Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en distro som er pen grafisk sett, og som har en meget bra driverhåndterer og kontrollpanel der man kan stille inn ting UTEN å måtte gå gjennom 4000 trinn i terminalen. Her er mandriva og pclinuxos de beste jeg har prøvd. Men det der med et fancy pent og velfungerende utseende er ikke barebare.

 

Ja man kan laste ned ubuntu og installere compiz og konfigurere den slik du liker den og blah blah blah. For oss som har annet å bedrive tiden med da? Windows 7 er by default langt penere og mer fancy enn noen linux-distro jeg har prøvd. Dreamlinux er ganske pen by default, men skorter på andre ting.

 

Prøvd Kubuntu 9.04? It'll rock your socks off.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oversatte til norsk? Litt mystisk, da han som mekker sia er norsk. (Bergenser óg)

 

Mulig han skrev den nynorske oversettelsen? Husker ikke. Jeg var ihvertfall den første som ga siden norsk språk, så vidt jeg husker.

 

Oppdaget en stygg orddelingsfeil i første spørsmål, men det får bare være. :p

 

Liker ikke KDE noe særlig.

 

Folk tror Kubuntu 9.0 er Windows 7 og vice versa.

Lenke til kommentar
Kjempegreier igjen, Robin! Igjen viser du deg som hw.no's mest iherdige og dyktige skribent. Synes det er alt for mye "cp /link/to/american.site /tek/hardware/", men vi som liker GNU/Linux og åpen kildekode har ofte en del snadder å lese på som er selvlaget (og vellaget!). Jeg tror hw.no som helhet hadde hatt godt av å ha flere skribenter som brenner for temaene de skriver om.. Andre deler av tek.no-nettverket følger den tankegangen langt mer enn selve opphavet, nemlig hardware.no.

 

Forresten er tiden da en installasjon av <insert distro here> tok 10-15 minutter forbi takket være unetbootin. Min fem år gamle traver bruker ca fem minutter på å legge inn Ubuntu fra jeg trykker "Installer".. Siden jeg alltid skal redigere mine egne partisjoner før jeg installerer tror jeg at den manuelle delen der man velger alt av instillinger etc tar lengre tid enn selve installasjonsprosessen ;)

 

Som meistr også nevner synes jeg du burde dyttet inn litt om hvordan filstrukturen i Linux fungerer (og hvorfor den er så overlegen NTFS;))

 

Motatt, legger til ikveld :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

En meget bra artikkel!! Gikk i fra Windows og 100% over til Linux og Mac OSX her for noen måneder siden, har ikke angret en dag på det valget! :D

 

Og skal jeg spille spill, så har jeg PS3'en til det formålet. ;)

Lenke til kommentar
Oversatte til norsk? Litt mystisk, da han som mekker sia er norsk. (Bergenser óg)

 

Mulig han skrev den nynorske oversettelsen? Husker ikke. Jeg var ihvertfall den første som ga siden norsk språk, så vidt jeg husker.

 

Oppdaget en stygg orddelingsfeil i første spørsmål, men det får bare være. :p

 

Liker ikke KDE noe særlig.

 

Folk tror Kubuntu 9.0 er Windows 7 og vice versa.

Helt til man går litt dypere i systemet. Om ikke KDE har gjort noen enorme enorme forbedringer siden sist jeg testa (har ikke prøvd 4 pga at 3 var så dårlig i min erfaring)

Lenke til kommentar
Oversatte til norsk? Litt mystisk, da han som mekker sia er norsk. (Bergenser óg)

 

Mulig han skrev den nynorske oversettelsen? Husker ikke. Jeg var ihvertfall den første som ga siden norsk språk, så vidt jeg husker.

 

Oppdaget en stygg orddelingsfeil i første spørsmål, men det får bare være. :p

 

Liker ikke KDE noe særlig.

 

Folk tror Kubuntu 9.0 er Windows 7 og vice versa.

Helt til man går litt dypere i systemet. Om ikke KDE har gjort noen enorme enorme forbedringer siden sist jeg testa (har ikke prøvd 4 pga at 3 var så dårlig i min erfaring)

 

!!!!! Du har ikke prøvd KDE 4.2 fordi 3 var dårlig?! Ok, så hvordan høres det ut med en tilnærmet total omskriving av hele systemet, oppdatert og moderne grensesnitt, enorme muligheter for individualisering og lavere ressursbruk?

 

Å klage på et produkt som ble sluppet for en måned siden basert på erfaringer med en flere år gammel forgjenger er litt håpløst. Regner med at du har en anstendig nettilkobling og en minnepenn på 1 gb - Hey ho, Silver!

Lenke til kommentar
Jeg ønsker en distro som er pen grafisk sett, og som har en meget bra driverhåndterer og kontrollpanel der man kan stille inn ting UTEN å måtte gå gjennom 4000 trinn i terminalen. Her er mandriva og pclinuxos de beste jeg har prøvd. Men det der med et fancy pent og velfungerende utseende er ikke barebare.

 

Ja man kan laste ned ubuntu og installere compiz og konfigurere den slik du liker den og blah blah blah. For oss som har annet å bedrive tiden med da? Windows 7 er by default langt penere og mer fancy enn noen linux-distro jeg har prøvd. Dreamlinux er ganske pen by default, men skorter på andre ting.

 

Om du verkeleg liker Windows 7 så godt så finnes the Windows 7 theme til KDE 4 http://www.kde-look.org/content/show.php/V...?content=104232

 

Så har ein også denne lista med andre themes: http://www.catswhocode.com/blog/30-gnome-t...untu-experience

Lenke til kommentar

Har RW dvd'er, langt mindre stress enn USB-penner enn så lenge (i hvert fall siden lenovo liker å lage bioser som kan starte fra en av hundre usb-penner)

Og en 20mbit oppkobling.

 

Har sett raskt på kde 4, men ikke testet det grundig, fulgte tett med på betautviklingen av 4.0 og 4.1, men har ikke fulgt med etter at det ble lansert.

 

EDIT: Windows 7 var ikke et krav, bare et eksempel.

Dessuten er som sagt mulighetene for å konfigurere ting utenfor terminalen via kommandoer som må hentes frem fra ukjente egyptiske gravkammere blandet med gammel buddhistvitenskap og nordisk tro.

 

For eksempel: Strømsparing. Windows xp standard med lavest lysstyrke: godt over 9 timer.

Windows 7 standard med lavest lysstyrke: nesten 7 timer

Ubuntu standard med lavest lysstyrke 3 timer og 15 minutter.

 

Hvordan å konfigurere dette. Jo du kan enable laptop mode, og laste ned powertop. Så fikk jeg opp batteritiden til ca 4 timer.

Og så leser jeg langt og lenger enn langt på forumer, og kommer frem til at linux har mye bedre strømsparingsfunksjonalitet enn windows, den er bare ikke aktivert som standard, og ingen kan kommandoene for å aktivere dem, eller så gidder de ikke å skrive dem ned...

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Har RW dvd'er, langt mindre stress enn USB-penner enn så lenge (i hvert fall siden lenovo liker å lage bioser som kan starte fra en av hundre usb-penner)

Og en 20mbit oppkobling.

 

Har sett raskt på kde 4, men ikke testet det grundig, fulgte tett med på betautviklingen av 4.0 og 4.1, men har ikke fulgt med etter at det ble lansert.

 

Da anbefaler jeg at du tester ut kubuntu 9.04 asap ;)

 

DVD-RW er jo grisetreigt i både lesing og skriving? oO

Lenke til kommentar
Har RW dvd'er, langt mindre stress enn USB-penner enn så lenge (i hvert fall siden lenovo liker å lage bioser som kan starte fra en av hundre usb-penner)

Og en 20mbit oppkobling.

 

Har sett raskt på kde 4, men ikke testet det grundig, fulgte tett med på betautviklingen av 4.0 og 4.1, men har ikke fulgt med etter at det ble lansert.

 

Da anbefaler jeg at du tester ut kubuntu 9.04 asap ;)

 

DVD-RW er jo grisetreigt i både lesing og skriving? oO

Leser i 12x, som er så rask dvd-leseren på lenovoen er. Skriving tar dog lenger tid enn å laste ned :p

 

Windows 7 themet imponerte dog ikke. Oppgavelinja var ganske lik. Ellers var det som de aller fleste andre windows vista themes. Halvbra uten aero.

Lenke til kommentar

Fin artikkel Robin!

 

 

 

At alle har tilgang på kildekoden betyr også at alle er en potensiell utvikler av programmet, som igjen betyr raskere utvikling. At kildekoden er fritt tilgjengelig har også en sideeffekt av at det meste av fri programvare er gratis. Hvem gidder vel betale for et program som de uansett kan laste ned og kompilere selv?

 

Friheten og en ikke-eksisterende lisenskostnad har også gjort det populært å bruke Linux på smarttelefoner.

At noe er fri programvare betyr ikke at det er gratis (men kan ofte være det). Programvaren kan være slik at du betaler for en lisens, og får de rettighetene som du nevnte, i tillegg til support. Se f.eks. på RHEL. Frihet impliserer ikke gratis.

 

Teknisk sett kan folk laste ned og kompilere all programvaren selv i mange av tilfellene, men til hvilken hensikt? En enorm oppgave for å spare småpenger, og slike produkter er typisk rettet mot bedrifter, og de ønsker gjerne support på kjøpet.

 

 

Trådløse nettverkskort er bedre støttet i GNU/Linux enn i Windows.

 

 

Til opplysning brukte min nye arbeidsstasjon 5 minutt på å installere Ubuntu 8.10 fra en treg USB-minnepenn til en helt normal 7200rpm-disk fra WD. Det vil sikkert gå ennå raskere fra en High-speed-USB-minnepenn til en ny SSD.

 

 

Angående utbredelsen av GNU/Linux på skrivebordet så er det umulig å finne et eksakt tall. Brukermassen ligger i dag er trolig omtrent på størrelse med brukere av Mac OS X, i Norge selger Acer alene flere PCer med GNU/Linux enn hva Apple gjør. Rundt 1/3 av de minibærbare har blitt levert med GNU/Linux, og i utlandet skal maskinene med GNU/Linux ha blitt bedre mottatt enn i Norge. F.eks. i USA og større europeiske land er det flere produsenter som leverer maskiner med GNU/Linux enn i Norge. Brukermassen vokser veldig raskt, og det er ikke lenger for spesielt interesserte. Og i Kina er GNU/Linux svært utbredt. Brukerandelen av Mac OS X ligger rundt 5 - 8 % alt etter hvem som måler. GNU/Linux på skrivebordet ligger rundt det samme, men vokser mye raskere. 8% er ikke utenkelig i dag, og om kort tid kan andelen runde 10%.

 

 

Liker ikke KDE noe særlig.
Prøv Ubuntu og bruk theme fra gnome-look. Terminal er ikke nødvendig.
Lenke til kommentar
For eksempel: Strømsparing. Windows xp standard med lavest lysstyrke: godt over 9 timer.

Windows 7 standard med lavest lysstyrke: nesten 7 timer

Ubuntu standard med lavest lysstyrke 3 timer og 15 minutter.

 

Det er ikkje sant, min laptop med 9 cellers batteri lever så og si like lenge med enten WinXp eller Ubuntu. Dette har eg testa fleire gonger, liker nemlig å sjå at batteriet enda held koken. Eg greier 7 timers bruk med WinXP og 7 timers bruk med Ubuntu. Eg veit at nokre gonger så fungerer ikkje Speedstep som det skal, men det er ein GUI applikasjon som kan tvinge det til å alltid være på det lavaste.

Lenke til kommentar
Har RW dvd'er, langt mindre stress enn USB-penner enn så lenge (i hvert fall siden lenovo liker å lage bioser som kan starte fra en av hundre usb-penner)

Og en 20mbit oppkobling.

 

Har sett raskt på kde 4, men ikke testet det grundig, fulgte tett med på betautviklingen av 4.0 og 4.1, men har ikke fulgt med etter at det ble lansert.

 

Da anbefaler jeg at du tester ut kubuntu 9.04 asap ;)

 

DVD-RW er jo grisetreigt i både lesing og skriving? oO

Leser i 12x, som er så rask dvd-leseren på lenovoen er. Skriving tar dog lenger tid enn å laste ned :p

 

Windows 7 themet imponerte dog ikke. Oppgavelinja var ganske lik. Ellers var det som de aller fleste andre windows vista themes. Halvbra uten aero.

 

I KDE4 har Kwin implementert compositing som gir KDE ut-av-esken-støtte for "aero"-aktige effekter, dog med langt større utvalg og frihet til å velge hvilke effekter som skal benyttes. Dette forutsetter selvsagt at du har et skjermkort som er støttet, men dette er vel det minste problemet i dag :)

 

Du kan også bruke Emerald (vet ikke hvor mye utvikling som skjer på dette prosjektet lenger) for å tegne mer "avanserte" vinduer, dette er også 100% modifiserbart.

Lenke til kommentar
For eksempel: Strømsparing. Windows xp standard med lavest lysstyrke: godt over 9 timer.

Windows 7 standard med lavest lysstyrke: nesten 7 timer

Ubuntu standard med lavest lysstyrke 3 timer og 15 minutter.

 

Det er ikkje sant, min laptop med 9 cellers batteri lever så og si like lenge med enten WinXp eller Ubuntu. Dette har eg testa fleire gonger, liker nemlig å sjå at batteriet enda held koken. Eg greier 7 timers bruk med WinXP og 7 timers bruk med Ubuntu. Eg veit at nokre gonger så fungerer ikkje Speedstep som det skal, men det er ein GUI applikasjon som kan tvinge det til å alltid være på det lavaste.

Det er veldig sant, skal du kreve screenshots også?

Lenke til kommentar
Og så leser jeg langt og lenger enn langt på forumer, og kommer frem til at linux har mye bedre strømsparingsfunksjonalitet enn windows, den er bare ikke aktivert som standard, og ingen kan kommandoene for å aktivere dem, eller så gidder de ikke å skrive dem ned...

Kilde? Det er vel heller at strømsparingen blir hindret å fungere av bugs eller dårligere drivere. Har du en godt støttet laptop er det helt på høyde med Windows, eller kanskje bedre (erfarte det på en tidligere laptop). Er den dårlig støttet derimot, er nok fallhøyden stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...