Gå til innhold

Kommentar: Sonys E3-presentasjon (PS3/PSP)


Anbefalte innlegg

Altså. Jeg skal ikke prøve meg på å slå fast at dette aldri har forekommet, men på de standup-forestillingene jeg har vært på fantes det ikke en egen oppslagstavle hvor publikum kunne legge igjen beskjeder til de som sto på scenen.

 

Noe av poenget med en kommentarfunksjon på artiklene våre er at man skal kunne få tilbakemeldinger på det man har skrevet, og siden det har vært mange som har klaget på at jeg ikke tar hensyn til leserne fordi jeg ikke tar til meg kritikken som har kommet, prøver jeg nå å etterlyse noen konkrete ting folk ikke likte. Det virker for meg som om det var mange som bare ikke syntes artiklene var noe morsomme, så jeg prøver å finne ut hvorfor sånn at jeg kan mekke en liten liste over ting jeg burde unngå i framtida.

 

Det har da blitt skrevet flere konkrete ting som kan endres på for å unngå denne kritikken du har fått.

 

1. Dekk events før at man prioriterer morsomheter.

2. Lag en egen del på hovedsiden som er for slike kommentarer, så slipper folk å bli "lurt".

 

Tror du ikke mye av denne kritikken hadde vært borte om det f.eks. hadde kommet en skikkelig artikkel om alle de 3 store konferansene, for så å gi ut disse kommentarene ett par dager senere. Og ikke kom med disse unnskyldningene om få skribenter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TrygveS: Beklager at jeg ikke orker å dissekrere hele artikkelen din for så å fortelle deg hvor du feilet (for i mine øyne var hele artikkelen Nintendo fanboy)

 

Selv om du hadde dårlig tid og liker nintendo best, så skulle du greid å skrive en artikkel som var omtrent halvparten så objektiv som E3 oppsummeringen til Tormod.

 

og vær snill, hvis du forsøkte på humor/ironi (eller hva du nå enn prøvde på. Det gikk hus forbi meg) i neste artikkel... Dropp tanken, eller få noen utenfor forumet til å se igjennom det før du poster den.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg en av mange som synes kommentarene til Tryggve var ganske gode. Jeg lo flere ganger, og synes det er meget bra at Spillverket også ser på E3-messen på en litt mer humoristisk, sarkastisk måte. Greien er nemlig det at "alle" andre sider enn de norske har en MYE bedre E3-dekning. De store sidene streamer jo pressekonferansene live, og da er man ikke interessert i å lese en standard, såkalt objektiv dekning 1-3 dager etter man har sett livesendingen. Det er for så vidt greit at det skrives om det også, men det er ikke noe jeg gidder å lese når jeg har sett det live og fått fullt av objektive features og analyser flere timer/dager før de norske sidene skriver om det.

 

Så derfor er det viktig for Spillverket og andre norske spillsider å skille seg litt ut. Og det er disse kommentarene gode eksempler på. Men hovedproblemet med kommentarene slik jeg ser det, er at Tryggve ikke er konsekvent nok. Han burde etter min mening heller hatt et sarkastisk syn på alt som var på E3-messen, og ikke bare harselert med alt som ikke er Mario, Crackdown og The Last Guardian. I tillegg burde han vært mer seriøs i innleggene her på forumet. Da hadde man kunne unngått veldig mye av denne støyen, og jeg tror de fleste hadde synes det var morsomt. Eller om ikke morsomt så hadde man i hvert fall ikke nerd raget slik som nå.

Endret av Egle
Lenke til kommentar

For meg virket denne kommentaren(i likhet med den om MS) som en umiddelbar elsk/hat greie for leserne pga at den er satt såpass på spissen som den er gjort.

Med så mye volum rundt sin egen meningsløshet(så og si, hvert fall hvis man ikke finner det morsomt), er det ikke rart at så mye fokus havner på skriveriene framfor hva det er skrevet om.

 

Men når det er sagt ville det nok hjulpet med en grundigere gjennomgang av pressekonferansene i forkant av disse kommentarene.

Lenke til kommentar

Tryggve ville gjerne ha litt tilbakemeldinger på hva han kan gjøre i fremtiden:

 

- Forsiktig når du skal skrive humoristiske innslag, satire og ironi er utrolig vanskelig å skrive og må gjøres 100% klart skal det være morsomt. All ironien din i artikkelen var ikke helt klart, og mye av den virket som ren kritikk, når du mente å være ironisk.

 

- Ikke dra morsomhetene for langt. Når du drar ting så langt som du gjør her går det over fra å være morsomt til å bare bli dumt. Første delen av artikkelen din syntes jeg faktisk var relativt morsom, og jeg satt og lo litt for meg selv, så tippet det over og ble bare platt og kjedelig.

 

Det er de to tingene jeg synes er viktigst at du passer på, og det jeg har å utsette på artikkelen din.

Lenke til kommentar

Dersom en skribent skriver noe ironisk og sarkastisk, men leseren ikke forstår dette, er det da skribenten som har skrevet dårlig, eller er det leseren som er dum?

 

Det er forøvrig en skandale at en må lese gjennom 6 sider kommentarer før en endelig skjønner at dette er en kommentar, og ikke en artikkel av spillverket. Hvis spillverket har amibsjoner om å bli anerkjent som en seriøs spillside så bør de i det minste la være å blåse opp vås som dette.

 

Når det gjelder konstruktiv kritikk så kan det gjerne bli gjort enda mer tydelig at dette er "Trygves blog" eller noe i den duren. Hadde jeg lest teksten første gang med visshet om at det var en person sine tanker satt på spissen om pressekonferansen til Sony ville jeg nok ha vært mindre kritisk, og kanskje til og med funnet den morsom. Men når jeg klikker meg inn på det jeg tror er spillverket sin artikkel som sony sin pressekonferanse på E3, og leser det som står der, da blir jeg provosert.

 

Og det at spillverket ønsker å teste ut nye metoder kjøper jeg ikke, det virker for meg som et modig forsøk fra spillverket sin side å forsvare skribenten sin. Er det en ting som kjenntegner de mest besøkte spillsidene på nettet så er det kvalitet. Folk oppsøker kvalitet. Når folk oppsøker sider de antar holder kvalitet, så forventer de å få servert kvalitet. Om ikke så kommer de ikke tilbake til den siden. Spillverket må huske at det tar mange år å bygge opp et slikt rykte, men bare en mislykket artikkel for å ødelegge ryktet. Når jeg oppsøker spillverket sine sider, så forventer jeg å få dype og gode tester av spill. Slik som jeg ofte opplevde Gamer.no. Objektivitet bryr jeg meg ikke så mye om, det viktigste er at jeg sitter igjen med et inntrykk av hvordan anmelder har opplevd spillet.

 

Når det gjelder debatten som har rast over de ti siste sidene merker jeg meg følgende;

- Mange, meg blant annet, kommenterer ut i fra å ha lest artikkelen uten å forstå at det er en kommentar, og uten å ha lest gjennom alle sidene med diskusjon.

- Det er lite konstruktiv kritikk i debatten som følger (eksklusivt de som bare stikker innom og kritiserer, noe som jeg forøvrig er helt greit)

- De som forsvarer artikkelen mangler evne til å se de få konstruktive bidragene som kommer

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Spillverket burde sparke alle de ansatte journalistene, og hatt en person som la ut diverse linker til Gametrailer's og andre websiter som dekket konferansen.

Da kan folk bare se konferansen selv, og så slipper vi å lese fanboy-gnål til amatør-humorister. :)

 

Edit: Oppdaget den andre artikkelen av Tormod, som var mye bedre, men skjønner ikke poenget med å publisere Trygve sin artikkel. :-/

Endret av KongRudi
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...