Gå til innhold

En sau mer verdt enn en ulv?


Anbefalte innlegg

Så...

 

Bøndene skal bruke TITUSENER årlig på gjerder slik at de slipper å miste 2-3 sauer som gir en erstatning på 1500 kroner stykket?

 

...

Da er det faktisk mer økonomisk for bøndene å IKKE få rovdyrerstatning OG IKKE bygge gjerder.

 

Siden bøndene IKKE får lov til å beskytte dyrene mot skadedyr på best mulig måte: Utrydde skadedyrene i mils omkreds, og ikke får lov til å sette ut overdimensjonerte rottefeller som kan klemme i hjel ulven på samme måte som rotter og mus på områdene sine, så må de få erstatning for drepte dyr.

 

Er ulv verdt mer enn sau?

Nei.

Jeg spiser ikke ulv.

Rever dreper mer enn nok rotter og harer for min del.

Er ulven nødvendig i økosystemet vårt?

Nei -- ikke så lenge vi har mennesker og jegere.

 

Har vi større problemer med gaupe, jerv og bjørn?

Hvis ja -- trenger vi dem for å opprettholde økosystemet vårt?

 

Les tråden og se nrk brennpunkt dokumentaren før du utaler deg!

 

Sauebøndene får 1700 for rovdyrtatt sau mot 700 for slakt. Sauebøndene får i dag enorme summer nettop for å beskytte sauene sine, men istedenfor å kjøpe rovdyrsikre gjærder for det putter de det i lomma som fortjeneste. i dokumentaren ser man blandt annet en sauebonde som taper over 50% av sauene sine til rovdyr (full utelling sier han, før han kommer med krokodilletårene sine). Den samme sauebonden har i likhet med alle andre bøndene i området hatt et stort lønnsprang de siste åreen (fra 170 000 til 500 000 i året på ett år). i Sverige får man i likhet med i Norge støtte til å sette opp rovdyrsikre gjærder, men der er det krav om å sette opp godkjennte 5 tråders strømmgjærder (i Norge er det ikke noe som helst krav til hva pengene brukes til av bonden). I sverige har de bare 500 rovdyrtate sau mot 50 000 i Norge (strømmgjærdene er meget effektive).

 

Ja gaupe og bjørn tar mye mer sau. Ja vi trenger disse for å oprettholde økosystemet vårt.

 

 

Og det med at ulven formerer seg så fort hvis den ikke jaktes at den vil mangle mat etterhvert er ingen beskymring (for andre enn elg og hjorte-jegere). Det er denne måte naturen regulerer inn antallet til dyreartene => Når ulven har blitt så mange at de reduserer byttedyrstammen for mye vil ulven sulte og ulvestammen reduseres dermed ned på et ballansert nivå slik at rovdyr/byttedyr ballansen opprettholdes slik det har foregått i naturen gjennom millioner av år.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det med at ulven formerer seg så fort hvis den ikke jaktes at den vil mangle mat etterhvert er ingen beskymring (for andre enn elg og hjorte-jegere). Det er denne måte naturen regulerer inn antallet til dyreartene => Når ulven har blitt så mange at de reduserer byttedyrstammen for mye vil ulven sulte og ulvestammen reduseres dermed ned på et ballansert nivå slik at rovdyr/byttedyr ballansen opprettholdes slik det har foregått i naturen gjennom millioner av år.

 

En sulten ulv kan være en farlig ulv, også for mennesker. Vil tru det er bedre og gi ut jakt kvoter på ulv om de blir plagsomt mange fremfor å la overfloden sulte til døde. Sikkert udørvelig mange jegere som hadde slengt seg på sjangsen til å jakte ulv.

 

 

Den svenske ordningen med gjerder. Er den til stort hinder for folk som liker og vandre i fjellet? Om det ikke er noe stort hinder så burde vi innføre den samme ordningen i norge også.

Lenke til kommentar

Dere har produsert så mange sider med motbydelig søppel at jeg ikke orker å svare på alt sammen, men her er et par punkter jeg ber dere tenke over.

  • Dere sier at ulven ikke tar mennesker og lite sau i forhold til andre rovdyr. Vel, det overrasker meg ikke i det hele tatt. For at ulven skal kunne gjøre noe skade så må den eksistere. Det har vært svært lite ulv i Norge det siste århundret, og derfor har vi ikke hatt så store problemer med den. Tenk dere om et par ganger før dere forsøker å ødelegge debatten med sleipe og misledende argumenter.
     
  • Er dere klar over hvor stort område sauene trenger å beite på? Store deler av skogen må gjerdes inn med elektroiske gjerder, og det vil være til hinder for både ville dyr og mennesker! Skal alle de løpe rundt og lide fordi at noen tullinger syntes ulv er så spennende? For ikke å snakke om hvilken enorm sløsing av ressurser og forurensning av naturen det er.
     
  • Ulver danner flokker. Alle flokkene kan ikke bo i Rendalen, selv om det er en praktisk antagelse for ulveelskere. Faktum er at når bestanden er stor nok så vil ulven komme ubehagelig nært oss. Den trenger oss og beitedyrene våre for å overleve. Hva skjer når en puddel blir tatt i Nordmarka? Eller et lite barn? Rovdyrkonsulenten her i kommunen fortalte om et tilfelle hvor ulven hadde snappet med seg en liten hund og løpt til skogs med den.
     
  • Mennesket er det ypperste rovdyret. Vi kvittet oss med ulven, og vi trenger ikke dens hjelp til å regulere viltbestanden. I stedet for å kaste bort millioner på å beskytte ulven så kan de pengene betales til jegere som er et ute og regulerer elgbestanden. Elgjakt er dessuten blitt en populær "sport" nå om dagen. Folk betaler for det!
     
  • Jordens befolkning vokser. Her i Norge har vi evne og god kultur for å produsere kvalitetsmat, burde ikke vi fortsette med det?
     
  • Dere kan ikke sammenligne Sverige og Norge når det kommer til rovdyrtatte beitedyr. Har vi like mange ulver? Like mange beitedyr? Helt lik natur?
     
  • Det er INGEN som vet det eksakte antallet ulver i Norge. Det kommer dyr streifende inn fra alle naboland til enhver tid.
     
  • Norsk ulv var ikke unik! Vi har haugevis av ulv i Russland og Canada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par ting jeg ikke helt har blitt klok på:

Hvilket dyr skal bøndene skylde på når ulven er borte? Og hvis bøndene tjener på å la sauene bli tatt av ulv framfor å slakte dem så burde det jo være i bøndenes interesse å opprettholde en bestand av sauedrepende rovdyr? Og hvis det å sette opp strømgjernder er så umulig hvordan fikk de det da til i Sverige?

Lenke til kommentar
Til alle dere som sier at bønder er late, og gidder ikke passe på dyra sine. Jeg skal vedde på at dere ikke har vært på en gård før en gang, og enda mindre vet dere noe om hvordan det er å være bonde.

 

Kan du da forklare meg hvordan bønder i alle andre verdens land klarer å passe på sauene sine og ta vare på gården? Da er det vel heller noe galt med norske bønder, og da er det kanskje ikke så rart at man kaller dem late?

Lenke til kommentar
Et par ting jeg ikke helt har blitt klok på:

Hvilket dyr skal bøndene skylde på når ulven er borte? Og hvis bøndene tjener på å la sauene bli tatt av ulv framfor å slakte dem så burde det jo være i bøndenes interesse å opprettholde en bestand av sauedrepende rovdyr? Og hvis det å sette opp strømgjernder er så umulig hvordan fikk de det da til i Sverige?

 

Dux ducis fortjener et bedre svar på sitt innlegg enn dette mølet. Av ditt innlegg fremgår det tydelig at du ikke på noen måte har forståelse for hva denne saken egentlig handler om, vedder på at info lar seg oppdrive via google. Søk!

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at det er mange som nesten legger skylda på bøndene fordi de ikke passer på dyra sine godt nok, men man kan nemlig ikke stå og se på sauene sine døgnet rundt. Bøndene har da andre ting å gjøre de og. Og dette med gjerder, dette er jo selvsagt ikke gratis, og mange bønder sliter med gjeld fordi de har bygget nytt fjøs o.l.

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, har noen her inne sett utover autovernet når man har kjørt gjennom Norge? Når man kommer utenfor indre østland brukes vanvittig store utmarksarealer som beiteområde, skal alle disse gjerdes inn med rovdyrsikre gjerder? Blir sikkert fint..

 

Og drit i Sverige, vi bor i Norge!

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at det er mange som nesten legger skylda på bøndene fordi de ikke passer på dyra sine godt nok, men man kan nemlig ikke stå og se på sauene sine døgnet rundt. Bøndene har da andre ting å gjøre de og. Og dette med gjerder, dette er jo selvsagt ikke gratis, og mange bønder sliter med gjeld fordi de har bygget nytt fjøs o.l.

 

Men hvorfor klarer alle andre verdens bønder å kombinere dette? De klarer å passe på sauene sine hele tiden samtidig som de drifter gården. Det er det jeg synes er så rart med norske bønder.

Lenke til kommentar
Et par ting jeg ikke helt har blitt klok på:

Hvilket dyr skal bøndene skylde på når ulven er borte? Og hvis bøndene tjener på å la sauene bli tatt av ulv framfor å slakte dem så burde det jo være i bøndenes interesse å opprettholde en bestand av sauedrepende rovdyr? Og hvis det å sette opp strømgjernder er så umulig hvordan fikk de det da til i Sverige?

 

Dux ducis fortjener et bedre svar på sitt innlegg enn dette mølet. Av ditt innlegg fremgår det tydelig at du ikke på noen måte har forståelse for hva denne saken egentlig handler om, vedder på at info lar seg oppdrive via google. Søk!

Det var ikke svar. Det var spørsmål. Og om all info ligger på google hvorfor i det hele tatt ha denne diskusjonen?

 

Og svaret ditt er i så fall like mye møl som mitt.

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at det er mange som nesten legger skylda på bøndene fordi de ikke passer på dyra sine godt nok, men man kan nemlig ikke stå og se på sauene sine døgnet rundt. Bøndene har da andre ting å gjøre de og. Og dette med gjerder, dette er jo selvsagt ikke gratis, og mange bønder sliter med gjeld fordi de har bygget nytt fjøs o.l.

 

Men hvorfor klarer alle andre verdens bønder å kombinere dette? De klarer å passe på sauene sine hele tiden samtidig som de drifter gården. Det er det jeg synes er så rart med norske bønder.

Har de det slik i alle andre land at det blir ALDRI tatt sau av rovdyr? vis meg så skal jeg tro på det

Lenke til kommentar
Og drit i Sverige, vi bor i Norge!

Så vi bør på liv og død prøve å unngå å gjøre som svenskene som faktisk får det til å fungere?

 

Skremmer meg hvor mange selvopptatte mennesker som finnes her, som kun fordi de ikke ser den personlige nytteverdien av ulv ikke ønsker ulv i norsk natur.

 

Har de det slik i alle andre land at det blir ALDRI tatt sau av rovdyr? vis meg så skal jeg tro på det

Svenske bønder mister rundt 1% sau i forhold til det norske bønder gjør.

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Har de det slik i alle andre land at det blir ALDRI tatt sau av rovdyr? vis meg så skal jeg tro på det

 

For noen år tilbake var det en artikkel i magasinet i dagbladet hvor de intervjuet en gjeter i Afrika og en i Romania. i disse landene har de titusenvis av rovdyr, men de hadde aldri mistet et dyr, og de forsto ikke hvordan norske bønder kunne være så hensynsløse overfor sauene sine ved bare å overlate dem til rovdyrene. Selvsagt mister de også sauer, men ikke på langt nær så mange som vi, og hva er så galt med å gjete sauene, andre bønder klarer det jo?

Lenke til kommentar
Javel, men si meg, hva mener du med å gjete sauene?

 

At man passer på sauene, og at man hele tiden har en eller annen som passer på dem uansett hvor de er. Dette er den eneste måten man kan unngå dødsfall hos sauene. For det er jo ikke bare rovdyr som tar livet av dem, men også sykdom og ulykker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...