Gå til innhold

Hvilke Linux-distroer bruker du?


NB. Les første innlegg i tråden før du stemmer.  

236 stemmer

  1. 1. Hvilke Linux-distroer bruker du?

    • Ubuntu
      159
    • Arch
      48
    • Debian
      37
    • Fedora
      29
    • Mint
      27
    • Kubuntu
      26
    • Xubuntu
      19
    • Gentoo
      13
    • openSUSE
      11
    • Slackware
      10
    • Puppy
      9
    • Red Hat
      7
    • FreeBSD
      6
    • Damn Small
      7
    • Mandriva
      5
    • CentOS
      5
    • Crunchbang
      6
    • Knoppix
      6
    • MythBuntu
      4
    • Moblin
      3
    • Tiny Core
      2
    • Dracolinux
      2
    • Ubuntu Studio
      3
    • PCLinuxOS
      2
    • Xandros
      1
    • Vector
      1
    • Linpus
      1
    • PC-BSD
      1
    • Dreamlinux
      1
    • Zenwalk
      1
    • Slitaz
      1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker stort sett Slackware til alt - og klarer meg utmerket med det. De tilfellene hvor jeg bruker andre distribusjoner som Debian eller CentOS er såpass lave at jeg ikke har tatt dem med. Ellers har jeg vært innom (X/K)Ubuntu, Fedora, Archlinux, Vector Linux, OpenSUSE og Mandriva - men jeg har alltid falt tilbake til Slackware.

Lenke til kommentar
Jeg bruker stort sett Slackware til alt - og klarer meg utmerket med det. De tilfellene hvor jeg bruker andre distribusjoner som Debian eller CentOS er såpass lave at jeg ikke har tatt dem med. Ellers har jeg vært innom (X/K)Ubuntu, Fedora, Archlinux, Vector Linux, OpenSUSE og Mandriva - men jeg har alltid falt tilbake til Slackware.

Det er lenge siden jeg brukte Slackware - det var den jeg begynte med tilbake ved versjon 3 eller noe sånt :)

 

Tom

Lenke til kommentar

Er så enkelt at man ikke lærer noe, blir for komfortabel med GUIen i ubuntu. Så man bør begynne med arch, debian, slack osv osv.

 

Så alle de som har erfaring bruker noe annet, for ubuntu er kun for nybegynnere som ikke vil lære noe, kun bruke. Umulig å bruke ubuntu avansert.

 

Alt dette er selvsagt bare tull. ;) Men var snakk om dette for en stund tilbake.

Lenke til kommentar

Ja, ubuntu kan brukes uten å skjønne eller trenge noe avanserte funksjoner eller mulighetene som ligger i GNU/Linux. Men det er ingen begrensning. Kanskje en sovepute for noen, men ingen reel sperre. Jeg innrømmer gladelig at jeg bruker og nyter ubuntu for dens enkelhet og latskap, men jeg kan fint lære meg mye også med ubuntu som plattform.

 

Å tvinge arch på nybegynnere ville selvsagt skapt høyere forståelse, men også færre brukere.

 

Dette er mye av det samme som Stallman mener om fri programvare. Han mener det ikke er noe vits å bruke FOSS hvis man ikke er bevist på sine rettigheter. Jeg mener vi, som utviklere, sysadmin, avanserte brukere, entusiaster osv. skal og må vite våre rettigheter, men ellers for normale brukere er dette et verktøy.

 

Ubuntu for mange er et verktøy, et meget godt et, og ingen felle.

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg bruker Ubuntu oftere og oftere, selv om det er Debian som ligger mitt hjerte nærmest. Årsaken er ganske enkelt at jeg ofte bruker svært ny hardware (kjøpte et par kort i fjor eller forfjor før kortene ble lansert engang) og bruker mange bærbare. Dessuten hater jeg å installere OS. Og når jeg først må gjøre det så vil jeg helst trykke et par taster, gå å ta meg en kaffe og en røyk og komme tilbake til en fungerende maskin hvor all hardware fungerer. Og akkurat der er Ubuntu uslåelig sammenlignet med alt hva jeg har testet.

 

Nå vet nok de fleste som kjenner meg på forumet her at jeg ikke akkurat er den som ønsker å gjøre alt på enkleste måte, ei heller er jeg en pingle som bruke GUI til alt mulig rart (hehe)

 

Dog er det nok noe i dette med "Ubuntu-fellen". Nye brukere som kommer til med Ubuntu som første valg, og som ikke har ambisjoner om å lære seg noe, lærer neppe særlig mye. Men hva gjør vell det? Blir liksom litt rart å hevde at det er en ulempe. Ønsker man ikke å lære noe, hvorfor tvinge det på en om det ikke er behov?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...