Gå til innhold

Radeon HD 4890 er offisiell


Anbefalte innlegg

Vifter og lyd er kanskje ett vanskelig emne, men oppfattelsen av lyd kan variere ganske mye selv om utstyret er det samme pga. montering, omgivelser og oppsett gjennom bios/drivere.

 

Så jeg tror nok Ourasi kan ha ganske mye rett når han sier man kan tilpasse kortet så det oppleves mer behagelig på lyd, samt at noen produsenter har bedre ferdig oppsett enn andre.

 

En ting med lyd her vil være at det er ganske avhengig av kabinettet det står i og hvordan kabinettet står plasert. Noe har med kabinettet hvor konstruksjonskvalitet og slikt vil påvirke en god del. Både med materialvalg, og om det er deler som sitter slik at de kan begynne å dirre og få lyden til å forplante seg. Av og til kan det jo hjelpe å dra til bare litt bedre der kortet sitter skrudd fast i kabinettet f.eks.

 

Så har man jo omgivelsene, og har man litt uflaks, så får man pluttselig resonanse av lyden der man sitter (tar måling som det er gjort i testene) og spiller. Ved å øke senke viftene, og dermed bølgelengenden til lyden så kan man også oppleve at den blir mye mer stillegående, ihvertfall der man sitter.

 

Så er ikke i tvil om at å tweake litt på vifteoppsett kan gjøre en del med lydnivået. Men det er jo selvfølgelig slik at noen vifter/kjøleløsninger er mindre høylytte i utgangspunktet enn andre, og at noen oppsett er umulig å få helt behagelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4830 vinner klart på både ytelse per watt og ytelse per dollar. Det frister i hvert fall meg.

 

Ja dæven. Ta en titt på dette kortet i crossfire! Det gruser lett GTX260 og man får et crossfire oppsett til samme prisen!

 

http://www.hexus.net/content/item.php?item=16300&page=6

 

"We managed to push the dual GPUs' core right up to 708MHz, from the default 575MHz, representing a 23 per cent overclock. The memory, however, refused to budge an inch without causing visual corruption. The elevated frequencies returned an average framerate of 90.6fps in our Enemy Territory: Quake Wars test, up from the default 78.6fps - a nice, healthy increase."

 

Det er rett under BFG Geforce GTX 280 OCX sitt resultat som er et fabrikk overklokket GTX 280 kort.

 

Finner man et kort med god kjøling og litt bedre minnebrikker kan man fort gjøre et knall kjøp!

Endret av Revox
Lenke til kommentar

kortet i testen til Hexus er et Sapphire kort som bruker Qimonda 1ns-rated GDDR3 RAM.

 

Det billigste kortet i prisguiden (799,-) som er fra HIS bruker 0.8ns brikker og gir da automatisk mer rom for overklokking av minnet. Det er jo bare luksus.

 

Hadde det ikke vært for at jeg allerede har et golden sample hd4850 kort hadde jeg klart valgt 2stk hd4830 istedet.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvorfor du går for 2x HD4830 (er ganske OT nå, men greit) Jeg ville heller gått for et GTX260 nå, og kjøpt et ekstra om eks 6 mnd for å få enda bedre ytelse hvis det trengtes. Kjøper du 2x hd 4830, så må du bytte ut begge hvis ytelsen blir for lav.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hvorfor du går for 2x HD4830 (er ganske OT nå, men greit) Jeg ville heller gått for et GTX260 nå, og kjøpt et ekstra om eks 6 mnd for å få enda bedre ytelse hvis det trengtes. Kjøper du 2x hd 4830, så må du bytte ut begge hvis ytelsen blir for lav.

 

Det er hyggelig at du er fornøyd med et GTX260, men i en tråd om HD4890 der noen fremhever et par ekstremt rimelige ATI kort som alternativ, så virker det en smule malplassert.. GTX260 blir forøvrig "grisebanka" av HD4890, og er et nok ikke noe alternativ lengre med mindre du har ett allerede, og ser SLI med ett til som en vei mot bedre ytelse......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Det er hyggelig at du er fornøyd med et GTX260, men i en tråd om HD4890 der noen fremhever et par ekstremt rimelige ATI kort som alternativ, så virker det en smule malplassert.. GTX260 blir forøvrig "grisebanka" av HD4890, og er et nok ikke noe alternativ lengre med mindre du har ett allerede, og ser SLI med ett til som en vei mot bedre ytelse......

 

Jeg har ikke GTX260 selv. Men hvis jeg hadde hatt valget mellom 2x HD4930 og 1x GTX260 når de koster nesten det samme og ytelsen er realtiv lik. Hadde jeg ått for GTX260 for å ikke måtte gjøre en veldig stor operasjon ved neste oppgradering... Nå skal jeg si meg enig at jeg ikke helt forstår hvorfor HD4830 ramla inn i tråden uansett, men jeg svarte nå :D

Lenke til kommentar
Det er hyggelig at du er fornøyd med et GTX260, men i en tråd om HD4890 der noen fremhever et par ekstremt rimelige ATI kort som alternativ, så virker det en smule malplassert.. GTX260 blir forøvrig "grisebanka" av HD4890, og er et nok ikke noe alternativ lengre med mindre du har ett allerede, og ser SLI med ett til som en vei mot bedre ytelse......

 

Jeg har ikke GTX260 selv. Men hvis jeg hadde hatt valget mellom 2x HD4930 og 1x GTX260 når de koster nesten det samme og ytelsen er realtiv lik. Hadde jeg ått for GTX260 for å ikke måtte gjøre en veldig stor operasjon ved neste oppgradering... Nå skal jeg si meg enig at jeg ikke helt forstår hvorfor HD4830 ramla inn i tråden uansett, men jeg svarte nå :D

 

Det ramlet inn fordi det ble nevnt tidligere i tråden når det var diskuert pris vs ytelse.

 

Men jeg tror ikke du tok helt poenget mitt. Greit nok at GTX260 yter omtrent det samme ut av esken. Men det jeg skulle frem til er at 2 hd4830 er gode overklokkere å yter opp og til tider bedre enn et overklokket GTX280 når man tyner de. Da er pris vs ytelse langt bedre enn GTX260. Men som du sa så er vel dette off topic så nok om det.

Endret av Revox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...