Gå til innhold

Kritiseres for IE8-installasjon


Anbefalte innlegg

Klart dette er et stort problem. Microsoft Update laster ned oppdateringen automatisk, så argumentet om at Firefox/Opera/Safari gjør dette selv er åpenlyst misvisende. Det er helt åpenbart at Microsoft bruker sin oppdateringsmekanisme for å prøve å tvinge/lure brukere tilbake til Internet Explorer. Bombe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Klart dette er et stort problem. Microsoft Update laster ned oppdateringen automatisk, så argumentet om at Firefox/Opera/Safari gjør dette selv er åpenlyst misvisende. Det er helt åpenbart at Microsoft bruker sin oppdateringsmekanisme for å prøve å tvinge/lure brukere tilbake til Internet Explorer. Bombe.

Men IE8 installeres ikke automatisk.

Du som bruker må trykke neste, neste, og gjøre noen valg.

Lenke til kommentar

Ja, det er kjipt at Microsoft presser såpass, og ja, det er litt absurd at Microsoft på en annen side ikke får "lov" til å være såpass på front, da det faktisk er deres produkt det er snakk om. Men det det faktisk er snakk om er hva det er nyttig for samfunnet at det skal være, trist men sant, det trengs faktisk å gjøre inngrep i produktet da de har såpass ledende markedsposisjon.

Lenke til kommentar

Syntes hele korstoget mot MS er direkte latterlig og nå kommer det jaggu ett nytt korstog og de som leder korstoget tror flesteparten av de som ikke bruker deres preferanser er komplett idioter. Kjøper seg man en ny PC og velger ett av operativsystemet til MS så er det ganske åpenbart att personen ønsker å bruke IE8. MS har faktisk lagt inn muligheter for att andre selskaper kan ha tilgang til å kjøre deres applikasjoner på ett MS basert operativsystem og siden diskusjonen i denne artikkelen dreier seg om nettlesere så er det faktisk mulig å sette andre enn MS sin nettleser som standard. Hadde dette ikke vært en mulighet så hadde de hatt grunn for korstoget sitt men siden det faktisk er mulig med andre standardprogrammer i ett MS basert operativsystem syntes jeg att helle korstoget er direkte latterlig.

Lenke til kommentar
Klart dette er et stort problem. Microsoft Update laster ned oppdateringen automatisk, så argumentet om at Firefox/Opera/Safari gjør dette selv er åpenlyst misvisende. Det er helt åpenbart at Microsoft bruker sin oppdateringsmekanisme for å prøve å tvinge/lure brukere tilbake til Internet Explorer. Bombe.

Dummeste jeg har hørt. Om en person er så hjernedød at han føler seg krenket over at hans/hennes gamle browser ikke lenger er default, så er det ikke mye problem i livet.

 

Skal jeg klage over alle andre applikasjoner som setter seg som default hele tiden?

Hva med alle applikasjoner som stapper seg inn i høyreklikk-menyen, "vil du åpne "%"%"#" i XXX?".

Hva med alle applikasjoner som mangler repair funksjon i installeren sin?

Hva med alle applikasjoner som ikke har en fungerende autoupdate?

Hva med alle applikasjoner som skal oppdatere seg OG SÅ RESTARTE #"¤%"% boksen??

Hva med alle appliksajoner som "du må avslutte det du holder på med"???

 

Acrobat Reader irriterer meg 1000 ganger mer en IE, men det er da ingen som lager underskriftskampanje over den møkka der?

Forøvrig så irriterer det meg at FF ikke tar bedre vare på tabsa en tilfellet.

Det irriterer meg også grenseløst at FF/Opera plutselig går bananas fordi aftenposten har stappa noe javascriptdritt på sia dems.

Jeg hater java som hele tiden skal oppdatere seg, og når den gjør det så installerer den seg selv på nytt i ny katalog, men den fjerner ikke den gamle og oppdaterer ikke environments variabler.

Den nyeste MSN, layouten der .... den SUGER.

 

Men jeg gidder da ikke lage så mye styr at HW plukker det opp og stapper det ut på sia dems(hadde aldri skjedd forøvrig siden det er kun MS HW hater).

 

Hva med folkemord på sri-lanka. Nei drit og dra til #¤%#% med dem. La oss klage over IE8 sin default-kapring, for det er krise det. La oss gå i tog og vise vår misnøye.

 

Jeg har brukt IE8 en stund(ved siden av FF, Opera, Chrome) - Og jeg har HELT ANDRE ting jeg vil ta opp. De fleste som syter over default greia har aldri åpnet IE8 og sett på hva de faktisk forsøker å tilby.

Default-kapring er så ... javel????

 

Hva med å gå ut døra iblant?

Lenke til kommentar
Syntes hele korstoget mot MS er direkte latterlig og nå kommer det jaggu ett nytt korstog og de som leder korstoget tror flesteparten av de som ikke bruker deres preferanser er komplett idioter. Kjøper seg man en ny PC og velger ett av operativsystemet til MS så er det ganske åpenbart att personen ønsker å bruke IE8. MS har faktisk lagt inn muligheter for att andre selskaper kan ha tilgang til å kjøre deres applikasjoner på ett MS basert operativsystem og siden diskusjonen i denne artikkelen dreier seg om nettlesere så er det faktisk mulig å sette andre enn MS sin nettleser som standard. Hadde dette ikke vært en mulighet så hadde de hatt grunn for korstoget sitt men siden det faktisk er mulig med andre standardprogrammer i ett MS basert operativsystem syntes jeg att helle korstoget er direkte latterlig.

 

Å ja, tror du personen i det hele har vurdert om han skal ha IE8, Firefox eller Opera.

 

Og hadde ikke Microsoft lagt inn mulighet for at andre kunne kjøre applikasjoner på et MS-basert OS, hadde vi neppe hatt noe Microsoft i det hele. Hadde de kun hatt muligheten for egne applikasjoner hadde de;

a). Mista kunder som dugg for solen.

b). Endt i rettssak som hadde pulverisert selskapet i småbiter.

 

Automatisk Update til IE8 er etter min mening et eksempel på, uansett om det settes som standardleser eller ikke, klar misbruk av markedsmakt. Så kan man gjerne oppfatte akkurat dette som en filledetalj, men det viderefører klart Microsoft sitt forsøk på å kapre nettlesermarkedet med ufine metoder.

 

Ellers er det ikke et korstog, det er en realitet at Microsoft har oppført seg på en ikke akseptabel måte.

 

Personlig er jeg helt nødt til å ha Windows på noen av mine PC-er, men jeg ønsker hverken IE, Notepad, Paint, Windows Media Player eller det andre rasket som er med.

Lenke til kommentar
For de som faktisk velger å laste ned og installere Firefox manuelt, så er vel sannsynligheten også større for at de ønsker å benytte Firefox som default (duh!) :p

 

Hvorfor det? Jeg installerer både Opera og Firefox på de fleste maskiner jeg bruker, men har IE som default browser.

Vel, du er en av få, vil jeg tru. Iallefall blandt de som holder på litt med data. Det er vel nærliggende å tru at du laster ned et program fordi det gir deg merverdi i forhold til andre standardprogrammer .

 

Hva er det som gjør at du ønsker å benytte som IE som standard forresten, når du sjøl sier du laster ned andre nettlesere?

 

Jeg laster ned flere browsere (glemte visst Chrome i farten) fordi jeg jobber med programutvikling og ønsker å holde meg oritentert om ulike browsere. Dessuten tester jeg en del sider i ulike browsere. Noe av det jeg jobber med krever IE6, så det har faktisk vært standard browser på jobbmaskinen inntil ganske nylig. Noen sider funker dårlig med IE, og da bruker jeg gjerne Firefox, og noen program er garantert kun med IE og da gidder jeg ikke teste om det virker i andre browsere. Så jeg har IE som standard fordi det gir meg maksimal komptibilitet i forhold til det jeg skal gjøre - til tross for at IE er (eller har vært) dårlig til å følge opp standarder.

 

Forøvrig synes jeg at det er slitsomt med alle programmer som snikoppsetter seg som standard, det gjelder ikke bare browsere, men også bildebehandlingsprogram og ikke minst mediaspillere (og sikkert mye annet). Det som er nesten like ille er de som klager over at Microsoft er så mye verre når andre gjør det samme. Det er da nok av andre (og gode) grunner til å klage på Microsoft.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ikke relevant i det hele tatt, men jeg måtte nettopp avinstallere IE8 fordi den breaka Vobsub :lol: Ellers mener jeg at alle oppgående brukere bør klare å velge vekk IE som standardleser under installasjonen, men siden IE følger med i autoupdate, så bør dette valget være tydeligere, spesielt med tanke på den saken om IE som er oppe i EU nå.

Lenke til kommentar
Automatisk Update til IE8 er etter min mening et eksempel på, uansett om det settes som standardleser eller ikke, klar misbruk av markedsmakt. Så kan man gjerne oppfatte akkurat dette som en filledetalj, men det viderefører klart Microsoft sitt forsøk på å kapre nettlesermarkedet med ufine metoder.

Det finnes ikke noen automatisk update til IE8. Du må manuelt bekrefte å starte installasjonen, og du må manuelt bekrefte at du setter den som standard nettleser. Det er ikke MS sitt problem at brukere er for tette til å lese hva de svarer ja til.

Lenke til kommentar

Jeg hater IE8. Jeg hater IE7. Jeg hater IE6. Jeg hater IE5. Jeg hater sikkert IE9 når det kommer. Og jeg hater sikkert alt av nettlesere som i fremtiden kommer fra MS.

Jeg hater Windows Media Player, alle tidligere og nåværende versjoner.

 

Ellers har jeg det bra...

Lenke til kommentar

@TEE:

Regner meldingen var til meg.

Jeg er svoren Windows XP-bruker. Helt til jeg skaffer W7.

Jeg klarer stort sett å unngå å bruke IE. Og WMP. Men joda, det er klæbrige programmer. Det er som den tyggisen som festa seg på skoen her om dagen. Og ikke tale om at jeg skulle klare å få fjærna den, uten å faktisk TA på den. Æsj.

IE=klæbrig æsj.

Lenke til kommentar
Automatisk Update til IE8 er etter min mening et eksempel på, uansett om det settes som standardleser eller ikke, klar misbruk av markedsmakt. Så kan man gjerne oppfatte akkurat dette som en filledetalj, men det viderefører klart Microsoft sitt forsøk på å kapre nettlesermarkedet med ufine metoder.

Det finnes ikke noen automatisk update til IE8. Du må manuelt bekrefte å starte installasjonen, og du må manuelt bekrefte at du setter den som standard nettleser. Det er ikke MS sitt problem at brukere er for tette til å lese hva de svarer ja til.

 

Mulig du har rett. Jeg vet ikke, i og med at jeg har automatisk oppdatering avslått. Bruker bare varselfunksjonen. Og IE8 skal ikke inn på denne maskina, av praktiske årsaker. Men jeg la merke til at den var listet som prioritert oppdatering, og jeg regnet derfor den oppførte seg som IE7, nemlig lastet seg ned å startet selve installasjonsprosedyren. Som man kan avbryte (eller bekrefte at man går videre).

 

For meg er det nok misbruk bruk av markedsmakt fra MS sin side, så lenge IE ikke er fullstendig avinstallerbar.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Jeg har en bedre ide, hva med å fjerne nettlesere helt fra Windows, da blir det nok helt stille på sytingen, iallefall over nettet. Store fildelingsnettverk hadde gått tapt osv osv. Bare fordeler jo?

 

Litt mer seriøst, Windows er Microsoft sitt produkt, Internet Explorer er der for at du skal kunne komme deg på nett, dersom du ikke har IE så kommer du ikke på nett, that's it. Det er neppe moro for deg å få en PC uten nettlesere, eller en med Netscape, Safari, Firefox, IE, Opera og gudene må vite hva som ikke finnes der ute... Da hadde det blitt syting fordi det er for mange nettlesere.

 

Kom igjen.. Bare installer nettleseren du vil ha og fjern hele Ie fra ditt syn. Det var ett problem ute av verden... NEXT!

Lenke til kommentar

Selv skyr jeg IE som ilden, bortsett fra på skolen hvor flash har en uvane ved å ikke virke i FF, men nå er datafolkene på Rud VGS en haug bedrevitende suppehuer. De forhindrer installasjon på C:\programfiler, men om jeg derimot installerer til C:\FF... :lol:

 

Når det gjelder denne saken, er det ikke vanskelig å sette sin favorittleser som standard når man starter den opp, eller bare hoppe innom tools - options. Selv synes jeg at oppsettet på IE7 og 8 er fullstendig forferdelig. Home- og stopp-knappen har absolutt ingenting å gjøre på høyre side av adresselinjen, ganske problematisk når andre ting har satt seg i ryggraden.

 

Og til dere som tror dere hater IE, dere har ikke en dritt å si opp mot denne fyren: http://toastytech.com/evil/index.html (Sammenligningen av FF og IE er bare fantastisk!)

Lenke til kommentar
Finner man virkelig ingenting annet å klage over? Er IE8 SÅ BRA at det eneste man kan finne på å klage over er at den setter seg selv som standard?

Artikkelen handler faktisk om installasjonen til IE8, og ikke resten av programmet. Derfor valgte jeg å kommentere nettopp installasjonen.

 

IE8 er ikke så fantastisk nei - jeg har testet den kjapt på noen PCer, bl.a. for å sjekke om ytelsen er forbedret fra tidligere versjoner men ble ikke direkte imponert. Fortsatt er det sånn at man kan gå og hente en kopp kaffe mens man venter på å åpne en ny tab (om man da ikke sitter på en Blue Gene med 596 Teraflops).

Lenke til kommentar
IE8 er ikke så fantastisk nei - jeg har testet den kjapt på noen PCer, bl.a. for å sjekke om ytelsen er forbedret fra tidligere versjoner men ble ikke direkte imponert. Fortsatt er det sånn at man kan gå og hente en kopp kaffe mens man venter på å åpne en ny tab (om man da ikke sitter på en Blue Gene med 596 Teraflops).

Da burde du virkelig se på konfigurasjonen av maskinene og hvor mye unødvendig dritt som kjører i bakgrunnen. Min snart 6 år gamle stasjonære som kjører Windows XP Pro SP3 på en Celeron 2GHz med 512 MB RAM har absolutt null ytelsesproblemer. Jeg har heller ikke sett noen ytelsesproblemer på den nye stasjonære eller den 4 år gamle laptopen.

 

Men nå har jeg også erfaring med at de fleste som klager både på Windows og IE rett og slett ikke har klart å sette opp maskinene sine korrekt. De bruker gjerne timesvis på å konfigurere en eller annen obskur Linux-distro fordi den "funker med en gang", men nekter plent å bruke 15 minutter på konfigurasjon etter å ha installert Windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...