Gå til innhold

tatt i 94km i 60 sone, mister jeg lappen kan jobben gå


dabooo

Anbefalte innlegg

Syns det er dårlig gjort at folk ikke greier å forholde seg saklige til emnet. Han har kjørt litt for fort, og angrer sikkert veldig på det. Ikke noen grunn til å komme med utallige skjenneprekener til han for det. Antageligvis vil de ta hensyn til hans livssituasjon/jobb å la han få tilbake lappen etter 3 mnd. Får ha lykke til:)

 

Ps: Alle har vel kjørt litt for fort engang! (forresten de som ligger 5-10 km/t under fartsgrensa som er trafikkfarlige og burde straffes)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er naivt å tro at politiet skal ta henhold til at personen trenger bil(lappen) i det yrket han holder på med.

Som jeg tror andre har sagt så tvang jo ingen personen til å kjøre så raskt.

 

Men det skader sikkert ikke å høre med politiet og få deres syn på saken.

Lenke til kommentar

har hørt litt rundt nå, snakket med noen i politiet også, kan hende han får igjen lappen uten noe venting, men derimot betale en høyere bot (noe han ikke har noe imot).

 

Han spurte en UP om det var mulig og "betale" hele straffen, noe som ikke var veldig vanlig, men pga arbeids situasjonen kan det se ut som det går i orden.

Regner med rundt 20.000 i bot, men ingen lapp indragelse, får se hva dommen blir :)

 

Han hadde kontakt med en annen korlega som jobbet via miltæret, han ble tatt i 80-sonen og mistet lappen, men etter et brev fra høyeste hold, fikk han lappen igjen uten noe som helst straff, ingen bot eller noen form for inndragelse.

Lenke til kommentar
Synes det er naivt å tro at politiet skal ta henhold til at personen trenger bil(lappen) i det yrket han holder på med.

Som jeg tror andre har sagt så tvang jo ingen personen til å kjøre så raskt.

 

Men det skader sikkert ikke å høre med politiet og få deres syn på saken.

Det er ikke spesielt naivt å tro på det, har skjedd utallige ganger at folk får lappen tilbake tidligere fordi de er avhengige av å kjøre bil i jobben. Ingen tvinger noen til å kjøre fort, men man skal heller ikke harsele rundt det - plutselig er det deg laseren treffer, da er det ikke noe kult lenger. Selv har jeg dog aldri blitt tatt, selv om jeg langt fra er en snegle i trafikken.

Lenke til kommentar

Går vel ann å høre om han kan få permisjon fra jobben eller noe? Eventuelt gi faen og kjøre uten lappen i de 3 månedene.

 

Vil ikke akkurat si det er fortjent, men man må tenke litt konsekvenser når man er ute å kjører bil. Latterlig hvor mange her som sier det er fortjent osv her, hvor mange kan med handen på hjerte si de aldri har overskritt fartsgrensen ved en forbikjøring, eller hvert i hastigheter der lappen kan ryke. Ser til og med 60år+ gamle damer som raser gjennom 50 sona i 60-70.

Lenke til kommentar
[...]Latterlig hvor mange her som sier det er fortjent osv her, hvor mange kan med handen på hjerte si de aldri har overskritt fartsgrensen ved en forbikjøring, eller hvert i hastigheter der lappen kan ryke. Ser til og med 60år+ gamle damer som raser gjennom 50 sona i 60-70.

Jeg er redd mange av dem som skriker høyest ikke engang har lappen en gang... Nå skal jeg ikke forsvare råkjøring, men de aller fleste ligger ofte litt over.

Lenke til kommentar

Er vel ingen som er feilfri her i verden. Men man har som oftest med å ta flere under en, og jeg skal ikke bortforklare at jeg selv kan gjøre det. Men å kjøre forbi er en annen ting enn å kjøre fort hele tiden.

 

Og tilsi det er så enkelt for oss å rakke ned på sånne tilfeller som trådstarter tilsier, er jo greit. For som oftest snakker man av egen erfaring.

Lenke til kommentar
Vil ikke akkurat si det er fortjent, men man må tenke litt konsekvenser når man er ute å kjører bil.

 

Omtrent akkurat det står i juss-spalten i siste Transportmagasinet: "Det faktum at man er yrkessjåfør er som regel ikke et moment som vektlegges av domstolene, heller det motsatte. En yrkessjåfør vil fort bli møtt med at dersom man er avhengig av sitt førerkort for å kunne jobbe, bør man i alle fall kjøre slik at man ikke bryter vegtrafikkloven, og således heller ikke reglene i tapsforskriften."

 

Dette i kontrast til tor_erik sitt utsagn om at det har skjedd utallige ganger at folk har fått tilbake lappen tidligere -men han tenkte kanskje ikke akkurat på yrkessjåfører, men andre yrkesgrupper som også er avhengige av lappen (håndtverkere etc.)

Lenke til kommentar

Å ta noen etter en forbikjøring liker jeg så absolutt ikke, skal du da holde deg innenfor fartsgrensa under forbikjøringer, helt seriøst? Saken blir jo litt annerledes om farten ikke går ned etter forbikjøringa, men om man skal kjøre forbi noen som jojo-kjører, og når du da endelig finner en slette der du har god sikt så har bilen forran deg fartsgrensa + litt til, så inn på svingete veier ligger bilene gjerne 10-15 under fartsgrensa, som er langt ifra nødvendig.

 

Jaja, jeg liker det ikke.

Lenke til kommentar
Dette i kontrast til tor_erik sitt utsagn om at det har skjedd utallige ganger at folk har fått tilbake lappen tidligere -men han tenkte kanskje ikke akkurat på yrkessjåfører, men andre yrkesgrupper som også er avhengige av lappen (håndtverkere etc.)

Kjenner til både yrkessjåfører og andre som er avhengige av førerkort i jobben som har fått formildende straff på grunnlag av dette. Man skal merke en straff, men man skal ikke oppleve at verden raser sammen rundt en heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...