Gå til innhold

Kritiseres for IE8-installasjon


Anbefalte innlegg

Jeg har en bedre ide, hva med å fjerne nettlesere helt fra Windows, da blir det nok helt stille på sytingen, iallefall over nettet. Store fildelingsnettverk hadde gått tapt osv osv. Bare fordeler jo?

 

Litt mer seriøst, Windows er Microsoft sitt produkt, Internet Explorer er der for at du skal kunne komme deg på nett, dersom du ikke har IE så kommer du ikke på nett, that's it. Det er neppe moro for deg å få en PC uten nettlesere, eller en med Netscape, Safari, Firefox, IE, Opera og gudene må vite hva som ikke finnes der ute... Da hadde det blitt syting fordi det er for mange nettlesere.

 

Kom igjen.. Bare installer nettleseren du vil ha og fjern hele Ie fra ditt syn. Det var ett problem ute av verden... NEXT!

 

Ennå en som mener nettleser og internett er synonymt. Nå var faktisk jeg på internett mange år før første versjon av Mosaic ble lansert. Internett er en mye eldre oppfinnelse enn de fleste her tror. Mye morro med Gopher tildig på 90-tallet, samme med IRC (som jeg først brukte i 89). Ftp kom faktisk i 1978.

 

Ja, som nevnt av mange i flere tråder. Det er ingen som helst problemer med å fjerne nettleseren fra Windows. Det er heller ingen som helst problem med å komme seg på nett uten en nettleser, f.eks IE. En nettleser håndterer faktisk bare en protokoll på nettet, nemlig http. Man trenger heller ikke nettleser for å installere en alternativ nettleser eller for den del IE8. En hver med noe over middels programmeringskunnskap hadde laget den applikasjonen med GUI i løpet av en dag.

 

For den del kun vi brukt MSN, Skype, NNTP. Egentlig trenger man ingen Windows DVD for å installere Windows.

 

Fildelingsnettverk er i alle fall ikke avhengig av nettlesere. Det eneste de bruke nettlesere til er å søke etter torrents. Og her finnes det bøttevis med alternativer. Faktisk tror jeg i løpet av 1 til 2 år vil du ikke finne særlig med torrents via nettleseren.

 

Faktisk har til og med Microsoft sett at http er en dårlig protokoll for oppdateringer etc.

 

Ja, og IE burde vært fjernet fra Windows. OS skal ikke ha brukerprogrammer som standardinstallasjon. Det er forbrukerfiendtlig gjennom at det hindere konkurranse og reelle brukervalg. En PC uten ferdiginstallerte brukerprogrammer kan gjøres like brukervenlig, men gi brukerne reelle valg. Og personlig vil jeg faktisk ha valget om jeg skulle kjøpe en ferdig-PC, hvilke programmer den skulle inneholde i tillegg til OS-et.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv skyr jeg IE som ilden, bortsett fra på skolen hvor flash har en uvane ved å ikke virke i FF, men nå er datafolkene på Rud VGS en haug bedrevitende suppehuer. De forhindrer installasjon på C:\programfiler, men om jeg derimot installerer til C:\FF... :lol:

 

Når det gjelder denne saken, er det ikke vanskelig å sette sin favorittleser som standard når man starter den opp, eller bare hoppe innom tools - options. Selv synes jeg at oppsettet på IE7 og 8 er fullstendig forferdelig. Home- og stopp-knappen har absolutt ingenting å gjøre på høyre side av adresselinjen, ganske problematisk når andre ting har satt seg i ryggraden.

 

Og til dere som tror dere hater IE, dere har ikke en dritt å si opp mot denne fyren: http://toastytech.com/evil/index.html (Sammenligningen av FF og IE er bare fantastisk!)

 

Ikke alltid så enkelt for andre å forstå hva en mener, derfor vedlegger bilde.

Uansett hvilken browser du bruker, så er det alltid begrensninger og fordeler. Man får ikke alt likt hos alle.

Jeg bruker både Opera og IE.

 

post-90860-1241475116_thumb.jpg

Lenke til kommentar

ser ikke problemet, når man starter firefox etter IE installen så får man valget på

nytt om Firefox skal være standard. Her er det for mye drittprat og anti-MS idioti ute

å går. De mener vel snart at man skal slippe og tenke også. Kan de ikke begyne å bry seg

om noe som er litt mere relevant.

 

 

edit: om dette ikke skjer i andre browsere, vel kipt for dem.

Og folk kan velge akkurat hva de vil som skal lastes ned og kjøres

i windows update, MS tvinger ikke en skit på noen, hadde de det,

ville alle kjørt IE8 nå istedet for IE6.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Det er alltid noen som absolutt må syte, og andre igjen lager problemer av ingenting.

 

Folk trenger å skaffe seg et liv.

 

Hvis man er så opptatt av at man ikke vil ha ie8 som standard nettleser VET de jo at man ikke velger hurtiginstallasjon, men noen bare MÅ gjøre det vanskelig!

 

Patetisk!

Lenke til kommentar
Må neste le hvor langt anti MS folk er villig til å gå. Latterlig.

 

Godt å se det fortsatt er inn å hate MS.

 

For svært mange av oss, faktisk tror jeg det gjelder flertallet, har dette intet med hat mot Microsoft å gjøre. Vi har et helt greitt forhold til Microsoft. Men samtidig ønsker vi at konkurransen i markedet skal fungere på en optimal måte og har klare synspunkter i forhold til praksis som kan hindre dette.

 

Personlig har jeg et meget avslappet forhold til Microsoft, Apple og alle andre som prøver å binde forbrukerne til seg på ulike måter. Men jeg misliker enhver form for slike bindinger og velger konsekvent de løsninger/produkter som gir meg minst bindinger dersom mulig.

 

@THx1138:

Kanskje er det fordi man har et variert og samfunnsengasjert liv, at man faktisk også bryr seg om slike detaljer.

Lenke til kommentar

Problemet her er jo at alle de som ikke velger AKTIVT, velger IE som default. På den måten opprettholder MS en høy markedsandel uten at produktet er bedre enn konkurrentens.

 

I tillegg vil det ikke hjelpe å velge en annen nettleser som standard, da MS vil "tvinge" en tilbake igjen ved neste oppdatering. Vil man bruke noe annet enn MS kjemper man derfor i motstrøm. Det er konkurransevridende.

 

Enda verre er det på store nettverk, slike som på Universitetet i Oslo. Her kan du velge Firefox og google søk som standard til du blir gul og blå. Neste gang du logger inn er du tilbake til "trygge" IE og Live search. Maktmisbruk/inkompetent IT-avdeling.

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar

Det siste du sier er jo hvor problemet ligger, det er noen i ledelsen, eller i it avdelingen som har bestemt at sånn skal det være.

 

Og det denne saken gjelder, er å skape storm i et vannglass, da ALLE program man legger inn gjerne vil stå som default til å behandle hva de er lagd for å behandle. Men som med de fleste andre program, kan du også i IE8, om du VELGER å instalere det, velge om du ønsker den som default eller ikke.

 

Jeg la selv inn IE8 via windowsupdate her om dagen, på flere pcer, og hadde ikke noe problem med at IE8 prøvde å kapre min pc og kreve min sjel i inbytte.

 

Så fort MS gjør noe andre gjør, er det farlig og destruktivt og konkuransehemmende, men er det ikke konkuransehemmende å nekte MS å gjøre som de andre?

 

Jeg var noe kort i mitt forige innlegg, enkelt og greit fordi disse trådene har en stor vane for å bli et ramaskrik av ms hatere som overskygger enhver form for saklig debatt.

Lenke til kommentar
Så fort MS gjør noe andre gjør, er det farlig og destruktivt og konkuransehemmende, men er det ikke konkuransehemmende å nekte MS å gjøre som de andre?

 

Faktisk er det slik at samme handling fra to ulike aktører kan ha helt ulike konsekvenser for konkurransen. Det betyr at om Microsoft og Opera gjør det samme, kan den enes handling være konkurransehemmende og den andres handling konkurransefremmende. Alt avhengig av hvilken posisjon aktøren har i markedet.

 

Er man ikke villig til å innse og forstå at dette faktisk er slik markedsdominans og konkurranse virker i markeder med dominerende aktører så blir utgangspunktet for diskusjonen så ulik at diskusjonen bli meningsløs.

 

Akkurat denne type mekanismer er grunnet til at Telenor (i lang tid), og Netcom (de siste årene) har måttet godta begrensinger i sine handlinger i markedet.

Lenke til kommentar
Jeg var noe kort i mitt forige innlegg, enkelt og greit fordi disse trådene har en stor vane for å bli et ramaskrik av ms hatere som overskygger enhver form for saklig debatt.
Det er heller omvendt, personer uten innsikt stempler andre som "ms hatere" og spammer slike tråder.
Lenke til kommentar

Angåend ytelse på Internet Explorer 8 så tror jeg Microsoft har overrasket meg positivt (jeg bemerker at potensialet for en stor positiv overraskelse var/er jo gigantisk når det kommer til trege IE).

 

Jeg oppgraderte en Windows XP PC i dag. Den hadde:

 

Intel Pentium III CPU på 500 - 600 Mhz

384 MB RAM

Og en Raptor harddisk (10k RPM)

 

I tillegg var den tidligere nettleseren IE7. PC'en er jo en treig sak, men artig nok, så virket det som om IE8 hentet opp websidene hurtigere.

 

Det tok likevel nokså lang tid å starte IE8 på denne PC'en. Å bytte fra webside til webside virket betraktelig hurtigere enn i IE7, skjønt det skal jo ikke så store forskjellen til på ett så tregt system for at ting virker raskere på brukeren.

 

På moderne hardware, så ville en vel ikke registrert hastighetsforbedringen i like stor grad (synsing).

Endret av G
Lenke til kommentar
Jeg var noe kort i mitt forige innlegg, enkelt og greit fordi disse trådene har en stor vane for å bli et ramaskrik av ms hatere som overskygger enhver form for saklig debatt.
Det er heller omvendt, personer uten innsikt stempler andre som "ms hatere" og spammer slike tråder.

Når flertallet av "ms-hatere" faktisk ikke har satt seg nok inn i saken til å vite hvordan installasjonen de kritiserer foregår, vil jeg jeg si det er ganske enkelt å se hvem som er uten innsikt.

Lenke til kommentar

Da var da utrolig hvordan så mange dropper alt av saklighet for å spre deres hellige overbevisning om at kritikk av MS umulig kan være noe annet enn drittslenging for å ta MS.

Sorry, men det måtte sies.

 

Ja denne saken er om en bitteliten detalj, men når det er produktbindinger som rammer hordene av tankeløse Windows-sauer (les: vanlige brukere) så blir konsekvensen fort sørgelig stor. Og med alt fokuset rundt Microsoft og antitrust er det naivt å tro at dette ikke er et bevisst forsøk på å utnytte situasjonen, noe MS selv heller ikke ser ut til å benekte.

Lenke til kommentar
Ja denne saken er om en bitteliten detalj, men når det er produktbindinger som rammer hordene av tankeløse Windows-sauer (les: vanlige brukere) så blir konsekvensen fort sørgelig stor.

En av de beste kommentarene jeg har hørt på lenge, og SPOT-ON.

 

Det er overveldende mange som ikke engang gidder å lese hva som står på skjermen, de bare klikker 'neste', 'neste', 'anbefalt', hurtig', 'ekspress', osv. Og vips! Så var Firefox, som den datakyndige sønnen hadde lagt inn, borte for mor. Regner med det var disse som ble ment med "Windows-sauer".

Lenke til kommentar
Jeg får fnatt av alt det drittpratet om at folk ikke liker at Microsoft legger inn sin egen nettleser i SITT EGENT OS. :wallbash:

Så du mener at Microsoft bestemmer over din maskin? For her er det snakk om at de endrer standard nettleser når IE8 kommer som automatisk oppdatering.

 

Dette føyer seg bare inn i rekken av gale ting Microsoft har gjort i browsermarkedet, og beviser at EU-saken er helt riktig.

 

 

Microsoft gjør seg bare vanskelig. Det kunne vært gjort veldig enkelt:

Nei, enda enklere: Behold nåværende standard-nettleser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...