog må disse bli bedre siden det kom en bjørn innenfor disse gjerdene i fjor. Det slår meg at gjerdene antagelig må bli litt høyere for å holde bjør utenfor, men disse gjerdene virker i hvert fall ulvesikre. Det viser i det minste at å sette opp gjerder ikke er så umulig som mange trangsynte bønder og folk her inne tror, så får vi håpe at det settes opp flere steder.

 

Solheim ønsker å gjøre som svenskene.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Så alle sauebønder som ikke får tak i gjeter eller ikke får nok støtte fra staten kan abre drite i å drive gårdsbruk?

Lykke til med å spise saue-kjøtt de neste årene!

 

Ja, det synes jeg faktisk. Hvis de ikke klarer å drive med overskudd på egen hånd, så har faktisk ikke deres næring livets rett! Det er sånn det fungerer for alle andre selvstendig næringsdrivende i dette landet, de går KONKURS om de ikke klarer å drive med overskudd. Jeg er da for faen ikke interessert i at pengene mine skal kastes etter hobbybønder. Hvis de ikke orker å drive slik det kreves for at bedriften deres skal gå med overskudd, så får de faen meg finne noe annet å gjøre.

 

Jeg elsker sauekjøtt jeg, og spesielt lam, men det betyr ikke at jeg vil kaste skattepenger etter bønder som ikke klarer å drive på skikkelig vis. Bønder er jævlig flinke til å syte og bære seg over at de faktisk må jobbe.

Lenke til kommentar

En finner jo masse sauekjøtt som en kan importere fra New Zealand. Jeg ser noen var før meg med den kommentaren.

 

På New Zealand har de få rovdyr, og jeg har til og med hørt at det i motsetning til Australia er helt fritt for ville slanger.

Dessuten må jo ikke bønder over hele Norges land oppgi saueholdet. Ulven holder seg foreløpig på begrensede områder. Jeg tror også norske politikere vil velge å holde ulvebestanden på ett visst maksimumsnivå, slik at ting ikke skal komme helt ut av kontroll.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg ser endel av saueforkjemperne her inne som formaner om Ulvens ekstreme forplantningsevne og innhugg i norsk viltbestand.

 

Jeg finner dette rimelig komisk med tanke på vår bestand på rundt regnet 20 ulv.

 

Og når det gjelder trusler mot buskap barn og voksne, tror jeg det skal bli ganske lite elg i skogen før

vi får tilstander på bygda i hedmark der ulvene springer etter biler og glefser etter ungene i baksetet..

Lenke til kommentar

I 2009 ønsker ingen å ha en jobb uten fritid. F.eks. en bonde gjeter flokken sin 24 timer i døgnet hele året (noe som selvsagt gjør at kona blir misfornøyd og drar sin vei), og reiser så på en ukes ferie. På den uka blir alle lammene hans drept. Mener dere at denne mannen ikke har gjort jobben sin?

Før sendte man barna opp i fjellet, men dette er nå ulovlig. Og hvor kommer den forestillingen fra at rovdyr kun angriper om sommeren? Det er da om vinteren de mangler mat og kanskje trekker ned til nye steder.

 

Sauer gir ikke bare kjøtt, de gir også ull og holder nede framveksten av buskas og skog. Det landet som er ryddet gjennom hardt arbeid blir altså overlatt til gjengroing.Tragisk.

Lenke til kommentar

Føler for å ytre min mening her, ettersom det har vært så mye prat om dette i media.

Jeg synes at bønder er rare, en side av meg synes synd på bøndene fordi de mister levebrødet sitt, men en annen side av meg sier at de er idioter, litt fordi at de framstår som tullinger på TV, og fordi jeg ikke skjønner hvorfor de ikke bare kan gjerde inn sauene sine.

 

Jeg mener at vi ikke kan dytte ulv og bjørn ut av den norske fauna fordi at bøndene vil ha sauene sine til å gå fritt. Det er i ulvens og bjørnens natur å spise, merkelig nok.

Lenke til kommentar

Hovedsaklig leier de gjeteområder på fjellet på sommeren. Dette er ikke digre tomter de eier - da hadde det jo ikke vært noe problem.

Hvis jeg forstår det riktig er det ofte kommunen som eier disse tomtene, og leier de ut billig. Da sier det seg selv at de ikke vil at leietagerne skal sette opp gjerder overalt! Nei, løsningen er å merke ulvene med GPS og sørge for at de ikke nærmer seg sauene. Elg smaker bedre uansett.

Lenke til kommentar

Frankline: Gjengroing nevner du. Er det så ille da, en må jo ikke ha "golfbaner" over alt, for hvor mye bidrar den tynne veksten med gressplen til å ta til seg CO2, om du sammenlikner med busk og skog..

 

Dessuten så gnager vel sauene mest når ting gror, og om vinteren så bidrar solen svært lite til gjengroing. Da er jo sauene i fjøs på vinterforing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...