Gå til innhold

Akambrukernes bilder - april/mai 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble mye leking med Vivitaren i helgen, og sjelden har jeg skrotet så mange bilder - den er psykovanskelig å fokusere, og er ekstremt utsatt for ghosting. "Multicoatingen" kunne de ha spart seg for.

 

Det er synd, for når den funker, så leverer den nydelige farger og bra boke på riktig så skarpe og fine bilder ved alle blendere og brennvidder. "Macro" gir jevnt over gode resultater.

 

534866285_WzQjQ-XL.jpg

Lenke til kommentar
Det ble mye leking med Vivitaren i helgen, og sjelden har jeg skrotet så mange bilder - den er psykovanskelig å fokusere, og er ekstremt utsatt for ghosting. "Multicoatingen" kunne de ha spart seg for.
Fokus er en treningssak. Skader ikke å lære/relære å fokusere selv.

Flare er en annen sak. Har du funnet deg en passende motlysblender?

 

Ellers så var da det et lekkert bilde. Så belønninga er tydeligvis rikelig, når ting funker. Stau pau, snurra litt på barten, så gaur det bra.

Lenke til kommentar

Må nok skaffe meg en skikkelig solblender, ja, men etter hva jeg leser (opg erfarer!), så vil det nok ikke hjelpe tilstrekkelig. Jeg kan se glorier av ghosting rundt høylysene selv når jeg tar bilder med solen i ryggen.

 

Heldigvis har jeg ikke hat ghostingproblemere i forbindelse med nærfoto ennå.

 

Hva gjelder fokusering, så er jeg jo ikke akkurat uvant med manuellfokus - 10 av 30 bilder i Aprilfesten ble tatt med manuellfokusobjektiv, og en rekke av bildene tatt med autofokusobjektiver var også manuellfokuserte. :roll: Dette objektivet gir meg vesentlig større problemer enn de jeg har erfaring med fra før. Jeg mistenker at det er noe ved egenskapene i overgangen fra skarpt til uskarpt som forvirrer fokusassisten og gjør at jeg ikke har sjans til å se det på mattskiven. Jeg må få rotet meg til å skaffe mattskive med splittprisme...

 

Edit: Hyggelig at dere likte bildet. :) Var litt usikker på fargene selv - har kjølt dem ned en del fra den opprinnelige hvitbalansen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Et bilde fra en sen ettermiddag en gang i påsken, tatt med '57 mod Kiev 2a og en Jupiter 3 (50/1.5) av samme årgang. Alt manuellt selvsagt - tipper jeg brukte 1/500 og blenderåpning rundt 6 med Fuji Superia 200 i kameraet. Rundt midtsommer er dette nærmest en rolig bekk, men snøsmeltinga fikk fram dens energiske side.

post-73994-1242163781_thumb.jpg

Burde vel kanskje ha blendet litt lengre ned, men men - å bruke øyne som lysmåler har sine sider... Artig likevel :roll:

Lenke til kommentar

En liten vårklisje fra Kiev'en, denne gang med en '55 mod Jupiter-9 (85/2.0) og Fuji Superia 400 - tipper 1/1250 og blender rundt 5.6 - tatt like etter påske, også denne gang sent på dagen med lav sol. Her skyter jeg nesten rett opp. Denne Jupiter'n er nok ikke like sylskarp som dagens objektiver - men tror den er bra til portretter, den har nærmest et innebygget softfilter på de større blenderåpningene :D

post-73994-1242165884_thumb.jpg

 

Synes du har truffet meget godt jeg, til å ha målt lyset med øynene!

Takk, takk! Det er mye lettere enn det folk flest tror, når du bruker negativfilm - de er virkelig tilgivende for feil og gir deg masse slakk. Treffer du innenfor ± 1 trinn fra det optimale, ror du resultatet greit i land.

Lenke til kommentar

Jeg liker klisjeer. Som jeg skulle ha tatt det selv. ;)

Selv om jeg for tiden har konvertert til det digitale univers er det veldig kjekt å se at det er noen som holder det tradisjonelle i hevd. Tror nok jeg kommer til å plukke frem Olympusen igjen en gang i fremtiden, og kanskje den gamle Opemusen også. Har en drøm om mørkerom i kjeller'n, men da må all ungdom flytte ut først og må nok gå noen runder med forhandlinger med kona også. Time will show.....

 

-Lazy

Lenke til kommentar

Har dekket LO-kongressen siden mandag nå, arbeidet 9-9 og 11-11 henholdsvis mandag og tirsdag, men jeg har litt fritid nå, så jeg tenkte å poste et lite bilde av vår kjære statsminister fra mandag.

 

post-36083-1242222815_thumb.jpg

 

exif:

 

E-3, 50-200 @ 50mm (EFL 100mm), f/2.8, 1/60s, ISO 800, redigert via ACR og Photoshop CS3.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...