Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Dette er ikke et juridisk råd, men like fullt er godt råd:

 

Om du reiser rundt med lovlig piller, sørg for å ha dem i originalemballasjen med medfølgende pakningsvedlegg. Dette gjelder særlig i situasjoner der det er sannsynlig at bagasjen vil bli sjekket, som på konserter, politiske demonstrasjoner, flyplasser og på fest.

Neste gang noen finner pillene dine, ligger de i originalemballasje, og du har mye mer troverdighet. Løse piller er ofte av tvilsom karakter. Ofte, men ikke alltid. Misforståelsen går ut over deg selv.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man kjøper en vare for under 350 kr i utlandet, skal man da betale moms til utlandet? Ser enkelte bedrifter legger til moms for sitt eget land ved sendekjøp over grensen. Og er det forskjell på land i og utenfor EU/EØS?

http://www.toll.no/no/handle-pa-internett/tilbakebetaling-av-utenlandsk-merverdiavgift/

Så hva er enklest: Betale moms og prøve å få denne tilbake eller kontakte selger og be om å ikke betale moms?

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

Det kommer an på nasjonal merverdiavgiftsrett i selgerlandet, men hovedregelen er at man ikke skal beregne merverdiavgift av eksportsalg, slik at alle salg til utlandet skal skje uten nasjonal VAT.

 

Her er det forskjell på i og utenfor EU pga. merverdiavgiftsdirektivet. Noen selgere krever derfor avsender-mva. på salg til Norge (fordi de tror dette direktivet gjelder for Norge også). Men salg til Norge er eksportsalg.

 

Hvordan man skal gå frem for å få tilbake betalt merverdiavgift varierer etter nasjonal avgiftsrett. I Norge er det selger som må foreta endringen hvis det feilaktig er krevd mva. på eksportsalg. Hvordan det er i andre land vet jeg ikke, men jeg antar at det er selger som vil måtte foreta endringer.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål om elektriske anlegg/husinnstallasjoner: Har man lov til å flytte en stikkontakt? (Er bare snakk om noen cm slik at ledningen ikke må demonteres, men selve festet for stikkontakten må flyttes.)

 

Edit: Har fagbrev i produksjonselektronikerfaget.

Endret av nicho_meg
Lenke til kommentar

 

Spørsmål om elektriske anlegg/husinnstallasjoner: Har man lov til å flytte en stikkontakt? (Er bare snakk om noen cm slik at ledningen ikke må demonteres, men selve festet for stikkontakten må flyttes.)

Prøv aller, aller øverste resultat på google.

http://lmgtfy.com/?q=kan+jeg+flytte+stikkontakt+selv

 

Det journalistene skriver er ikke til å stole på ... Det står i strid med det som står her: http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ 

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmål om elektriske anlegg/husinnstallasjoner: Har man lov til å flytte en stikkontakt? (Er bare snakk om noen cm slik at ledningen ikke må demonteres, men selve festet for stikkontakten må flyttes.)

Prøv aller, aller øverste resultat på google.

http://lmgtfy.com/?q=kan+jeg+flytte+stikkontakt+selv

 

Det journalistene skriver er ikke til å stole på ... Det står i strid med det som står her: http://www.dsb.no/nn/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/Hva-kan-privatpersoner-gjore-selv-pa-det-elektriske-anlegget/ 

 

DSB serverer deg jo en uttømmende list over hva du kan gjøre, og flytting av stikk er da IKKE inkludert(det eneste du har lov å gjøre med stikk/brytere er å skifte deksel, du har ikke lov å røre den veggmonterte/innfelte delen):

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte kan bare utføre mindre arbeider i forbindelse med elektriske anlegg i egen bolig og fritidsbolig, dersom slikt arbeid utføres sikkerhetsmessig forsvarlig. Med mindre arbeid menes:

a) Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording

b) Tilkobling/skifting av topolede skjøtekontakter og apparatkontakter til og med 16 A, med og uten jording

c) Tilkobling og reparasjon av bordlamper/lampetter og lignende med bevegelige ledninger, herunder også ledningsbrytere

d) Tilkobling/skifting av belysningsutstyr opphengt i takkrok eller lignende, og som normalt ikke betraktes som en del av den faste installasjonen, tilkoblet med kroneklemme eller plugg/stikkontakt

e) Montering og skifting av varmeovner som leveres med bevegelig ledning og plugg

f) Utskifting av dekklokk for brytere, stikkontakter og koblingsbokser

Lavvoltsanlegg (under 50 volt) kan utføres/monteres av ikke-faglærte dersom:

g) Effekten ikke overstiger 200 VA

h) Monterings- og bruksanvisning følges nøye

i) Hele anlegget er lett tilgjengelig for visuell inspeksjon og kontroll

j) Tilkopling til 230 V-nettet utføres av registrert virksomhet, dersom tilkoplingen ikke er forutsatt gjort over transformator med sertifisert plugg/stikkontakt.

For lavvoltanlegg som forlegges i ikke brennbart materiale gjelder ikke begrensningen i pkt. g) og i).

Lenke til kommentar

DSB serverer deg jo en uttømmende list over hva du kan gjøre, og flytting av stikk er da IKKE inkludert(det eneste du har lov å gjøre med stikk/brytere er å skifte deksel, du har ikke lov å røre den veggmonterte/innfelte delen):

 

 

 

 

 

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte

 

Ser nå at jeg glemte et vesentlig punkt i første spørsmål ... Jeg har altså fagbrev i produksjonselektronikerfaget, men en oversikt over hva jeg kan gjøre lovlig var ikke lett å oppdrive. Spørsmålet er om ikke-faglærte innebærer alle som ikke er elektrikere eller alle ufaglærte.

Lenke til kommentar

 

DSB serverer deg jo en uttømmende list over hva du kan gjøre, og flytting av stikk er da IKKE inkludert(det eneste du har lov å gjøre med stikk/brytere er å skifte deksel, du har ikke lov å røre den veggmonterte/innfelte delen):

 

 

 

 

 

Hva kan du gjøre?

Ikke-faglærte

 

Ser nå at jeg glemte et vesentlig punkt i første spørsmål ... Jeg har altså fagbrev i produksjonselektronikerfaget, men en oversikt over hva jeg kan gjøre lovlig var ikke lett å oppdrive. Spørsmålet er om ikke-faglærte innebærer alle som ikke er elektrikere eller alle ufaglærte.

 

Du må nok ha fagbrev i det aktuelle faget. En med fagbrev i høyspent kan ikke nødvendigvis jobbe i huset ditt, og en elektriker med vanlig elektro-fagbrev kan definitivt ikke jobbe på høyspent.

Lenke til kommentar

http://lovdata.no/forskrift/2001-03-19-268/§4-8

 

Kan noen lærde forklare en dødelig hva dette betyr? Om jeg er bosatt i utlandet og har diplomatbil, slutter som diplomat og tar med meg bilen til Norge. Får jeg da nytte godene av denne rabatten?

Vi snakker vel ikke her om norske diplomater i utlandet. Vi snakker antagelig om utenlandske ambassader i Norge, som kjøper bil i Norge - de kjøper/importerer den da avgiftsfritt. Når de så vil selge den på finn.no til en vanlig nordmann, trer disse reglene inn. Det er hvertfall slik jeg leser det.

 

Eks: Her må kjøper betale engangsavgift: http://www.finn.no/62192514

 

 

 

Price: 285,000 NOK (to be paid to the seller) PLUS approximately 106,000 NOK in customs/taxes/fees for non-diplomats (all customs/taxes/fees paid by the buyer). Buyer must accompany Seller to Norwegian Customs Office

(Tollregion Oslo og Akershus) at Tollbugata 1a. The Buyer will pay the Engangsavgift and the Vrakt Pant (and provide seller with a copy of the receipt) before the car's title can be transferred.

 

The 106,000 NOK does not apply to other diplomats in Norway who wish to buy the car.

Endret av toth
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er ikke kjent med det (og det er heller ikke Lovdata, såvidt jeg kan se).

 

Strategien til disse selskapene er jo for så vidt å unngå rettssaker, for rettssaker er dyre uansett om man vinner eller taper. 

Risikerer man rettssak frafaller man bare kravet mot den kunden - da slipper man å måtte redegjøre i offentlig rett med media til stede for hva slags business man egentlig driver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...