Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Oslo-syndromet", osloværinger og geografisk selvsentrerthet


Oslosyndromet  

97 stemmer

  1. 1. Har du blitt utsatt for noen med oslosyndromet?

    • Nei
      33
    • Nei, men jeg utsetter folk for det jevnlig
      11
    • Ja
      49
    • Ja, og jeg utsetter folk for det selv
      4
  2. 2. Dersom du svarte alternativ 2, var du klar over at du lider av syndromet?

    • Nei
      10
    • Ja
      13
    • Svarte ikke alt. 2 over
      74


Anbefalte innlegg

Blir for teit å sette alle fra oslo i "en bås". Oslo er hovedstaden. Det er ikke toten, så get used to it. Jeg er fra oslo, men vet du hva? neste helg skal oslo-væringen sjæl opp til bergen for å besøke noen. Shit, jeg må være den eneste fra oslo uten oslo-syndromet:-O (ironi)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1. ja, kort og godt, det er lettere.

2.tror det er svært få som sier "kan du fly hit på søndag?" for å møte noen, da er personen lite fleksibel og ikke personlig interisert, det har med personlighet og ikke opphav.

3.når du kaller det et oslo syndrom så drar du nettop alle under/over en kam, siden det ikke har skjedd noe spesielt som utmerker seg, og det er flere folk og ikke bare folk i oslo som sier det, kan man ikke kalle det for oslo-syndromet. hvis man tenker på stockholm-syndromet, heter det det fordi det var en bemerkelsesverdig hendelse som skapte mye oppstyr, og alle vet hvorfor det heter stockholm-syndromet. oslo-syndromet blir helt ufattelig feil.

1. Ja, det var jo en god begrunnelse :roll:

2. Svært få? Det er da slett ikke uvanlig å invitere folk på besøk? Ikke så lenge man har venner/bekjente, hvertfall.

3. Oslo-syndromet er ikke "ufattelig feil" for meg, jeg beskriver det slik fordi det er slik jeg har opplevd det. Derfor tar jeg det opp med oslo som tema, da jeg ikke har merket det fra andre steder. Du må klare å se litt humor i første post, det er ikke dønn seriøst. Kanskje andre opplever bergen-syndrom? Det er slikt en debatt er til for, så om du opplever at holdningen jeg nevner eksisterer fremtredende andre steder, så fortell gjerne :)

 

Meningsmålingen sier dog foreløpig ikke at jeg er alene, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Blir for teit å sette alle fra oslo i "en bås". Oslo er hovedstaden. Det er ikke toten, så get used to it. Jeg er fra oslo, men vet du hva? neste helg skal oslo-væringen sjæl opp til bergen for å besøke noen. Shit, jeg må være den eneste fra oslo uten oslo-syndromet:-O (ironi)

Bergen er vel knapt en kilometer eller 2 nord for oslo, og ligger ikke høyere.. Bare for å poengtere noe for personen som hevdet osloværinger slet med norgeskartet ;)

 

Igjen, jeg har aldri hevdet at hver bidige osloboer lider av "syndromet", men mange nok til at jeg har bitt meg merke i det.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Hvis noen bor i et øde sted blir det som oftest til at vi treffes i Oslo, og ikke til den bygda. Hvorfor? Fordi det er mye mer å gjøre i Oslo enn i bygda. Men hadde de spurt meg om jeg ville komme innom bygda deres ville jeg ha sagt ja.

 

Hvis jeg fikk en kjæreste i en bygd, og vi skulle flytte sammen, ville jeg forvente at hun flytter på seg. For henne burde det ikke være noe problem å bo i en storby, men for meg å dra til et lukket samfunn jeg ikke er oppvokst, hvor jobbmulighetene, studiemulighetene er dårlige og det er lite å gjøre, kommer ikke på tale.

Lenke til kommentar
Hvis noen bor i et øde sted blir det som oftest til at vi treffes i Oslo, og ikke til den bygda. Hvorfor? Fordi det er mye mer å gjøre i Oslo enn i bygda.

Kan godt si det igjen, jeg snakker ikke om by-bygd. Jeg snakker om by-by. Hva om dama du snakker om bor i kr.sand?

Lenke til kommentar
Blir for teit å sette alle fra oslo i "en bås". Oslo er hovedstaden. Det er ikke toten, så get used to it. Jeg er fra oslo, men vet du hva? neste helg skal oslo-væringen sjæl opp til bergen for å besøke noen. Shit, jeg må være den eneste fra oslo uten oslo-syndromet:-O (ironi)

Bergen er vel knapt en kilometer eller 2 nord for oslo, og ligger ikke høyere.. Bare for å poengtere noe for personen som hevdet osloværinger slet med norgeskartet ;)

 

Igjen, jeg har aldri hevdet at hver bidige osloboer lider av "syndromet", men mange nok til at jeg har bitt meg merke i det.

 

 

En kilometer eller 2 ja. Tar jo ikke mer enn timen å kjøre til bergen. Om du kjører 400km/t så kanskje!

 

Tror det er måten du har skrevet alt på som gjør meg irr. Det blir som om jeg skulle sagt at alle som bor like langt unna oslo som deg, er fordommsfulle mot alle som bor på et større sted en dem selv.

 

btw, man sier gjerne opp når man beveger seg nordover. Du sier ned, siden du sannsynligvis bor i kirkenes eller noe sånt. Man sier gjerne ikke bortover til svalbard, eller "jeg går sidelengs til sydpolen.

Endret av MrMaker
Lenke til kommentar

Jeg har aldri tenkt noe over dette syndromet før akkurat nå, men jeg skjønner hva som menes med det. Og her har vi jo et fint eksempel:

 

Hvis jeg fikk en kjæreste i en bygd, og vi skulle flytte sammen, ville jeg forvente at hun flytter på seg. For henne burde det ikke være noe problem å bo i en storby, men for meg å dra til et lukket samfunn jeg ikke er oppvokst, hvor jobbmulighetene, studiemulighetene er dårlige og det er lite å gjøre, kommer ikke på tale.

1. Det er ikke slik at folk som bor på landet "egentlig" har lyst til å flytte inn til en by og at dette er uproblematisk for dem.

2. Oslo er ingen storby.

Lenke til kommentar
En kilometer eller 2 ja. Tar jo ikke mer enn timen å kjøre til bergen. Om du kjører 400km/t så kanskje!

 

Tror det er måten du har skrevet alt på som gjør meg irr. Det blir som om jeg skulle sagt at alle som bor like langt unna oslo som deg, er fordommsfulle mot alle som bor på et større sted en dem selv.

En kilometer eller 2 nord for[..] Poenget mitt var at bergen er så å si direkte vest for oslo, derfor blir "opp til bergen" rart å si, dersom du er klar over hvor det ligger. Dette var mest en spøk på din bekostning, da en annen bruker mente at osloboere slet med norgeskartet.

 

Måten førsteposten er formulert på har en klype humor i seg, ta det gjerne med i betraktningen. Og igjen har jeg ikke hevdet at syndromet bare rammer oslofolk, det er bare fra dem jeg har opplevd det.

Lenke til kommentar

da kjenner du ikke mange oslo folk tydeligvis. og nei, ingen sier til folk, kan du fly hit? ren folkeskikk tilsier at man drar til de man vil besøke. invitere blir noe annet, alle inviterer, men det skjer jo ikke hele tiden, sånn som du får det til å virke.

 

POENGET mitt er, å kalle det oslo-syndromet blir fullstendig feil da majoriteten av oslos befolkning ikke oppfører seg sånn.

 

det du beskriver er en væremåte som ikke er ett særpreg i Oslo. Det har fullt ut med personlighet å gjøre, og hvis du har vært i oslo, vet du at det er myyyyye forskjellige personligheter her.

 

det som er klart, er at du prøver å heve deg over folk fra oslo. kan ihvertfall virke sånn.

Lenke til kommentar

:!:

simster, du tar deg fryktelig mye mer nær av dette enn det er ment.

Det er ikke slik at jeg er fly forbannet på alle osloværinger pga dette, eller at alle jeg kjenner fra oslo er slik.

Jeg lurer rett og slett på om det er flere som opplever det på samme måte, og iflg avstemningen er det definitivt det.

 

Joda, jeg kjenner nok av osloinnbyggere, både med og uten syndrom. Og joda, det er ganske vanlig å si "kan ikke du fly/kjøre/busse hit og besøke meg", sier det stadig selv.

 

Det vil vise seg om det er et særpreg for osloinnbyggere, etterhvert som tråden elaborerer, og folk deler andre erfaringer med tilsvarende holdninger fra andre byer :)

Lenke til kommentar
Jeg har aldri tenkt noe over dette syndromet før akkurat nå, men jeg skjønner hva som menes med det. Og her har vi jo et fint eksempel:

 

Hvis jeg fikk en kjæreste i en bygd, og vi skulle flytte sammen, ville jeg forvente at hun flytter på seg. For henne burde det ikke være noe problem å bo i en storby, men for meg å dra til et lukket samfunn jeg ikke er oppvokst, hvor jobbmulighetene, studiemulighetene er dårlige og det er lite å gjøre, kommer ikke på tale.

1. Det er ikke slik at folk som bor på landet "egentlig" har lyst til å flytte inn til en by og at dette er uproblematisk for dem.

2. Oslo er ingen storby.

1. Hvis de vil forsette å bo i bygda, får de finne seg noen som vil bo på landet, eller noen i bygda. Hvis de nekter å flytte fra bygda og forventer at jeg skal flytte til bygda deres, slår jeg opp.

2. Oslo, er stor nok. Poenget er at i Oslo er det gode jobbmuligheter, mange aktiviteter, mange forskjellige folk, mange forskjellige miljøer, etc. For en person som bor i en bygd vil det bli mye greiere å flytte til en by, enn motsatt fordi man kan velge å vrake og finne seg en gruppe man passer inn.

 

Hvis noen bor i et øde sted blir det som oftest til at vi treffes i Oslo, og ikke til den bygda. Hvorfor? Fordi det er mye mer å gjøre i Oslo enn i bygda.

Kan godt si det igjen, jeg snakker ikke om by-bygd. Jeg snakker om by-by. Hva om dama du snakker om bor i kr.sand?

Kristiandsand burde det ikke være noe problem. Da vil vi snakke om det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
En kilometer eller 2 ja. Tar jo ikke mer enn timen å kjøre til bergen. Om du kjører 400km/t så kanskje!

 

Tror det er måten du har skrevet alt på som gjør meg irr. Det blir som om jeg skulle sagt at alle som bor like langt unna oslo som deg, er fordommsfulle mot alle som bor på et større sted en dem selv.

En kilometer eller 2 nord for[..] Poenget mitt var at bergen er så å si direkte vest for oslo, derfor blir "opp til bergen" rart å si, dersom du er klar over hvor det ligger. Dette var mest en spøk på din bekostning, da en annen bruker mente at osloboere slet med norgeskartet.

 

Måten førsteposten er formulert på har en klype humor i seg, ta det gjerne med i betraktningen. Og igjen har jeg ikke hevdet at syndromet bare rammer oslofolk, det er bare fra dem jeg har opplevd det.

 

Om du fulgte bedre med i geografitimen på barneskolen enn det jeg gjorde, driter jeg i. Og det er uvesentlig i forhold til det tråden handler om. Og alle sannsynligeter tilsier at de få du kjenner fra oslo sannsynligvis ikke har vært så sykt keen på å møte deg, som du har vært på å møte dem, at de gidder å stikke langt til gokk bare for å "stikke innom"

Lenke til kommentar
For en person som bor i en bygd vil det bli mye greiere å flytte til en by, enn motsatt fordi man kan velge å vrake og finne seg en gruppe man passer inn.

Så du ignorerer fullstendig muligheten for at noen faktisk trives på bygda, og mistrives i byer?

Om du fulgte bedre med i geografitimen på barneskolen enn det jeg gjorde, driter jeg i. Og det er uvesentlig i forhold til det tråden handler om. Og alle sannsynligeter tilsier at de få du kjenner fra oslo sannsynligvis ikke har vært så sykt keen på å møte deg, som du har vært på å møte dem, at de gidder å stikke langt til gokk bare for å "stikke innom"

Nommen daaakar, ble du såret? :!:

Det siste der er vel liten vits i å diskutere, m.m. du krever jeg skal søke på "oslo" i vennelista mi på facebook og poste resultatet. :roll: Du aner da hverken hvor jeg er fra, vokst opp, eller hvem jeg kjenner. Eller hvor ofte jeg får besøk, for den saks skyld.

 

Jeez, så fornærmet osloværingene ble av dette her da! :D

Endret av toth
Lenke til kommentar
Kan godt si det igjen, jeg snakker ikke om by-bygd. Jeg snakker om by-by. Hva om dama du snakker om bor i kr.sand?

 

Jeg skjønner hva du vil fram til toth, selv må jeg innrømme at jeg ikke har vært videre interessert i å f. eks treffe folk fra nett som ikke har bodd i nærheten av Oslo (selv om jeg ikke lenger bor i Oslo selv). De første datene ble derfor til at min kjære og jeg møttes i Oslo, da det er mye mer å finne på der, enn i de tettstedene vi begge er oppvokst/bor nå.

 

Ironisk er det dog at han bare et par dager senere etter at vi hadde blitt sammen, flyttet nedover til Kristiansand for å forsette med studiene sine der (han hadde begynt på UiA bare et halv år tidligere og var hjemme om sommeren). Jeg er derimot svært glad for det i dag, for Kristiansand er en fantastisk nydelig by, jeg har blitt like glad i den byen som i Oslo (noe jeg faktisk ikke trodde jeg ville bli). Nå er også kommunikasjonen mellom Kr.Sand-Oslo så god at det heller ikke er mye i veien for at vi har kunnet treffe hverandre ofte. Uansett, nå har jeg flyttet nedover til Kristiansand, noe jeg aldri hadde trodd for et år siden. Ens egne perspektiver forandres stadig. :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Så du ignorerer fullstendig muligheten for at noen faktisk trives på bygda, og mistrives i byer?

Jeg har sagt at det kan føles mindre problematisk, ikke at det ikke er problematisk. Jeg har ingen problemer med å flytte fra Oslo, men jeg har problemer med å flytte til en bygd. Hvis hun er så selektiv at det er bare i bygda hun kan bo, da er det håpløst.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
For en person som bor i en bygd vil det bli mye greiere å flytte til en by, enn motsatt fordi man kan velge å vrake og finne seg en gruppe man passer inn.

Så du ignorerer fullstendig muligheten for at noen faktisk trives på bygda, og mistrives i byer?

Om du fulgte bedre med i geografitimen på barneskolen enn det jeg gjorde, driter jeg i. Og det er uvesentlig i forhold til det tråden handler om. Og alle sannsynligeter tilsier at de få du kjenner fra oslo sannsynligvis ikke har vært så sykt keen på å møte deg, som du har vært på å møte dem, at de gidder å stikke langt til gokk bare for å "stikke innom"

Nommen daaakar, ble du såret? :!:

Det siste der er vel liten vits i å diskutere, m.m. du krever jeg skal søke på "oslo" i vennelista mi på facebook og poste resultatet. :roll: Du aner da hverken hvor jeg er fra, vokst opp, eller hvem jeg kjenner. Eller hvor ofte jeg får besøk, for den saks skyld.

 

Jeez, så fornærmet osloværingene ble av dette her da! :D

 

Blir ikke fornærmet. Desverre. Men sitter ikke å ler av deg heller. Respekterer fullt og helt at du liker deg på bygda, men jeg liker meg ikke på bygda, så hvorfor skal jeg gidde å dra dit da? besøker en kompis på bydga innimellom liksom, men ikke no mer. Det samme gjelder deg. Hvorfor skal du gidde å henge deg opp i oslofolk, om du trives best på bygda uansett?

 

PS: Hvem du har på facebook eller hvor i landet du bor, interesserer meg vel egentlig ikke stort, selv om jeg brukte det for å gi et utrykk for min mening. Jeg har også mange på facebook som jeg ikke er venn med. Sikkert noen fra bygda der og :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...