Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil....Mazda6 eller mondeo?


FCW

Anbefalte innlegg

125 Hester er lite, det er det ikke noe vits i å krangle på, men som jeg sier så er jo dette en diesel med turbo så den har jo et voldsomt moment- 310nm og det er momentet man merker i diesler med lite hester!

 

Myndighetene er jo ikke særlig vennlig innstilt med mer hester i bilene, så for en akseptabel pris/ytelse ratio så må jeg nok gå for denne 125 hesteren..... Uansett så er det mindre hk'er (og Nm) i mondeoen og flere andre biler som jeg også har vurdert.

 

Så vidt jeg skjønner bor det uansett godt potensiale i motoren, det er vel samme motoren i både 163 og 185 hesteren, bortsett fra en chip.....hjelper ikke meg noe særlig da :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
125 Hester er lite, det er det ikke noe vits i å krangle på, men som jeg sier så er jo dette en diesel med turbo så den har jo et voldsomt moment- 310nm og det er momentet man merker i diesler med lite hester!

 

Myndighetene er jo ikke særlig vennlig innstilt med mer hester i bilene, så for en akseptabel pris/ytelse ratio så må jeg nok gå for denne 125 hesteren..... Uansett så er det mindre hk'er (og Nm) i mondeoen og flere andre biler som jeg også har vurdert.

 

Så vidt jeg skjønner bor det uansett godt potensiale i motoren, det er vel samme motoren i både 163 og 185 hesteren, bortsett fra en chip.....hjelper ikke meg noe særlig da :roll:

Uansett motor, så er nye mazda6 en nydelig bil, værtfall for øyet hehe : ) !

Lenke til kommentar
nye mondeon har fått bedre kritikk, ser bedre ut, ekstremt bra kjøreegenskaper. skjønner ikke problemstillinga, ford vinner lett her.

Riktignok rent anekdotisk bevis men min erfaring med foreldre og venners Mondeo'er er at de ikke er de mest driftssikre bilene. Riktignok gjelder dette tidligere generasjoner enn den helt nyeste. Min eldgamle Mazda derimot går veldig bra for en bil som er over 20 år :) Merk også at anmeldelser sjelden av naturlige grunner kan se på hvor holdbare bilene er og dermed er det vrient å få et bilde av det når man kjøper nytt.

 

Cobos

Lenke til kommentar
nye mondeon har fått bedre kritikk, ser bedre ut, ekstremt bra kjøreegenskaper. skjønner ikke problemstillinga, ford vinner lett her.

 

Denne testen sier noe annet, men...

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=537333

 

mondeo ble kåret til årets bil, ble mazda?

 

tok et kjapt google søk, første store testen jeg fant:

 

http://www.budstikka.no/sec_forbruker/sec_...ticle197819.ece

 

"Mondeo på topp

 

Nok en gang havnet Mondeo øverst på pallen på grunn av dens kjøreegenskaper og kjøreopplevelse, i kombinasjon med plass og ytelser."

 

Dessuten har jeg enda ikke opplevd at mondeo ikke har vunnet i div bilblader jeg har lest hvor de har testet forskjellige familiebiler opp mot hverandre...

 

Men klart, er pris veldig viktig så bør man nok gå for mazdan da den har noe billigere utgangspris

 

tok en titt på interiøret i mazdan...syns noe av interiøret i mondeo ser litt "billig" ut, men hvis mondeo ser "billig" ut inni er mazdan søppel.. ble rett og slett skuffa. Prøvde å finne en med navigasjon på finn, men fant ingen på side 1 så tok det mest oversiktelige jeg fant:

86_-1292441744.jpg

 

Mondeon:

 

82_1085209543.jpg

 

Eller uten navi for bedre sammenligning med mazdan: (fra vg test)

1235988299370_806.jpg

Endret av KoR
Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjørt noen av bilene, så hvordan de er å kjøre kan jeg ikke uttale meg om.

 

Interiørmessig er Mondeo litt mer flash, men utseendemessig gjør Mazdaen det for meg. Spesielt i sedan utgaven ser Mazdaen mye bedre ut. Men smaken er som sagt som baken ;)

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Vil ikkje sei 125 dieselhestar er lite, vil heller seie det er normalt ! Har høyrt Mazda 6 rustar mykje så ville nok sjekka dette godt ut før eg kjøpte.

 

 

Når det gjelder rust så har jeg sjekket dette ut. Skal visstnok være annen ståltype i karosseriet, samt en annen kitt i falsen på den nye typen M6. I tillegg blir bilen understellsbehandlet på kaia i Drammen.

Har også tenkt å følge opp med understellsprogrammet, får da 15års rustgaranti på toppen av 12 år fra Mazda.

 

Så rustproblemene fra tidligere modeller bekymrer jeg meg ikke så mye om. :new_woot:

Endret av FCW
Lenke til kommentar

Mondeoen har vell per dags dato beste kjøreglede og størst plass i hele klassen. 6'n syns jeg ser ut som en billig Mondeo fake men den står vell seg noe bedre i bruktmarked enn hva mondeoen gjør, vill legge til at man skal ikke undervurdere en moderne diesel med lite antall hester og det gjelder spesielt Psa-Ford motorene :)

Lenke til kommentar

Jeg har den Mazda 6'en 09 mod. Har ikke noe å klage på enda, har vel hatt den i en månded ca. Sitter som støpt på veien, har ett enormt bra fabrikkmontert annlegg, som ikke spiller for de utenfor bilen, men de inni (Kan sikkert skru opp volumet til og spille for de utenfor også, men det ser jeg ikke vitsen i). :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...