Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kræsje med bil. Tips & Triks


Anbefalte innlegg

Trenger ikke være din skyld i det hele tatt, jeg var på vei til sverige her for et par uker siden. Langs riksvei 2 etter kongsvinger der var det en gjøk som dro en forbikjøring i en sving, han lå på sia av en annen bil kanskje 100-150 meter fra meg og kom rett mot meg. Er vel 80 eller 90 der og jeg regner med han hadde høyere fart i og med at han var midt i en forbikjøring, jeg stod på bremsen og alikevel var vi ikke mer en 20-30 meter fra en kolisjon. Jeg stod jo på dette tidspunktet helt stille, så trodde aldri at det skulle smelle, men poenget er at han startet forbikjøringen med aaaalt for liten sikt og hadde jeg kommet 1 sek seinere hadde det nok smelt, eller om jeg ikke hadde bremset ned. Man burde jo ha såppass margin at man kan klare å avbryte om det kommer en bil... Ble ganske heftig blinking/tuting på han karen ja ^^

 

Selv har jeg også fått sleng på en sterkt trafikkert vei på glatt vinterføre i rundt 80km/t. Da kunne fort jeg ha kjørt på noen uten at de kunne noe for det, var bare flaks at jeg klarte å rette opp.. Rompa slang frem og tilbake kanskje 4-5 ganger og det var tett trafikk i motgående. Hjertet mitt satt i halsen etterpå og jeg kjørte VELDIG rolig resten av turen hjem. Var ikke råkjøring som gjorde at jeg fikk sleng heller, veldig klar over at jeg var uaktsom, men jeg tuklet med cdspilleren på en rett strekke, ser opp på veien igjen og ligger litt utafor sporene på veien og av ren refleks drar jeg bilen inn mot sporene igjen, var ikke spessielt brått eller noe, men var nok til at jeg fikk sleng. Var en skummel opplevelse som fort kunne endt tragisk, istedet lærte jeg og fikk veldig respekt for glatt føre, det som er på vinterføre, det er veldig uforutsigbart, derfor er det mange dumme folk med fersk lapp som ikke tenker på at en vei med fint vinterføre kan ha is under snøen, vel vitende om at jeg gjorde akkurat det samme selv... De gangene jeg sladder i svinger osv er det kun der jeg har oversikt over hele svingen, samt ikke i noe særlig stor fart. Men faller for fristelsen av og til når du ser en stor brei sving med god oversikt uten tegn til andre folk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker på en måte som om man nesten er nødt til å skli litt ufrivillig på vinterføre før det går av seg selv å ha full kontroll selv på det glatteste føret.

 

Husker høstferien etter at jeg fikk lappen. Lånte pappas 4hjulstrekker og var naiv nok til å tro at bilen skulle gjøre det lett. Var vel heller motsatt, burde ha tatt hintet når jeg klarte å skli ut i rundkjøringer i forholdsvis normal fart.

Lenke til kommentar
...

 

De gangene jeg sladder i svinger osv er det kun der jeg har oversikt over hele svingen, samt ikke i noe særlig stor fart. Men faller for fristelsen av og til når du ser en stor brei sving med god oversikt uten tegn til andre folk...

... rart det er mye trafikkulykker i dette landet...

 

Hva hvis du sladder ut i grøfta og en bil kommer kjørende ett minutt senere mens du prøver å komme deg opp. Kanskje må den bilen nødbremse og svinge ut i motgående kjørefelt - kanskje kommer det en bil fra din side og kjører inn i dere begge?

 

Får man sladd, har man ikke kjørt etter forholdene. Går sikkert an å komme med unnskyldninger/forklaringer til påstanden min, men jeg kjøper den ikke :)

 

Selv om det er fristende å kjøre ned hver eneste syklist på veiene gjør jeg det ikke. Forskjell på å falle for fristelsene og å irritere seg over de :)

Lenke til kommentar
Med all mulig respekt tilbake - kjører man defensivt og er våken burde du vel også ha unngått selve kollisjonen i utgangspunktet?

Skulle ønske det var så lett. I det ene tilfellet hadde jeg absolutt ingen sjanse til å gjøre noe annet enn å holde godt fast i rattet; ble påkjørt fra høyre når jeg lå i venstre felt på 4-felts motorvei. Bilen til høyre for meg hadde ikke gitt tegn til å skulle gjøre som helst, og han som kjørte innrømte med en gang at han hadde sittet i egne tanker. I det andre rakk jeg å bremse godt ned. Hadde jeg i utgangspunktet kjørt i 40 i 80-sone på rett vei kunne kanskje kollisjonen vært unngått, men ikke ellers.

 

Selvsagt enig i at det å unngå ulykker kommer først, og der er det skremmende mange i tråden som synder kraftig.

Lenke til kommentar

For å svare på det med å holde hendene på rattet i en krasj.

 

Airbagen kan ikke skade hendene dine med mindre du holder dem på en rar måte rett fremfor airbagen. Det som derimot kan skje, er at hvis hjulet får en hurtig forvrengning mot ene siden, kan rattet gå rundt så fort at tommelen knekkes av. Derfor er det viktig å holde på en sånn måte at alle fingre er utenfor rattet.

Lenke til kommentar
...

 

De gangene jeg sladder i svinger osv er det kun der jeg har oversikt over hele svingen, samt ikke i noe særlig stor fart. Men faller for fristelsen av og til når du ser en stor brei sving med god oversikt uten tegn til andre folk...

... rart det er mye trafikkulykker i dette landet...

 

Hva hvis du sladder ut i grøfta og en bil kommer kjørende ett minutt senere mens du prøver å komme deg opp. Kanskje må den bilen nødbremse og svinge ut i motgående kjørefelt - kanskje kommer det en bil fra din side og kjører inn i dere begge?

 

Får man sladd, har man ikke kjørt etter forholdene. Går sikkert an å komme med unnskyldninger/forklaringer til påstanden min, men jeg kjøper den ikke :)

 

Selv om det er fristende å kjøre ned hver eneste syklist på veiene gjør jeg det ikke. Forskjell på å falle for fristelsene og å irritere seg over de :)

Vel nå drar vel du litt drøye konklusjoner her, jeg sier jo at jeg kun gjør det i oversiktelige svinger og ikke på veier med mye trafikk. Og da mener jeg svinger med så god oversikt at du ser hva som kommer et stykke etter svingen også... Heller ikke steder med høy fartsgrense, somregel er det inn innkjørselen til parkeringsplasser, samt småveier osv Satsinga er heller ikke stor da jeg ikke har lyst til å vrake bilen, så sjansene for at noe slik som du sier skulle skje er bortimot null. Dessuten kan det samme skje om jeg skal slippe av noen, får motorstopp osv... Har havnet i grøfta 2 ganger iløpet av vintern, og ingen av gangene var det pga sladding eller for stor fart. Var på fjellet med mye bakker og dårlig vei, kom ikke opp og måtte rygge et par hundre meter, var vanskelig å se hvor grøfta gikk siden det ikke var måkt, den andre gangen var mens jeg prøvde å snu på en alt for liten snuplass på toppen av flere hundre meter lang bakke. Ville helst slippe å rygge ned så tok sjansen på at jeg klarte å snu, men bakken var litt skrå så jeg satt meg først fast og når jeg endelig kom meg løs seilte jeg sidlengs ned i grøfta...

 

Det å sammenligne en sladd med å kjøre ned syklister går ihvertfall ikke ann å sammenligne, men regner med at det var ment som en spøk.

 

Jeg er riktignok enig med deg at om man sladder så har man ikke kjørt etter forholdene, men du må ta med i beregningen din at forholdene kan forrandre seg mye uten at du merker det før det er forsent, ved feks oljesøl. Eller hva om en salta vei plutselig mangler salt i en sving? Du får ikke meg til å tro på at du kjører rundt i 20km/t i 80 sona på en vei som har tilsynelatene godt veigrep. Ulykker vil skje uansett, såklart hvis absolutt alle hadde kjørt forsvarlig hadde nok ulykkestatistikken gått mot nesten null, men det ville alikevel skjedd ulykker.. Vi er tross alt mennesker. Når man er fersk i tillegg så er det ikke lett å vite hvor grensene ligger heller, jeg ble veldig overraska første gangen jeg nesten havnet i grøfta. Dette var mens jeg enda øvelseskjørte og jeg kjørte langt ifra agressivt, men på speilholke skal det INGENTING til og jeg hadde blitt advart mot det en milion ganger og trodde jeg kjørte etter forholdene med god margin, føltes ut som jeg hadde greit veigrep helt til det slapp og med bremsen i bånn merket jeg knapt at det bremset ned. Det var ut av et kryss så var bare snakk om 10-15 km/t... Er vel ikke uten grunn at alle mine mindre uhell der jeg har mistet kontroll på bilen ol var iløpet av mine første 5000km. Var jo mye dårligere føre utover vinteren her på østlandet også, så det viser jo bare at jeg har tatt erfaringene mine vidre og dermed vet bedre hvor grensene går. Jeg har ihvertfall stooor respekt for vinterføre da jeg selv har merket hvor fort forholdene kan forandre seg.

Lenke til kommentar

Enig i det meste du sier, Tmz.

 

Spesielt dette: "såklart hvis absolutt alle hadde kjørt forsvarlig hadde nok ulykkestatistikken gått mot nesten null, men det ville alikevel skjedd ulykker.. "

 

Da er spørsmålet bare: HVORFOR KJØRER IKKE ALLE FORSVARLIG?

 

Er det kult å dø? Er det kult å drepe/risikere andres liv? Har folk så mye penger at en erstatning/reparasjon ikke gjør noe?

Lenke til kommentar
Er det kult å dø? Er det kult å drepe/risikere andres liv? Har folk så mye penger at en erstatning/reparasjon ikke gjør noe?

Man vet rett og slett ikke hvordan der er å kræsje. Selv så tenker jeg mye mer konsekvenser nå enn før :) Man ser letter hvor en kræsj kan være svært dødelig å man tar mindre unødvendige sjanser

Lenke til kommentar
Tror nok det er best om du holder godt fast i rattet...

...ellers kan du bli slengt veggemellom.

 

For å sitere Arbeidstilsynet: "Hold fast i rattet dersom traktoren velter. Hopp ikke ut!" Dette advarselsskiltet sto i alle traktorer for noen år siden.. Nå er det jo også påbudt med setebelte, og ingen med vettet i behold prøver vel å hoppe ut nå lenger, folk har fått med seg at det er tryggere inni hytta enn å hoppe ut og få traktoren over seg, så om disse skiltene fremdeles er påbudt er jeg usikker på..

Lenke til kommentar
kjør etter fartsgrensa så går alt bra. gode dekk er også bra. slakk av i svinger og ikke gi på. har ikke vært i noe bilulykke selv. men har kunn fått sleng på bilen om vinteren da det var glatt. traff ingenting. gikk bra.

 

litt VEL naivt å tro at alt går bra sålenge man kjører etter fartsgrensa?

 

Jeg ligger mer på "sleng" enn jeg kjører forover fra desember til mars :p

 

Har aldri kræsja med bil, men hatt tre stygge på motorsykkel, første og andre gangen var jeg 16 med skyld, andre gangen var i høst og da ble jeg forsøkt tatt livet av av en taxi. Man ser litt annerledes på at man faktisk kan bevege bein og armer og ikke er hjerneskada etter en sånn hendelse!

 

edit: jo forresten det var en løgn, kom på at jeg lå bredt ut fra gamle jobben klokka 4 på natta etter et uendelig langt skift i sprutregnet og fikk ikke henta inn rompa igjen og dro over en gressplen og tok med meg et pyntetre :D , sjefen min kalte meg martin schanke etter det, trodde aldri jeg skulle bli kvitt den vitsen. (en uke etterpå var det en som jobba der som sklei ut to svinger etter og planta rompa i et hus. da glemte alle pynte-treet mitt :D ) har jo også tatt noen snøfonner når vi har pressa grensene som 18-19 åringer da men på egna steder uten risiko, må jo se hvor langt man kan tyne grensene?

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

 

kjør etter fartsgrensa så går alt bra. gode dekk er også bra. slakk av i svinger og ikke gi på. har ikke vært i noe bilulykke selv. men har kunn fått sleng på bilen om vinteren da det var glatt. traff ingenting. gikk bra.

 

litt VEL naivt å tro at alt går bra sålenge man kjører etter fartsgrensa?

 

Jeg ligger mer på "sleng" enn jeg kjører forover fra desember til mars :p

 

Har aldri kræsja med bil, men hatt tre stygge på motorsykkel, første og andre gangen var jeg 16 med skyld, andre gangen var i høst og da ble jeg forsøkt tatt livet av av en taxi. Man ser litt annerledes på at man faktisk kan bevege bein og armer og ikke er hjerneskada etter en sånn hendelse!

 

edit: jo forresten det var en løgn, kom på at jeg lå bredt ut fra gamle jobben klokka 4 på natta etter et uendelig langt skift i sprutregnet og fikk ikke henta inn rompa igjen og dro over en gressplen og tok med meg et pyntetre :D , sjefen min kalte meg martin schanke etter det, trodde aldri jeg skulle bli kvitt den vitsen. (en uke etterpå var det en som jobba der som sklei ut to svinger etter og planta rompa i et hus. da glemte alle pynte-treet mitt :D ) har jo også tatt noen snøfonner når vi har pressa grensene som 18-19 åringer da men på egna steder uten risiko, må jo se hvor langt man kan tyne grensene?

 

 

Helt enig...:) Trives bedre på skogsveier og andre grusveier der det ikke ferdes folk og du har veldig god oversikt mot andre kjøretøy. Bedr å leike seg der enn blandt andre...;P Men det er jo alltids litt moro med våte veier og svinger... :innocent:

Lenke til kommentar

Har kjørt i to år selv nå, og har kun vært i en ulykke da jeg ble påkjørt bakfra. Å holde igjen er bare å glemme, for uansett hvor hardt du holder så har du ingenting å stille opp med, dessuten skjer det såpass kjapt at musklene ikke rekker å reagere kjapt nok for å kompansere.

 

Ble truffet i bakpartiet i 70km/t mens jeg stod i ro og ventet, og alt jeg rakk å gjøre var å kaste et blikk opp i speilet og rive clutchen ut i et desperat forsøk på å ta av fremover i all hast for å minske kraften av kollisjonen. Bilen traff bakpartiet og min forstatte fremover inn i autovernet. Bilen ble totalvrak og kondemnert. Det snåle er at det føltes som en evighet, selv om kollisjonen var over på sekunder.

 

Blir man påkjørt bakfra er det egentlig ikke så mye mer å gjøre enn å la det stå til, evt hvis det er nok tid, ta en 0-100 start så fort som f***. Ved frontkollisjon har jeg ved flere anledninger sett at stuntsjåfører tar føttene vekk fra pedalene og mot seg, og hendene i kors over brystet. Dette vil jeg tro er det beste man kan gjøre. Da kan man være heldig å slippe å få beina i klem under dashbordet. Ellers er det bare å krysse fingrene for at det går bra.

Endret av Brian
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...