Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Savner en mer balansert artikkel som i tillegg til høy halleluja-stemning også peker på ulempene. Alle OS har BÅDE fordeler og ulemper. Jeg vil gjerne også lese om ulempene før jeg bestemmer meg.

 

nesten halvparten av side 3 i artikkelen peker på ulemper..

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers vil jeg foreslå at man ser denne:

 

Jeg har sett den, og synes vel opphavsmannen avslører liten forståelse for hvorfor GNU/Linux har kommet så langt, og hvilke mekanismer som driver det fram. Her har vi listen han bringer fram som beviset på at linux sucks:
1. Ever have audio problems?

2. How about Wi-Fi issues?

3. Maybe updates that broke core functionality?

4. Perhaps the lack of particular software (or type of software) forces you to use another OS?

Hvis vi holder oss til distribusjoner som Ubuntu LTS, Debian Stable, SLES og RHEL, så vil jeg vel påstå at vi kan stryke 3. og at 1. og 2. reduserer til driverproblemer som ikke rammer deg om du velger godt støttet hardware. Punkt 4. kan jeg ikke se å ha opplevd, tvert imot, det er i windows jeg savner programmer. Enda bra KDE programmene portes over, så får vi endelig gode apps der også. Driverproblemer har vært i rivende utvikling, og jeg vil hevde at du skal være rimelig uheldig om ikke siste ubuntu finner og setter opp all hardware for deg uten at du trenger løfte en finger. Endret av Del
Lenke til kommentar
Punkt 4. kan jeg ikke se å ha opplevd, tvert imot, det er i windows jeg savner programmer. Enda bra KDE programmene portes over, så får vi endelig gode apps der også.

 

Og for meg er det ofte omvendt.. så på det punktet har hverken personen i videoen eller du et godt argument for eller mot linux. Er du vant til Linux så vil du mene at det mangler programmer i Windows som du personlig bruker på Linux.

 

Det han i videoen nevner som eksempel er profesjonelle programmer for redigering av lyd. Nå har jeg ikke så altfor mye peiling på programmer i den kategorien. Men, det er et poeng at mange produsenter ikke ser på Linux som en potensiell plattform for profesjonelle verktøy. Windows har 90% markedsandel, OS X har 9% og Linux har 1%.. hvor tror du en produsent av programvare satser om de må velge ett eller to marked?

 

La oss ta et eksempel med redigering av video hvor jeg faktisk har litt erfaring.. og da snakker vi ikke om redigering av amatørvideo. På det profesjonelle markedet er det 3 store produsenter av programvare for videoredigering. Den ene er Apple, den andre er Avid og den tredje er Adobe. Apple leverer selvfølgelig på OS X, Avid leverer programmer på Windows og OS X og Adobe leverer programmer på Windows og OS X. Ser du et mønster her?

 

Poenget mitt er at det finnes mye bra på begge plattformer. Men for noen oppgaver så er det naturlig å velge den ene. Det ville f.eks vært ren idioti å utvikle .Net/C# programmer i Linux når det beste verktøyet for å utvikle finnet på Windows. Det han i videoen ønsker er å sette fokuset på det han mener er områder der Linux har et godt stykke å gå for at det skal kunne hevde seg.

Lenke til kommentar

Jeg undres på hvor mye media-relatert programvare leveres til apple pga "gammel vane". Osx utgaven av photoshop har vel kode som kan spores til mac os 1.x for eksempel?

 

Forresten, bruker ikke ett google program winelib slik at windows utgaven kjører sømløst på windows?

 

Og jeg fikk mer inntrykk av at fyren klaget over at det ikke fantes amatør/prosumer programmer for en del områder, heller den mangelen på profesjonell programvare...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

NoWiSee: Nå handler vel denne tråden og temaet mest om GNU/Linux for den gjengse bruker, og den gjengse bruker bruker sjeldent foto, video eller lydredigeringsprogrammer på proffnivå. Uansett har du jo egne distroer som Ubuntu Studio som er spesialdesignet for digitale artister..

 

Jeg synes det blir for dumt når folk angriper GNU/Linux med at Adobe og hvem det nå skulle være -ikke- utvikler programmer for det. Dersom flere folk bruker og etterspør programmene vil de komme. Om du ikke ønsker å bruke GNU/Linux, vær så god. Ingen tvinger deg.

Lenke til kommentar
Er du vant til Linux så vil du mene at det mangler programmer i Windows som du personlig bruker på Linux.
Godt poeng, helt enig.
Det han i videoen nevner som eksempel er profesjonelle programmer for redigering av lyd.
Jepp, og det er klart du vil finne brukere som ikke får det de trenger i GNU/Linux, akkurat som jeg kjenner mange som ikke får det de trenger i windows. I eksemplet lyd er faktisk ikke produktene så ille som han vil ha det til, og de blir bedre for hver dag. Her er en fin oppdatering på tilstanden nå:

http://www.linuxjournal.com/content/linux-audio-update

Windows har 90% markedsandel, OS X har 9% og Linux har 1%.. hvor tror du en produsent av programvare satser om de må velge ett eller to marked?
GNU/Linux har etter alle solemerker mer enn 2% på desktop, og andelen er raskt voksende, men du har naturligvis et godt poeng. Desto mer imponerende at GNU/Linux har blitt så bra som det har blitt, og helt utrolig at det finnes så gode programmer. Hvor mange kommersielle aktører klarer å konkurrere mot Firefox, openoffice, thunderbird, gimp og vlc? MS har god grunn til å skjelve over tanken på at KDE-stacken blir portet over.
La oss ta et eksempel med redigering av video hvor jeg faktisk har litt erfaring.

Test siste ubuntu. der kan du fra pakkesystemet installere siste kdenlive:

http://www.kdenlive.org/

se gjerne litt på tutorials:

http://www.kdenlive.org/tutorial

Regn med at den er litt røff i kantene ennå, den er knallfersk. Jeg vil gjerne høre hva du synes.

Det ville f.eks vært ren idioti å utvikle .Net/C# programmer i Linux når det beste verktøyet for å utvikle finnet på Windows.
Det er idioti å utvikle .Net/C# programmer, punktum.
Lenke til kommentar
GNU/Linux har etter alle solemerker mer enn 2% på desktop, og andelen er raskt voksende, men du har naturligvis et godt poeng. Desto mer imponerende at GNU/Linux har blitt så bra som det har blitt, og helt utrolig at det finnes så gode programmer. Hvor mange kommersielle aktører klarer å konkurrere mot Firefox, openoffice, thunderbird, gimp og vlc? MS har god grunn til å skjelve over tanken på at KDE-stacken blir portet over.
Ja open source er absolutt en verdig konkurrent til de kommersielle aktørene. Det vi kan gjøre for å ytterligere styrke open source miljøet er å donere og bidra til prosjekter, utviklere liker også å spise mat :p

 

Test siste ubuntu. der kan du fra pakkesystemet installere siste kdenlive:

http://www.kdenlive.org/

se gjerne litt på tutorials:

http://www.kdenlive.org/tutorial

Regn med at den er litt røff i kantene ennå, den er knallfersk. Jeg vil gjerne høre hva du synes.

Skal se om jeg får testet det ved en anledning. Ser lovende ut med tanke på at det er helt nytt. Endret av NoWiSee
Lenke til kommentar
Når det gjelder Microsoft sitt forhold til standarder ser det ikke ut til at de har blitt særlig ryddigere med årene:

http://www.linux-magazine.com/online/news/..._odf_is_lacking

 

Nuvel, som vi har diskutert i en annen tråd finnes det flere syn på det ODF-Alliance tar opp der, og dette har jo strengt tatt lite med denne tråden å gjøre. Hva med å heller fortsette i den opprinnelige tråden, så kan folk få med seg begge sider av saken.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1107357&hl=

Lenke til kommentar
Det tipset burde du kanskje gitt til denne posten:

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13758791

 

Forskjellene på OO.org og MS Office er da relevant for tråden da det er noe av det som gjør at folk er usikre på om de skal velge Linux eller Windows.

 

Forøvrig kan du jo poste ODF-alliansen sin offisielle slakt av MS i tråden selv, hvis du føler for å diskutere det videre. I denne tråden vil det fort fare OT. Du finner sikkert en IBM, Sun, Oracle, Novell whatever konspirasjon der et sted.

 

Aha, du ville ikke diskutere det altså. Det er jo mye enklere når man slipper motforestillinger. Ellers er jeg ikke tilhenger av noen store konspirasjonsteorier, i motsetning til enkelte andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...