Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst]JENTER! Ville dere datet/blitt sammen med en sånn gutt?


Anbefalte innlegg

Det er en stor forskjell mellom teori og praksis. Og hvem var det som snakket om fest? Jeg nevnte diverse andre sosiale sammenhenger (ingen av dem var fester) hvor det ville ha vært pinlig at han ikke drakk litt. Fester er kanskje en av sammenhengene hvor det teller minst.

 

Makan til fjas. Som andre her sier, om noen synes det er pinlig, så er ikke disse rare greiene å spare på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er en stor forskjell mellom teori og praksis. Og hvem var det som snakket om fest? Jeg nevnte diverse andre sosiale sammenhenger (ingen av dem var fester) hvor det ville ha vært pinlig at han ikke drakk litt. Fester er kanskje en av sammenhengene hvor det teller minst.

 

Makan til fjas. Som andre her sier, om noen synes det er pinlig, så er ikke disse rare greiene å spare på.

Da er du også en av de som er altfor selektive. Sansynligvis er dette bare noe du sier, men ikke noe du gjør. Hvis kjæresten din alltid skulle ha med seg bamsen sin, synes du at han burde dumpe deg hvis du ble litt pinlig berørt når noen kommenterte det?

Lenke til kommentar
Det er sunt å drikke litt vin til maten.

 

Uansett, her snakket jeg ikke om spørsmål fra et utested. Nå snakket jeg om en vennegjeng som gikk ut til f.eks. et utested og drakk en øl. Eller en fin middag hvor det serveres vin, eller noe lignende. Når man kommer opp i alderen er det også koslig å servere noe vin til maten. Hvis man ikke har noe god grunn for det er det greit å drikke litt, hvis anledningen tilsier det. Det er mye mindre problematisk.

 

Hvorfor skal man måtte ha en god grunn til å heller ønske seg vann til maten, egentlig? Kan du forresten fortelle meg hva som kvalifiserer til en god nok grunn?

 

Jeg har ikke lyst til å drikke, så jeg lar være. Det er ikke verre enn det. Om noen synes det er problematisk, er det faktisk de som bør tenke seg om en gang til, og ikke jeg.

Lenke til kommentar
Hvis du virkelig mener at man skal droppe en dame, fordi hun kan bli pinlig berørt av at du setter deg ut mener jeg at du er altfor restriktiv. Hundre prosent sikkert driter du ikke i hva andre mener om deg. Alle bryr seg om hva folk tenker om det, til og med de som hevder hardbarket at de ikke gjør. Forskjellen ligger i at man ikke skal ha presentasjonsangst, eller ikke tørre å skille seg ut. Men i bunn og grunn gjør man det også for å få bedre relasjoner med de rundt seg.

 

Jeg skjønner ikke hvordan du kan blande inn "pinlig" i dette. Men hvis det er sånn at du vet om folk som blir pinlig berørt om andre ikke drikker, så får jeg tro deg på det.

 

Selvfølgelig tenker jeg på hva andre mener om meg, men jeg blir bare flinkere og flinkere til å ikke bry meg.

Det føles godt!

:)

Lenke til kommentar
Det er sunt å drikke litt vin til maten.

 

Uansett, her snakket jeg ikke om spørsmål fra et utested. Nå snakket jeg om en vennegjeng som gikk ut til f.eks. et utested og drakk en øl. Eller en fin middag hvor det serveres vin, eller noe lignende. Når man kommer opp i alderen er det også koslig å servere noe vin til maten. Hvis man ikke har noe god grunn for det er det greit å drikke litt, hvis anledningen tilsier det. Det er mye mindre problematisk.

 

Hvorfor skal man måtte ha en god grunn til å heller ønske seg vann til maten, egentlig? Kan du forresten fortelle meg hva som kvalifiserer til en god nok grunn?

 

Jeg har ikke lyst til å drikke, så jeg lar være. Det er ikke verre enn det. Om noen synes det er problematisk, er det faktisk de som bør tenke seg om en gang til, og ikke jeg.

Medisinsk grunn, eller relgiøs grunn er absolutt gode nok grunner. Man kan også ha andre grunner som at du har drukket for mye tidligere. At du absolutt ikke liker smaken og har prøvd mange ganger.

 

Poenget er egentlig ikke at du kan begrunne valget ditt. Du kan alltid finne på noe medisinsk vrøvl uansett. Det viktigste er at du har en god nok begrunnelse for deg selv. Å være fullstednig avholds kan være noe problematisk uansett grunn og hvis grunnen er at man egentlig liker cola bedre, synes jeg at man kan ta litt hvis det passer seg.

 

Tenk deg hvis du blir invitert hjem og det blir servert vin til maten. Sier du til han, du får vel kaste den vinen fordi jeg drikker ikke, hvis grunnen til at du er avholds er fordi at du egentlig liker cola bedre.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
[...]Poenget er egentlig ikke at du kan begrunne valget ditt. Du kan alltid finne på noe medisinsk vrøvl uansett. Det viktigste er at du har en god nok begrunnelse for deg selv. Å være fullstednig avholds kan være noe problematisk uansett grunn og hvis grunnen er at man egentlig liker cola bedre, synes jeg at man kan ta litt hvis det passer seg.

 

Ja, det viktigste er faktisk at man har en god nok begrunnelse for seg selv, og for meg er det en utmerket grunn at jeg rett og slett ikke har lyst på. Folk takker da nei til alt mulig rart, uten at det skal skape så enorme reaksjoner, så hvorfor er det annerledes med alkohol?

 

At det "passer seg" er forøvrig ingen god begrunnelse. I så fall velger jeg å omgås mennesker og sosiale miljøer hvor man tenker litt friere enn som så.

 

Tenk deg hvis du blir invitert hjem og det blir servert vin til maten. Sier du til han, du får vel kaste den vinen fordi jeg drikker ikke, hvis grunnen til at du er avholds er fordi at du egentlig liker cola bedre.

 

Da får han drikke vinen selv, da. Eller spare den. Hvorfor skal ha ta det som en selvfølge at jeg vil ha vin til maten? Jeg er veldig glad i melk til maten, skal jeg da bli fornærmet om mine gjester ikke vil ha melk til middagen? Nei, selvfølgelig ikke, for jeg aksepterer andres valg, og det kunne ikke falle meg inn å be dem presentere en god nok grunn til å takke nei.

Lenke til kommentar
[...]Poenget er egentlig ikke at du kan begrunne valget ditt. Du kan alltid finne på noe medisinsk vrøvl uansett. Det viktigste er at du har en god nok begrunnelse for deg selv. Å være fullstednig avholds kan være noe problematisk uansett grunn og hvis grunnen er at man egentlig liker cola bedre, synes jeg at man kan ta litt hvis det passer seg.

 

Ja, det viktigste er faktisk at man har en god nok begrunnelse for seg selv, og for meg er det en utmerket grunn at jeg rett og slett ikke har lyst på. Folk takker da nei til alt mulig rart, uten at det skal skape så enorme reaksjoner, så hvorfor er det annerledes med alkohol?

 

At det "passer seg" er forøvrig ingen god begrunnelse. I så fall velger jeg å omgås mennesker og sosiale miljøer hvor man tenker litt friere enn som så.

 

Tenk deg hvis du blir invitert hjem og det blir servert vin til maten. Sier du til han, du får vel kaste den vinen fordi jeg drikker ikke, hvis grunnen til at du er avholds er fordi at du egentlig liker cola bedre.

 

Da får han drikke vinen selv, da. Eller spare den. Hvorfor skal ha ta det som en selvfølge at jeg vil ha vin til maten? Jeg er veldig glad i melk til maten, skal jeg da bli fornærmet om mine gjester ikke vil ha melk til middagen? Nei, selvfølgelig ikke, for jeg aksepterer andres valg, og det kunne ikke falle meg inn å be dem presentere en god nok grunn til å takke nei.

Tviler ikke, men jeg sa at det er dumt å være totalt avholds hvis man ikke har en ordentlig grunn. Å være avholds kan føre til problemer og så lenge de ikke befinner seg i debatter som denne, sier en del av de som er avholds det samme. Se her http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=245209

 

Hvordan tror du forholdet med den personen vil gå etterpå, hvis han får drikke vinen selv. Dette er nettopp et eksempel på at det kan skape problemer å være avholds.

Lenke til kommentar
Tviler ikke, men jeg sa at det er dumt å være totalt avholds hvis man ikke har en ordentlig grunn. Å være avholds kan føre til problemer og så lenge de ikke befinner seg i debatter som denne, sier en del av de som er avholds det samme. Se her http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=245209

 

Du, jeg har ikke tenkt å lese gjennom åtte sider med diskusjon på Aftenposten.no for å forstå poenget ditt, altså ;)

 

Jeg vet det kan føre til problemer å være avholds, ganske enkelt fordi jeg er avholds selv. Men problemene blir ikke skapt av meg fordi jeg ikke drikker, de blir skapt av andre fordi de ikke kan akseptere at jeg ikke drikker. Det er en ganske stor forskjell, og den skylden skal ikke på noen måte dyttes over på den som velger å avstå fra alkohol.

 

Hvordan tror du forholdet med den personen vil gå etterpå, hvis han får drikke vinen selv. Dette er nettopp et eksempel på at det kan skape problemer å være avholds.

 

Skulle det forandre vårt forhold? På hvilken måte, tør jeg spørre?

Lenke til kommentar

Jeg er som trådstarter også avholds. Dette er ikke av religiøse eller medisinske grunner, men av eget valg.

 

Jeg synes at det er underlig at folk er så bedømmende for folk som er avholds. Det virker jo nesten som at det er en uskrevet regel at alle og enhver skal innta alkohol. Det hender at folk spør meg "hvorfor drikker du ikke", og da svarer jeg ofte "hvorfor SKAL jeg drikke?".

 

Dette gir meg enda mer lyst til å fortsette å være avholds. Jeg mener at det å drikke alkohol, skal ene og alene være ditt eget valg. Og hvorfor skal man ha noen spesiell grunn for å ikke drikke? Alkoholen begynner jo å bli så inngrodd i hverdagslivet, at det nesten blir sett som en synd å være avholds.

 

Hadde jeg likt ei jente, og det viste seg at hun ikke hadde tolerert at jeg var avholds; ville nok ikke dette være den rette for meg. Men jeg har ingen problemer med at andre drikker da, så lenge jeg slipper.

 

Så jeg sier bare en ting til trådstarter; ikke begynn å drikk bare fordi de andre syns at du bør gjøre det. Valget er ditt, ene og alene.

Lenke til kommentar
Du, jeg har ikke tenkt å lese gjennom åtte sider med diskusjon på Aftenposten.no for å forstå poenget ditt, altså

 

Jeg vet det kan føre til problemer å være avholds, ganske enkelt fordi jeg er avholds selv. Men problemene blir ikke skapt av meg fordi jeg ikke drikker, de blir skapt av andre fordi de ikke kan akseptere at jeg ikke drikker. Det er en ganske stor forskjell, og den skylden skal ikke på noen måte dyttes over på den som velger å avstå fra alkohol.

Ingen som har hevdet at du har skylden i problemene. Poenget er bare at det kan være problematisk å være avholds og hvis man ikke har en god grunn for å være avholds ser jeg ikke helt vitsen. Da er det bedre å drikke litt når det passer seg og ellers holde seg unna.

 

Skulle det forandre vårt forhold? På hvilken måte, tør jeg spørre?

Det ødelegger stemningen over daten. Selvfølgelig kan det ødelegge forholdet deres. Han vil føle seg flau over at han serverte deg vin og han vil også føle at du er litt bastant.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Ingen som har hevdet at du har skylden i problemene. Poenget er bare at det kan være problematisk å være avholds og hvis man ikke har en god grunn for å være avholds ser jeg ikke helt vitsen. Da er det bedre å drikke litt når det passer seg.

 

Vel, hvis det er problematisk, må det være en grunn at det er et problem, og hvis det ikke er den som er avholds sin skyld, så er det vel de som ikke aksepterer avholdenheten sin skyld. Problemet ligger med andre ord hos deg, og ikke hos meg, da det er du som intolerant.

 

Det ødelegger stemningen over daten. Selvfølgelig kan det ødelegge forholdet deres. Han vil føle seg flau over at han serverte deg vin og han vil også føle at du er litt bastant.

 

Jeg tror ikke han vil føle seg flau dersom jeg takker nei på en ordentlig måte, noe de fleste avholsmennesker etter hvert blir svært gode til. At jeg er bastant burde i dette tilfellet være en positiv egenskap, siden det vitner om selvtillit nok til å tørre å gjøre det jeg mener er best for meg selv.

Lenke til kommentar
Vel, hvis det er problematisk, må det være en grunn at det er et problem, og hvis det ikke er den som er avholds sin skyld, så er det vel de som ikke aksepterer avholdenheten sin skyld. Problemet ligger med andre ord hos deg, og ikke hos meg, da det er du som intolerant.

Nå bygger du opp stråmenn. Legg merke til at jeg har aldri sagt at jeg personlig har imot at folk ikke drikker. Jeg har bare sagt at det kan skape problemer av å ikke drikke og derfor bør man ha en god grunn for å være totalt avholds. Hvis ikke, er det bedre å drikke når det passer seg og ellers holde seg unna.

 

Jeg tror ikke han vil føle seg flau dersom jeg takker nei på en ordentlig måte, noe de fleste avholsmennesker etter hvert blir svært gode til. At jeg er bastant burde i dette tilfellet være en positiv egenskap, siden det vitner om selvtillit nok til å tørre å gjøre det jeg mener er best for meg selv.

Hva er en ordentlig måte. Jeg tror ganske sikkert at han ville føle seg flau. Nå har han vært på polet og funnet en vin han synes er sikkelig god, og det var en fullstendig bomtur. Selvfølgelig, vil han føle seg litt flau og dum uansett hvordan du sier nei.

Lenke til kommentar
Nå bygger du opp stråmenn. Legg merke til at jeg har aldri sagt at jeg personlig har imot at folk ikke drikker. Jeg har bare sagt at det kan skape problemer av å ikke drikke og derfor bør man ha en god grunn for å være totalt avholds. Hvis ikke, er det bedre å drikke når det passer seg og ellers holde seg unna.

 

Ja, jeg vet hva du har sagt, for du har gjentatt det samme gjennom hele tråden. Jeg vet fortsatt ikke hvorfor det er problematisk, og hvilke part som gjør avholdenheten til et problem.

 

Hva er en ordentlig måte. Jeg tror ganske sikkert at han ville føle seg flau. Nå har han vært på polet og funnet en vin han synes er sikkelig god, og det var en fullstendig bomtur. Selvfølgelig, vil han føle seg litt flau og dum uansett hvordan du sier nei.

 

En ordentlig måte vil være å si "Nei takk, jeg er ikke så glad i alkohol.", gjerne med et smil og legge til at vann går like fint. Jeg skal ikke måtte føle meg presset til å drikke, bare fordi han har lagt litt arbeid i å handle inn vin. Hvorfor skal han kunne ta det som en selvfølge at jeg liker vin?

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet hva du har sagt, for du har gjentatt det samme gjennom hele tråden. Jeg vet fortsatt ikke hvorfor det er problematisk, og hvilke part som gjør avholdenheten til et problem.

Etter at jeg ga deg denne lenken var du enig at det kunne være problematisk å være avholds. http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=245209

Trekker du det tilbake?

 

En ordentlig måte vil være å si "Nei takk, jeg er ikke så glad i alkohol.", gjerne med et smil og legge til at vann går like fint. Jeg skal ikke måtte føle meg presset til å drikke, bare fordi han har lagt litt arbeid i å handle inn vin. Hvorfor skal han kunne ta det som en selvfølge at jeg liker vin?

Du forstår ikke. Det handler ikke om hva som er rett eller galt, men at det er problematisk. Uansett, hvor rett du har kan du ikke nekte for at daten ikke blir helt det samme.

Lenke til kommentar
Etter at jeg ga deg denne lenken var du enig at det kunne være problematisk å være avholds. http://debatt.aftenposten.no/item.php?Grou...ThreadID=245209

Trekker du det tilbake?

 

Jeg trekker ikke tilbake noe som helst, og jeg har heller ikke tenkt å lese den evinnelige linken din. Selvsagt vet jeg at det er problematisk å være avholds, men det er ene og alene andres intoleranse og fordommer som gjør det problematisk. Det er altså ikke jeg, som avholds, som skaper problemet. Så hvorfor skal jeg være den som behøver å forandre meg eller gjøre noe jeg ikke har lyst til?

 

Du forstår ikke. Det handler ikke om hva som er rett eller galt, men at det er problematisk. Uansett, hvor rett du har kan du ikke nekte for at daten ikke blir helt det samme.

 

Jeg nektet aldri på at daten ikke ble det samme, men jeg stiller spørsmålstegn ved at det ville forandret vårt forhold hvis jeg takket nei.

 

Du har fortsatt til gode å forklare hvorfor det er problematisk, og hvem det er som gjør avholdenhet til et problem.

 

Nå tar jeg kvelden, og håper du klarer å koke sammen noen gode svar til meg i løpet av natta.

Lenke til kommentar
Hei, som tittelen sier, ville dere blitt sammen med en sånn gutt:

 

18 år(blir 19)

satser på skolen,

rolig,

avholds,

elsker fotball og musikk,

har en fast gjeng som han henger med, men noen ganger med andre venner,

liker å se filmer: komedie, action, drama (alt som er bra):p

 

ja, ville dere falt for en sånn fyr? eller er han for vanlig og kjedelig?

 

Ja, absolutt. Personlig foretrekker jeg rolige gutter, og er utrolig glad for at min kjære er det. Selv drikker jeg lite, har alltid egentlig likt skolen (skal bli lærer), er veldig glad i musikk, elsker filmer og har noen få nære gode venner (jeg har dog mange bekjentskaper, f. eks gjennom politikk osv). :)

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar

Drikkepress er latterlig. Det er helt absurd at det nærmest ligger mer skam å være avholds enn i å være et menneske blottet for selvkontroll som drikker seg stupfull hver helg. Nei, jeg foretrekker folk som ikke drikker - sålenge det ikke følger med uting som religiøs fanatisme.

 

 

Tråden i seg selv er ikke spesielt sexy, men det var vel heller ikke meningen.

Lenke til kommentar
Drikkepress er latterlig. Det er helt absurd at det nærmest ligger mer skam å være avholds enn i å være et menneske blottet for selvkontroll som drikker seg stupfull hver helg. Nei, jeg foretrekker folk som ikke drikker - sålenge det ikke følger med uting som religiøs fanatisme.

 

 

Tråden i seg selv er ikke spesielt sexy, men det var vel heller ikke meningen.

 

Helt, HELT enig! Personlig var jeg nødt til å si klart i fra: nei, jeg vil ikke drikke. Ikke pga religiøs overbevisning eller lignende, men fordi det føltes ukomfortabelt for meg. Det var ikke før jeg fant min kjære at jeg ikke følte noe 'ubehag' ved å ta meg en drink, og jeg kan i dag ta meg en øl uten at det gjør meg noe, men til vanlig drikker jeg svært sjelden. Personlig drikker jeg det jeg synes er godt, og om folk ikke kan respektere det, så får de bare ha det så godt.(..)

Lenke til kommentar
Jeg trekker ikke tilbake noe som helst, og jeg har heller ikke tenkt å lese den evinnelige linken din. Selvsagt vet jeg at det er problematisk å være avholds, men det er ene og alene andres intoleranse og fordommer som gjør det problematisk. Det er altså ikke jeg, som avholds, som skaper problemet. Så hvorfor skal jeg være den som behøver å forandre meg eller gjøre noe jeg ikke har lyst til?

Bra, ingen har sagt at du bør forandre deg. Jeg har sagt at hvis du ikke har en god grunn, så er det beste å drikke litt hvis det passer seg, fordi det kan være problematisk å være avholds som du er enig i.

 

Poenget er ikke at du skal lese hele lenken. De første fem postene gir nok informasjon. Jeg bare viser at avholdsmennesker kan se problemer av å være avholds.

 

Jeg nektet aldri på at daten ikke ble det samme, men jeg stiller spørsmålstegn ved at det ville forandret vårt forhold hvis jeg takket nei.

 

Du har fortsatt til gode å forklare hvorfor det er problematisk, og hvem det er som gjør avholdenhet til et problem.

 

Nå tar jeg kvelden, og håper du klarer å koke sammen noen gode svar til meg i løpet av natta.

En ødelagt date kan også bety en ødelagt forhold. Har jeg til gode å forklare hvorfor det er problematisk å være avholds? Hvis du vil vite hvorfor, les lenken, men hvorfor vil du vite hvorfor når du vet det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...