Gå til innhold

Spørsmål om karakterer (VG)


treant

Anbefalte innlegg

Heisann der!

 

Jeg lurte på tre ting.

 

1) Om jeg tar opp et fag jeg har hatt på videregående, - vil da standpunktkarakteren bli fjernet? Dvs at det er den BARE den nye privatisteksamens karakteren som er gjeldene?

 

2) Om jeg tar opp et fag som gir meg realfagspoeng på videregående, - vil det faget også gi meg realfagspoeng selv om jeg tar opp faget som privatist?

 

3) Når jeg tar opp fag, som Matte R1, Fysikk 1 og 2, og Biologi 2 - er det da bare skriftlig jeg må opp i?

 

Håper at jeg gjorde meg selv forståelig, litt sent - håper på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: ja

2:ja

3:idk

4(mini-hijack, sorry! xD): Hvis du tar opp et fag for å få opp karakteren, vil du fortsatt søke med førstegangsvitnemål? Vet du ikke gjorde det før kunnskapsløftet, men har det endret seg? :)

 

EDIT: angående spsm. 3 TROR jeg forresten d er begge deler. Sånn var det hvertfall med Na/Mi på vår skole i år for de som tok privatist.

Endret av Newklear
Lenke til kommentar

3: Det avhenger av faget. Jeg tror de fleste er muntlige, muligens med unntak av Matte R1. Du kan sjekke det på udir.no

 

4: Karakteren vil kun komme på førstegangsvitnemålet hvis du tar opp faget mens du enda går på videregående skole.

Lenke til kommentar
4: Karakteren vil kun komme på førstegangsvitnemålet hvis du tar opp faget mens du enda går på videregående skole.
Litt uhedig formulering. Karakteren kommer selvfølgelig også på sekundærvitnemålet ditt.

Men jeg vil fortsatt søke i den "lette" kvoten? : p Altså selv om jeg har fått en gyldig standpunkt karakter i faget og erstatter den. Etter kunskapsløftet altså : ) (sekundærvitnemål er ikke kunnskapsløftet afaik)

Lenke til kommentar
4: Karakteren vil kun komme på førstegangsvitnemålet hvis du tar opp faget mens du enda går på videregående skole.
Litt uhedig formulering. Karakteren kommer selvfølgelig også på sekundærvitnemålet ditt.

Men jeg vil fortsatt søke i den "lette" kvoten? : p Altså selv om jeg har fått en gyldig standpunkt karakter i faget og erstatter den. Etter kunskapsløftet altså : ) (sekundærvitnemål er ikke kunnskapsløftet afaik)

De fagene du forbedrer mens du fortsatt går på skole kommer på førstegangsvitnemålet. Begge karakterene blir erstattet, etter det jeg har forstått

Sekundærvitnemål er det det heter nå jo. Før het det ordinærvitnemål.

Lenke til kommentar
Karakterer du forbedrer kommer ikke på førstegangsvitnemål (tidl. primærvitnemål), jf opptaksforskriften § 7-7.

Dette ble forandret i år. Hvis du forandrer dem mens du fortsatt går på videregående, kommer de på førstegangsvitnemål.

 

Edit: Jeg kan ikke hjemle dete i noen forskrift, ser nemlig at opptaksforskriften ikke er enig med meg, men det har jeg skriftlig fra en saksbehandler i samordna opptak.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Karakterer du forbedrer kommer ikke på førstegangsvitnemål (tidl. primærvitnemål), jf opptaksforskriften § 7-7.

Dette ble forandret i år. Hvis du forandrer dem mens du fortsatt går på videregående, kommer de på førstegangsvitnemål.

 

Edit: Jeg kan ikke hjemle dete i noen forskrift, ser nemlig at opptaksforskriften ikke er enig med meg, men det har jeg skriftlig fra en saksbehandler i samordna opptak.

 

Vel, Samordna Opptaks hjemmesider er heller ikke enig med deg...

Lenke til kommentar

Som svar fra Samordna opptak når jeg spurte om det var anledning til å ta forbedringseksamen før du får utlevert førstegangsvitnemålet (altså de tre årene du går på videregående), fikk jeg følgende:

 

Vi kan bekrefte at tolkningen er riktig: Det er full anledning til å forbedre karakterene sine underveis i Kunnskapsløftet, og få forbedringene ført på det avsluttende førstegangsvitnemålet.

 

vennlig hilsen

Samordna opptak

 

Vanskelig å vise til en link siden det er på mail, men det er altså det jeg har fått.

Lenke til kommentar
Skeptisk. Veldig skeptisk... Særlig siden dette er en markant endring fra tidligere praksis, som ikke har blitt annonsert på langt nær like mye som endringene i poengberegning, enda dette kan ha langt mer å si for rangeringen.

For og si det slik: Jeg tror ikke Herr Brun later som han har fått en mail fra SO for å kødde med folk. Om du ikke tror det kan du jo sende mail selv.

Lenke til kommentar

Dette ble behørig annonsert i fjor sommer, men det kan nesten virke som de har gått tilbake på dette, for den linken jeg henviste til i mailen min er nå død, og jeg finner ikke den samme ordlyden andre steder. Det ble dog definitivt annonsert, både på skolen vår, i aviser og på internett.

Hvis de nå har gått tilbake på dette, så er det ganske hårreisende.

Lenke til kommentar
Dette ble behørig annonsert i fjor sommer, men det kan nesten virke som de har gått tilbake på dette, for den linken jeg henviste til i mailen min er nå død, og jeg finner ikke den samme ordlyden andre steder. Det ble dog definitivt annonsert, både på skolen vår, i aviser og på internett.

Hvis de nå har gått tilbake på dette, så er det ganske hårreisende.

 

http://udir.no/upload/vitnemal/forstegangs...emal_260109.pdf

Avsnittet på side 4 sier at "dette gjelder både føring av alminnelig vitnemål og førstegangsvitnemål".

 

http://www.udir.no/Artikler/_Lareplaner/_o...s/?id=2847#SPM1

Her er det også tydelig besvart.

 

Det stemmer med andre ord altså at denne regelendringen fortsatt er gyldig. :) Man kan forbedre karakterer i løpet videregående, og få disse forbedringene ført på førstegangsvitnemålet, i motsetning til hva man kunne på på det gamle primærvitnemålet.

 

Er enig om at dette er litt for dårlig opplyst. Vi fikk høre det av rådgiver etter at siste oppmeldingsfrist til privatisteksamen hadde gått ut, og flere fikk ikke benyttet seg av denne muligheten fordi de ikke var klar over den.

 

Jeg var heldigvis innom udir.no i god tid før fristen for oppmelding gikk ut, og fikk dermed forbedret to av karakterene mine.

Lenke til kommentar
Søkere i kvoten for førstegangsvitnemål konkurrerer samtidig også i ordinært opptak, der de kan få regnet med forbedringer og evt. alderspoeng og tilleggspoeng for høyere utdanning eller folkehøgskole eller militær/sivil førstegangstjeneste.

Forbedringer i dette tilfellet er antageligvis VGS fag du tar etter VGS : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...