Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kræsje med bil. Tips & Triks


Anbefalte innlegg

Hei har en del erfaring med å kræsje med bil, både som sjåfør og passasjer. en meget stygg kræsj (100ogmange km/t) 2 ''vanlige'' kræsj sammt noen mer ubetydelige happenings. på ca 1,5 år.

 

Sist gang jeg var i en bil kræsj merket jeg at jeg av instink tok henderne i taket rett før vi traff autovernet og jeg lurer på om det er noe som man burde gjøre. Sånn jeg ser det så vil jo albuen din gå gjennom sidevindu istedet for hodet ditt hvis bilen blir kastet frem og tilbake.

 

Er det forsket noe på hvor mye fortere kroppen og hjernen fungerer i det adrenalinet pumper? en kræsj som varer i 3 sekunder føles jo som 30 sekunder. I den stygge kræsjen så fikk jeg med meg at bilen kom til å lande på tak å krøket meg litt sammen. kom da fra det meg kun ett kutt i hodebunn.

 

Åe uansett folken. Setebelte er til for å brukes. Eneste grunn til at jeg er i live i dag.

 

Noen andre med erfaringer der ute? =)

Endret av MongoMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei har en del erfaring med å kræsje med bil, både som sjåfør og passasjer. en meget stygg kræsj (100ogmange km/t) 2 ''vanlige'' kræsj sammt noen mer ubetydelige happenings. på ca 1,5 år.

Jøss, snakker om uflaks (eller skjødesløshet...)

 

Jeg har kjørt bil daglig i over 15 år og har aldri vært i en kræsj.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri kjørt på noen eller noe, men har blitt påkjørt to ganger. Skadene har vært begrensede og kun materielle.

 

Når det først skjer noe hjelper det å være oppmerksom, ha begge hendene på rattet og ha fulgt med på omgivelsene. Jeg hadde ingen mulighet til å gjette at han som lå til høyre for meg på motorveien synes det var lurt å skifte til venstre felt uten å blinke, tenke seg om eller se seg for, men det hjalp å ha et solid grep på rattet når smellen kom. Den andre gangen syndet motparten mot alt som finnes av vikepliktregler, da gjorde det seg å stå på bremsen, svinge unna og holde bilen rett også når det smalt.

 

Hadde jeg kjørt i halvsvime ville dette kunne endt langt verre.

 

Som en attpåklatt: pappa ble påkjørt bakfra i sin Land Cruiser V8 for ikke alt for lenge siden. Bilen bak var en liten Ford. Forden ble vraket, Land Cruiseren fikk et nesten usynlig hakk i hengerfestet. Lærdom: kjør stor, tung og sikker bil. :)

 

(Belter er til for å brukes, og fartsgrenser til for å følges – i alle fall omtrentlig.)

Lenke til kommentar

Høres ut som et tilfelle av en som ikke skulle hatt lappen i det store og hele, men men...

 

Det beste er selvfølgelig å kjøre etter norsk lov, og holde grisekjøringa til banetreff, klarer du ikke det, så bør du ikke kjøre bil ;) Også slipper du å sitte å tenke på om du skal ta imot med hode eller hender når du evt kræsjer igjen

Lenke til kommentar
Hadde akkurat ryddet bilen før den stygge kræsjen. Før jeg ryddet lå de masse halv fulle brusflasker og mye annet små dritt i bilen som lett tar livet av folk i høye hastigheter

Jepp, en rotete bil er farlig. Ikke bare kan noe sånt i bakhodet ved en bråbrems eller kræsj virkelig skade folk, det er jo også livsfarlig hvis en flaske havner under bremsen f.eks. :)

Lenke til kommentar
Sist gang jeg var i en bil kræsj merket jeg at jeg av instink tok henderne i taket rett før vi traff autovernet og jeg lurer på om det er noe som man burde gjøre. Sånn jeg ser det så vil jo albuen din gå gjennom sidevindu istedet for hodet ditt hvis bilen blir kastet frem og tilbake.

Jeg har opplevd en skikkelig kraftig smell selv, da var jeg bare 6 år, men det sitter godt i meg enda...nok om det; jeg vil tro at det bare var en rein refleks hos deg. Du har ikke sjans til å holde armene der du vil når bilen snurrer slik eller at du havner uttafor veien i fart. Det er såpass med krefter i sving at et menneske ikke har noe å stille opp med.

 

Om du strekker armene opp i taket tror jeg heller ikke vil hjelpe noe. Går du på taket så kan du ikke forhindre noe omtrent ved å holde armene der som ekstra beskyttelse. Sånn som jeg tenker så ville jeg heller latt armene gått igjennom sideruta i stedet for å risikere å brekke dem av hvis taket plutselig kommer inn.

 

 

Mine tips til dem som vil teste grøfta (teste hastigheta):

1. Skaff deg veltebur! :)

2. Bytt hode. Kan komme godt med. ;)

Endret av Svirre91
Lenke til kommentar
Hei har en del erfaring med å kræsje med bil, både som sjåfør og passasjer. en meget stygg kræsj (100ogmange km/t) 2 ''vanlige'' kræsj sammt noen mer ubetydelige happenings. på ca 1,5 år.

 

Sist gang jeg var i en bil kræsj merket jeg at jeg av instink tok henderne i taket rett før vi traff autovernet og jeg lurer på om det er noe som man burde gjøre. Sånn jeg ser det så vil jo albuen din gå gjennom sidevindu istedet for hodet ditt hvis bilen blir kastet frem og tilbake.

 

Er det forsket noe på hvor mye fortere kroppen og hjernen fungerer i det adrenalinet pumper? en kræsj som varer i 3 sekunder føles jo som 30 sekunder. I den stygge kræsjen så fikk jeg med meg at bilen kom til å lande på tak å krøket meg litt sammen. kom da fra det meg kun ett kutt i hodebunn.

 

Åe uansett folken. Setebelte er til for å brukes. Eneste grunn til at jeg er i live i dag.

 

Noen andre med erfaringer der ute? =)

 

Tror nok det er best om du holder godt fast i rattet og spennner musklene så hardt du kan.

 

Da får du en grei "demper" når du kræsjer, ellers kan du bli slengt veggemellom.

Lenke til kommentar

Tviler ikke, rett i en fjellvegg i 160km i timen, tørr ikke tenke på hvor mange g man da utsettes for. Holde seg i taket, bøye seg ned whatsoever tror jeg ikke er noe vits. Kommer helt ann på hvordan kræsjen er osv, den ulykken for litt sia der ei jente fikk en båt i fronten kunne hun sikkert overlevd om hun hadde bøyd seg ned, ser ihvertfall sånn ut mtp hvordan bilen så ut etterpå, men du rekker nok ikke å tenke slik og du kan jo aldri vite hva som lønner seg i enhver situasjon. Om du kommer i stor fart og det er en hindring som du ikke har sjanse i havet til å stoppe for eller om du får en bil imot og er rett før en front mot front kan man jo vurdere om man ikke heller skal kjøre i grøfta. Er det store rette åkre på siden er det jo liten tvil om hva som er lurest.

Lenke til kommentar
Hei har en del erfaring med å kræsje med bil, både som sjåfør og passasjer. en meget stygg kræsj (100ogmange km/t) 2 ''vanlige'' kræsj sammt noen mer ubetydelige happenings. på ca 1,5 år.

 

Sist gang jeg var i en bil kræsj merket jeg at jeg av instink tok henderne i taket rett før vi traff autovernet og jeg lurer på om det er noe som man burde gjøre. Sånn jeg ser det så vil jo albuen din gå gjennom sidevindu istedet for hodet ditt hvis bilen blir kastet frem og tilbake.

 

Er det forsket noe på hvor mye fortere kroppen og hjernen fungerer i det adrenalinet pumper? en kræsj som varer i 3 sekunder føles jo som 30 sekunder. I den stygge kræsjen så fikk jeg med meg at bilen kom til å lande på tak å krøket meg litt sammen. kom da fra det meg kun ett kutt i hodebunn.

 

Åe uansett folken. Setebelte er til for å brukes. Eneste grunn til at jeg er i live i dag.

 

Noen andre med erfaringer der ute? =)

 

Tror nok det er best om du holder godt fast i rattet og spennner musklene så hardt du kan.

 

Da får du en grei "demper" når du kræsjer, ellers kan du bli slengt veggemellom.

 

Spenne alt av muskler = mye brekte bein..

 

Slapper du av derimot, så er sjangsen større for å overleve/mindre skader :)

Lenke til kommentar

Hvilket land var du i når du kolliderte?

Regner uansett med at det ikke var i Norge det skjedde, for du kjørte naturligvis ikke for fort.

 

Tulle-innlegg fra trådstarter!

 

Man planlegger ikke hvordan man skal oppføre seg neste gang man er i en ulykke. Å kjøre "aktsomt" har en noe annen betydning enn hvordan man skal krashe. Bedre å kjøre slik at man på best mulig måte unngår det...

 

Helt mongo er jo ikke MongoMan - han har skjønt at det beltet som henger der skal brukes.

Lenke til kommentar

-Det kan komme folk i 90+ rundt en sving fra høyre, selv om det er 50-sone.

-Store biler fra høyre kan kjøre OVER fronten på bilen din uten å ta skade av det. (Tør ikke tenke på hvordan det hadde sett ut hvis jeg ikke adde fått stoppet..)

 

En annen litt verre kræsj, der jeg kun var passasjer:

-Å få et autovern rett i fronten i 80km/t gjør at det røsker godt i beltet

-Selv om tiden går sakte og man rekker å tenke veldig mye (virker det som), får man ikke gjort mye fornuftig. (Tenke: "Der kommer appelsinene ja, nå blir det apelsinngørr overalt også...." f.eks.)

 

Er det ikke dumt å holde hendene rett foran seg for å "beskytte seg" forresten, dersom man sitter i passasjersetet? Ser for meg at airbagen fort knekker både fingre, håndledd og underarmer da. Airbagen gikk heldigvis av i den krasjen.

Lenke til kommentar
Man planlegger ikke hvordan man skal oppføre seg neste gang man er i en ulykke.

Med all mulig respekt – dette er tøv. Man regner ikke med at flyet skal dette ned, men det er greit å være forberedt om det skulle skje likevel. Mye viktig sikkerhetsarbeid går på å unngå ulykker, men det å begrense omfanget av skadene ved en ulykke er heller ikke dumt. Hadde det ikke vært for at jeg rakk å svinge litt unna den ene gangen jeg ble påkjørt ville hun som satt i passasjersetet neppe gått på egne ben i dag – og det rakk jeg kun fordi jeg på forhånd hadde tenkt gjennom hva jeg ville gjøre i en slik situasjon. Uansett hvor forsiktig du kjører selv finnes det nok av andre som kan kræsje inn i deg.

 

(Tilsvarende teller jeg alltid hvor mange rader det er til nærmeste nødutgang på fly – triks lært av en som etterforsket flyulykker.)

Lenke til kommentar

Mener å ha hørt en plass at dagens biler er i nærheten av så sikre de kan få blitt i en bråstopp, det er rett og slett ikke mulig å absorbere alle kreftene om en kræsjer og stopper i en vegg i 100kmt, mulig personen ser ok ut men de indre skadene etter en slik påkjenning er store.

Lenke til kommentar

Det går selvsagt ikke an å gardere seg 100% mot ulykker, men jeg har da hatt lappen i 35 år uten uhell annet enn da jeg i ungdommelig dumhet rygget på en portstolpe uten å se meg for. Satser på defensiv oppførsel i trafikken, og har en bil med masse airbagger som jeg håper redder livet til meg og mine passasjerer om jeg krasjer med en dust eller en elg.

 

Det beste tips & triks er å kjøre på en måte som minsker sannsynligheten for å kræsje. Det er ikke så vanskelig, og dine medtrafikanter vil være tryggere.

Lenke til kommentar

Jeg har en bil med RADAR-teknologi (Mercedes).. altså den vet hvordan omgivelsene er og hvordan bilen skal reagere når man kommer for nært en annen bil (særlig bakfra).

 

Føler meg selv mye tryggere i en standsmessig bil enn en Opel 1980-style.

 

Dette har jeg opplevd på 10 år i bil

Rygge på et skilt

Krasjet i ræva av en søvnig svenske

Rygge på et skilt, men bare kroken gikk i driten.

Endret av stienj
Lenke til kommentar
Man planlegger ikke hvordan man skal oppføre seg neste gang man er i en ulykke.

Med all mulig respekt – dette er tøv. Man regner ikke med at flyet skal dette ned, men det er greit å være forberedt om det skulle skje likevel. Mye viktig sikkerhetsarbeid går på å unngå ulykker, men det å begrense omfanget av skadene ved en ulykke er heller ikke dumt. Hadde det ikke vært for at jeg rakk å svinge litt unna den ene gangen jeg ble påkjørt ville hun som satt i passasjersetet neppe gått på egne ben i dag – og det rakk jeg kun fordi jeg på forhånd hadde tenkt gjennom hva jeg ville gjøre i en slik situasjon. Uansett hvor forsiktig du kjører selv finnes det nok av andre som kan kræsje inn i deg.

 

(Tilsvarende teller jeg alltid hvor mange rader det er til nærmeste nødutgang på fly – triks lært av en som etterforsket flyulykker.)

Med all mulig respekt tilbake - kjører man defensivt og er våken burde du vel også ha unngått selve kollisjonen i utgangspunktet?

 

Har hatt lappen i 19 år og har aldri (knock on wood) vært i nærheten av en ulykke. Hadde jeg stått på kravene når det gjelder forkjørsrett/vikeplikt etc eller vært pågående i rundkjøringer/kryss hadde jeg vært i ulykker flere ganger i uken.

 

Takke meg til å være en levende "kjedelig" sjåfør enn en kul, død fyr...

 

Trådstarter nærmest skryter av at han har kollidert mange ganger, i tillegg til at han kjørte for fort... DET provoserer meg mer enn de som ligger 10km/t under fartsgrensa.

Møter han autovernet i 100km/t tviler jeg på at det hjelper noe særlig å ha hendene over hodet fremfor å ha de plantet på rattet eller i fanget.

 

Dessuten - detter et fly ned er det vel statistisk sett ikke noe særlig poeng i å huske hvor mange rader det er til nødutgangen? Da hjelper det like mye å huske de første 3 versene av "Fader vår" og gi den søteste dama på flyet et tungekyss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...