Gå til innhold

Skal lære meg Linux (ubuntu), trenger litt tips.


Anbefalte innlegg

Heisann! Lastet ned Ubuntu 9.04 for en stund tilbake, men har ikke satt meg kjempemye inn i det ennå.

Ble ganske inspirert etter å ha lest mange artikler om det, og har veldig lyst til å lære mer om det.

Har kommet meg forbi installasjon av drivere og slikt tull.

 

Det jeg lurer på er om dere har noen tips til hva jeg skal starte med å lære? Har problemer med terminalen f.eks, er det noen gode plasser som forklarer bruken på en god og lett måte?

 

Har googlet litt rundt etter noob guides, men finner stortsett bare artikler om hvordan man installerer og finner drivere :)

 

Det jeg er interessert i er hva slags programmer som er til å anbefale som ikke følger med. F.eks er jeg veldig opptatt av det å endre utseendet på desktopen, har lastet ned compiz og lekt meg litt der, men så har jeg lagt merke til at mange har sånne "ikoner" nederst. Mac brukere har noe lignende, jeg husker ikke hva det heter.

Hadde vært moro å fått til noe sånt :)

 

Ellers hadde det vært fint å få noen pekere på hva jeg burde øve meg på nå. Har som sagt veldig lyst til å lære meg å bruke linux og evt. gå helt over i framtiden.

 

Tilbakemeldinger og tips mottas med stor takk! :)

 

Mvh Martz

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Compiz er ferdig installert i ubuntu, men det som kan være kjekt å slepe ned er compiz-config-(settings?)-manager som gir deg full kontroll over funksjonene i Compiz.

 

De mest populære dockene (OSX-like) er Gnome Do Docky og Avant Window Navigator (AWN). Der bør du legge til ekstra pakkebrønner for å få det mest oppdaterte av programvare. Google er din venn nå som du har fått navnene ;)

 

Ellers anbefaler jeg deg å legge inn medibuntu-pakkebrønnen for å få tak i dvd-avspillingskodeker mm., Skype og annen ufri programvare som ikke er inkludert i Ubuntu av lisensmessige årsaker.

 

En annen pakke som er grei å hente ned er ubuntu-restricted-extras, den tar seg av flash, java, mp3 etc etc.

 

Terminalen kan være kjekk å lære seg, men det er ikke så voldsomt mye den gjør i seg selv - Se Robins guide som ligger høyt oppe blant nyhetene her på hw.no for noen grunnleggende tips. Ellers kan du bruke "man 'program'"-kommandoen for å lære mer om hvilke funksjoner det enkelte programmet har.

 

Det finnes også en egen skrytetråd for screenshots her. Der kan du få mange tips til kule ikontemaer etc. Videre har du Den frie kafeen som også er et greit sted å henvende seg om du har spørsmål om småting, mens å fyre opp en irc-klient og logge inn på irc.ubuntu.net og kanalene #ubuntu og #ubuntu-no er veldig hendig når du har mange spørsmål som vi her inne ikke kan hjelpe med.

 

Ellers er det bare å prøve seg frem og lese i forumtråder etc for å finne tips og vink.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Hei!

kjempe flott at du har lyst til å lære deg Linux :)

 

Har ingen konkrete ting du burde se på, men du kan sjekke ut denne tråden: Det beste fra GNU/Linux.

 

I den ene Wiki artikkelen(den om Ubuntu) kan du se hvordan det er blitt installert Kairo Dock selv om dette kanskje er litt utdatert nå.

 

Ellers er den beste måten å lære noe på å bruke det. Bruk Linux, nyt Linux og les tråder/nyheter som omhandler Linux, Robin skriver masse bra så følg med på det han skriver.

 

Lykke til og velkommen inn i en ny fantastisk verden!

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Takk for alle tips, setter pris på det :)

Til han rett under meg, var compiz settings manager jeg mente ja :) Driver og leser litt om configs på den, kjempemoro!

 

Det å google meg fram til ting er absolutt ikke noe problem så lenge jeg vet sånn ca hva det heter, så takk for navna! Skal teste det ut litt nå så får vi se hvor langt jeg kommer.

 

Har bare et lite spørsmål til. Prøvd å finne fram til løsning selv, men jeg aner jo egentlig ikke hva problemet er :p

Tingen er at når jeg kjører i vista så funker det å scrolle ned på nettsider ganske smooth, men i ubuntu så "lagger" det litt om dere skjønner hva jeg mener. Har prøvd å installere den proprietære driveren til skjermkortet mitt via Administration -> Hardware Drivers, men det funker fortsatt ikke slik som i Windows.

Er dette normalt, eller er det noe jeg overser? Kan godt hende det er noe annet jeg mangler :)

 

En ting jeg også lurer på er, hvis jeg f.eks kjører et program og alt låser seg, så kan man i windows trykke CTRL ALT DEL og avslutte prossessen, så ble litt frustrert når det ikke funket i Linux kan man si :p

Endte med at jeg måtte reboote et par ganger pga det. Hva er snarveistastene for dette i Ubuntu?

 

Igjen, tusen takk for gode svar, setter stor pris på det!

 

Sitter forøvrig igjen med et veldig godt inntrykk av Ubuntu i alle fall :)

Lenke til kommentar
En ting jeg også lurer på er, hvis jeg f.eks kjører et program og alt låser seg, så kan man i windows trykke CTRL ALT DEL og avslutte prossessen, så ble litt frustrert når det ikke funket i Linux kan man si :p

Endte med at jeg måtte reboote et par ganger pga det. Hva er snarveistastene for dette i Ubuntu?

 

Høyreklikk på panelet, "add to panel", Force Quit. Legg til denne på panelet. :)

Lenke til kommentar

Er det Firefox du opplever det i? Scrolle-problemene altså? Hvilket skjermkort har du? Mulig det er noen innstillinger i Firefox som må til. F.eks. kan du prøve å skru av/på smooth scrolling for å se om det hjelper. Selv har jeg ikke de problemene, og kan ikke huske å ha hatt det før heller.

 

Normalt sett er det ikke så mange slike "hotkeys" aktivert i Ubuntu. Du kan dog sette det opp selv under system - admin - tastatursnarveier/keyboard shortcuts. Ellers kan du bruke Alt+F2 og kjøre system-monitor derfra. I GNU/Linux -funker- faktisk "Drep prosess" ALLTID, i motsetnig til i Windows der man gjerne må gjøre det flere ganger og ofte uten tellende resultat..

Lenke til kommentar
Er det Firefox du opplever det i? Scrolle-problemene altså? Hvilket skjermkort har du? Mulig det er noen innstillinger i Firefox som må til. F.eks. kan du prøve å skru av/på smooth scrolling for å se om det hjelper. Selv har jeg ikke de problemene, og kan ikke huske å ha hatt det før heller.

 

Er Firefox jeg bruker, ja.

Prøvde å sette på Smooth Scrolling nå, det funker litt bedre men hakker ennå fortsatt. Merker stor forskjell mellom her og i Vista.

Har også lagt merke til at nettet mitt "detter ut" i blandt, speselt når jeg hører på nettradio, dette skjer meg aldri i Vista.

 

Skjermkortet mitt er Nvidia GeForce 8400 GS. Mulig det skal være en "M" der en plass også siden jeg sitter på laptop :)

Har skrudd på den proprietære driveren som sagt da jeg ga opp å prøve å installere den linux-varianten jeg fant på Nvidia sine sider.

Fikk masse feilmeldinger på at X var aktiv og måtte lukkes, så prøvde å google meg til hvordan det gjøres. Slo hodet i veggen en del ganger da fordi jeg ikke fikk det til, så er derfor jeg skrudde på den proprietære. Kan det tenkes at det er dette som forårsaker denne laggingen?

 

Bare så det er nevnt så lagger det når jeg scroller nedover i menyer som "add/remove programs" og synaptic manager også.

 

Beklager wall of text, men jeg er en skriveglad liten linux-noob =)

Lenke til kommentar
Er det Firefox du opplever det i? Scrolle-problemene altså? Hvilket skjermkort har du? Mulig det er noen innstillinger i Firefox som må til. F.eks. kan du prøve å skru av/på smooth scrolling for å se om det hjelper. Selv har jeg ikke de problemene, og kan ikke huske å ha hatt det før heller.

 

Er Firefox jeg bruker, ja.

Prøvde å sette på Smooth Scrolling nå, det funker litt bedre men hakker ennå fortsatt. Merker stor forskjell mellom her og i Vista.

Har også lagt merke til at nettet mitt "detter ut" i blandt, speselt når jeg hører på nettradio, dette skjer meg aldri i Vista.

 

Skjermkortet mitt er Nvidia GeForce 8400 GS. Mulig det skal være en "M" der en plass også siden jeg sitter på laptop :)

Har skrudd på den proprietære driveren som sagt da jeg ga opp å prøve å installere den linux-varianten jeg fant på Nvidia sine sider.

Fikk masse feilmeldinger på at X var aktiv og måtte lukkes, så prøvde å google meg til hvordan det gjøres. Slo hodet i veggen en del ganger da fordi jeg ikke fikk det til, så er derfor jeg skrudde på den proprietære. Kan det tenkes at det er dette som forårsaker denne laggingen?

 

Bare så det er nevnt så lagger det når jeg scroller nedover i menyer som "add/remove programs" og synaptic manager også.

 

Beklager wall of text, men jeg er en skriveglad liten linux-noob =)

 

 

Hmm, er lenge siden jeg brukte nvidia sist, så jeg vet ikke helt hvordan status er der, men de skal jo ha veldig gode drivere. Det med å laste ned drivere fra diverse nettsider er ikke vits i Ubuntu, med mindre du vil ha beta-drivere og sånt. Alt går gjennom pakkebrønnen, og når du "aktiverer" lukkede drivere for f.eks. nvidia og ati-kort installeres de på en mye enklere måte enn om du gjør det manuelt. Må google litt på dette problemet, men det blir nok ikke før i morra. Eller jo, ett forslag: Gå på System - Preferences - Appearance (Brukervalg - Utseende på norsk), Visuelle effekter og velg "ingen". Etter en liten runde med blinking og samedisco på skjermen er effektene skrudd av. Prøv å scrolle da :)

Lenke til kommentar

Testet dette med appearance settings, merka veldig lite (ja det går litt raskere, men hakker fortsatt litt). Er ikke et stort problem, bare virker mye mindre "smooth" enn det jeg er vant til :) Men takk for hjelpa anyhow.

Og takk til Khaffner for tips om Force Quit, den var bare lekker :)

 

Og når det gjelder pakkebrønner så tror jeg at jeg må lese meg litt inn i det. Og for ikke å drite meg helt ut her, det heter "repositories" på engelsk right? Så jeg vet at jeg har kommet riktig ;)

 

Hittil har det i alle fall gått ganske greit, og jeg liker det jeg ser!

Mye å sette seg inn i med tanke på betegnelser og uttrykk, så når jeg klarer å få det inn i hodet så tror jeg at alt kommer til å bli SÅ utrolig mye lettere!

 

Igjen, tusen tusen takk for hjelp og tips =)

Lenke til kommentar

Pakkebrønn er repositories på godt norsk, ja ;) eller bare "repos".

 

Du kommer til å lære ting (kanskje til og med uten å vite det selv;)) hver eneste dag, og jo mer du leser i guider/howtos og prøver deg frem vil du lære stadig flere ting. Kan også være greit å krafse ned noen notater underveis, ta noen stikkord og sånt. Kan anbefale Tomboy som du finner under tilbehør - Et slags digitalt post-it med mulighet for å linke mellom de forskjellige notatene! Rimelig genialt ;)

 

Eller, hvis du vil sette opp Conky som det ble tipset om lenger opp her, kan du legge inn f.eks. en liste over forskjellige hotkeys med forklarende tekst som alltid vil være synlig på skrivebordet.

 

Kos deg med Ubuntu! :)

Lenke til kommentar
Angående scrolling på nettsider, så kan nok mye reklame være synderen. Anbefaler deg at du legger inn adblock plus til Firefox. Da kan du blokkere all reklame. :)

 

Har allerede Ad-block på, er vel det første jeg installerer hver gang jeg jeg installerer Firefox :D

Og som jeg nevnte litt tidligere så har jeg samme problem i div. andre menyer som f.eks Add/remove programs.

Tror neppe reklame er synderen der! :)

 

Anyhow, så tror jeg det er lurt å legge seg nå, men storkoser meg med Ubuntu allerede så kommer vel til å leke meg litt mer etter jobb i morgen.

 

Hvis noen av dere kommer på hva som kan forårsake lagginga i scrolling av menyer/nettsider så setter jeg stor pris på om dere legger inn forslag her! Er ikke sånn kjempeirriterende, bare uvant siden alt går smooth i Vista.

 

God natt :)

Lenke til kommentar

Til utsende kan jeg anbefale Emerald som du finner i Synaptic. installer Compiz Fusion icon for å velge mellom Emerald og Metacity. For å starte den automatisk legger du denne koden i

system -> brukervalg -> oppstartsprogrammer.

fusion-icon --no-start

 

Nvidia-driveren i 9.04 er veldig ny og jeg anbefaler ikke å installere noe annet. Men om du likevel vil gjøre det så fjerner du gdm fra system -> administrasjon -> tjenester. Men du må være obs på at det er mye vanskeligere å få den tilbake, hvis ikke må du skrive startx hver gang du slår på maskinen.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Angående treg scrolling.

Usikker på hvilke drivere som blir installert automagisk i 9.04 men det kan være en ide å laste ned siste drivere fra Nvidia. Jeg hadde samme problemet tidligere, har 8400M kort, men de problemene forsvant når Nvidia slapp siste driver.

 

Den kan være litt knotete å installere. Jeg endte opp med å skrive ned kommandoene som trengtes for å kjøre det. også starte opp i type sikkerhetsmodus med bare terminal å installere derifra. Man må slå av X-server for å installere de, å av en eller annen grunn klarte jeg ikke å gjøre det viss den var startet.

 

Edit: såg det var diskutert over og. Leste viss litt fort igjennom tråden :) sudo /etc/init.d/gdm stop funket altså ikke hos meg, men ved å starte med bare terminal fungerte det greit.

Endret av kule-ku
Lenke til kommentar

I stedet for en restarte hele maskinen så kan du trykke CTRL+ALT+BACK SPACE for å kun restarte X.

 

I terminalen så bruker jeg stort sett disse kommandoene:

 

chmod - endrer rettigheter (lese, skrive, kjøre) på filene

chown - endrer eier av filer

Bruker stortsett disse kun når jeg skal endre på mange filer på en gang, ellers går jeg gjerne via nautilus.

 

cp - kopier fil, bruker den kun hvis jeg inn i mange mapaper og stortsett når det er behov for root tilgang. Da syntes jeg det er raskere å bruke terminalen, bruk TAB for å fullføre mappe og filnavn. Ellers bruker jeg nautilus. Mye av dette er nok mer vane enn noe annet.

mv - move, samme som med cp

mount - koble til f. eks harddisk eller nettverksmappe (skal du legge til noe premanent, så legg det i /etc/fstab fila)

umount - koble fra f. eks harddisk eller nettverksmappe

 

Ellers så tror jeg det er bedre å ta slike ting etterhvert som ymse behov oppstår.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...