Gå til innhold

Sony fyrer oppunder kabelmytene.


Anbefalte innlegg

Jeg gidder ikke lese de siste postene,

 

oppsummering:

 

flesvik: haha hifi folk er dumme, de tror lp er best, men cd er best

Oma: dvd-a er enda bedre

Atw/flesvik/knutinh: ingen hører forskjell

oma:det var ikke poenget, poenget var at dvd-a er best i teorien akkurat som at lp er bedre enn cd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg gidder ikke lese de siste postene, oppsummering:

 

flesvik: haha hifi folk er dumme, de tror lp er best, men cd er best

Oma: dvd-a er enda bedre

Du glemmer å presisere at dette kun gjelder teori og ikke praksis. Ergo tolker folk ordet "bedre" som subjektivt bedre for menneskelige ører.

 

Atw/flesvik/knutinh: ingen hører forskjell

oma:det var ikke poenget, poenget var at dvd-a er best i teorien akkurat som at lp er bedre enn cd.

Vel, så lenge du glemmer å opplyse viktige forutsetninger for dine uttalelser så er det vel ikke rart at folk misforstår deg?

Lenke til kommentar
Jeg gidder ikke lese de siste postene,

 

oppsummering:

 

flesvik: haha hifi folk er dumme, de tror lp er best, men cd er best

Oma: dvd-a er enda bedre

Atw/flesvik/knutinh: ingen hører forskjell

oma:det var ikke poenget, poenget var at dvd-a er best i teorien akkurat som at lp er bedre enn cd.

I følge hvilken teori er lp bedre enn cd? Henvisning? Kanskje du skulle lese postene her inne og lære noe i stedet for å hva enn du driver med nå?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg for mitt vedkommende har ingen anelse hvorvidt kablene utgjør noen hørbar forskjell eller ei. Begge leirene har gode poeng og det er vanskelig å trekke noen klar konklusjon ut av de artiklene som ligger ute på nettet.

 

Jeg har derfor gått til innkjøp av en temmelig ålreit hodetelefonkabel (220USD) for å se om jeg klarer å høre forskjell. Dersom jeg ikke klarer det, så har jeg;

A) forsikret meg om at jeg sikkert ikke kommer til å bruke overdrevent mye på kabler i fremtiden

B) kjøpt en meget pen og dekorativ kabel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

hi4.jpg

Lenke til kommentar
Jeg for mitt vedkommende har ingen anelse hvorvidt kablene utgjør noen hørbar forskjell eller ei. Begge leirene har gode poeng og det er vanskelig å trekke noen klar konklusjon ut av de artiklene som ligger ute på nettet.

 

Hva er egentlig de gode poengene til "kabel-leieren"? Jeg er interessert, har ikke sett virdere mye god vitenskapelig forklaring derfra hittil.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg er ingen fysiker, men jeg vil da tro at ledningsevnen vil ha noe å si for signaloverføringen.

 

Det er også de menneskene som klarer å høre forskjell på ulike kabler i en blindtest.

 

Ledningsevnen er temmelig lik på kabler med samme tverrsnitt sålenge de er laget av nogenlunde samme materiale. F.eks oksygenfritt kobber i forhold til vanlig kobber også videre. Så lenge kabelen er tykk nok er det ikke forskjell i lyden.

For tynn kabel derimot vil slå negativt ut på lyden.

 

Hvilke mennesker er det som klarer å høre forskjell i en seriøs blindetest, forresten? Har du noen eksempler eller kilder?

Lenke til kommentar

Hei, hei, hei - jeg har ikke tatt noe standpunkt angående dette. Ikke vær så krass.

 

Jeg har ikke tid til å finne kilden nå, men det ble gjennomført en blindtest på et elektrokonvensjon hvor folk kunne teste om de klarte å finne ut hvilke kabler som lå skjult under plastikken (de som var med i testen var oppgitt på forhånd). Det var fem kabler i testen og det var en person som klarte å høre forskjell. Dette kan naturligvis tilskrives statistikk, men det hører med historien at den gitte personen var den med best oppsett på messen.

 

Jeg gleder meg til å se om jeg klarer å høre noen forskjell. Hvis ikke så har jeg i allefall en fin furutech-plugg å se på. :p

Lenke til kommentar
Jeg er ingen fysiker, men jeg vil da tro at ledningsevnen vil ha noe å si for signaloverføringen.

 

Det er også de menneskene som klarer å høre forskjell på ulike kabler i en blindtest.

 

Det har den absolutt. Det er dog ikke noe godt argument så lenge man ganske lett kan lage billige kabler med krakteristikker som er svært gode. Lager man feks en ekstremt tynn kabel så blir det dårlig. (litt av det samme problemet man får med rørforsterkere).

 

Si ifra om du finner denne blindtesten, det er isåfall veldig interessant, jeg har tilgode å se en ordentlig blindtest med det resultatet (under forutsetning av at kableen ikke er produsert ekstremt merkelig)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et gammelt triks å ha kabler med forskjellig tverrsnitt/lengde og la folk høre forskjellene.

 

En forskjell i volum vil da bli tolket som forskjell i lydkvalitet av lytterne.

 

Monster benyttet seg av dette i sin demostand til og med.

 

monsterb.jpg

 

Gjett hvilken kabel som låt "best" :!:

Lenke til kommentar

Mulig regjeringen opphevet den loven for å kunne fortsette å kalle seg politikere :p

 

Men mer seriøst, hvorfor blander ikke forbrukerkontoret seg inn når slike åpenbare svindelprodukter selges på det norske marked?

 

Forbrukerinspektørene tok jo for seg Saladmaster kjelene, og de er jo utvilsomt bra kjeler, men kraftig overpriset. Samt at de ikke helt gjør det de påstår.

 

Faktisk ganske likt mange hi-fi/high-end produkter :)

Lenke til kommentar

Mye audiofil markedsføring er opplagt i strid med markedsføringsloven. Markedsføring skal bl.a. ikke "villede" kundene, og dersom selger hevder at produktet har en spesifikk egenskap så kreves det at selgeren besitter dokumentasjon på at så er tilfelle (dvs en blindtest som beviser at kabel A låter bedre enn konkurentene, dersom selgeren hevder at det er slik).

 

Jeg har sendt inn en klage til forbrukerombudet, men de ville ikke bruke tid på problemet. Kanskje de ville det dersom flere klaget på opplagte lovbrudd?

 

-k

Lenke til kommentar
Jeg er ingen fysiker, men jeg vil da tro at ledningsevnen vil ha noe å si for signaloverføringen.

 

Hva baserer du denne troen på?

 

Tror du også at mekanisk konduktans i hifi-hylla har betydning for forsterkerens lyd? Hva med strømkablenes pris/eksotiskhet, grønn tusj på CD-plata og volumknotter i tre?

 

-k

Lenke til kommentar
(...) hvorfor skulle jeg mene at lp var bedre enn cd?

Fordi LP ikke er komprimert?

Hva mener du/dere med "komprimert"?

 

Kompresjon brukes vanligvis om 1) dynamikk-kompresjon (som gjøres i studio for å få en viss sound og ikke har noe med mediet å gjøre), og 2) digital bitratereduksjon gjort i det digitale domenet.

 

Hverken CD eller vinyl har inherent noen av ovennevnte kompresjonstyper. Så hva er det da dere snakker om?

 

Alle menneske-skapte medier har en endelig informasjonsmengde. Lite oppvakte audiofile får seg avogtil til å tro at vinyl har uendelig informasjonsmengde men til det er det bare å ønske god bedring og å lese litt av Claude Shannon.

 

I praksis så arter informasjonstapet på vinyl seg som effekter som:

-begrenset signal/støyforhold og dynamikk

-liten kanal-separasjon

-begrenset høyfrekvent innhold

-innføring av klikk og frekvensmodulasjon

 

Informasjonstapet på CD arter seg ideelt sett som:

-et lavpassfilter ved ca 20 kHz

-en perseptuelt "fornuftig" støykilde i overkant av -96dBFS

 

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...