Gå til innhold

Akambrukernes bilder - april/mai 2009


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den her fila har æ ikke gjort noe med! Du ser nu ut som eksiff.... nei ska se ka æ får til..

:tease:

 

1/1250 f8 iso 800

Helt identisk med mitt. Pussig at det er så mye mørkere, for jeg har ikke justert stort. Kan ikke være de helt store variasjonene i lyset heller. Underlige greier.
Lenke til kommentar

Her tar det av gitt:

Arnold, nydelig former på makrobildene dine.

Kjell og tim: En sky gir stor forskjell,forresten mye rusk i forgrunnen. (blader/kvister)

 

Var ute på tur igår, altfor mye sterk sol til det jeg opprinnelig ville, men fikk nå et bilde jeg likte.

Fått litt sansen for crossprocessing, og tenkte jeg måtte prøve en veldig mild versjon i gimp.

post-107204-1242060610_thumb.jpg

K200d, 50mm, f/16 eller f/11 (husker ikke), iso 100, 1/20, Polafilter

Lenke til kommentar
Kjell og tim: En sky gir stor forskjell,forresten mye rusk i forgrunnen. (blader/kvister)
Ja. Tydelig at skiftingene i været var større enn det jeg var klar over.

Fugl i miljø og fugl på pidestal, er to vidt forskjellige ting. Disse bildene er eksempel på det første.

 

Var ute på tur igår, altfor mye sterk sol til det jeg opprinnelig ville, men fikk nå et bilde jeg likte.
Prosesseringa kler motivet bra. Endret av fototim
Lenke til kommentar
Tatt under identiske lysforhold?
Trodde det, samme tur, samme pip. Neppe mer enn fem minutter mellom disse bildene. Vel skifter været her på vestlandet, men ...

  • * Sunny - 16
    * Hazy - 11
    * Cloudy - 8
    * Shadow - 5.6

1/1250 med f/8 og ISO800 skulle vel tilsvare ca 9 på den gamle huskeregla - altså midt mellom skyet og lettskyet. Hvis dette var utpå ettermiddagen, burde vel en oppdukkende sky nærme seg samme lysforhold som skygge rundt middag - og da utgjør den fort en hel stopp, og vel så det...

Lenke til kommentar
Tatt under identiske lysforhold?
Trodde det, samme tur, samme pip. Neppe mer enn fem minutter mellom disse bildene. Vel skifter været her på vestlandet, men ...

  • * Sunny - 16
    * Hazy - 11
    * Cloudy - 8
    * Shadow - 5.6

1/1250 med f/8 og ISO800 skulle vel tilsvare ca 9 på den gamle huskeregla - altså midt mellom skyet og lettskyet. Hvis dette var utpå ettermiddagen, burde vel en oppdukkende sky nærme seg samme lysforhold som skygge rundt middag - og da utgjør den fort en hel stopp, og vel så det...

Ja. Men histogrammene tyder på omtrent to trinn forskjell. Det overrasker meg altså.

Jeg ordla meg kanskje litt uheldig. For dere legger tilsynelatende større vekt på dette enn meg ...

Endret av fototim
Lenke til kommentar
For dere legger tilsynelatende større vekt på dette enn meg ...

Neida - det trigget bare min interesse, siden jeg av og til tar meg en tur med en av mine helmanuelle oldtidskamerar og oftest lar lysmåleren ligge igjen hjemme - da blir en småsær opptatthet av å bedømme lysforhold en dyd av nødvendighet :p

 

Unnskyld, forresten - glemte å si takk for mange fine bilder i tråden!

Lenke til kommentar
Men histogrammene tyder på omtrent to trinn forskjell. Det overrasker meg altså.

Jeg ordla meg kanskje litt uheldig. For dere legger tilsynelatende større vekt på dette enn meg ...

Dere har ikke stilt inn lysmåleren forskjellig da ? spot kontra evaluerende/sentermålt ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Her er en liten maritim bildeserie fra når jeg var hjemme på vestlandet i påsken. Bildene er tatt med utgått 200 ISO farge-negativ film fra extrafilm som mamma hadde liggende i en skuff.

 

Alle bildene er tatt med F5 + 50/1.2 og skannet med en Coolscan V.

 

 

post-56362-1241965682_thumb.jpg

 

Francis :)

Godkjent for bruk i 2007?! :p

 

Edit: Det første bildet altså.

Endret av Kurt Grusom
Lenke til kommentar
Men histogrammene tyder på omtrent to trinn forskjell. Det overrasker meg altså.

Jeg ordla meg kanskje litt uheldig. For dere legger tilsynelatende større vekt på dette enn meg ...

Dere har ikke stilt inn lysmåleren forskjellig da ? spot kontra evaluerende/sentermålt ?

 

Tom

Det veit jeg ikke.

 

Men eventuelle forskjeller i målemetode forklarer ikke at to eksponeringer med identiske EXIF under tilsynelatende ganske like forhold gir så totalt forskjellige resultater.

 

Etter å ha tygget litt på det har jeg kommet fram til at variasjonene i lyset må ha vært større enn det jeg var klar over. Så en liten tankevekker var det. Jeg har forresten løfta ekponeringa et sted mellom 1/3 og 1/2 trinn i etterbehadnlinga, så jeg når jeg kontrolerte den.

Kjell har og mindre kontrast i sitt bilde, noe som trolig skyldes ulik optikk. Så det kan hende at jeg leser hans histogram feil.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...