Gå til innhold

Kræsjte igår, trenger litt hjelp ang lappen.


-sealiNe-

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Igår kræsjte jeg russebilen vår, vi var 5 stk i bilen. Det som skjedde var at vi kom litt fort i en sving og kjørte rett inn i autovernet. Ingen fikk alvorlige skader.

 

Farten var fra 55 - 60 km\t dette var 50 sone.

 

Jeg var den eneste med setebeltet på og den med minst skader.

 

Jeg ble fratatt førerkortet midlertidig inntil de hadde forsket litt på hva som skjedde.

 

Det jeg lurer på er om det er 100% sjangs for at jeg mister førerkortet og at jeg må ta oppkjøring på ny?

 

Jeg lurer rett og slett på hva som kommer til å skje nå.

 

Her er artikkelen http://www.aftenbladet.no/lokalt/stavanger...t_i_ulykke.html

 

 

Jeg blir veldig irritert når dem skriver at jeg garantert mister førerkortet når jeg ikke har fått noen som helst beskjed om dette.

 

Og dette var en ulykke som kunne skjedd alle, jeg mistet helt kontroll på bilen.

 

Det sier litt, når jeg var den eneste med belte på, hadde vi kjørt i 70 - 80 så hadde vi garantert ikke vært her nå.

 

 

Hvorfor tar de ikke stilling til slike ting. Jeg må vel på noe avhør? Hvor jeg kan få forklare meg selv?

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette..

 

 

Mvh.Sealine

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst er det bra det gikk godt med dere.

 

Har lest artikkelen på aftenbladet og lurer litt på noen ting jeg håper du kan gi meg svar på.

 

1. Var bilen EU-godkjent og forsikring i orden?

2. Har du forklart deg noe til politiet? Og hva gjorde andre russ der?

3. Samtykket du i førerkortbeslaget?

 

Dersom politiet finner ut at du har vært uaktsom, risikerer du å måtte avlegge ny førerprøve i og med at du forsatt har førerkortet i den såkalte prøvetiden. Hvis det ikke er skjedd noe dom eller noe, skal du ha førerkortet tilbake innen 3 uker. Etter den tid kan de ikke holde på det lenger.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med forsikring, men jeg vet at bilen var EU-godkjent. Det hadde seg slik at det var første gang jeg kjørte russebilen vår, så jeg vet egentlig ikke så mye. Jeg fikk forklart meg litt til politiet og de virka bare sure istedenfor å spør hvordan det går med meg. Jeg var dønn ærlig og sa alt som det var. Jeg var heller ikke beruset av noe.

 

Jeg samtykket førerkortbeslaget.

 

Vi var sikkert 10 biler som var ute å raida. Raiding foregikk ikke når vi kræsja. Dette trodde politiet. De trodde vi hev egg ut vinnduene mens vi kjørte i det vi kræsja. Noe som ikke stemmer. Men jeg tror at de vet dette nå.

 

Jeg håper virkelig at jeg får førerkortet tilbake. Jeg er veldig avhengig av lappen fortiden.

 

Tror nok du blir bare fratt førekortet en stund, kan spørre faren min når han kommer hjem, han jobber med sånt.

 

Hva mener du med en stund? Slik at jeg må ta førerprøve på ny osv?

Lenke til kommentar

Du har kjørt for fort, både i forhold til fartsgrensa og forholdene (tydligvis), så du vil nok muligens bli siktet for uaktsom kjøring. Jeg veit også om en episode fra da jeg var russ i fjor, at sjåføren i en bil det ble kastet egg ut av ble fratatt førerkortet. Hvordan det gikk med han veit jeg ikke.

Lenke til kommentar

Siden de tok fra deg lappen på stedet så har du mista det nå ja. Desverre. Politiet vil ta kontakt med deg ang. saken når de er kommet videre i etterforskningen. Så nå må du holde deg borte fra rattet intill videre.

 

Du får holde oss oppdatert om saken. Er spent på hvordan dette går. Dersom de tar lang tid eller påstår ting som ikke er fakta, anbefaler jeg deg å kontakte advokat.

Lenke til kommentar

Ved personskade er det vel rutine at man blir fratatt førerkortet på stedet. Dermed vurderer de saken hvorvidt det var din skyld. Det skal ofte ikke så mye til for å bli fratatt førerkortet. Framprovoserer man en sladd når politiet ser det ryker fort førerkortet i 6 mnd. I og med at du brøyt fartsgrensa og klarte å miste kontrollen over bilen slik at det gikk såpass ille under gode forhold, så skal du ikke se bort ifra at du blir siktet for uaktsom kjøring. Men den so venter får se..

Lenke til kommentar

Takk for gode svar :yes:

 

Men jeg har hørt om noen som har fått lappen tilbake, feks en jeg kjenner kjørte lastebil og kræsja den i en sving. Han ble fratatt lappen på samme måte som meg, han fikk den tilbake etter 2 - 3 uker.

 

Hvis jeg mister lappen, hvor lang straff tror dere jeg får før jeg får ta ny førerprøve?

 

Forresten, jeg må ta hele pakka da? Som feks teori, glattkjøring og langkjøring og alt det der?

Lenke til kommentar

Du mister lappen så lenge politiet mener det er forsvarlig å holde på den. Er du heldig og de finner ut at du har vært aktsom så kan du få lappen tilbake fort.

 

Mener de derimot at du har vært grovt uaktsom så kommer det an på juristen som har saken(for det er opprettet sak på forholdet) mener. Da risikerer du å miste den i 6 mnd og må ta oppkjøringa på ny. Mulig du og må ta teorien, er ikke sikker. Men siden du er 18 og ennå er i prøvetiden kan det være andre ting som gjelder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...