Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Kjapt spørsmål om fribeløp ved arveoppgjer. Far min sitt med eit arveoppgjer om dagen, og hadde eit spørsmål eg ikkje veit svaret på.

 

Far hans døydde på 50-talet og mora satt i uskifte til ho døydde i des. 2010. No lurar han på om han fribeløpet kun gjer seg gjeldande for arven etter den lengstlevande av foreldra, eller om han kan dela uskiftebuet i 2 og beregna fribeløp frå begge (om de skjønar).

 

Takk for svar.

 

Edit: eg har merka meg arveavgiftsloven 7 (3) jf. 6 (1), men forstår lite av desse.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skatteetaten sier "Dersom arven eller gaven ansees å komme fra flere, får man tilsvarende mange fribeløp." Uten å ha vært borti noe mer arerett enn pensum for to år siden, vil jeg instinktivt innbille meg at dette må gjeld her?

 

Noen avsnitt nedenfor skriver de: "Som nevnt er det avgiftsmessig gunstig å få flest givere og mottakere av arven og gaven. Eksempelvis vil en gave fra ektefeller til felles barn eller barnebarn som hovedregel regnes å komme fra begge ektefeller. Konsekvensen av dette er at det blir beregnet to fribeløp i stedet for ett." Det samme burde jo gjeld arv. Ville sendt dem en mail for sikkerhets skyld jeg. Eller aller hels en telefon, det virker som om det er en annen, hyggligere art som betjener telefonen. Men det er sikkert en fordel å notere navnet og ta opp samtalen for notoritetens skyld.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Takk for svar NgZ!

 

Du siterer eit avsnitt frå Skatteetaten, og skriv at det samme burde gjelda arv. Det er eg einig i, men problemet her er jo sjølve uskiftet. I all enkelhet er jo uskifte berre ei utsetjing av skiftet, men om gjenlevande ektefelle døyr lenge etter den andre er det jo uråd å flå fast kva delar av buet som stammar frå den eine eller den andre. I realiteten er vel pengane etter faren ikkje råd å spora, men det er jo fast eigedom med i biletet.

 

Merkeleg at det ikkje finnast noko klart svar på dette. Får ringa byråkratane i morgon og spørra! :yes:

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Takk for svar NgZ!

 

Du siterer eit avsnitt frå Skatteetaten, og skriv at det samme burde gjelda arv. Det er eg einig i, men problemet her er jo sjølve uskiftet. I all enkelhet er jo uskifte berre ei utsetjing av skiftet, men om gjenlevande ektefelle døyr lenge etter den andre er det jo uråd å flå fast kva delar av buet som stammar frå den eine eller den andre. I realiteten er vel pengane etter faren ikkje råd å spora, men det er jo fast eigedom med i biletet.

 

Merkeleg at det ikkje finnast noko klart svar på dette. Får ringa byråkratane i morgon og spørra! :yes:

 

Svaret er ganske klart når man kjenner til hva begrepet uskifte er. Uskifte innebærer at ektefelle/samboer får lov til å utsette arveprosessen. Når uskiftet er over går arveprosessen som vanlig. For at hun skal regnes som én arvelater avgiftsmessig sett måtte hun ha arvet alt selv. Det gjør hun jo ikke.

 

Et uskiftebo deles på midten hvis ikke annet er fastsatt, jfr. arvelova § 26 (men for samboere deles det i forhold til den totale eiendomsbrøken på tidspunktet uskiftet tok til, jfr. arvelova § 28e).

 

La oss si man rent hypotetisk har sprøytet cyanid eller en annen dødelig gift inn i alle matvarene i kjøleskapet sitt. En dag kommer en kompis over og han stjeler en matbit uten at jeg vet om det. Kan jeg da bli dømt til uaktsomt drap?

 

Ja. Det er ikke uvanlig at venner som er på besøk forsyner seg i kjøleskapet at du kan påberope deg at dette var en risiko du ikke er ansvarlig for.

Lenke til kommentar

Mulig noen her kan gi et svar om stiftelse av aksjeselskap?

 

Jeg ønsker å starte et AS som kan fungere som et holding-selskap for å eie aksjer i andre firmaer (av skattegunstige årsaker). Vil gjerne også benytte samme AS til å drive konsulenttjenester innen markedsføring og grafisk design. Noen som vet hvordan jeg får til dette mtp. valg av NACE-bransje o.l.? Kan jeg f. eks. ha et selskap som er knyttet til bransjen "visuell kommunikasjon" og likevel bruke det til investering i andre selskaper? Hvordan er reglene på dette?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finansavtaleloven § 38 slår jo fast at "En forbruker har alltid rett til å foreta oppgjør med tvungne betalingsmidler hos betalingsmottakeren". Sentralbankloven § 14 bestemmer at sedler og mynter er tvunget betalingsmiddel. Derfor kan de vel faktisk ikke kreve at Cashless er eneste betalingsmåte?

 

Posten er fra forrige side, men den er bare litt over en uke gammel, så jeg svarer likevel =)

 

Direkte gir bestemmelsen i finansavtl bare en forbruker rett til å gå utenom en betalingsformidler, og betale direkte til kreditor, ved oppgjør av en fordring som allerede er oppstått. Festivalen vil ikke komme i kreditorposisjon overfor deg før du evt. kjøper noe.

 

Å gi kreditt er frivillig. Uten at jeg kan vise til noe grunnlag utover avtalefriheten, vil jeg anta at festivalen står fritt til å kreve forhåndsbetaling på avtalemessig grunnlag (Cashless-systemet gjør deg til kreditor).

 

Du kan mao. ikke slippe unna gebyret ved å vise til finansavtalel. § 38.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Barneloven §1 tar utgangspunkt i hvem som er de juridiske foreldrene. Hvis barnet ønsket å arve i nevnte tilfelle, måtte de ha skiftet juridisk far etter reglene i barneloven. De ville da eventuelt miste retten til å arve vedkommende som før endringen hadde stått som juridisk far.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann.

 

Jeg lurte på om noen kunne hjelpe til med en forklaring på et begrep.

 

I dekningsloven §5-7 står det følgende:

Pantsettelse eller annen sikkerhetsstillelse som skyldneren har foretatt senere enn tre måneder før fristdagen, kan omstøtes dersom:

a) pantet eller sikkerheten er stilt for gjeld som skyldneren har pådratt seg før sikkerhetsretten ble avtalt, eller...

 

Hva menes med sikkerhetsretten?

Lenke til kommentar

Jeg tror de mener pantsetterens rett til pant i panteobjektet. Hele setningen etter a) tror jeg kan illustreres med et bilkjøp:

 

Banken har pant i bilen du skal kjøpe fra kjøpstidspunktet, men selve avtalen om at de skal ha en slik pant kan gjøres i forkant av kjøpet. Det er denne avtaledatoen som gjelder, ikke datoen panten trer i kraft. Bilen du skal kjøpe kan ha pant (heftelse) hengende igjen fra forrige eier. Punkt a snakker om den delen av bankens panterett (rett til å håndheve sin eierdel av bilen i tilfelle mislighold av lånet) som skyldes heftelsene på bilen og ikke selve kjøpesummen.

 

Hmm, dette ble noe klønete formulert, men jeg håper du får noe ut av det likevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke bilkjøpsanalogien er helt treffende her. Unntaket i a) er vel først og fremst beregnet på de tilfeller der skyldner A allerede hade gjeld til B, men avtaler (når konkursspøkelset nærmer seg) at B skal ha pant i noe som sikkerhet for lånet. Meningen er å sikre seg mot at skyldneren forfordeler enkelte kreditorer slik at de andre kreditorene får en mindre andel enn det de skulle hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...