Gå til innhold

Akambrukernes bilder - april/mai 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en liten maritim bildeserie fra når jeg var hjemme på vestlandet i påsken. Bildene er tatt med utgått 200 ISO farge-negativ film fra extrafilm som mamma hadde liggende i en skuff.

 

Alle bildene er tatt med F5 + 50/1.2 og skannet med en Coolscan V.

 

 

post-56362-1241965682_thumb.jpg

 

 

post-56362-1241965739_thumb.jpg

 

 

post-56362-1241965764_thumb.jpg

 

 

post-56362-1241965783_thumb.jpg

 

 

Francis :)

Lenke til kommentar
Her er en liten maritim bildeserie fra når jeg var hjemme på vestlandet i påsken. Bildene er tatt med utgått 200 ISO farge-negativ film fra extrafilm som mamma hadde liggende i en skuff.

 

Alle bildene er tatt med F5 + 50/1.2 og skannet med en Coolscan V.

 

 

Francis :)

 

Blir ikke akkurat sjøsyk av og se på disse bildene :sick:

Skulle likt og se dem litt videre,men jeg har også lett for og få motivet til og fylle hele bilderuten så jeg burde vel heller holde kjeft :)

Lenke til kommentar

Har lekt meg litt med mitt nye (gamle) makro-objektiv i dag (klikk på bildet for større versjon):

 

Rett forfra i farger:

 

532929290_vPUzd-S.jpg

 

EXIF: AI 55/3.5, ISO 400, 1/100 sek, f/8

 

Og et litt mer kunstnerisk perspektiv i s/h:

 

532928354_Wwbes-S.jpg

 

EXIF: AI 55/3.5, ISO 400, 1/60 sek, f/8

 

Siden det er håndholdt med lukkertider helt på grensen kan man ikke bedømme skarphet ut fra disse bildene, men det er likevel tydelig at den tegner meget pent både i og utenfor fokus. Hvilket fungerte best?

Endret av arnold_layne
Lenke til kommentar
Her er et bilde fra Farstadsanden, rett i nærheten av Atlanterhavsvegen. Jeg bomma grovt og nøye med eksponeringen, men etter å ha dratt hardt i eksponeringsspaken i lightroom så ble resultatet litt tøft :)

post-12524-1241968145_thumb.jpg

 

 

Kult! Men hva men å croppe det, slik at busken nederst i bildet forsvinner?

 

Et bidrag fra meg - Vil ikke ha noen konstruktiv kritikk i det hele tatt. Er bare tatt for morro skyld.

 

Dette er meg og Natrium som springer rundtomkring i "Tingbøskogen" på Sunde. Det er i underkant av 30 bilder jeg har klipt ut personen i, og limt inn i bilde. Utklippingen er ikke gjort nøye, da jeg sitter å øver til matte eksamen.

 

EDIT: Glemte å nevne at det er jeg som er duden med hetta. Går ikke sånn til vanlig, til en opplysning.

post-176745-1241976871_thumb.jpg

Endret av Oyjorn
Lenke til kommentar
Her er en liten maritim bildeserie fra når jeg var hjemme på vestlandet i påsken. Bildene er tatt med utgått 200 ISO farge-negativ film fra extrafilm som mamma hadde liggende i en skuff.

 

Alle bildene er tatt med F5 + 50/1.2 og skannet med en Coolscan V.

*snip*

 

Francis :)

Dette var så nydelig at jeg nesten ble litt trist på meg selv. Top notch!

Lenke til kommentar
Blir ikke akkurat sjøsyk av og se på disse bildene :sick:

Skulle likt og se dem litt videre,men jeg har også lett for og få motivet til og fylle hele bilderuten så jeg burde vel heller holde kjeft :)

 

Takk for kommentar! Jeg vet ikke om jeg ville likt dem videre, kanskje, kanskje ikke ;).

 

 

Dette var så nydelig at jeg nesten ble litt trist på meg selv. Top notch!

 

Takk - det var hyggelig :)

 

Francis

Lenke til kommentar

Nok et par bilder fra Nikon D40 testingen. Denne gangen to sider av samme sak ...

 

Et tatt med Nikon D40 og et tatt med Olympus E-420.

 

post-126935-1241992218_thumb.jpg

1/60s, f/5.6, 35mm, ISO 400

 

post-126935-1241992261_thumb.jpg

1/60s, f/5.6, 25mm, ISO 400

 

Forskjellene er mindre enn man skulle tro. Det er nok ikke utstyret, men personen bak kamera.

 

edit:

 

Jeg ser at jeg hadde gjort en forkjell - hadde skrudd på fill light på Olypus bildet i ACR. Her er Nikon utgaven med samme endring.

 

post-126935-1241992675_thumb.jpg

 

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Må si at jeg likte Oly-bildet (som jeg antar er det som er tatt @25mm) klart best. Fargetonene var mer behagelige. Nå stammer jo bildebrikken i D40 fra D70, som hadde et veldig kjølig uttrykk - det gjorde seg fint til enkelte motiver, men helt klart ikke til denne evinnelige kirken...

 

Edit: Med lik etterbehandling ble forskjellene også mye mindre, men jeg heller vel fortsatt litt mot Oly.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Hubbix: Artig perspektiv, men øynene på dyret er ikke i fokus. Det må være det første du lærer deg å passe på.

 

var ikke poenget med denne tråden at det ikke skulle være bildekritikken?

 

generelt bra bilder her!

Jo. Poenget ditt er?

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Med snus :p

 

@ Tim: God íde. Slenger de i en spoiler, til tross for at tanken ikke slo meg i det hele tatt. Familievenlig forum? Tjaa. Antar at det ikke er så alt for mange barn som traveserer denne delen, men alikevel. Hva som er støtende er subjektivt, og jeg som har tatt på slike ting siden jeg var fem, tenkte ikke så langt som frem til at andre kunne bli redd av dette.

 

 

 

post-76720-1241993996_thumb.jpg

post-76720-1241994732_thumb.jpg

 

 

Endret av J@cob
Lenke til kommentar
Med snus :p
Er ikke dette et familieforum? Jeg tenker på små unger og nattesøvn og slikt, og for folk med ymse fobier. Kanskje vi bør ha sånt i bakhodet når vi poster?

 

Jeg er egentlig ikke særlig for sensur og slikt, men kanskje slike bilder burde postes i en egen tråd med en liten advarsel, sånn at folk kan velge bort om de vil skånes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...