Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jeg snakker ikke i telefon mens jeg betjenes, da skal det i så fall være SVÆRT viktig og haste VELDIG. Men så er jo jeg selv kundebehandler som er DRITT mellomrom LEI av å måtte vente og veeenteee på kunder som er opptatt i telefonen, og så vifter de kanskje med kortet mot terminalen, så jeg trykker det som trykkes må og tegnspråker at de kan sette inn kortet, og så taster de koden, og betalingen går igjennom, og i samme sekund avslutter de samtalen og spør om/forteller meg at de kan få/trenger uttak av penger. :wallbash:

Jeg fant ut at å snakke HØYERE enn normalt funket bedre enn tegnspråk når kunden var så uhøfflig at han/hun snakket i telefonen mens jeg ekspederte... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker ikke i telefon mens jeg betjenes, da skal det i så fall være SVÆRT viktig og haste VELDIG. Men så er jo jeg selv kundebehandler som er DRITT mellomrom LEI av å måtte vente og veeenteee på kunder som er opptatt i telefonen, og så vifter de kanskje med kortet mot terminalen, så jeg trykker det som trykkes må og tegnspråker at de kan sette inn kortet, og så taster de koden, og betalingen går igjennom, og i samme sekund avslutter de samtalen og spør om/forteller meg at de kan få/trenger uttak av penger. :wallbash:

Jeg fant ut at å snakke HØYERE enn normalt funket bedre enn tegnspråk når kunden var så uhøfflig at han/hun snakket i telefonen mens jeg ekspederte... ;)

 

det må prøves neste gang det skjer med meg :) skal jobbe på gammle stedet i juletia :)

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Prate høyere funker strålende ja. Har hatt et par telefonfolk i det siste, og jeg irriterte de i starten ved å spørre om ting på et normalt nivå. Synd for de for de svarte f.eks ja til flere poser, men ikke kvitternt (de skulle ha omvendt).

 

 

Hadde også en rar kunde i går. Han skulle kjøpe kalkun, for vi har det på esker nå. Utenpå esken står såklart vekten på selve kalkunen. Dessverre blir jo da de hele 200 g som pappesken rundt veier også registrer når varen veies for pris. Så etter betalt vare tok det kanskje 2 minutter før personen kom tilbake, stilte seg i kø og sto der i kanskje 5 minutter for å få tilbake hele 3 kr som da esken kostet vektmessig!

Lenke til kommentar

Hadde også en rar kunde i går. Han skulle kjøpe kalkun, for vi har det på esker nå. Utenpå esken står såklart vekten på selve kalkunen. Dessverre blir jo da de hele 200 g som pappesken rundt veier også registrer når varen veies for pris. Så etter betalt vare tok det kanskje 2 minutter før personen kom tilbake, stilte seg i kø og sto der i kanskje 5 minutter for å få tilbake hele 3 kr som da esken kostet vektmessig!

Jeg skjønner ikke hvorfor det er "rart". Emballasjen skal ikke regnes med i prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde også en rar kunde i går. Han skulle kjøpe kalkun, for vi har det på esker nå. Utenpå esken står såklart vekten på selve kalkunen. Dessverre blir jo da de hele 200 g som pappesken rundt veier også registrer når varen veies for pris. Så etter betalt vare tok det kanskje 2 minutter før personen kom tilbake, stilte seg i kø og sto der i kanskje 5 minutter for å få tilbake hele 3 kr som da esken kostet vektmessig!

Jeg skjønner ikke hvorfor det er "rart". Emballasjen skal ikke regnes med i prisen.

 

Det skal være mulig å slå inn vekt og kilopris manuelt i kassen. Så kan du slå inn vekten på kalkunen for hånd og deretter kiloprisen, så slipper du og veie hele esken. Dette burde du ha fått opplæring i, men jeg er fullstendig klar over hvor dårlig og ufullstendig opplæring det er på butikkmedarbeidere.

Lenke til kommentar

Det skal være mulig å slå inn vekt og kilopris manuelt i kassen. Så kan du slå inn vekten på kalkunen for hånd og deretter kiloprisen, så slipper du og veie hele esken. Dette burde du ha fått opplæring i, men jeg er fullstendig klar over hvor dårlig og ufullstendig opplæring det er på butikkmedarbeidere.

Ja. Eller man kan veie for så å trekke fra vekten for esken (200g). Jeg forstår godt at fyren ville ha penger tilbake, det er en viktig prinsippsak. Skal man la slikt passere så åpner det for at butikker kan "jukse" ved å ha tyngst mulig emballasje og dermed tjene penger på emballasjen selv om den koster langt mindre per kg enn varen man kjøper.

 

Dette er ikke ment som en kritikk av AnnChristin personlig, men heller til butikken generelt som presterer å ha dette som policy. :)

 

Esken er jo en del av produktet. Betaler man ikke for emballasjen ellers, kanskje? Enkel løsning: Døp produktet om til "kalkun i eske".

Det som er vanlig er at man ikke tar ekstra betalt for emballasje når man tar kg-pris, da det er så billig i forhold at det ikke koster butikken noe særlig å påspandere emballasje.

 

Sett at emballasjen koster 1 kr per kg, mens kalkunen koster 100 kr per kg (aner ikke hva det faktisk koster, er bare eksempeltall). Da ser du vel at det bare er tull å ta betalt for emballasjen som om den kostet 100 kr/kg, når den faktisk bare koster 1 kr/kg. Og man får også den morsomme konsekvensen at en liten kylling i praksis får en høyere kg-pris enn en stor en når man tar med emballasjen i veiingen og dermed tar betalt for det som om det var kylling.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste produkter selges med emballasje, og da er det klart at man betaler for den også. Det er ingenting spesielt med varer som prises individuelt etter vekt som tilsier at deres emballasje ikke skal koste noe: uten innpakning av noe slag er det vanskelig å få det med seg på noen fornuftig og hygienisk måte. Det er klart at emballasje i seg selv koster mindre per kilo enn produktet det omsvøper, men som sagt: det er en del av produktet.

 

Det er kanskje vanlig å ikke ta betalt for emballasje, og jeg er enig i at det er den greieste og beste måten å gjøre det på. Poenget er at det ikke er selvsagt at man ikke skal betale for emballasjen, og da er det heller ingen prinsippsak: å veie en kalkuneske for å få igjen tre kroner er og blir smålig, nevrotisk og teit. Med litt lurere ordbruk ville det ikke være noe problem å unngå slike situasjoner, men siden det heldigvis er langt mellom sånne fjols er det kanskje ikke verdt bryet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det er kanskje vanlig å ikke ta betalt for emballasje, og jeg er enig i at det er den greieste og beste måten å gjøre det på. Poenget er at det ikke er selvsagt at man ikke skal betale for emballasjen, og da er det heller ingen prinsippsak: å veie en kalkuneske for å få igjen tre kroner er og blir smålig, nevrotisk og teit. Med litt lurere ordbruk ville det ikke være noe problem å unngå slike situasjoner, men siden det heldigvis er langt mellom sånne fjols er det kanskje ikke verdt bryet.

Det ville ikke vært riktig å kalle det "kalkun med emballasje", da kiloprisen på emballasje er fast mens kiloprisen på kylling er variabel, for at det skal være riktig må forholdet kylling:emballasje være konstant. Igjen, det er et viktig prinsipp i denne bransjen at emballasje aldri skal regnes med i kilopris. De gangene jeg har kjøpt ting i kilopris med tung emballasje har jeg sett at betjeningen har "nullstilt" vekten til emballasjens sin vekt, dette er en enkel måte å få rett vekt uten å ta med emballasje.

 

(Selvsagt vil jo emballasje fortsatt gi et lite "påslag" i prisen, men poenget er at emballasjen ikke skal tas med i selve veiingen. Ellers åpner det for svindel/lureri fra butikken sin side.)

 

Hvis en ser det fra et større perspektiv og hvor mye butikken faktisk tjener for et lite prispåslag per vare så blir det faktisk litt penger. Før i tiden var det vanlig at butikker lurte kundene ved å justere vektene så de viste litt mer enn den faktiske prisen, det er det nå slutt på da man har fått et strengt regelverk og en uavhengig kontrollinstans på dette området. Hvis det faktisk er tillatt å regne med emballasjen i kiloprisen overrasker det meg litt, når det ellers er så strengt regelverk og kontroll på dette området.

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste produkter selges med emballasje, og da er det klart at man betaler for den også. Det er ingenting spesielt med varer som prises individuelt etter vekt som tilsier at deres emballasje ikke skal koste noe: uten innpakning av noe slag er det vanskelig å få det med seg på noen fornuftig og hygienisk måte. Det er klart at emballasje i seg selv koster mindre per kilo enn produktet det omsvøper, men som sagt: det er en del av produktet.

De fleste produkter som selges på kg-pris har tre forskjellige vekter; brutto, netto og tara. I de fleste tilfeller (særlig hvor emballasjen har en viss vekt) betaler man vanligvis for nettovekten, som er lik bruttovekt minus tara -det er selve poenget med vekter med tarerings (nullstillings) -funksjon.

Dagligvarebutikker er vel unntaket som bekrefter regelen, men emballasjen som brukes her (frukt&grønt) består jo vanligvis av bare tynne plastposer med forholdsvis ubetydelig vekt.

 

Å selge gull i stålkasser og ta betalt for bruttovekt, med kg-pris som for gull blir derimot neppe særlig populært...

 

edit: A-Jay var før meg med hovedsakelig samme poeng, jaja...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Et litt mer konkret eksempel for å vise problemstillingen:

Kalkun: 20 kr/kg

Emballasje type 1 (200 g): innkjøpspris 1 kr

Emballasje type 2 (400 g): innkjøpspris 2 kr

 

Vi tar utgangspunkt i at en kalkun veier 10 kg.

 

Scenario 1:

Emballasjen tas med i vekten.

 

Butikksjefen skal velge type emballasje.

Emballasje type 1

Totalpris for kunden: 204 kr

(Butikken "tjener" 3 kr på emballasje)

 

Emballasje type 2

Totalpris for kunden: 208 kr

(Butikken "tjener" 6 kr på emballasje)

 

Butikksjefen velger type 2 for å maksimere inntjeningen. Kunden må betale mer, og taper derfor.

 

Scenario 2:

Emballasjen tas ikke med i vekten.

 

Butikksjefen skal velge type emballasje.

Emballasje type 1

Totalpris for kunden: 200 kr

(Butikken "taper" 1 kr på emballasje)

 

Emballasje type 2

Totalpris for kunden: 200 kr

(Butikken "taper" 2 kr på emballasje)

 

Butikksjefen velger type 1 for å maksimere inntjeningen. Kunden betaler like mye uansett.

 

Konklusjon:

Hvis emballasjepris tas med i innveiingen, har butikken interesse av å velge størst/dyrest mulig emballasje. Kunden og miljøet taper på det.

 

Hvis emballasjepris ikke tas med i innveiingen har butikken interesse av å velge minst/billigst mulig emballasje. Kunden og miljøet vinner på at billigst mulig emballasje brukes.

Endret av A-Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner godt hva dere mener, men dette er snakk om kalkun i pappesker og ikke gull i stålkasser. Det jeg argumenterer mot er at det er selvfølgelig at emballasje skal være gratis. Den bør være gratis, men hvis man har tatt med seg produktet gjennom kassen og betalt har man godtatt tingenes tilstand og det blir for dumt å skulle ha igjen 3 kroner for en eske.

Lenke til kommentar

Jobber i restauranten på ikea. Kundene plukker maten sin selv og får den varme maten lagt opp. Deretter går de til en kassa og betaler.

 

Her en dag kom det en frue i 40 årene med 3 unger på slep. 4 brett med mat. Når det 3. kredittkortet ikke vil gi mer kreditt får jeg et veldig hyggelig

"kan jeg bare la brettene stå her så skal jeg gå og hente et annet kort"

Det var selvfølgelig helt greit, at kunder ikke har penger på seg av en eller annen grunn skjer hele tiden. Forskjellen er at de pleier å komme tilbake. For tror du ikke denne møkkakjerringa tok beina på nakken og forsvant? Maten måtte selvsagt kastes. Makan til folk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg jobbet i går, og hadde tre personer som stod og skrek og klaget på meg, samtidig!

Håper jeg ikke ender opp i en slik stressende situasjon i de nærmeste ukene igjen...

Hva er det med lørdager som gjør at vanlige mennesker blir hissig og utålmodig?

Hvis de stressende kundene ikke var nok, hadde jeg også en stor kassediff :(

Lenke til kommentar

Hater kunder som på spørsmål om de trenger pose svarer "Ja, jeg får den gratis!"

 

Hvem faen tror du at du er som skal få den gratis når alle andre betaler?

 

Da de i tilegg i etterkant kommer og klager på at de må betale 0,90 kr for en pose som er dekket av reklame for butikken, og som vi burde betale dem for å bære osv...så trist da. Er ikke verre enn å ta med egen pose neste gang du handler, så slipper du å kjøpe en ny for hver gang.

 

nb! ikke ment som å starte en posediskusjon, heller frustrasjon over kunder som tror de kan få spesialbehandling bare fordi de selv mener de skal få det.

Endret av Kaare_Jay
Lenke til kommentar

Det er jo faktisk jobben våres da?

 

En gang fikk jeg kjeft av den ene kunden fordi jeg spurte henne om hun ville ha kvittering. Hun mente det stod i loven at jeg skulle tvinge på alle kundene kvittering, uansett om den var ønsket eller ikke.

Det er da egentlig ikke noe å bli irritert over. Hvis du ikke ønsker kvitteringen/posen så er det bare å si nei :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...