Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er ikke helt enig i at det er dårlig med mediacenter-OS basert på Linux.

 

Alt fra det helt enkle geexbox til det avanserte LinuxMCE, med kanskje XBMC som den hotteste kandidaten nå for tiden.

 

En annen gjenganger er jo MythTv som er tilgjengelig til ymse distroer.

 

Stort sett alle distribusjoner med litt tyngde har enten egen media-center løsning eller spinoffløsning som tilbyr det samme.

 

Problemet ligger heller på driverstøtte.

 

Nvida har VDPAU og Purevideo til Linux, men stakkars meg som har ATI må nøye meg med

Hva ATI støtter av hardware-aksellerasjon i driverne sine er en annen ting. Selv har jeg et kort (3870) med UVD/+, og hadde jeg visst at denne teknologien kom til å forbli lukket for all fremtid hadde jeg gått for noe annet. Kort som baserer seg på UVD2 og UVD2.2 (HD4000 hvis jeg ikke tar helt feil) er det ihvertfall håp for.

 

Takk for finfin artikkel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ønsker en distro som er pen grafisk sett, og som har en meget bra driverhåndterer og kontrollpanel
Du skal ikke ha noen driverhåndterer i GNU/Linux, bortsett fra for håndtering av proprietære drivere. Hele drivermodellen er fundamentalt annerledes enn i Windows. I GNU/Linux virker alt som er støttet ut-av-boksen.
Ja man kan laste ned ubuntu og installere compiz og konfigurere den slik du liker den og blah blah blah. For oss som har annet å bedrive tiden med da? Windows 7 er by default langt penere og mer fancy enn noen linux-distro jeg har prøvd. Dreamlinux er ganske pen by default, men skorter på andre ting.
Så fremt driveren som settes opp til skjermkortet ditt støtter 3D er compiz både installert og satt opp som standard i nyere ubuntu, ingen konfigurering nødvendig. For siste ubuntu gjelder dette det meste fra Intel og mye fra AMD/ATI. På neste ubuntu vil forhåpentligvis de fleste ATI kort ha 3D støtte gjennom åpne drivere, og derfor ut-av-boksen. Det skjer også store fremskritt på åpen 3D driver for nvidia, så etterhvert vil også de ha 3D effekter aktivert ut-av-boksen.

 

For KDE4 i Kubuntu 9.04 er også 3D effekter aktivert som standard. Hvis du må installere proprietær driver til et ATI eller nvidia skjermkort for å få 3D, så vil du automatisk bli spurt om du ønsker å bruke proprietær driver. Ved neste re-boot går du til System settings og velger Desktop, der kan du enable og konfigurere effekter som rett og slett er heftige. Jeg kan vanskelig se for meg hvordan dette kan gjøres enklere.

Endret av Del
Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i at det er dårlig med mediacenter-OS basert på Linux.

 

Alt fra det helt enkle geexbox til det avanserte LinuxMCE, med kanskje XBMC som den hotteste kandidaten nå for tiden.

 

En annen gjenganger er jo MythTv som er tilgjengelig til ymse distroer.

 

Stort sett alle distribusjoner med litt tyngde har enten egen media-center løsning eller spinoffløsning som tilbyr det samme.

 

Problemet ligger heller på driverstøtte.

 

Nvida har VDPAU og Purevideo til Linux, men stakkars meg som har ATI må nøye meg med

Hva ATI støtter av hardware-aksellerasjon i driverne sine er en annen ting. Selv har jeg et kort (3870) med UVD/+, og hadde jeg visst at denne teknologien kom til å forbli lukket for all fremtid hadde jeg gått for noe annet. Kort som baserer seg på UVD2 og UVD2.2 (HD4000 hvis jeg ikke tar helt feil) er det ihvertfall håp for.

 

Takk for finfin artikkel.

VC-1 er ett microsoft format, så jeg gjetter meg til at det er noen klausuler ute å går der...

 

når det gjelder h264:

http://en.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_...ftware_licenses

 

alt i alt så snakker vi om ett juridisk minefelt...

Lenke til kommentar
For KDE4 i Kubuntu 9.04 er også 3D effekter aktivert som standard. Hvis du må installere proprietær driver til et ATI eller nvidia skjermkort for å få 3D, så vil du automatisk bli spurt om du ønsker å bruke proprietær driver. Ved neste re-boot går du til System settings og velger Desktop, der kan du enable og konfigurere effekter som rett og slett er heftige. Jeg kan vanskelig se for meg hvordan dette kan gjøres enklere.

Except it doesn't.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Nok en artikkel som hever nivået på HW.no fra Skinney :)

Denne kan bli en fin standard å sende personer som er nysgjerrige på Linux til.

 

Fant en link angående Linux Mint 7 Gloria med videoer som tar for seg en del nyttige oppgaver, for de som ønsker å bruke Linxu Mint (vil i stor grad også gjelde Ubuntu) kan dette være verdt en titt:

 

http://www.youtube.com/view_play_list?p=BC...+7+new+features

 

Flimzes:

Linux er helt klart ikke for alle, om du ikke liker det så ikke bruk det ;)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Takk for god artikkel! :thumbup:

Som Windows bruker, men nysgjerrig på linux, så har jeg et par spørsmål...

 

Hvordan er det å ha Linux som eneste OS på en pc. Går det greit (spesielt med tanke på spill og andre programvarer) eller bør man ha windows også installert?

 

Må man installere Linux på en seperat partisjon og kan man da få fatt i gamle filer som ligger på den gamle windowspartisjonen (f.eks mine dokumenter)?

 

Hvordan er det å oppdatere til nyere versjoner av Linux. F.eks. Mint 5 til Mint 6. Er det mye det samme som å gå fra win Xp til Vista?

 

Er det generelt noe problem med å få joysticker, flight yokes, ratt og pedaler, printere osv. til å fungere i Linux?

 

Kommer gjerne med flere spm etterhvert.

 

Holder foresten på å laste ned Mint nå, men har latterlig treig internett her, men det blir artig å prøve...

Lenke til kommentar

Godt skrevet artikkel, Gikk nok i dybden uten å skremme.

 

Godt utvalg av distroer du nevner, og personlig mener jeg ubuntu er en lett start på Linux (startet selv med Mandrake og Suse, men mistet raskt motet og skiftet tilbake til XP. Med Ubuntu slik det er nå hadde jeg nok blitt værende)

 

Siden du nevner Ubuntu og Mint, så kunne du jo også nevne at Ubuntu kommer med KDE og Xcfe også, for de som kanskje liker utseendet bedre på disse. (Du er jo inne på det når du snakker om skrivebordsmiljøer, men for ferskinger er det kanskje ikke like opplagt.)

 

Fortsett med å skrive slike artikler, og takk for introen til GNU/Linux, der lærte jeg noe nytt.

Lenke til kommentar

*nikke* Fin artikkel. :) Spesiellt at du beskriver hva det går ut på, heller enn å begynne med skrivebordsmiljøet.

 

...Men tar jeg på meg windows- brillene, så ser jeg vel at det høres litt mystisk ut enda. Noe flott foregår på bunnen som snakker med hardvaren (det kommer jeg aldri til å tenke på uansett) - og på toppen er det et grafisk grensesnitt, der man kan installere program. Høres jo ut som mer av det samme. Så en liten bit rundt hvordan skrivebordsmiljøet kjører som et hvilket som helst annet program, som kan byttes uten videre pes - og er et verktøy for å liste opp, vise og kjøre de grafiske konfigurasjonsverktøyene og programmene.. kunne kanskje blitt smuglet inn i en setning et sted (... jeg tipper du klarer å lage noe mindre knotete enn det jeg skrev der :p).

 

 

Godt utvalg av distroer du nevner, og personlig mener jeg ubuntu er en lett start på Linux (startet selv med Mandrake og Suse, men mistet raskt motet og skiftet tilbake til XP. Med Ubuntu slik det er nå hadde jeg nok blitt værende)

Samme her. Nå har jeg gentoo på skrivebordsmaskinen (fordi jeg liker å se på kompileringsscript når de tikker nedover på skjermen mens jeg drikker kaffe), og en Debian- basert distro på netbooken (elive/"luksuslinux"). Men hadde jeg visst på forhånd at Debian- baserte distroer var en ting, RedHat en annen, Suse en tredje, så hadde det vært lettere å komme igang, og å velge en distro og skrivebordsmiljø til å begynne med. På den måten at om du installerer et program med pakkesystemet, eller har et "skrivebord" fullt av knot, osv, så finner du det igjen på det andre skrivebordsmiljøet når du bytter, osv.

 

Det er egentlig en veldig kjekk ting, å kunne slippe å gjøre en forferdelig stor innsats hver eneste gang en skal prøve noe nytt.. Som broren min sier, han har nitidig orden og system på alt fordi han er lat.

Endret av nipsen
Lenke til kommentar
Hvordan er det å ha Linux som eneste OS på en pc. Går det greit (spesielt med tanke på spill og andre programvarer) eller bør man ha windows også installert?

Spill som ikke er laget for Linux går som regel ikke så veldig greit, men enkelte av de store spillene fungerer greit, men det krever litt av deg. Samme med andre windows programer(dette står dog godt fortalt i artikkelen ;) )

 

Må man installere Linux på en seperat partisjon og kan man da få fatt i gamle filer som ligger på den gamle windowspartisjonen (f.eks mine dokumenter)?

Du kan bruke wubi for å installere inne i windows, men det greieste er jo å installere på en egen partisjon. Du kan enkelt få tak i filene dine, men jeg tror ikke det er like greit å skrive til en NTFS partisjon.

 

Hvordan er det å oppdatere til nyere versjoner av Linux. F.eks. Mint 5 til Mint 6. Er det mye det samme som å gå fra win Xp til Vista?

Like enkelt som å kjøre en windows update :)

 

Er det generelt noe problem med å få joysticker, flight yokes, ratt og pedaler, printere osv. til å fungere i Linux?

HP/Epson printere fungerer som regel rett ut av boksen med alle funksjoner, men her er det som med hardware som ikke støtter linux, leverandøren må som regel lage egene drivere ellers funkerer det ikke

 

Lag en egen tråd hvis du har flere spørsmål ;)

Lenke til kommentar
Hvordan er det å ha Linux som eneste OS på en pc. Går det greit (spesielt med tanke på spill og andre programvarer) eller bør man ha windows også installert?

 

Må man installere Linux på en seperat partisjon og kan man da få fatt i gamle filer som ligger på den gamle windowspartisjonen (f.eks mine dokumenter)?

 

Hvordan er det å oppdatere til nyere versjoner av Linux. F.eks. Mint 5 til Mint 6. Er det mye det samme som å gå fra win Xp til Vista?

 

Er det generelt noe problem med å få joysticker, flight yokes, ratt og pedaler, printere osv. til å fungere i Linux?

Det kommer litt ann på, det finnes alternativer til det meste innen åpen kildekode som har god kvalitet, mange av disse tjenestene og programmene kan du også teste i Windows i forkant da disse ofte er tilgjengelige på flere OS. Når det gjelder spill så er det et litt større dilemma, det kan hende at de spillene du spiller har nativ støtte i Linux og det er også en del gratisspill til Linux som har god kvalitet, også har man i tilleg også mulighet til å installere Windowsspill i Linux med litt knoting og ofte også tap i ytelse (ikke alltid spill som er laget for Windows oppfører seg som det skal i Linux heller heller).

 

Det er ikke noe problem å rote rundt i Winodwsmappene fra Linux, enten fra live-CD eller fra desktoppen om du vil. Defragmenter Windows (kan være en god ide før du installerer) om du skal installere Linux, og under partisjonering får du valget om å installere Linux ved siden av Windows og du kan bestemme hvor mye plass som skal være satt av til hver av dem (da du laster ned Mint tar jeg Mint i betrakning når jeg skriver, men det samme gjelder også Ubuntu og en rekke andre distroer).

 

I mange distroer får du beskjed om at det har kommet en ny versjon, og du får valget om å installere denne nesten som en vanlig oppdatering om jeg ikke tar helt feil.

 

Det kommer veldig ann på HW, veldig er det plug n play.

 

Da det er Mint du skulle teste ut, sjekk ut den linken jeg la et par poster over deg.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar
Spill som ikke er laget for Linux går som regel ikke så veldig greit, men enkelte av de store spillene fungerer greit, men det krever litt av deg. Samme med andre windows programer(dette står dog godt fortalt i artikkelen ;) )

 

Ja så det, men tenkte på dette wine-programmet. Om det så og si var et vidunderprogram som fikk alle windowsbaserte program til å fungere, eller om man likevel bør ha windows som et reserve OS. (ja jeg så også linken, men å gå gjennom alle program som wine støtter kan ta lang tid, så derfor lurte jeg litt mer generelt i forhold til de som hadde brukt programmet fra før, om det generelt var god støtte for de fleste programmene...) Men jeg ser at det var et dårlig stilt spørsmål. :blush:

 

Lag en egen tråd hvis du har flere spørsmål

Will do! Har ikke flere ennå though...

 

Takk for gode svar i alle fall! :)

Lenke til kommentar

Noen kommentarer rundt wine, rettet mot josteinhs:

 

Wine funker fint om man skal kjøre noen småprogrammer, men til litt større oppgaver er det like greit å bare kjøre skikkelig virtualisering med for eksempel VirtualBox. Litt problemer med skjermkortintensive oppgaver (aka spill), men ellers har dette fungert fint for meg. Wine har derimot fungert greit på enkelt spill, men stadig mye problemer.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar

Wine har for meg fungert flott til photoshop, et par spill (source har fungert mer eller mindre) office pakken, og et par andre ting.

 

Ordentlig virtualisering er dog foreløpig eneste løsningen om du vil ha en msn klient som støtter webcam og rask filoverføring. Ellers var det ikke så veldig mye jeg brukte det til.

Det som er vanskelig med virtualiesring er minneintensive programmer. Man må liksom fordele minnet før man starter den virtuelle maskinen.

Lenke til kommentar

Bruker den bærbare pcen min mest til skole, og litt wow i ny og ne så jeg tror at Linux hadde vært noe for meg.

Skal jeg bytte OS så bør i hvertfall mine kriterier være sånn nogen lunde innfritt:

- Det skal være enkelt å forstå, om det ikke er så mange innstillingsmuligheter o.l, så gjør ikke det noe. (tenker på noe ala den Linux varianten som Acer Aspire A110L har)

- Støtte for WoW, med f.eks Wine eller noe lignende.

- Se grafisk pent ut.

Lenke til kommentar
Bruker den bærbare pcen min mest til skole, og litt wow i ny og ne så jeg tror at Linux hadde vært noe for meg.

Skal jeg bytte OS så bør i hvertfall mine kriterier være sånn nogen lunde innfritt:

- Det skal være enkelt å forstå, om det ikke er så mange innstillingsmuligheter o.l, så gjør ikke det noe. (tenker på noe ala den Linux varianten som Acer Aspire A110L har)

- Støtte for WoW, med f.eks Wine eller noe lignende.

- Se grafisk pent ut.

 

Hvilke spesifikasjoner er det på maskina di? Skjermkort er av spesiell interesse. WoW er greit støttet i Wine, det er vel Gold-rangert, altså nesten feilfritt. Du må likevel regne med ytelsestap, men WoW jo heller ikke et spill hvor du er avhengig av latterlig mye FPS uansett :)

Lenke til kommentar

Kommer sikkert itl å bli den mest diskuterte artikkel på tek... :p

 

Fin innføring, ingen tvil om at linux fungerer godt for alle som ikke må ha spesielle programmer, og har pcer som støtter linux...

 

Jeg er i den idiotiske situasjon at jeg har 2 bærbare som ikke støttes av linux (skjermkort osv)

og den stasjonære som nesten fungerer med linux må jeg bruke windows på...

Synd men.... 0/3 pcer har linux her...

Lenke til kommentar
Kommer sikkert itl å bli den mest diskuterte artikkel på tek... :p

 

Fin innføring, ingen tvil om at linux fungerer godt for alle som ikke må ha spesielle programmer, og har pcer som støtter linux...

 

Jeg er i den idiotiske situasjon at jeg har 2 bærbare som ikke støttes av linux (skjermkort osv)

og den stasjonære som nesten fungerer med linux må jeg bruke windows på...

Synd men.... 0/3 pcer har linux her...

 

Hvilke skjermkort er det i de to bærbare? Er lenge siden jeg så en maskin som ikke klarte å boote en GNU/Linux-distro av nyere dato relativt problemfritt..

 

Edit: Og hva er det som hindrer deg i å installere Ubuntu med f.eks. Wubi -i- Windows, eller side-om-side med Windows på den stasjonære?

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Except it doesn't.
Hva mener du?

Enkelt: Den spør ikke.

Den skal gjøre det, men på tre pcer jeg har testet på, så har den ikke spurt. Tror ikke noen av ubuntuene har gjort det. Mandriva aktiverer dem dog som default om du bruker one. :)

Hva er det den ikke spør etter? Om du vil ha proprietære grafikkdrivere? Jo, den gjør nok det, men beskjeden forsvinner etter en stund. Kanskje du ikke fulgte med på skjermen akkurat da, men det er jo meget lett å fikse etterpå, både i Ubuntu og Kubuntu. Hvis det er dette du synes er tungvint, så er jeg redd det er et lisensproblem. GPL forbyr å distribuere disse driverne med installasjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...