Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Loven:

15-14. Avskjed

 

(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.

 

(2) Ved avskjed gjelder bestemmelsene i §§ 15-1 og 15-4 tilsvarende.

 

(3) Dersom avskjeden er urettmessig, skal retten kjenne den ugyldig etter påstand fra arbeidstaker. I særlige tilfeller kan retten likevel, etter påstand fra arbeidsgiver, bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre dersom den etter avveining av partenes interesser finner at det vil være åpenbart urimelig at arbeidsforholdet fortsetter. Retten kan også bestemme at arbeidsforholdet skal opphøre når den finner at vilkårene for saklig oppsigelse er til stede.

 

(4) Arbeidstaker kan kreve erstatning dersom avskjeden er urettmessig. Erstatningen fastsettes i samsvar med § 15-12 andre ledd.

 

http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-015.html#15-14

 

Noen eksempler:

Oppsigelse av en arbeidstaker innebærer at arbeidstakeren må slutte i stillingen etter en bestemt frist.

Avskjed innebærer at arbeidstakeren må slutte på dagen.

Avskjed brukes bare når arbeidstakeren gjør seg skyldig i grove pliktbrudd eller andre vesentlige mislighold av arbeidsavtalen, som for eksempel hvis arbeidstakeren:

 

1. Uten rimelig grunn nekter eller lar være å rette seg etter ordre fra overordnede om det som gjelder arbeidet eller orden på arbeidsstedet

 

2. Gjentatte ganger og til tross for advarsel unnlater å møte frem til arbeidet i rett tid, eller forlater arbeidsplassen uten tillatelse før arbeidstidens slutt

 

3. Møter beruset frem til arbeidet eller inntar berusende midler på arbeidsstedet

 

4. Gjentatte ganger forstyrrer ordenen på arbeidsstedet, eller arbeidsfreden

 

5. Begår graverende eller gjentatte forseelser, som kan medføre fare for eller skade på liv og helse, eller for ødeleggelse eller beskadigelse av materialer, maskiner og utstyr m.v.

 

Foranstående eksempler er hentet fra NHO's standard arbeidsreglement som Arbeidstilsynet har godkjent.

 

(Arbeidsmiljøloven § 15-14)

 

Hvis arbeidsgiveren vurderer å gi en arbeidstaker avskjed, må han først holde drøftelsesmøte med arbeidstakeren. Avskjeden må skje i de samme formene som for en oppsigelse.

 

(Arbeidsmiljøloven §§ 15-1 og 15-4)

 

Hvis avskjeden er urettmessig, må arbeidsgiveren betale erstatning til arbeidstakeren.

 

Ofte velger arbeidsgiver å benytte oppsigelse selv om arbeidstakeren kunne ha vært avskjediget.

 

 

http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=281

Regner med at en viss alvorlighetsgrad er underforstått i eksemplene over.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Vet ikke om det er relevant i tråden men fyrer til allikevel:

 

Dette er fra en annonse på Dagbladet:

"En 52 år gammel mann må punge ut med hele 100.000 kroner i bot etter at han i sommer ble tatt for promillekjøring, skriver Rogalands Avis. "

 

Her får mannen 100.000 kroner i bot for, promille kjøring... grunnet hans årsinntekt... Når ble bøter variert etter lønn? Trodde ikke dette var noe man praktiserte i Norge... ?

 

Er dette nytt eller er det en hefitg feil i enten avisen eller i regelverket / politiet ?

 

http://www.dagbladet.no/2011/08/25/nyheter/nyhet/innenriks/promille/bot/17823708/

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Det finnes en del, uten at jeg kommer på noen.

 

At førstevoterende "alltid" ender opp i flertallet skyldes nok oftest at de fleste av Høyesteretts dommer er uten dissens. I de tilfellene der det er dissens stemmer de aller fleste dommerne enten for førstevoterende eller annenvoterendes (tredjevoterendes hvis annenvoterende slutter seg til førstevoterende) konklusjon. Siden førstevoterende alltid har en konklusjon vil han dukke opp i flere flertall enn annen-/tredjevoterende.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
§ 11-6. Behov for bistand til å skaffe seg eller beholde arbeid

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet

a) har behov for aktiv behandling, eller

b) har behov for arbeidsrettet tiltak, eller

c) etter å ha prøvd tiltak etter bokstavene a eller b fortsatt anses å ha en viss mulighet for å komme i arbeid, og får oppfølging fra Arbeids- og velferdsetaten for å bli i stand til å skaffe seg eller beholde arbeid som han eller hun kan utføre.

Endret ved lover 19 des 2003 nr. 116 (ikr. 1 jan 2004 iflg. res. 19 des 2003 nr. 1622), 19 des 2008 nr. 106 (ikr. 1 mars 2010 iflg. res. 19 feb 2010 nr. 189).

Når jeg har fått invilget aap, med en aktivitesplan som kun inneholder et kurs som et arbeidsrettet tiltak - kan nav tvinge meg til aktiv behandling? (Det fins ikke hjemmel for tvangsbehandling av mine problemer.)

 

Hva står sterkest av navs krav, og helsevesenets prinsipp om frivillig behandling når nav krever aktiv behandling?

 

(Om det er relevant så krever de at jeg forsøker behandling for et problem som *ikke* har noe med min nedsatte arbeidsevne å gjøre.)

 

Postet av anonym: f33b9f332c047ced16bac1399208c138

Lenke til kommentar

Folketrygdloven § 11-6 fastslår kravet til at mottakeren må ha behov for bistand for å motta arbeidsavklaringspenger og tilleggsstønader. Bestemmelsen må ses i sammenheng med § 11-8:

 

§ 11-8. Aktivitet med sikte på å komme i arbeid

 

Det er et vilkår for rett til ytelser etter dette kapitlet at medlemmet bidrar aktivt i prosessen med å komme i arbeid. Kravene til egenaktivitet skal tilpasses den enkeltes funksjonsnivå og fastsettes ved innvilgelsen av ytelsen.

 

Paragraf 11-8 fastslår aktivitetskravet. Mottakere av ytelser skal selv bidra aktivt til "prosessen med å komme i arbeid". Det er arbeidsevnevurderingen og de medisinske dokumentene i saken som er grunnlaget for å fastslå hva som er hinderet for at du skal komme i arbeid. Hva som er "prosessen" må avgjøres på bakgrunn av dette, altså hvilke problemer du har å overvinne.

 

NAV kan i alle tilfeller ikke tvinge deg til å bli behandlet. Men de kan si at dersom du ikke tar imot behandling du er tilbudt så får du heller ikke trygd. Dette følger av folketrygdloven § 11-8, og også (mer direkte) av § 21-8:

 

§ 21-8. Bortfall av rett til ytelser når mottakeren er skjødesløs med sin helse m.m.

 

Et krav om en ytelse som gis på grunnlag av sykdom, skade eller lyte, kan avslås, og en innvilget ytelse kan holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn nekter å ta imot tilbud om behandling, rehabilitering eller arbeidsrettede tiltak.

 

En innvilget ytelse som nevnt i første ledd kan helt eller delvis holdes tilbake eller stanses dersom medlemmet uten rimelig grunn unnlater å rette seg etter legens råd. Det samme gjelder dersom medlemmet opptrer på en måte som han eller hun bør forstå kan forverre helsetilstanden eller forlenge arbeidsuførheten.

 

 

I teorien skal helsevesenets krav om frivillighet vinne. I praksis er det imidlertid NAV som vinner, fordi all den tid du er syk sitter NAV på lønningsposen din.

Lenke til kommentar

Har de rett til å nekte meg innsyn i de medisinske dokumentene? Jeg har enda ikke, måneder etter at AAP ble invilget fått se hva fastlegen min skrev. Jeg ble heller ikke informert av NAV om konsekvensene ved å si nei til behandling før jeg gjorde det. (Spurte to-tre ganger på nav-kontoret uten å få svar.)

 

Nå venter jeg på å få startet behandling igjen, og det skjer visst ikke noe før i februar. NAV mener nå at jeg skal sitte hjemme uten å gjøre noe som helst før behandlingen kommer igang.

 

En behandling for noe som ikke har relevans i forhold til min arbeidsevne, minimale kjangser for å fungere, og som jeg hadde en avtale med fastlegen min om å prøve, selv om jeg klart og tydelig sa ifra om at jeg var skeptisk, og at det ikke var hovedproblemet mitt i forhold til arbeid. I tillegg tar det måneder/år før slik behandling vanligvis gir resultater.

 

Har jeg ikke rett på annen hjelp i tillegg til behandling?

 

Postet av anonym: f33b9f332c047ced16bac1399208c138

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...