Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Liker ikke KDE noe særlig.
Prøv Ubuntu og bruk theme fra gnome-look. Terminal er ikke nødvendig.

Jo det er det.

Hva for noe? Jeg har fikset dette på en del maskiner, og aldri brukt terminal til det.

1) Last ned en pakke med theme.

2) Velg System -> Brukervalg -> Utseende i menyen.

3) Trykk på "Installer..."-knappen og velg tar.gs-filen.

4) Velg themet om det viser seg å være gyldig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
!!!!! Du har ikke prøvd KDE 4.2 fordi 3 var dårlig?! Ok, så hvordan høres det ut med en tilnærmet total omskriving av hele systemet, oppdatert og moderne grensesnitt, enorme muligheter for individualisering og lavere ressursbruk?

 

Å klage på et produkt som ble sluppet for en måned siden basert på erfaringer med en flere år gammel forgjenger er litt håpløst. Regner med at du har en anstendig nettilkobling og en minnepenn på 1 gb - Hey ho, Silver!

Det var ikke en spesielt stor forskjell heller.

Sitter i Kubuntu 9.04, er foreløpig uimponert.

Har installert compiz, men kan ikke finne noen måter å konfigurere det på... Noen magiske steder man må se på?

 

EDIT: konqueror suger... veldig... Skriver inn adresse, den henger i noen sekunder, så laster den inn siden, passe slitsomt.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Terminal er ikke nødvendig for å legge til themes nei. Derimot for veldig mye annet.
Hva da?

 

Jeg vet ikke jeg, men har til gode å se en thinkpad som varer like lenge i linux som i windows. Kanskje de bare er mer utsatte eller noe. Men jeg har prøvd mange.
Tenker du på batteritid her?
Lenke til kommentar
Terminal er ikke nødvendig for å legge til themes nei. Derimot for veldig mye annet.
Hva da?

 

Jeg vet ikke jeg, men har til gode å se en thinkpad som varer like lenge i linux som i windows. Kanskje de bare er mer utsatte eller noe. Men jeg har prøvd mange.
Tenker du på batteritid her?

Jepp

 

Konfigurere strøminnstillinger for starters.

Instalere programmer som folk av diverse grunner ikke har laget en launcher av til alle distroer, men det er kanskje ikke så rart egentlig. Men å kompilere selv i følge readme er stort sett bare å skrive make, og så make install (eller noe i den stilen) og i virkeligheten har jeg fortsatt til gode å se det fungere.

Lenke til kommentar
Har installert compiz, men kan ikke finne noen måter å konfigurere det på... Noen magiske steder man må se på?

 

EDIT: konqueror suger... veldig... Skriver inn adresse, den henger i noen sekunder, så laster den inn siden, passe slitsomt.

Innstaler og kjør konfigurasjonsprogrammet kanskje?

compizconfig-settings-manager

 

Og dersom du mener du har gyldig og konstruktiv kritikk å komme med, vennligst ta det med de som har mulighet til å fikse ting. Dvs lag en bugrapport/feature-request på din distro sin tracker eller ta direkte kontakt med utvikler-prosjektet.

Lenke til kommentar
Terminal er ikke nødvendig for å legge til themes nei. Derimot for veldig mye annet.
Hva da?

Konfigurere strøminnstillinger for starters.

Høyreklikk på panelet, og legg til "CPU frequency scaling monitor"?

 

EDIT: og selvfølgelig System -> Power Management Preferences

I Ubuntu altså. Det er helt sikkert tilsvarende saker i Kubuntu/KDE

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Har installert compiz, men kan ikke finne noen måter å konfigurere det på... Noen magiske steder man må se på?

 

EDIT: konqueror suger... veldig... Skriver inn adresse, den henger i noen sekunder, så laster den inn siden, passe slitsomt.

Innstaler og kjør konfigurasjonsprogrammet kanskje?

compizconfig-settings-manager

Søkte compiz, trykket på den som het compiz_all. Som installerte samtlige resultater som kom opp når jeg søkte compiz ;)

 

Er det virkelig ingen her som klarer å se poenget mitt?

 

Microsoft har klart å lage et verktøy som krever to trykk for å endre disse innstillingene. Det er installert fra default og fungerer helt utmerket. I linux må det installeres, men det er ikke nok, man må installere noe mer som ikke kommer opp når du søker på det....

 

Som er nøyaktig dette jeg tenkte på i den aller første posten min i denne tråden.

 

EDIT: DE pakkene er installert. Det er fortsatt en merkelig mangel på steder å konfigurere, eller i det hele tatt aktivere compiz

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Har installert compiz, men kan ikke finne noen måter å konfigurere det på... Noen magiske steder man må se på?

 

EDIT: konqueror suger... veldig... Skriver inn adresse, den henger i noen sekunder, så laster den inn siden, passe slitsomt.

Innstaler og kjør konfigurasjonsprogrammet kanskje?

compizconfig-settings-manager

Søkte compiz, trykket på den som het compiz_all. Som installerte samtlige resultater som kom opp når jeg søkte compiz ;)

 

Er det virkelig ingen her som klarer å se poenget mitt?

 

Microsoft har klart å lage et verktøy som krever to trykk for å endre disse innstillingene. Det er installert fra default og fungerer helt utmerket. I linux må det installeres, men det er ikke nok, man må installere noe mer som ikke kommer opp når du søker på det....

 

Som er nøyaktig dette jeg tenkte på i den aller første posten min i denne tråden.

 

EDIT: DE pakkene er installert. Det er fortsatt en merkelig mangel på steder å konfigurere, eller i det hele tatt aktivere compiz

 

Har du i det hele tatt sjekket kontrollpanelet i KDE og sett at du ikke trenger Compiz i KDE siden Kwin har de fleste funksjonene til Compiz innebygget og lett modifiserbart ut av esken? Noe jeg nevnte bare for et par innlegg siden..

Lenke til kommentar

Ok, og de effektene aktiveres hvor. Jeg har vært gjennom hver eneste knapp i kontrollpanelet, ingen instillinger for gjennomsiktighet eller 3d, eller aero, eller compiz, eller noe som helst.

Ligger ingenting i startmenyen, ingenting i tray.

 

Igjen: Noen som ser poenget mitt?

 

Jeg har brukt linux siden FC3 kom, jeg har tatt i en pc før. Jeg vet hvor det burde vært, og hvor det ikke er.

Lenke til kommentar
Microsoft har klart å lage et verktøy som krever to trykk for å endre disse innstillingene. Det er installert fra default og fungerer helt utmerket. I linux må det installeres, men det er ikke nok, man må installere noe mer som ikke kommer opp når du søker på det....

 

EDIT: DE pakkene er installert. Det er fortsatt en merkelig mangel på steder å konfigurere, eller i det hele tatt aktivere compiz

Du mener at i Kubuntu, så er ikke dette innstalert som standard. KDE, som den distroen bruker har betydelig bedre integrasjon med KWin, et program som kan gjøre mye av det samme. Men uansett, kanskje du bør kjøre compiz-settings-manager da (mulig det heter ccsm)?

 

Forøvrig er jeg ikke akkurat enig i at det *buntu trenger er mer bloat. ;) Men det er jo bare en personlig mening.

 

Hvis du mener dette er vanskelig, ta det opp med noen som kan fikse det. Litt mer konstruktivt enn å sitte på et random norskt forum og "klage", uansett hvor korrekt den "klagen" er.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ok, og de effektene aktiveres hvor. Jeg har vært gjennom hver eneste knapp i kontrollpanelet, ingen instillinger for gjennomsiktighet eller 3d, eller aero, eller compiz, eller noe som helst.

Ligger ingenting i startmenyen, ingenting i tray.

 

Igjen: Noen som ser poenget mitt?

 

Jeg har brukt linux siden FC3 kom, jeg har tatt i en pc før. Jeg vet hvor det burde vært, og hvor det ikke er.

 

Gi meg et par minutter. skal boote opp Kubuntu og finne det for deg.

Lenke til kommentar

Og det er rart at folk ikke migrerer til linux. Man må "ta det opp med noen som kan fikse det" for å aktivere de gjennomsiktige kantene som windows kommer med som default.

 

Og KWin glimrer også med sitt fravær, så hva sitter man igjen med da?

 

Som sagt, compiz manageren er ikke mulig å finne i en eneste meny.

 

EDIT: KWin er selvfølgelig tilgjengelig gjennom alt+F2 launcheren. Men for nybegynnere er liksom dette en av de store tingene som faktisk ødelegger for linux enn så lenge. Og det største ankepunktet jeg har hatt siden FC5.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Veldig bra artikel. Kudos!

 

Bare en ting jeg reagerte litt på. Jeg vil tippe at ganske mange "uinvidde" får inntrykk av at det som skiller de ulike windowmanager-ene er ene og alene utseende, og det er jo absolutt ikke tilfelle. Kanskje på sin plass med et par setninger om dette?

Lenke til kommentar

Og til folket! Dere er i ferd med å sprinte mot off-topic allerede. Hvor bra/dårlig GNU/Linux/Ubuntu/Compiz/KDE/et al er ikke temaet her. Videre avsporinger vil havne i moderatorenes personlige sorte hull. Dere er herved advart.

 

(Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar
Og det er rart at folk ikke migrerer til linux. Man må "ta det opp med noen som kan fikse det" for å aktivere de gjennomsiktige kantene som windows kommer med som default.

 

Og KWin glimrer også med sitt fravær, så hva sitter man igjen med da?

 

Som sagt, compiz manageren er ikke mulig å finne i en eneste meny.

 

EDIT: KWin er selvfølgelig tilgjengelig gjennom alt+F2 launcheren. Men for nybegynnere er liksom dette en av de store tingene som faktisk ødelegger for linux enn så lenge. Og det største ankepunktet jeg har hatt siden FC5.

 

Ok... To ting... KWin er integrert i KDE, det er så og si en nødvendig del av KDE som medfølger skrivebordsmiljøet. Konfigurering av dette skal finnes i KDEs kontrollpanel kalt System Settings.

 

Nr 2: Dette er ikke en hjelpetråd for (K)Ubuntu. Hvis dere ikke har noe feedback som gjelder selve artikkelen så vennligst ta dette opp i en annen tråd (dette gjelder ikke bare Flimzes).

 

Ok... en liten nr 3 :p Compiz er da installert som standard med Ubuntu. Du går til System -> Preferences -> Apperance og i en tab kalt visual effects (eller noe) kan du aktivere "normal" eller "extra" visual effects. Hvis du ikke har riktige drivere installert fra før vil Ubuntu spørre deg om du vil installere de driverne (som du må for at compiz skal fungere). At du ikke får fin-innstilt hver eneste effekt med Compiz er en ting, hvis det er nødvendig er det bare å laste ned Compiz-Config Settings Manager (ccsm) som er kjent for de fleste som har drevet med Compiz før *se på Flimzes*

 

Hvis du har et skjermkort som støtter 3D-effekter i de åpne driverne (eksempelvis Intel-baserte skjermkort) så er compiz aktivert out-of-tha-box...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...