Gå til innhold

Røyking - er det på vei ut for godt?


Røyking - kultur eller ukultur?  

276 stemmer

  1. 1. Er røyking kult?

    • Ja, det er kult uansett hvem som røyker.
      15
    • Ja, det er kult. Men bare når hippe, trendy og kule mennesker gjør det.
      11
    • Ja, men bare på film/TV.
      19
    • Nei. Men festrøyking er greit.
      63
    • Nei Røyking er teit.
      168


Anbefalte innlegg

Bare svake mennesker lar seg friste av røyk og narkotika...

Svake mennesker er slike som sitter og forhåndsdømmer andre og anser seg selv som bedre enn dem pga. avhold mot rusmidler. Jeg har sett mange svake mennesker som hverken rører røyk eller alkohol. Det tullet der må du lenger ut på jordet med.

Øh, nei? En person som føler seg presset til å røyke fordi "alle" gjør det eller fordi den personen "tror det er kult" er i følge meg en svak person. Det er min mening.

 

"lenger ut på jordet med", okeeeey.

 

Gud så enkelt syn du har på ting. Og hva vet du om hvordan andre har det. Ikke alle er som deg, og si at man er svak pga det og det er rett og slett idiotisk. Er vell heller du som er svak siden du ikke greier å se de utallige skildringene i livet...

 

Hva er det som gjør noe kult eller ikke? Det er som mote, hvem i pokker bestemmer at NÅ er dette inn og kult og alle plutselig slenger seg på bølgen. :p

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deler ut lite respekt til de som røyker fordi de tror de er kule. Røyking fordi det er godt er en annen ting. Da har man som regel tatt et valg i livet og velger og fortsette til tross for mulige sideeffekter(Kols, dårlig kondis osv). 13 år gamle gutter som står og hoster røyk fordi de tror de er kule har jeg derimot lite til overs for.

Lenke til kommentar

Jeg blir mektig lei av slike pseudo-progressive, unge drittunger som spyr ut sine meninger om royking i hytt og pine uten a forsta en dritt.

Det har blitt en trend a hate pa royk og roykere, og da skal selvfolgelig alle hoppe pa toget for a vise hvor smarte de er.

Ikke nok med det, men de snakker om 'avhengihet' som om de har noe peil pa hva det betyr.

 

Avhengihet er ikke en sykdom som tar over kropper din, det er en innstilling til noe like mye.

 

Kanskje det er naturen som har bygd oss slik.. mennesker og samfunnet plukker jo alltid i masser pa dem de foler ikke passer inn.

Dette er bare noe ordentlig piss fra ende til annen, og jeg begynner a miste respekt for hele samfunnet.

Lenke til kommentar
Deler ut lite respekt til de som røyker fordi de tror de er kule. Røyking fordi det er godt er en annen ting. Da har man som regel tatt et valg i livet og velger og fortsette til tross for mulige sideeffekter(Kols, dårlig kondis osv). 13 år gamle gutter som står og hoster røyk fordi de tror de er kule har jeg derimot lite til overs for.

 

De som sier at det er godt idag,var drittungene igår. Få som begynner å røyke når de er over 20.

De fleste begynte vel for å være kul, etterligne idolet sitt eller kanskje pga en jente/gutt de likte som røykte.

 

De som sier at de likte den første røyken sin lyger, sånn er det bare.

 

Men å sitte å si at alle som begynnte å røyke er dum blir feil, det er ikke verre enn motepresset. Før var det kult å røyke, det er det heldigvis ikke nå lenger.

Lenke til kommentar

Riktig som Norvegian sier, de aller aller fleste begynner i ung-og-dum-alderen, og fortsetter fordi det er godt/er avhengige.

 

Selv har jeg røykt siden jeg var 11-12(ja, jeg vet det er absurd. Eldre venner og søskens feil), og gjør det enda som 25. Klart, nå har det veldig lite med kulhetsfaktoren å gjøre. Men jeg har tatt et bevisst valg, det er ingen ufrivillig avhengighet jeg lider av.

Jeg er av den oppfatning at man "skal" ha noen laster i livet, og jeg velger meg røyk. Fordi jeg nyter røyk, rett og slett. Jeg er fullt klar over farene, og jeg har allerede kreft(ikke røykrelatert), så det er ikke stor mangel på selvinnsikt.

Jeg aksepterer rett og slett risikoen, etter å veid den opp mot mine personlige fordeler ved å røyke.

Samme som folk velger å basehoppe, drikke, kjøre motorsykkel, bruke narkotika, eller sluke flammer.

Lenke til kommentar
Deler ut lite respekt til de som røyker fordi de tror de er kule. Røyking fordi det er godt er en annen ting. Da har man som regel tatt et valg i livet og velger og fortsette til tross for mulige sideeffekter(Kols, dårlig kondis osv). 13 år gamle gutter som står og hoster røyk fordi de tror de er kule har jeg derimot lite til overs for.

 

De som sier at det er godt idag,var drittungene igår. Få som begynner å røyke når de er over 20.

De fleste begynte vel for å være kul, etterligne idolet sitt eller kanskje pga en jente/gutt de likte som røykte.

 

De som sier at de likte den første røyken sin lyger, sånn er det bare.

 

Men å sitte å si at alle som begynnte å røyke er dum blir feil, det er ikke verre enn motepresset. Før var det kult å røyke, det er det heldigvis ikke nå lenger.

Kan nok stemme det ja. Lurer litt på hva du baserer påstanden din at røyk er ut på. Her jeg bor har jeg fått helt annet inntrykk.

Lenke til kommentar

Er enig at man trenger minst èn last her i livet. Har man ikke det, risikerer man å dø av kjedsomhet. Jeg tenker at kjedsomhet er vel så usunt som f.eks. røyking.

 

Skal man ikke ha en eneste last, må man leve utelukkende på vann, fisk og salat resten av livet... Fy flate så kjedelig.

 

Røyker selv fordi jeg synes at det er godt og ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Kan nok stemme det ja. Lurer litt på hva du baserer påstanden din at røyk er ut på. Her jeg bor har jeg fått helt annet inntrykk.

 

Bare se på denne undersøkelsen første side, nesten 61 % synes røyking er teit.

Men det kan sikkert variere stort geologisk og i hvilket miljø man henger i.

 

Men utifra egne erfaringer i jobb og vennesammenheng er det langt færre som røyker nå enn for bare 4-5 år siden, samtidig har omtrent alle jeg kjenner som har sluttet å røyke begynnt å snuse istedet, langt flere ungdommer begynner å snuse istedet idag fremfor å røyke, noe jeg ser blant lærlingene på jobben. (vi har en del av de)

 

Jeg tror faktisk at alle disse kampanjene faktisk har hjulpet til slutt, samt røykeforbud inne på by'n har gjort utrolig mye for denne utviklingen.

 

Edit: godt sagt Lost in space :thumbup:

Endret av NorvegianDad
Lenke til kommentar

Sigarettrøyking er greit på fest, for å få litt ekstra rus. Men å drive å røyke daglig er bare teit, helsefarlig og det gir jo ingen rus.

 

Nytelse av finere tobakker er en annen sak. Sigarer og piperøyking uten å inhalere. Selvfølgelig er jo dette også helsefarlig (munnkreft osv), men litt må man ofre.

Lenke til kommentar

Det er en rus av å røyke til daglig også men den merkes ikke like godt, fordi man er så vant til den. Men inntaket av nikotin gjør at hjernen din produserer et hormon som heter dopmin som er det samme som når du drikker.

Det er en av grunnene til at røykere ofte oppleves som litt mer sosiale vesen, de preiker lettere.

 

Husker dette bare vagt, så kan være litt unøyaktig formulert men hvis man er interresert er det bare å sjekke dopamin eller dopmin (litt usikker) i et leksikon, wiki eller en side som handler om rusmidler.

Lenke til kommentar
De som sier at de likte den første røyken sin lyger, sånn er det bare.

 

Nja, jeg liker nå både smaken og lukten av fersk tobakk, har alltid gjort det.

 

De eneste gangene jeg røyker er på fest, det smaker godt sammen med f.eks. øl, og det gir en ekstra rus. Å bli avhengig av sigaretter gidder jeg selvfølgelig ikke, og det skal faktisk en hel del røyking til før man blir avhengig.

 

Folk kan gjerne få lov til å røyke til hverdags for min del, men røyklukt inne og på klær er motbydelig. Den eneste gangen tobakksrøyken går an er rett etter den har blitt laget.

 

Røyking og røyk er selvfølgelig estetisk nydelig, det kan man vanskelig si noe på. Enkelte har selvfølgelig problemer med å tenke selv og får en bråte negative konnotasjoner skyllende over seg med en gang de ser eller tenker røyk, men det er strengt tatt ene og alene problemet til de det gjelder (de som sluker helsepropaganda rått). Selvfølgelig er røyk kreftfremkallende, men man trenger ikke å bli en fåreskalle av den grunn. Å legge ting for hat fordi andre sier at du skal gjøre det — det er å være et svakt menneske.

 

Meningsmålingen er for øvrig elendig og tar tydelig en side i saken.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Det er i hvertfall meget få som liker første røyken, det er også veldig få som begynner å røyke etter fyllte 20 år og det skjer som oftest i kombinasjon med alkohol.

Jeg vil tippe den lille prosentandelen som liker sin første røyk tok den mens de nøt alkohol samt at de var mellom 19-25 år. Dette har jeg selvfølgelig ikke noe statistikk på, bare det jeg tror etter erfaringer til egne venner.

 

Når du sier tobakk, mener du som tobakken inni en prince eller fersk tobakk som er kjøpt på en tobakksbutikk evt frukttobakk?

 

Kjenner mange som liker å røyke frukttobakk, som ikke liker røyk.

Lenke til kommentar

Tja, eg vil ikkje seie kult, men det skaper ei viss forvetning til nokon. Då tenkjer eg spesielt i film.

Får iallefall meg til å tenke - kvifor gjer han/ho dette? Er det fordi det er ein hardbarka faen, eller berre fordi ein treng noko å trøyste seg med?

Forstår dykk? Det skaper på ein måte ei slags forvetning om nokon. Gjeld ikkje så mykje i dagleglivet rektignok, der røyker dei som vil.

 

Redigert: Grov skrivefeil.

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Folk får gjøre som de vil, men de helvettes unga som står utenfor Trondheim torg og hoster og spyr og lager dammer av spytt i inngangen til torget og MacD har jeg INGENGTING til overs for. Skulle ønske de kunne sett seg selv utenfra og innsett hvor usannsynlig idiotiske de ser ut. Da synes jeg mer om de som står i veien og spiller trekkspill dagen lang.

 

Det som å kan nevnes er gutta som er en 3-4år eldre en småjentene som står å kjekker seg sammen med fjortisunga. Æsj.

Lenke til kommentar

Røyker selv, men stemte at det er teit.

 

Det er ikke akkurat kult eller sunt, men det finnes noen sider man liker ved røyk og da er det ofte sånn at mange lar disse sidene veie tyngst i en avgjørelse om man skal røyke eller ikke. Mange, inkludert meg, begynner i en ganske ung alder uten å tenke seg om og blir litt avhenginge, og kanskje ikke liker man første røyken heller, men etterhvert blir man vant til det og faktisk liker det.

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke at røyking er "teit" i den forstand, men det er ikke noe jeg selv kunne ha tenkt å plukket opp som hobby.

 

Selv om det virker som om røyking er på vei ut, og at unge i dag synes det er bare teit, er ikke min erfaring det samme. Da jeg gikk på ungdomsskolen, var det omlag 5-6 stykker i både A- og B-klassen som røyke (tilsammen var vi ca. 40 elever). Disse var ikke helt blant de kuleste, men ikke upopulære heller. Ingen var kjipe mot dem fordi de røykte, men så tror jeg ikke at noen utenfor deres "innerste" vennesirkel begynte å røyke med dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...