Gå til innhold

Radeon HD 4890 er offisiell


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som vet om dette kortet er bedre enn GTX260 når en skal bruke det til motion design; After Effects (og Photoshop). Nvidia har jo CUDA innebygd, mener After Effects CS4 kan benytte seg av det...

GTX 260 er kjølig og stille og vil egne seg bra til slike oppgaver. Prisen har falt en god del også og du får den for ca. kr. 1500 nå. Men jeg tror at GTX 275 vil være bedre valg for både slike oppgaver, og yter bedre enn dette på spill i høyere oppløseligst også.

Lenke til kommentar
Jeg har vannkjøling. ;)

 

Og tror ikke støy skal være det værste problemet. Ikke med den lufturbinen jeg er vant til i alle fall. :!:

 

Det er nok uansett store forskjeller på de individuelle produsentene når det gjelder vifteprofiler o.l., for enkelte rapporterer liten/ingen forskjell fra HD4870.. Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha, med CCC viftejustering, noe du slipper å tenke særlig på med H2O.. Med en liten klokk på begge kortene, 950-1000mhz, har du jo et oppsett som tar kaka, og har så godt som null skaleringsproblemer med kun 2 GPU's..

Lenke til kommentar
Stemmer det at ATI skal få støtte for PhysX og CUDA?

 

Det er Nvidia teknologi så tviler på at ATi får lob til å bruke det.

Men kanskje de får noe lignende?

AMD/ATI har ikke offisiell støtte for PhysX eller Cuda, men det har vært eksperimentert med det.

 

Men støtte for OpenCL er der, så da er det kanskje ikke nødvendig.

 

 

PhysX kommer nok ikke til å bli brukt i stor grad før alle store aktører får full tilgang til det. Utviklere vil skyte seg selv i foten ved å utelukke alle AMD/ATI-skjermkort eller motsatt.

Lenke til kommentar

Må si at etter å ha lest en del omtaler hvor herlig det er å se AMD og Nvidia levere to kort som er så like i ytelse. Da kan man egentlig plukke og velge etter egne preferanser og priser.

 

Må si det er ikke mye som skiller kortene, bortsett fra muligens evnen til å overklokke. Men når alt kommer til alt så er det ikke så mange det spiller den store rollen for. Selv om det sikkert er flere i denne prisklassen enn i billigere kort som også ser på slikt.

 

Få på plass felles fysikk system nå, så blir jeg veldig fornøyd. Uansett må jeg si det er fint å være kunde i disse dager, og har lest masse spennende når jeg nå skal oppdatere utstyret litt.

Lenke til kommentar

Fysikk er nok ikke det viktiste, vil nok heller si at CUDA blir en viktigere innovasjon enn fysikkmotoren. Den muliggjør bruk av grafikkkortet til andre beregninger enn bare grafikk, ser heller til frem til den dagen da AMD og Nvidia bestemmer seg for å samarbeide om CUDA eller at de lager ett nytt system som er åpen for alle grafikkleverandører.

Lenke til kommentar
Jeg har vannkjøling. ;)

 

Og tror ikke støy skal være det værste problemet. Ikke med den lufturbinen jeg er vant til i alle fall. :!:

 

Det er nok uansett store forskjeller på de individuelle produsentene når det gjelder vifteprofiler o.l., for enkelte rapporterer liten/ingen forskjell fra HD4870.. Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha, med CCC viftejustering, noe du slipper å tenke særlig på med H2O.. Med en liten klokk på begge kortene, 950-1000mhz, har du jo et oppsett som tar kaka, og har så godt som null skaleringsproblemer med kun 2 GPU's..

 

Det er nok desverre ikke så enkelt, effektforbruk har en vesentlig innvirkning på støyen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg har vannkjøling. ;)

 

Og tror ikke støy skal være det værste problemet. Ikke med den lufturbinen jeg er vant til i alle fall. :!:

 

Det er nok uansett store forskjeller på de individuelle produsentene når det gjelder vifteprofiler o.l., for enkelte rapporterer liten/ingen forskjell fra HD4870.. Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha, med CCC viftejustering, noe du slipper å tenke særlig på med H2O.. Med en liten klokk på begge kortene, 950-1000mhz, har du jo et oppsett som tar kaka, og har så godt som null skaleringsproblemer med kun 2 GPU's..

 

Det er nok desverre ikke så enkelt, effektforbruk har en vesentlig innvirkning på støyen.

 

AtW

 

Jeg snakker/skrev om hvordan den enkelte produsent setter opp vifteprofilene i bios, som gjør at f.eks. et Sapphire kan bråke mer enn et Asus eller motsatt, selv om det er samme kjøler og samme HD4890 GPU'en med identisk klokk på samme last.. http://www.elitebastards.com/cms/index.php...mp;limitstart=9

 

"Again, AMD's reference cooling solution for the Radeon HD 4890 seems much improved over that seen on the Radeon HD 4870 - Not only is it cooler, it's also quieter, with Sapphire's offering only bested by the Radeon HD 4870 Toxic's excellent vapour chamber cooler. We seemed to spend a lot of time complaining about AMD's reference cooling solutions last year, but it looks like some lessons have been learned this time around, and for that we can only be grateful."

 

Dette som et forsøk på å forklare hvordan en reviewer kan si det du leser ovenfor, mens en annen synes det låter som en støvsuger...

 

At høyere effektbruk på samme kjøler medfører mer støy for å holde samme tempraturer er vel de fleste klar over, en bedre kjøler kan/vil selvfølgelig kunne rette på dette. Når man så legger til at HD4890 bruker mindre watt idle enn HD4870, +/- 30W mer under last, så sitter man igjen med enten et varmere kort under 100% last på samme støynivå eller litt mer støyende på samme temperatur, gitt at kjøleren er 100% lik. Og, et kjøligere eller mindre støyende kort ved idle.

 

Kan legge til her at referansekjølerne til ATI ikke akkurat er imponerende, men siden de er normalt stille idle, og holder en veldig god pris, så kan i allefall jeg leve med dette. Og lærer man seg å bruke profile manager og manuell viftestyring, så kan man få mye igjen for litt fikling...

Lenke til kommentar
http://www.techpowerup.com/reviews/ATI/HD_...rossFire/6.html

 

Crossfire review av HD4890

 

Yter "langt" bedre enn GTX 295 ^^ :D :D

 

HAR CLUB3D grei kvalitet på sine kort? =)

 

Det jeg mener å spørre om, er om det å kjøpe Club3d vil være det samme som å kjøpe f.eks. ASUS eller XFX?

jeg har hatt Club3D og de er like bra som alle de andre selskapene

alle selskapene får ferdig kort fra AMD, mange har også egene med bedre kjøling og overklokket versjoner

 

http://www.komplett.no/k/search.aspx?q=HD+4890

Lenke til kommentar

Det er ganske stor forskjell på den type justeringer og "Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha". Man kan trimme en lada også, men den blir allikevel aldri noen ferrari. Ditto med å kjøpe stock-kort, det er ikke bare å velge seg noe om man vil ha et kort av denne typen som er virkelig stillegående.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er ganske stor forskjell på den type justeringer og "Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha". Man kan trimme en lada også, men den blir allikevel aldri noen ferrari. Ditto med å kjøpe stock-kort, det er ikke bare å velge seg noe om man vil ha et kort av denne typen som er virkelig stillegående.

 

AtW

 

Forskjellen på å justere selv og la allt stå på auto, er som "himmel og helvete" på godt norsk. Dette med å klippe ut en halv setning uten å ta resten av setningen med i regnestykket er rimelig tullete, uansett språk....

Lenke til kommentar
Det er ganske stor forskjell på den type justeringer og "Så her blir det opp til en selv vilket støynivå en vil ha". Man kan trimme en lada også, men den blir allikevel aldri noen ferrari. Ditto med å kjøpe stock-kort, det er ikke bare å velge seg noe om man vil ha et kort av denne typen som er virkelig stillegående.

 

AtW

 

Forskjellen på å justere selv og la allt stå på auto, er som "himmel og helvete" på godt norsk. Dette med å klippe ut en halv setning uten å ta resten av setningen med i regnestykket er rimelig tullete, uansett språk....

 

Resten av setningen din er ikke viktig for poenget mitt, nemlig at uansett hvor mye viftestyring og justering du gjør, så vil ikke dette kortet ble veldig stille av seg. Jeg beklager om du synes at jeg kuttet ut en vesentlig del av ditt poeng, men intensjonene var å gjøre det klart hva jeg svarte på.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...