Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Except it doesn't.
Hva mener du?

Enkelt: Den spør ikke.

Den skal gjøre det, men på tre pcer jeg har testet på, så har den ikke spurt. Tror ikke noen av ubuntuene har gjort det. Mandriva aktiverer dem dog som default om du bruker one. :)

Hva er det den ikke spør etter? Om du vil ha proprietære grafikkdrivere? Jo, den gjør nok det, men beskjeden forsvinner etter en stund. Kanskje du ikke fulgte med på skjermen akkurat da, men det er jo meget lett å fikse etterpå, både i Ubuntu og Kubuntu. Hvis det er dette du synes er tungvint, så er jeg redd det er et lisensproblem. GPL forbyr å distribuere disse driverne med installasjonen.

 

 

Ja, og det er vel strengt tatt ikke verre enn å gå på system - admin - hardware drivers og aktivere driveren du vil ha

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bruker den bærbare pcen min mest til skole, og litt wow i ny og ne så jeg tror at Linux hadde vært noe for meg.

Skal jeg bytte OS så bør i hvertfall mine kriterier være sånn nogen lunde innfritt:

- Det skal være enkelt å forstå, om det ikke er så mange innstillingsmuligheter o.l, så gjør ikke det noe. (tenker på noe ala den Linux varianten som Acer Aspire A110L har)

- Støtte for WoW, med f.eks Wine eller noe lignende.

- Se grafisk pent ut.

 

Hvilke spesifikasjoner er det på maskina di? Skjermkort er av spesiell interesse. WoW er greit støttet i Wine, det er vel Gold-rangert, altså nesten feilfritt. Du må likevel regne med ytelsestap, men WoW jo heller ikke et spill hvor du er avhengig av latterlig mye FPS uansett :)

 

Er en helt OK maskin.

Det er en Acer Aspire 5920G med Intel C2D T5550 prosessor og nVidia GeForce 8600M GS.

Lenke til kommentar
Bruker den bærbare pcen min mest til skole, og litt wow i ny og ne så jeg tror at Linux hadde vært noe for meg.

Skal jeg bytte OS så bør i hvertfall mine kriterier være sånn nogen lunde innfritt:

- Det skal være enkelt å forstå, om det ikke er så mange innstillingsmuligheter o.l, så gjør ikke det noe. (tenker på noe ala den Linux varianten som Acer Aspire A110L har)

- Støtte for WoW, med f.eks Wine eller noe lignende.

- Se grafisk pent ut.

 

Hvilke spesifikasjoner er det på maskina di? Skjermkort er av spesiell interesse. WoW er greit støttet i Wine, det er vel Gold-rangert, altså nesten feilfritt. Du må likevel regne med ytelsestap, men WoW jo heller ikke et spill hvor du er avhengig av latterlig mye FPS uansett :)

 

Er en helt OK maskin.

Det er en Acer Aspire 5920G med Intel C2D T5550 prosessor og nVidia GeForce 8600M GS.

 

Da skal det fungere fint. Om du har flere spørsmål eller lurer på ting etter installasjonen kan du enten opprette en ny tråd eller fyre løs i den frie kafeen :)

Lenke til kommentar

Personlig så bruker jeg vel linux til det meste, men det ble oppsummert i artikkelen hvorfor linux fortsatt er milevis unna til å slå igjenom til massene, og det er nettop den manglende programvaren for akkurat disse segmentene:

 

"Her tenker jeg hovedsaklig på programmer som bilde og video-redigering og media-center programvare, for å ikke snakke om spill. Dette er riktig nok ikke GNU/Linux sin feil, men tredjeparts utviklere som ikke utvikler for operativsystemet"

 

Vil tro at dette er er 3 av de viktigste segmentene for "dagens ungdom", og da hjelper det jo egentlig ikke om det er GNU/Linux sin feil eller ei.

Lenke til kommentar
Personlig så bruker jeg vel linux til det meste, men det ble oppsummert i artikkelen hvorfor linux fortsatt er milevis unna til å slå igjenom til massene, og det er nettop den manglende programvaren for akkurat disse segmentene:

 

"Her tenker jeg hovedsaklig på programmer som bilde og video-redigering og media-center programvare, for å ikke snakke om spill. Dette er riktig nok ikke GNU/Linux sin feil, men tredjeparts utviklere som ikke utvikler for operativsystemet"

 

Vil tro at dette er er 3 av de viktigste segmentene for "dagens ungdom", og da hjelper det jo egentlig ikke om det er GNU/Linux sin feil eller ei.

 

Jo flere som bruker det, jo større vil presset mot de respektive produsentene bli. Forøvrig har GNU/Linux gode mediesenter-løsninger og GIMP og dets derivativer tilbyr massevis av bilderedigeringsfunksjonalitet. I mine øyne er det primært video som er det største ankepunktet pr. i dag

Lenke til kommentar
Hvilke skjermkort er det i de to bærbare? Er lenge siden jeg så en maskin som ikke klarte å boote en GNU/Linux-distro av nyere dato relativt problemfritt..

 

Edit: Og hva er det som hindrer deg i å installere Ubuntu med f.eks. Wubi -i- Windows, eller side-om-side med Windows på den stasjonære?

SiS Mirage 2 i den ene Bærbare (du har forresten selv kommentert dette i tråden jeg startet)

 

Å den andre laptoppen går det ikke engang an å bruke XP på, låst til Vista, med 9600GT, for asus har laget sine egne snåle drivere. (ja alt er prøvd av vanlige og uvanlige drivere og "tweeks")

Men dette blir OT... :)

 

På den stasjonære så fungerer linux greit, hadde dual med mandriva en stund, men det blir aldrig bootet i linux, jeg spiller mye spill og har brukt noen 1000lapper på photoshop, premier osv... Så linux er ikke aktuelt på min "power"-pc...

Men jeg skulle gjerne brukt linux på de bærbare, men der har jeg så klart kjøpt noe som linux ikke funker på...

Lenke til kommentar
Except it doesn't.
Hva mener du?

Enkelt: Den spør ikke.

Den skal gjøre det, men på tre pcer jeg har testet på, så har den ikke spurt. Tror ikke noen av ubuntuene har gjort det. Mandriva aktiverer dem dog som default om du bruker one. :)

Hva er det den ikke spør etter? Om du vil ha proprietære grafikkdrivere? Jo, den gjør nok det, men beskjeden forsvinner etter en stund. Kanskje du ikke fulgte med på skjermen akkurat da, men det er jo meget lett å fikse etterpå, både i Ubuntu og Kubuntu. Hvis det er dette du synes er tungvint, så er jeg redd det er et lisensproblem. GPL forbyr å distribuere disse driverne med installasjonen.

GPL forbyr IKKE distrubusjon av lisensierte programvare i distoer. GLP lisensen gjelder BARE for programvaren som er lisensiert med GPL. Det vil si, den bryr seg på ingen måte om annen software på imagefilen eller cdplata i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det jeg mener med at Linux har dårlig utvalg av mediacenter programvare er at utenom MythTV så er det vel ingen som støtter avspilling fra TV-kort? Kombiner dette med at MythTV er tidskrevende å sette opp (sammenlignet med Mediaportal kunne dette ha vært MYE bedre). XBMC er ganske herlig ja, men mangler støtte for TV-kort. Skal visst være mulig å bruke MythTV som backend, men er ikke skikkelig integrert i programvaren og konfigurasjonen gjøres gjennom config fil...

 

Hvis bare MythTV hadde vært litt mer brukervennlig konfigurasjonsmessig... Det skal dog nevnes at det gjøres stormskritt på dette området...

Lenke til kommentar
Personlig så bruker jeg vel linux til det meste, men det ble oppsummert i artikkelen hvorfor linux fortsatt er milevis unna til å slå igjenom til massene, og det er nettop den manglende programvaren for akkurat disse segmentene:

 

"Her tenker jeg hovedsaklig på programmer som bilde og video-redigering og media-center programvare, for å ikke snakke om spill. Dette er riktig nok ikke GNU/Linux sin feil, men tredjeparts utviklere som ikke utvikler for operativsystemet"

 

Vil tro at dette er er 3 av de viktigste segmentene for "dagens ungdom", og da hjelper det jo egentlig ikke om det er GNU/Linux sin feil eller ei.

Gamle sannheter står for fall. Mediasenter er tilgjengelig, og av meget høy kvalitet. Her har du de tre store:

http://arstechnica.com/open-source/news/20...-experience.ars

http://linuxmce.com/

http://www.mythtv.org/

Billedredigering skal du ha rimelig store krav til hvis åpne løsninger ikke er godt nok:

http://arstechnica.com/media/news/2009/01/...-2-6-review.ars -Gimp er faktisk veldig bra.

http://www.koffice.org/krita/ -hvis du ikke har tid til å vente på at Gimp skal få full fargedybde.

Videoredigering bør ikke være noe problem lenger, gi nyeste kdenlive en prøvetur:

http://www.kdenlive.org/

 

Spill er Achilles-hælen, men wine blir bedre for hver dag. Allerede støtter wine det jeg er interessert i av spill, men jeg er heller ikke særlig interessert i spill. For de som spiller mye er det fortsatt et godt stykke igjen.

Lenke til kommentar
Det jeg mener med at Linux har dårlig utvalg av mediacenter programvare er at utenom MythTV så er det vel ingen som støtter avspilling fra TV-kort?
Både mplayer og vlc spiller mitt TV-kort uten problem. Det er også en utvalg dedikerte applikasjoner som kan vise TV. Av mediesenter er både MythTV og LinuxMCE alternativer, men ingen av dem trenger være lett å sette opp. Takk for nok en topp artikkel forresten :) Endret av Del
Lenke til kommentar
Hvilke skjermkort er det i de to bærbare? Er lenge siden jeg så en maskin som ikke klarte å boote en GNU/Linux-distro av nyere dato relativt problemfritt..

 

Edit: Og hva er det som hindrer deg i å installere Ubuntu med f.eks. Wubi -i- Windows, eller side-om-side med Windows på den stasjonære?

SiS Mirage 2 i den ene Bærbare (du har forresten selv kommentert dette i tråden jeg startet)

 

Å den andre laptoppen går det ikke engang an å bruke XP på, låst til Vista, med 9600GT, for asus har laget sine egne snåle drivere. (ja alt er prøvd av vanlige og uvanlige drivere og "tweeks")

Men dette blir OT... :)

 

På den stasjonære så fungerer linux greit, hadde dual med mandriva en stund, men det blir aldrig bootet i linux, jeg spiller mye spill og har brukt noen 1000lapper på photoshop, premier osv... Så linux er ikke aktuelt på min "power"-pc...

Men jeg skulle gjerne brukt linux på de bærbare, men der har jeg så klart kjøpt noe som linux ikke funker på...

 

Auda. SiS, ja. Jaggu. Prøv Ubuntu 9.04 eller fedora 11 beta bare for å se om det har skjedd noen forbedringer der, da? Kunne vært kjekt å vite for andre også. At du ikke kan bruke XP på laptopen betyr vel ikke at du ikke kan bruke GNU/Linux? Asus har ikke mulighet til å endre på selve kortet utover firmware og klokkehastigheter, så en standard nvidia-driver under Linux skulle fungere greit. Men nok om dette ja. Den frie kafeen for videre pjatting :)

Lenke til kommentar

Hvordan er egentlig spill støtten? Støtter Ubuntu Steam for eksempel? Og eller vanlige spill slik som Cod osv.

 

Dessuten hvor mye RAM støtter Ubuntu? Er det slik som vista at det er en grense? Har tenkt på og skifte operativsystem vis spillene kunne kjøres og ytelsen ville forbedres.

 

For hvis Ubuntu hadde støttet nettsurfing, word, spill og mere RAM så skulle jeg gjerne skiftet over ;)

Lenke til kommentar
Hvordan er egentlig spill støtten? Støtter Ubuntu Steam for eksempel? Og eller vanlige spill slik som Cod osv.

 

Dessuten hvor mye RAM støtter Ubuntu? Er det slik som vista at det er en grense? Har tenkt på og skifte operativsystem vis spillene kunne kjøres og ytelsen ville forbedres.

 

For hvis Ubuntu hadde støttet nettsurfing, word, spill og mere RAM så skulle jeg gjerne skiftet over ;)

 

Du tuller litt med begrepene. Det er programmene som støtter OSet, ikke motsatt. Hvis du vil installere Steam må du bruke Wine foreløpig. Samme med CoD. Spill som har native Linux-støtte er Penumbra-serien, Unreal, Quake og NWN for å nevne noen. Ellers kan Wine være behjelpelig med det meste.

 

Vista støtter også massevis av ram, men da må du ha 64-bitsversjonen. Samme med GNU/Linux, BSD og alle andre OS. Fordelen med GNU/Linux er at du kan bytte, oppgradere, teste og herje fritt helt gratis og helt lovlig. Selv kjører jeg Ubuntu 64bit på denne maskinen..

 

Firefox finnes i de fleste distroer, noe du ville visst om du leste artikkelen. Alle nettsider er derfor like godt støttet i GNU/Linux som Windows. Du kan også installere norske Opera om du ønsker det. Til tekstbehandling har du OpenOffice, blant annet, dette står det også mye om i artikkelen.

Lenke til kommentar
Folk tror Kubuntu 9.0 er Windows 7 og vice versa.

 

Nei folk tror ikke det. Om du snakker om videoene som f.eks. ligger på Youtube så viser ikke disse det.

 

Om man sier til noen som aldri har sett Windows 7 før at "dette er Windows 7" så tror de deg på det, men om du sier det samme til en som har sett og brukt Windows 7 så ler de av deg.

 

Ellers vil jeg foreslå at man ser denne:

 

Endret av karakas
Lenke til kommentar
Except it doesn't.
Hva mener du?

Enkelt: Den spør ikke.

Den skal gjøre det, men på tre pcer jeg har testet på, så har den ikke spurt. Tror ikke noen av ubuntuene har gjort det. Mandriva aktiverer dem dog som default om du bruker one. :)

Vel nå var det 9.04 som ble nevnt tidligere, og om jeg ikke bommer stygt så var det den versjonen som kom ut for kanskje en måned siden. Men jeg husker ikke om du vente spesifikk hva som var nyeste ubuntu du hadde testet...

Lenke til kommentar
Er det generelt noe problem med å få joysticker, flight yokes, ratt og pedaler, printere osv. til å fungere i Linux?

Minnes jeg fikk meg en liten overraskelse når jeg etterlot min saitek x36 plugget i en gang, jaggu meg der kom det beskjed under boot om at kjernen hadde funnet nevnte stikke og kjente til den ved navn.

 

Ja, det er ett aldrende saitek produkt, men funket greit det lille jeg prøvde. Eneste mangelen er vel muligheten for programmering av knappene. Men for grunnleggende bruk var det rett fram.

Lenke til kommentar
Det jeg mener med at Linux har dårlig utvalg av mediacenter programvare er at utenom MythTV så er det vel ingen som støtter avspilling fra TV-kort? Kombiner dette med at MythTV er tidskrevende å sette opp (sammenlignet med Mediaportal kunne dette ha vært MYE bedre). XBMC er ganske herlig ja, men mangler støtte for TV-kort. Skal visst være mulig å bruke MythTV som backend, men er ikke skikkelig integrert i programvaren og konfigurasjonen gjøres gjennom config fil...

 

Hvis bare MythTV hadde vært litt mer brukervennlig konfigurasjonsmessig... Det skal dog nevnes at det gjøres stormskritt på dette området...

MythTV er et konfigurasjonshelvete uten like ja. Men når man først får gang på den, så er den dønn stabil sammenlignet med Mediaportal (I hvertfall sist jeg prøvde Mediaportal, noe som må være ca to år siden). Det var da jeg fikk meg til å skifte og det var deilig å gå fra en maskin som garantert trynte inne 48 timer til en maskin som kunne stå på i månedsvis uten problemer. Det jeg egentlig savner mest, bortsett fra enklere konfigurasjon, er enkelheten til plug-in utvikling. Syns det var enklere å skrive plug-ins til Mediaportal enn til MythTV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...