Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

"Oslo-syndromet", osloværinger og geografisk selvsentrerthet


Oslosyndromet  

97 stemmer

  1. 1. Har du blitt utsatt for noen med oslosyndromet?

    • Nei
      33
    • Nei, men jeg utsetter folk for det jevnlig
      11
    • Ja
      49
    • Ja, og jeg utsetter folk for det selv
      4
  2. 2. Dersom du svarte alternativ 2, var du klar over at du lider av syndromet?

    • Nei
      10
    • Ja
      13
    • Svarte ikke alt. 2 over
      74


Anbefalte innlegg

Oslosyndromet har jeg kjent til over lengre tid, og irritert meg over like lenge.

Kort forklaring fra annen tråd:

Nei ikke Kristiansund, Oslo vet ikke hvofor jeg regner med at alle er fra Oslo,.

Hvis du selv er fra Oslo, er nok årsaken det irriterende Oslo-syndromet. Syndromet rammer de aller fleste hovedstadsinnbyggere, og symptomene er en geografisk selvsentrerthet. Typisk eksempel:

Du blir kjent med noen via nett/brev/telefon/flaskepost. Personen bor i oslo, mens du bor i egersund. Dere skal møtes. Osloværingen vil nå helt naturlig anta og forvente at det er du som flytter på deg. Jeg har ikke helt klart for meg hvorfor ennå, men mistenker at det er en slags miljøskade, da mange nordmenn er innom oslo nå og da, og i en slik anledning gjerne hilser på bekjente, er hovedstadsboerne rett og slett for godt vant og bortskjemte.

 

Faresignaler inkluderer uttalelser i gate med: "Ses når du er i oslo".

 

Så, har du opplevd oslosyndromet, eller er en av dem som utsetter folk for det? Er det isåfall bevisst? Kan det kureres? Tenker dere ikke av og til at det kunne være artig å besøke noen andre deler av landet?

 

Jeg bor i Oslo og venner og bekjente som bor utenfor ser helst at jeg drar til dem. Å reise til Oslo var for langt for dem, men at jeg kjører 1 time til dem er kortere. Var på et besøk på Vestfold en gang da jeg fikk spørsmålet om det var "mulig" å bo i Oslo i det hele tatt, for det var jo bare bråk der (de aner ikke at det fins drabantbyer). Og det var visst galskap å kjøre i Oslo, mente de.

 

Jeg vil påstå at det fins dritt i alle grupperinger, at såkalte selvsentrerte osloværinger skal være verre en bygdetullinger er bare ord mot ord.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke målet er å finne ut hvem som er verst, men å identifisere tendenser som går igjen hos de som bor i hovedstaden. At en bedrift har kontorer i tre norske byer og ikke Oslo var totalt uhørt for en stakkar Oslo-bedrift som var vant til at alt var tilgjengelig i byen sin.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Jeg opplever dette støtt og stadig på jobben, hvor jeg snakker med en del kunder som antar at vi har kontor i Oslo. "Kan jeg bare stikke innom da?" Jepp, hvis du gidder å ta toget i 8 timer.

 

Dette har ingenting med å være selvsentrert og gjøre. Det handler rett og slett om at oslo er mest sentralt f eks når det kommer til firmaer osv. Er jo ikke såååå rart at osloværinger blir vant til å spørre om slikt, når sjangsene er store for at kontoret ligger i Oslo. Uansett, når et firma tar kontakt og kunden ikke aner noe om firmaet, går jo ikke kunden ut ifra at hovedkontoret ligger på smøla etc. Går bare på hva man er vant til, og sånn er det over alt i verden

Endret av MrMaker
Lenke til kommentar
Det går kanskje på vilje?

 

Det går på at dei er nokre jævla rasshøl. Eg vert utsett for desse RASSHØLAdagleg. Eg har slutta å opne kjeften i det offentlege, for oslo-rasshøla "forstår" ikkje meg uansett. Dei er nedlatande og hovne, der dei går rundt med nesa i sky.

 

Faen oslofolk i bergen, GO HOME!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...