Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Varmt på arbeidsplass(27°C målt i dag)


Anbefalte innlegg

På terminalen jeg jobber på blir det veldig fort varmt om sommeren og nå i det siste har det vært ekstremt varmt målte 27 grader på et av de "kjølige" stedene(bare der det er termometer).

Dette er ganske fysisk krevende arbeid og vi må gå med vernesko og bukse som gjør at vi svetter noe ekstremt(drikker 1 liter vann i timen).

Pauser er det lite av da skiftet kun varer i 4 timer.

 

Blir helt utslitt og klarer ikke å gjøre noe som helst når jeg kommer hjem noe som er uholdbart.

 

Vi har bedt om vifter for kjøling da sier sjefen at de er på vei(har tatt 1 år nå), så lurer på det er noen lov eller forskrift som sier noe om temperaturen på arbeidsplassen

 

hilsen en frustrert arbeider

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom temperatur overstiger 26 grader så plikter arbeidsgiver å sette igang tiltak for å bedre arbeisdmiljøet, eksempelvis kaldt vann, vifter osv. Leste det i avisen i dag. Men som sagt kan man ikke gå hjem. Men du kan jo "få vondt i hodet" og da kan du gå hjem:)

 

De som har dte varmt nå er de som legger asfalt. Er rundt 170 grader når de legger den:)

Lenke til kommentar
Dersom temperatur overstiger 26 grader så plikter arbeidsgiver å sette igang tiltak for å bedre arbeisdmiljøet, eksempelvis kaldt vann, vifter osv. Leste det i avisen i dag. Men som sagt kan man ikke gå hjem. Men du kan jo "få vondt i hodet" og da kan du gå hjem:)

 

De som har dte varmt nå er de som legger asfalt. Er rundt 170 grader når de legger den:)

det er ingen plikter det er retningslinjer, før arbeidsgiver gjøre noe så må det være fare for liv og helse. da kan arbiedtilsynet hoppe inn å sette ned foten.

 

170 grader? kan du bevise at det er temperauren for de som jobber der? når man ser tøyet de jobber i så ser det ikke ut til å være så varmt med tanke på manglende bruk varmebeskyttelse

Lenke til kommentar
Dersom temperatur overstiger 26 grader så plikter arbeidsgiver å sette igang tiltak for å bedre arbeisdmiljøet, eksempelvis kaldt vann, vifter osv. Leste det i avisen i dag. Men som sagt kan man ikke gå hjem. Men du kan jo "få vondt i hodet" og da kan du gå hjem:)

 

De som har dte varmt nå er de som legger asfalt. Er rundt 170 grader når de legger den:)

det er ingen plikter det er retningslinjer, før arbeidsgiver gjøre noe så må det være fare for liv og helse. da kan arbiedtilsynet hoppe inn å sette ned foten.

 

170 grader? kan du bevise at det er temperauren for de som jobber der? når man ser tøyet de jobber i så ser det ikke ut til å være så varmt med tanke på manglende bruk varmebeskyttelse

Sa ikke at det var 170 grader for de som jobbet der. Sa at selve asfalten holder en temperatur på rundt 170 grader. Du får google det hvis du ikke tror på det. Snakket med 2 stk som legger asfalt på gardermoen for kolo senest i går. Og jo, i følge arbeidstilsynet så plikter arbeidsgiver å gjøre noe når temperaturen overstiger 26 grader. Leste et intervju med en i arbeidstilsynet. Og jeg sa ikke at arbeidstilsynet kunne hoppe inn...

Lenke til kommentar
Sa ikke at det var 170 grader for de som jobbet der. Sa at selve asfalten holder en temperatur på rundt 170 grader. Du får google det hvis du ikke tror på det. Snakket med 2 stk som legger asfalt på gardermoen for kolo senest i går. Og jo, i følge arbeidstilsynet så plikter arbeidsgiver å gjøre noe når temperaturen overstiger 26 grader. Leste et intervju med en i arbeidstilsynet. Og jeg sa ikke at arbeidstilsynet kunne hoppe inn...

måten du kom med uttalelsen rundt asfalt arbeidet ga meg inntrykk av at du mente det var arbeidstemperaturen til de som jobbet med det ikke temperaturen på materialet, dessuten så kunn jeg ikke se relevansen av å blande inn varme på materialer man jobber med(vanligvis ute i det fri) når man diskuterer genrell varme på arbeidsplass og man ikke knytter det til hvordan det påvirker den genrelle romtemperaturen/arbeidstemperaturen.

 

hvor leste du at de plikter? i denne artikkelen: På jobb i 32 grader

sier arbeidstilsynet dette:

Butikken er en av flere der temperaturen stiger til over 30 grader på varme dager. Den anbefalte makstemperaturen fra arbeidstilsynet er 26 grader.

 

- Men det vil ikke si at du kan gå hjem fra arbeid hvis temperaturen stiger til over 26 grader. Den grensen er kun en retningslinje, sier Bjørn Tore Hansen, tilsynsleder for Arbeidstilsynet region Sør-Norge.

 

 

har forresten ikek noe problemer med å godta at asfalt holder den gitte temperaturen.

 

*edit* rettet leif

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Var 28.2 grader tidligere i uka. Jeg var syk og hadde feber, men var likevel på jobb onsdag og torsdag. (Husker ikke om jeg var så veldig syk på tirsdag, men jeg brygga på noe på mandag.)

 

Den varmen pluss litt feber var ikke så kjempegøy, men dog.

 

På fredag var nok nok, og jeg meldte meg syk.

Lenke til kommentar
Sa ikke at det var 170 grader for de som jobbet der. Sa at selve asfalten holder en temperatur på rundt 170 grader. Du får google det hvis du ikke tror på det. Snakket med 2 stk som legger asfalt på gardermoen for kolo senest i går. Og jo, i følge arbeidstilsynet så plikter arbeidsgiver å gjøre noe når temperaturen overstiger 26 grader. Leste et intervju med en i arbeidstilsynet. Og jeg sa ikke at arbeidstilsynet kunne hoppe inn...

måten du kom med uttalelsen rundt asfalt arbeidet ga meg inntrykk av at du mente det var arbeidstemperaturen til de som jobbet med det ikke temperaturen på materialet, dessuten så kunn jeg ikke se relevansen av å blande inn varme på materialer man jobber med(vanligvis ute i det fri) når man diskuterer genrell varme på arbeidsplass og man ikke knytter det til hvordan det påvirker den genrelle romtemperaturen/arbeidstemperaturen.

 

hvor leste du at de plikter? i denne artikkelen: På jobb i 32 grader

sier arbeidstilsynet dette:

Butikken er en av flere der temperaturen stiger til over 30 grader på varme dager. Den anbefalte makstemperaturen fra arbeidstilsynet er 26 grader.

 

- Men det vil ikke si at du kan gå hjem fra arbeid hvis temperaturen stiger til over 26 grader. Den grensen er kun en retningslinje, sier Bjørn Tore Hansen, tilsynsleder for Arbeidstilsynet region Sør-Norge.

 

 

har forresten ikek noe problemer med å godta at asfalt holder den gitte temperaturen.

 

*edit* rettet leif

 

I den artikkelen her står følgende:

 

Arbeidsgiver har plikt til å legge til rette for forsvarlig arbeidsmiljø under perioder med ekstrem varme.

 

– Et eksempel er bruk av vifter, sier Lind.

 

Videre anbefaler Arbeidstilsynet å sørge for at det er vann i lokalet og at arbeidstakerne får flere pauser ved behov.

 

Dette vil som jeg har sagt si at de plikter å gjennomføre tiltakt som kan bedre arbeidssituasjonen.

 

måten du kom med uttalelsen rundt asfalt arbeidet ga meg inntrykk av at du mente det var arbeidstemperaturen til de som jobbet med det ikke temperaturen på materialet

ja, men da har du lest feil eller misforstått, for skrev tydelig: "Er rundt 170 grader når de legger den." (asfalten er) og dersom du ikke ser relevansen til varme i rom osv så kan du tenke deg hvor varmt det er å stå en hel dag over asfalt som holder 170 grader når lufttemperaturen stiger over 30 grader. Dette var kun et eksempel som avr ment å illustrere at folk hadde det verre enn han som startet innlegget.

Lenke til kommentar

ja de har plikt til å tillrettelegge ved ekstrem varme helt enig.

 

dog som det går klart frem så er det ikke en magisk grense som sier ekstrem varme er alt over 26 grader. dog er det en rettningslinje de har lagt som anbefaler at temperaturen ikke går over det, som de sier så er det heller sånn at over den grensen så kan man ikke jobbe.

 

problemet med å sette en fast grense er at forskjellige arbeisteder vil i fjorskjellig grad være underlagt blant annet været og eventuelt rett og slett arbeidet på en slik måte at temperaturen vil være varierende uten mulighet for regulering på kunstig vis.

som f.eks ved å jobbe med asfaltlegging, så er det også arbeid i smelteverk som gjør temperaturen generelt høy ved utføring av noen/de fleste arbeidsoppgaver. lignende eksempler finnes også i annet arbeid. så kan det jo også gå andre veien vis du må jobbe ute på vinteren eller kanskje jobber på kjølelager.

på samme måte som å si at vis temperaturen en dag i kanskje 1 time(teoretisk) går over 26 grader så må arbeidsgiver umiddelbart anskaffe bedre kjøling til stedet før arbeidet kan fortesette forsvarlig. det blir en grov feiltolkning vis du spør meg.

 

ja for meg var det med asfalten uklart ved første uttalelsen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...