Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Oslo-syndromet", osloværinger og geografisk selvsentrerthet


Oslosyndromet  

97 stemmer

  1. 1. Har du blitt utsatt for noen med oslosyndromet?

    • Nei
      33
    • Nei, men jeg utsetter folk for det jevnlig
      11
    • Ja
      49
    • Ja, og jeg utsetter folk for det selv
      4
  2. 2. Dersom du svarte alternativ 2, var du klar over at du lider av syndromet?

    • Nei
      10
    • Ja
      13
    • Svarte ikke alt. 2 over
      74


Anbefalte innlegg

Først; jeg er ikke fra Oslo og har bare bodd der i 1,5 år. Bor der ikke nå.

 

Denne tråden burde definitivt døpes om til Storby-syndromet i stede. Jeg bodde i Stavanger i noen år og må si lokalpatriotismen står svært høyt der, mer enn det jeg har merket andre steder. Fikk også besøk av venner som bor i/ rett ved Oslo mens jeg bodde der selv om jeg også var i Oslo/ omegn en del ganger.

 

Denne tråden faller litt vekk, spør dere meg. Føler at de fleste som bor på en gjerne større plass føler sterkest for den plassen og det er vel egentlig ikke så rart i; ellers hadde man jo ikke bodd der!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner godt hva tråstarter mener. Tror også mange av politikerene på Stortinget lider av det, f.eks. når de har utsagn som "det er bare å ta trikken."

 

;)

Det finnes definitivt en god bolk stortingsfolk som ikke skjønner behovet for flere og bedre veier fordi de "tror" oslo=norge ja..

Lenke til kommentar
Respekterer fullt og helt at du liker deg på bygda, men jeg liker meg ikke på bygda, så hvorfor skal jeg gidde å dra dit da? besøker en kompis på bydga innimellom liksom, men ikke no mer. Det samme gjelder deg. Hvorfor skal du gidde å henge deg opp i oslofolk, om du trives best på bygda uansett?

[..]

eller hvor i landet du bor, interesserer meg vel egentlig ikke stort,

Du vet ikke/bryr deg ikke om hvor jeg bor, men forteller meg likegodt - feilaktig - at jeg bor på bygda ca 4 ganger? Good goin'.

Jeg har vel egentlig ingenting å argumentere mot, da hele posten din består av feilaktige påstander :)

Lenke til kommentar
Respekterer fullt og helt at du liker deg på bygda, men jeg liker meg ikke på bygda, så hvorfor skal jeg gidde å dra dit da? besøker en kompis på bydga innimellom liksom, men ikke no mer. Det samme gjelder deg. Hvorfor skal du gidde å henge deg opp i oslofolk, om du trives best på bygda uansett?

[..]

eller hvor i landet du bor, interesserer meg vel egentlig ikke stort,

Du vet ikke/bryr deg ikke om hvor jeg bor, men forteller meg likegodt - feilaktig - at jeg bor på bygda ca 4 ganger? Good goin'.

Jeg har vel egentlig ingenting å argumentere mot, da hele posten din består av feilaktige påstander :)

 

Hmm. Synes det er rart du sier at jeg har sagt at du bor på bygda. Jeg nevner bygda 4 ganger, og 2 av gangene har jeg påpekt at du trives best på bygda. Ikke at du BOR der, for det vet jeg ikke noe om. Jeg sier du trives der, fordi du har skrevet det tidligere i en post.

 

takk

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at folk kaller Oslo for "Stor-By". Det er jo bare en ubetydelig bygd sammenlignet med det man kaller storbyer rundt i verden. Tror dette bare bygger opp under "syndromet" Folk fra Oslo tror de bor i verdens navle.

 

En venninne av meg fra Bergen hadde problemer med å prate med en fra Oslo, han synst det var så mye rare dialekter rundt i utkant Norge... Viss du mener Norges nest største by er utkant Norge har du faen ikke mye innsikt hehe

Lenke til kommentar
Det irriterer meg at folk kaller Oslo for "Stor-By". Det er jo bare en ubetydelig bygd sammenlignet med det man kaller storbyer rundt i verden. Tror dette bare bygger opp under "syndromet" Folk fra Oslo tror de bor i verdens navle.

 

En venninne av meg fra Bergen hadde problemer med å prate med en fra Oslo, han synst det var så mye rare dialekter rundt i utkant Norge... Viss du mener Norges nest største by er utkant Norge har du faen ikke mye innsikt hehe

Syntes ikke det er feil å kalle Oslo en storby når vi bor i Norge og snakker om byer i Norge.
Lenke til kommentar
Det irriterer meg at folk kaller Oslo for "Stor-By". Det er jo bare en ubetydelig bygd sammenlignet med det man kaller storbyer rundt i verden. Tror dette bare bygger opp under "syndromet" Folk fra Oslo tror de bor i verdens navle.

 

En venninne av meg fra Bergen hadde problemer med å prate med en fra Oslo, han synst det var så mye rare dialekter rundt i utkant Norge... Viss du mener Norges nest største by er utkant Norge har du faen ikke mye innsikt hehe

 

Som nevnt her så blir Oslo storby etter norsk målestokk. Hvis Oslo er en liten bygd i verdenssammenheng, hva blir da for eks Trondheim? Ved nærmere ettertanke så er vel det største "oslosyndromet" folk fra andre steder med mindreverdighetskomplekser som klager på Oslo og oslofolk fordi oslofolk stort sett driter i hva som skjer i resten av landet.

Lenke til kommentar
2 av gangene har jeg påpekt at du trives best på bygda. Ikke at du BOR der, for det vet jeg ikke noe om. Jeg sier du trives der, fordi du har skrevet det tidligere i en post.

 

takk

Venter spent på sitatet hvor jeg har sagt det.

 

takk

 

oslofolk stort sett driter i hva som skjer i resten av landet.

..det var vel ikke akkurat positivt til oslofolks forsvar?

Lenke til kommentar
For en person som bor i en bygd vil det bli mye greiere å flytte til en by, enn motsatt fordi man kan velge å vrake og finne seg en gruppe man passer inn.

Så du ignorerer fullstendig muligheten for at noen faktisk trives på bygda, og mistrives i byer?

 

 

Beklager, lesefeil fra min side. Men jeg er ihvertfall sikker på at jeg ikke har påstått at du bor på bygda i noen innlegg. Bare at du trives der, en misforståelse som er rettet opp i nå.

Grunnen til at jeg blir irr er at du skal henge deg opp i alle smådetaljer, som at jeg sier opp til bergen, istede for til/bort til bergen etc. Ikke nødvendigvis av ditt synspunkt på oslofolk

Lenke til kommentar
..det var vel ikke akkurat positivt til oslofolks forsvar?

 

Det er hva det er. Tolk det som du vil. Som oslomann bryr jeg meg egentlig ikke hva outoftowners mener om oss, noe du kanskje igjen vil tolke som negativt, uten at vi bryr oss videre om det heller.

Endret av Dopegame
Lenke til kommentar
..det var vel ikke akkurat positivt til oslofolks forsvar?

 

Det er hva det er. Tolk det som du vil. Som oslomann bryr jeg meg egentlig ikke hva outoftowners mener om oss, noe du kanskje igjen vil tolke som negativt, uten at vi bryr oss videre om det heller.

Vel, du delbekrefter jo bare teoriene mine, så jeg klager ikke :)

Lenke til kommentar

Altså, jeg har ikke tall på hvor mange venner og venninner som har flyttet fra mindre plasser rundt om i Norge til Oslo, og som er storfornøyde. Er det egentlig veldig unaturlig å foreslå at man møtes der man kan gjøre "mest"? Jeg snakker ikke om at man ALDRI kan dra motsatt vei, men i bunn og grunn så ønsker mennesket å ha valg, og valgmulighetene i Oslo kontra stort sett alle byer og steder i Norge er jo på et helt annet nivå.

 

At store stygge Oslo-væringer har utsatt deg for det fatale forslaget om at du må gjerne stikke innom de gangene du skulle befinne deg i Norges hovedstad, kan jeg da bare beklage. Ingen som tvinger deg til å like Oslo eller forstå verdien i at det å ha muligheter er til fordel for begge. Nå prater man generelt, ikke til enhver tid.

 

Det er litt som når man er barn, det er mye kulere å være hos naboen som har trampoline, Super Nintendo og badebasseng. Noen liker dog ikke disse tingene, og trives da best hos seg selv. Noen liker det enkle, og setter pris på andre ting. Alle har forskjellig smak, men du kan ikke ta fra storbyene kulturtilbudene og valgmulighetene.

 

Generelt er det nesten mer "forutinntatte holdninger" fra folk utenfra Oslo. Behøver ikke være mer enn et år i militæret for å forstå at "alle vet alt" om deg om du forteller dem at du er fra den vestre delen av Oslo. Guess what, Oslo er ikke svart/hvitt. På samme måte som at alle utenfor storbyene i Norge ikke er bønder, så er ikke Osloværinger noe annet enn mennesker som trives i et kulturelt fellesskap.

 

Og til vedkommende som sier at Oslo ikke er en storby. Klart, sett rent populasjonsmessig er Oslo særdeles liten i en større sammenheng. Rent geografisk er ikke Oslo så altfor liten.

Lenke til kommentar
At store stygge Oslo-væringer har utsatt deg for det fatale forslaget om at du må gjerne stikke innom de gangene du skulle befinne deg i Norges hovedstad, kan jeg da bare beklage. Ingen som tvinger deg til å like Oslo eller forstå verdien i at det å ha muligheter er til fordel for begge.

Foretrekker å ikke bli lagt ord i munnen på, jeg har hverken sagt at jeg ikke liker å bli invitert til oslo, eller at jeg ikke liker oslo.

 

Ang. mulighetene du nevner, er det svært få muligheter man finner i oslo som man ikke finner i bergen, stavanger, trondheim eller kristiansand. Men du må gjerne nevne i fleng :)

 

Samtidig er det ting man kan velge i nevnte byer man ikke kan oppleve i oslo, sånn for the record. Oslo har ikke alt, selv om de har mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...