Gå til innhold

Kræsjte igår, trenger litt hjelp ang lappen.


-sealiNe-

Anbefalte innlegg

Altså det jeg ikke skjønner er hvordan du mistet kontrollen på bilen og du forteller det heller ikke. Greit nok at alt skjedde fort og du husker ikke osv, men når du bortforklarer med at det bare kunne skjedd alle virker det veldig som om det er noe du skjuler. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du mistet kontrollen på bilen, med mindre det er noe du ikke forteller. Var du kanskje litt hard på gassen og fikk sleng da eller? Mener ikke at du kjørte fort, men at du dro på litt fort eller noe.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: Det er umulig å si om du kommer til å få tilbake lappen eller ikke, men jeg velger å tro at du faktisk gjør det. Jeg har en kompis som taka ifjor, han skle såppass langt på taket at det ikke var noen tvil om at det hadde gått litt fort, vet ikke hvor fort det var snakk om riktignok, men tror han lå litt dårligere ann en du gjør hvis det du sier er hele sannheten for å si det sånn. Han slapp unna, var ikke store personskader der, men er vel ikke bare det som det går på.

 

Jeg har selv opplevd skremmende situasjoner bak rattet og er ganske fersk selv, så vet at det er lett å kjøre litt på grensa og så plutselig miste kontroll, riktignok bare skjedd på vinterføre for min del. Har faktisk kræsjet nesten likt som deg men var litt heldigere da jeg ikke kræsjet i et autovern men en trevegg, og det ble nesten ikke skader, var også snakk om 50-60 km/t, men jeg bremset riktignok ned da jeg merket at det gikk til helvete, men var glatt så er ikke helt sikker på hvilken hastighet jeg hadde da vi traff, men traff litt skevt, airbaggene slo ikke ut engang :)

 

Men jeg vil tro du får lappen tilbake, men politiet tar endel rare valg av og til og jeg vil ikke bli overrasket om de beholder den. Se her hvor oppegående politifolk vi har her i landet http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1317791.ece

Endret av Tmz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke så vanskelig å miste kontrollen når man kjører med slitte dekk, kjører på glatt føre, og har for stor fart, etter forholdene å dømme altså.

 

Det går ann å vøre etterpåklok, men det hjelper uansett ingen ting.

 

Politiet kan holde igjen lappen om man bryter vegtrafikkloven, noe trådstarter gjorde. Men kunne trådstarter vite at veien glatt akkurat der? Enkelte ting kan man ikke forutse.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at det går an å være uheldig, og jeg har medfølelse for at dette er en veldig kjip situasjon, ikke bare at det gikk ille, men også at dette kanskje blir det sterkeste minnet fra en av de morsomste periodene i livet. Det er ihvertfall bra ingen ble alvorlig skadet.

 

 

Jeg synes ikke at denne historien er så usannsynlig som dere skal ha det til. Han er helt fersk bak rattet, og har tydeligvis ikke reagert slik han burde ha reagert da situasjonen oppstod. Og trådstarter skal vite at han ikke er alene. Mange ganger har jeg sett idioter f.eks. låse hjulene ved kraftig oppbremsing, noe som er et annet eksempel på en gal reaksjon bak rattet. Og ikke minst, da jeg selv hadde hatt lappen i bare to-tre uker, bæsja jeg på leggen og brøt vikeplikten min i et kryss. Fersk som jeg var så jeg ikke den farlige situsasjonen som var under oppseiling. Heldigvis gikk det bra med både meg og mine passasjerer. Det er lenge siden, men poenget mitt er, alle kan drite seg ut en gang i blant. Eventuelle slengerkommentarer som man ser eksempler på her hjelper ikke.

Spørsmålet er ikke om hva han burde gjort etter at situasjonen oppstod, men hva han gjorde for at situasjonen oppstod.

 

 

Til dere som mener at 55-60 km/t ikke er høy nok fart til å gjøre slik skade, ta dere en tur i beltetesteren til NAF... Her er det snakk om sterkere krefter enn dere aner.

Det er vel ingen som har ment det, men at det derimot skal litt til å miste kontrollen over en bil i 50-60 km/t i en slak sving på greit føre.

 

 

Det er nok ikke så vanskelig å miste kontrollen når man kjører med slitte dekk, kjører på glatt føre, og har for stor fart, etter forholdene å dømme altså.

 

Det går ann å vøre etterpåklok, men det hjelper uansett ingen ting.

 

Politiet kan holde igjen lappen om man bryter vegtrafikkloven, noe trådstarter gjorde. Men kunne trådstarter vite at veien glatt akkurat der? Enkelte ting kan man ikke forutse.

 

Det var pent vær i området på ulykkestidspunktet, sier operasjonslederen.

Var det så glatt da?

 

 

Som Tmz skriver, så skjønner heller ikke jeg hvordan du klarte å miste kotrollen. Det er jo ikke rare svingen, og selv med dårlig dekk så skal det jo litt til for å miste kontrollen.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Altså det jeg ikke skjønner er hvordan du mistet kontrollen på bilen og du forteller det heller ikke. Greit nok at alt skjedde fort og du husker ikke osv, men når du bortforklarer med at det bare kunne skjedd alle virker det veldig som om det er noe du skjuler. Jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan du mistet kontrollen på bilen, med mindre det er noe du ikke forteller. Var du kanskje litt hard på gassen og fikk sleng da eller? Mener ikke at du kjørte fort, men at du dro på litt fort eller noe.

 

Men for å svare på spørsmålet ditt: Det er umulig å si om du kommer til å få tilbake lappen eller ikke, men jeg velger å tro at du faktisk gjør det. Jeg har en kompis som taka ifjor, han skle såppass langt på taket at det ikke var noen tvil om at det hadde gått litt fort, vet ikke hvor fort det var snakk om riktignok, men tror han lå litt dårligere ann en du gjør hvis det du sier er hele sannheten for å si det sånn. Han slapp unna, var ikke store personskader der, men er vel ikke bare det som det går på.

 

Jeg har selv opplevd skremmende situasjoner bak rattet og er ganske fersk selv, så vet at det er lett å kjøre litt på grensa og så plutselig miste kontroll, riktignok bare skjedd på vinterføre for min del. Har faktisk kræsjet nesten likt som deg men var litt heldigere da jeg ikke kræsjet i et autovern men en trevegg, og det ble nesten ikke skader, var også snakk om 50-60 km/t, men jeg bremset riktignok ned da jeg merket at det gikk til helvete, men var glatt så er ikke helt sikker på hvilken hastighet jeg hadde da vi traff, men traff litt skevt, airbaggene slo ikke ut engang :)

 

Men jeg vil tro du får lappen tilbake, men politiet tar endel rare valg av og til og jeg vil ikke bli overrasket om de beholder den. Se her hvor oppegående politifolk vi har her i landet http://www.adressa.no/nyheter/innenriks/article1317791.ece

 

 

Jeg prøver å forklare så godt jeg kan, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det liksom. Men JA! Selvfølgelig jeg har vært så dum å ikke bremst godt nok ned i den svingen. Men det betyr ikke at jeg kjørte i 80 - 90.

 

Alle som satt i bilen sier akkurat det samme som meg, de støtter meg fullt ut. De sier at det kunne skjedd hvem som helst osv. De er liksom der for meg.

 

Ingen av personene i bilen ble alvorlig skadet. Jeg hadde minst skader pga jeg hadde airbag + beltet på meg.

 

Det som irriterer meg mest er at jeg tror jeg kunne komt meg ut av situasjonen, poenge med hele denne ulykken er at jeg takla den helt feil. Jeg vet at jeg ikke må tenke på hva jeg kunne gjort og hvordan jeg kunne gjort det annerledes. Men det er nesten umulig, jeg skulle ønske jeg kunne spole tilbake og komme i samme fart engang til bare for å prøve å se hvordan det skulle gå, hvis jeg gjorde det helt omvendte. jeg taklet rett og slett situasjonen feil. Og jeg vil tro at hvis jeg hadde hatt mer erfaring så kunne det endt mye bedre.

 

Jeg har så veldig gjerne lyst å komme i kontakt med han juristen som har saken min, jeg vil liksom se han i øynene når jeg snakker, jeg vil forklare meg på en måte. Jeg ble bare fortalt at hvis det i det hele tatt ble noe avhør så ville dette skje via telefon. Og jeg sa det rett ut til han mannen at jeg synes det var veldig urettferdig.

 

Jeg sitter blandt annet oppe nå, fordi jeg sliter noe sykt med å sove. Så jeg prøver å finne på ting hele tiden for å ha tankene andre steder.

 

Takk for ett veldig bra svar Tmz, du ga meg mer håp :yes:

 

Jeg skal holde oppdateringer om hva som skjer videre osv.

Lenke til kommentar

Jonas, jeg skal love deg at den svingen ser veldig liten ut på bilde. Men i virkeligheten så er den mye verre når det i tillegg er en oppoverbakke. Ja det var glatt, det var bløtt ute pluss masse egg på veiene(ikke spør meg hvorfor)

 

Jonas, jeg er ikke her for at du eller noen andre skal tro på det jeg sier. Jeg er ærlig med det jeg forteller, jeg kommer ikke her på forumet for å så komme med dumme løgner.

 

Jeg dreit meg ut, taklet situasjonen veldig dårlig.

Endret av -sealiNe-
Lenke til kommentar
Føreren krasjet jo grunnet store egg-mengder i veibanen..

Vel.

 

Årsaken er:

- Uerfaren

- Feilbedømmer hastigheten for svingen

- Slitte dekk

- Mulig feil reaksjon når fører mistet kontrollen

- og som sagt glatt kjørebane

 

Jeg tipper trådstarter vil få lappen tilbake ganske kjapt, men han vil også få en bot for å kjøre med slitte dekk, og mulig for å ikke kjørt forsvarlig.

 

Men om passasjerene har en annen forklaring enn trådstarter, så vil kanskje saken bli verre.

Lenke til kommentar
Det at det kunne ha skjedd alle kan da ikke være et gyldig argument. Hva kunne ha skjedd alle? Miste kontrollen over bilen i samme situasjon?

 

Runar, tror du jeg sier til politiet at det kunne skjedd hvem som helst? Selvfølgelig ikke. Det kan de få bedømme selv. Jeg har undervurdert svingen rett og slett, han ene som satt på med meg har en far som er advokat, tenkte jeg skulle ringe å snakke med ham.

Lenke til kommentar

for meg virker det som om du har holdt for høy fart inn i rundkjøringa, forsøkt å bremse ned, men for seint, og mistet kontroll på bilen. Dette ville jeg karakterisert som uaktsom kjøring. Kjenner godt til rundkjøringen der, kjører der hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke at denne historien er så usannsynlig som dere skal ha det til. Han er helt fersk bak rattet, og har tydeligvis ikke reagert slik han burde ha reagert da situasjonen oppstod. Og trådstarter skal vite at han ikke er alene. Mange ganger har jeg sett idioter f.eks. låse hjulene ved kraftig oppbremsing, noe som er et annet eksempel på en gal reaksjon bak rattet. Og ikke minst, da jeg selv hadde hatt lappen i bare to-tre uker, bæsja jeg på leggen og brøt vikeplikten min i et kryss. Fersk som jeg var så jeg ikke den farlige situsasjonen som var under oppseiling. Heldigvis gikk det bra med både meg og mine passasjerer. Det er lenge siden, men poenget mitt er, alle kan drite seg ut en gang i blant. Eventuelle slengerkommentarer som man ser eksempler på her hjelper ikke.

Spørsmålet er ikke om hva han burde gjort etter at situasjonen oppstod, men hva han gjorde for at situasjonen oppstod.

 

 

 

Til dere som mener at 55-60 km/t ikke er høy nok fart til å gjøre slik skade, ta dere en tur i beltetesteren til NAF... Her er det snakk om sterkere krefter enn dere aner.

Det er vel ingen som har ment det, men at det derimot skal litt til å miste kontrollen over en bil i 50-60 km/t i en slak sving på greit føre.

 

Man trenger ikke alltid gjøre så mye for at en situasjon oppstår, hadde det vært tilfelle hadde vi ikke hatt så mange stygge ulykker i dette landet. Ser at det prates om blant annet egg i veibanen, om dette er tilfelle trenger man ikke gjøre annet enn å kjøre bil der for at en farlig situasjon skal oppstå. Og ja, det skal litt til for miste kontrollen på en bil i 50-60 km/t på greit føre. Men det er likevel fullt mulig dersom forholdene ligger til rette for det. Jeg oppfordrer deg til å være litt ydmyk, neste gang kan det være deg som er uheldig.

Lenke til kommentar

Det endte opp med 3k i bot og en utsettelse på 6mnd.

 

Sorry for at det kom så sent..

 

Har vært i kontakt med en advokat, og han tror jeg kanskje har sjangs å redusere utsettelsen litt.

 

Han ene polti mannen sa faktisk at vi var heldigge som kjørte BMW :p Tho bilen er veldig stygg.

 

Btw: Målt fart inn i autovernet var: 48km\t

 

Ikke ett eneste bremsespor ble funnet.

 

Med andre ord: Jeg har såvidt bremst, og dette tyder på at farten kan ikke ha vært over 60km\t

 

Men vi får se hva som skjer.

Endret av -sealiNe-
Lenke til kommentar

Da fikk du vel forsåvidt den minste straffen du kunne få. Du var ihvertfall heldigere enn hu her som så vidt jeg husker fikk 5000,- i bot og mistet førerkortet i 6 mnd, til tross for at det ikke ble noen personskader, og farten ikke var høy.

 

Hvordan går det med resten av gjengen? Alle er friske og raske igjen og klare til å sette et skikkelig punktum på russefeiringa? :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jøss, husker vi kjørte i samme området når denne ulykken skjedde. Er du randaberg russ, eller raidet dere dem? :)

 

Vil forøvrig si at jeg støtter trådstarter mtp hvordan ulykken skjedde. Svingen hvor det skjedde oppleves forøvrig mye skarpere i real life, og denne rundkjøringen er faktisk litt skummel. Folk fra disse trakter er ikke akkuratt rolige i rundkjøringer..

 

Uansett. En viktig faktor som trådstarter har nevnt, som dere andre har oversett. Når du er sjafør for en russebil(og det er noe dritt.. glad jeg slapp og heller var beruset passasjer de fleste gangene) kan det være veldig krevende. Russehumøret, alkohol etc.. ekstremt mye bråk i bilen, høyt volum osv osv. Dette er faktorer som reduserer oppmerksomheten din, ergo vanskeligere å kjøre. Jeg tror nok du var litt stresset bak rattet og vurderte svingen litt feil.. når man ser skadene på bilen ser man uansett at farten ikke var høy, og det var jo selvfølgelig bra.

 

Jeg var forøvrig i en episode samme kvelden som var svært skremmende. Dette var under raiding, hvor vi var blitt et mål for en eller annen skole. I det vi kjørte opp en relativt bratt bakke ved Ullandhaug/Madla, kjørte en motgående russebil over i vårt kjørefelt - 40 meter FORAN vår bil, og vi hadde en hastighet på 60km/t!! Da var vi bare et sekund unna en relativt stygg ulykke - hvor flere av deres passasjerer kunne blitt hardt skadet. Angrer enda på at jeg ikke tok skiltnummer og anmeldte kjerringene som kjørte....

 

Støtter deg Sealine. Å kjøre en russebil om natta med fulle medruss er noe dritt. Bråkete passasjerer og høy musikk er svært distraherende...

Lenke til kommentar

Heisann Woods!

 

Nei jeg er selv fra randaberg :!: hehe!

 

Veldig sant det du sier om bråk, musikk og stress osv. Jeg var veldig stresset for resten av bilen "stresset" meg, alle ropte og skreik etc. Skal selvfølgelig ikke skylde på dem, jeg tar hele skylden for det som skjedde, det sier seg selv.

 

OT:

 

Men det jeg egentlig ikke forstår, er: Når jeg tenker meg om så burde raiding med bil være helt ulovlig. Det har vært så mange hendelser denne russetiden, og jeg tror ikke det stopper her. Jeg har sett mye syk kjøring. Men etter russetiden så tror jeg ikke jeg kommer til å se sykere. Det er akkurat som du er med i en action film, 2 biler følger etter en og prøver å sperre den andre inne midt på veien. Fatter egentlig ikke hvorfor dette fortsatt er lov, trafikkregler eksisterer ikke for enkelte, i russetiden.

 

 

Takk for at du støtter meg Woods, setter pris på det :yes:

 

Mvh.

 

-S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...